Hoever zal software staan in 2010?

Origineel geplaatst door bliepbliep
wow... k wou dat het bij mij zo lekker liep :stupid opstarten moet ik altijd iets van 3 keer doen omdat de muis "aan het scherm" blijft plakken of dat mn startbalk niet werkt. ook moet ik geregeld (iets van 1 keer per week) mijn voedingskabel eruit halen omdat ie op de gewone manier niet uit wil...

binnenkort ga ik alles eens opnieuw installeren, dit is bagger... maarre, het wordt wel weer gewoon windows xp!

weer even on-topic: ik denk dat de groei van software niet liniar maar exponentieel toeneemt. alles wordt harder, better, faster, stronger!! ik denk ook dat er altijd plug ins zullen blijven die op bijna geen enkele computer kunnen draaien omdat ze zo zwaar zijn. het is altijd al zo geweest dat sommige software gewoon gemaakt wordt voor de aankomende generatie computers, bij games is dit standaard al zo maar bij sommige plug ins krijg ik toch het idee dat ze zo zwaar mogelijk zijn gemaakt en met zo veel mogelijk toeters en bellen waardoor ze net niet lekker draaien.

bliepbliep

Euh.

Zo'n hardware sequencer, hoe makkelijk krijg je daar nou precies geluid uit als je niet wet hoe zo'n ding werkt?
 
We zien toch al jaren dat de grens tussen hard- en software aan het vervagen is? Alle VA's zijn software, of ze nou in een bakkie hardware zitten of op de computer draaien (wat ook een bakkie hardware is). Volgens mij wordt die grens straks alleen maar kleiner.

2010 is trouwens niet eens zo ver weg. Kijk eens naar vier jaar geleden: Reason 2 was er, Access kwam met de Virus C, Windows XP bestond etc. etc. Volgens mij is er in die tijd niet echt iets noemenswaardig veranderd.

De integratie van 'hardware' en software gaat het alleen maar makkelijker maken als de prestaties van de hardware geen issue meer zijn. Het zijn straks de fysieke componenten die het prijsverschil tussen synths gaan uitmaken. Denk aan knoppen, displays, DA-converters, toetsen en dingen als support. Ik neem als voorbeeldje even m'n eigen Micron: simpel gezegd een microprocessor met wat slimme software en een paar knoppen. De Ion heeft als enige extra dat 'ie meer hands-on control biedt, terwijl het onderliggende platform hetzelfde is. Dat zie je terug in de prijs.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Euh.

Zo'n hardware sequencer, hoe makkelijk krijg je daar nou precies geluid uit als je niet wet hoe zo'n ding werkt?

:D :D heerlijk, het gezegde "wie de bal kaatst krijgt em kijhard in zn mik" is weer van toepassing.

bliepbliep
 
In 2010 heb je een pc die 2x zo snel draait.

Helaas zul je er weinig van merken omdat je tegen die tijd een windows versie draait waarbij alle extra cpu-cycles ingezet worden voor onder andere:
  • een superduper glimmende metaal-look;
  • transparante windowtjes met afgeronde hoeken;
  • 8x anti-aliased gekleurde 3d fonts;
  • realtime schaduw-berekening bij alle elementen;
  • extra zware software om de laatste generatie van internetwormen buiten de deur te houden.

Verder hoorde ik dat clippy inmiddels ontslagen is en tegenwoordig straatkranten verkoopt. Hij zal er dus niet meer bij zijn. :(
 

Attachments

  • clippy.jpg
    clippy.jpg
    8,4 KB · Bekeken: 55
Mijn wens voor software is dat men het paradigma van VCO-VCF-VCA verlaat en eens gaat denken in vormen van componeneten die signaal naar elkaar toesturen en die elkaar kunnen moduleren of het signaal kunnen beinvloeden.

De software synth is veel te statisch op dit moment vind ik. Dus een ander idee is om componenten die met elkaar communiceren elkaars eigenschappen te laten beinvloeden. Iets van in de trant van wat een neuraal netwerk doet: componenten van elkaar laten leren hoe ze signaal en modulaties van elkaar kunnen overnemen en doorsturen.

Dan krijg je ook tenminste van die muziek die voor 100en maten hetzelfde klinkt en waarbij men af en toe een variatie heeft.

Wat ook al iemand zei over standarisatie ben ik helemaal mee eens. Er moeten standaarden komen zodat men op een gegeven moment zelfs op je mobiele telefoon muziek kan worden gemaakt met dezelfde kwaliteit als in je budget studio. Ik zeg gemaakt niet geproduceerd kan worden.

:mega:
 
Origineel geplaatst door Neoteny
Dat is op dit moment zeker onderdeel van de aantrekkelijkheid van software, maar mijn punt is: ik denk dat uiteindelijk geen (geluids)kwaliteitsverschil zal bestaan tussen hardware en software (we hebben het over de toekomst he...). En dan wint volgens mij software icm met goede controllers.

Waarom? vergelijk het patchen van kabeltjes in bv reason en in hardware modules, vergelijk de kans op defecten, vergelijk undo mogelijkheden, opslaan van setups, plus, als je 1 softsynth of effect koopt heb je feitelijk een ongelimiteerd aantal tot je beschikking in je studio, en ga zo door.


Tuurlijk heb ik nog nooit een buizencompressor betast. Mijn punt is dat steeds minder mensen die orgastische ervaring (nodig) zullen hebben.

Het lijkt me marketingtechnisch niet echt moeilijker om een hype te creeren rond een software product dan rond een hardware product. Lees voor 'dat ene doosje' 'die-en-die vst plugin' en je krijgt hetzelfde effect. Mensen zoeken net die ene sound, niet dat ene doosje. Neem bv de Cher hype, dat was een vst-plugin.

enne, ik heb het niet over nu he, maar over 'krabt eens over z'n bol' 5 jaar. Voor el. gitaren 5 jaar langer (vooraleer ze alleen als midi-controller gebruikt worden) en voor acoustische snaar- en blaasinstrumenten misschien wel nooit.

En Lenny Kravitz types blijven natuurlijk hun bestaansrecht houden :D

Ik vind het nog steeds wel een heel gedoe in zo'n scherm goeie hardware controllers is misschien de oplossing maar dan wel dedicated. Als ik zelf iedere keer moet bedenken wat ook al weer onder een bepaalde draaiknop zit.
Ik blijf dat onhandig vinden. Maar ik denk zeker dat ik in de toekomst wat meer plug-ins zal draaien op een andere PC als die goed blijken te zijn.

En over lenny kravits types. Ik heb toch de indruk dat electronische muziek en dance een beetje op zijn retour is de laatste jaren het is wel erg veel van hetzelfde. Dance (= eigenlijk gewoon disco muziek o ja we noemen die tenten nu clubs) zal niet verdwijnen. er zal altijd behoefte zijn aan dans muziek en ongetwijfeld zal er weer een ander naampje zijn over 30 jaar.
Er is toch duidelijk wat meer populariteit onstaan richting echte live bands met "echter" instrumenten na de jaren 90 overdaad aan electronika.
 
Origineel geplaatst door NiFF
In 2010 heb je een pc die 2x zo snel draait.

Helaas zul je er weinig van merken omdat je tegen die tijd een windows versie draait waarbij alle extra cpu-cycles ingezet worden voor onder andere:
  • een superduper glimmende metaal-look;
  • transparante windowtjes met afgeronde hoeken;
  • 8x anti-aliased gekleurde 3d fonts;
  • realtime schaduw-berekening bij alle elementen;
  • extra zware software om de laatste generatie van internetwormen buiten de deur te houden.

Verder hoorde ik dat clippy inmiddels ontslagen is en tegenwoordig straatkranten verkoopt. Hij zal er dus niet meer bij zijn. :(
Ik begrijp je punt, maar ben het niet helemaal met je eens. De overstap van bijvoorbeeld Windows 2000 naar XP betekent performance verlies, maar dat komt door die extra grafische schil en hoop extra reut die je toch niet gebruikt (als je muziek maakt). Uiteindelijk heb ik mijn XP bak sneller kunnen maken dan mijn oude Windows 2000 installatie was. Gewoon een kwestie van al die extra opties uitzetten. En Windows Vista (waar jij hierboven naar verwijst) is nog zwaarder, maar al die genoemde opties kan je ook gewoon uitzetten, net zoals dat bij XP nu het geval is.

Over de stabiiteit van Windows zeuren vind ik ook vaak niet terecht. (geen reactie op hierboven, meer op de andere anti-windows posts) Het probleem met Windows is vooral goedkope hardware met slechte drivers, gebruik van gekraakte software en de onkunde van de gebruiker. Mijn PC crashed nooit, start altijd soepel op en blijft snel. Gewoon een kwestie van goeie spullen gebruiken en weten waar je mee bezig bent. Cubase wil wel eens vast lopen, maar dat is altijd terug te herleiden naar een brakke VST.
Niet om Windows in de hemel te prijzen, er zullen best nog genoeg bugs inzitten en het zal best nog wel wat sneller kunnen. Maar mijn machine is nog nooit zo stabiel en snel geweest als onder Windows XP (vooral na SP2).

Verder (even terug on-topic) zal er in die 3,5 jaar niet zoveel gebeuren denk ik. Ik hoop zelf dat er binnenkort goedkope (universele) DSP kaarten komen waar ik VST's op zou kunnen draaien. Die bestaan al, maar een universele oplossing is altijd goedkoper omdat meerdere aanbieders moeten concurreren met elkaar. Enne, waarom ook niet de GPU gebruiken om de boel te ontlasten? Rekenkracht zat! Een Cubase Systemlink via LAN zou ook mooi zijn, met een klein clustertje in de gangkast hoef je nooit meer iets te freezen! 8)

Maar ach, in de seventies dachten ze ook dat we nu wel zo'n beetje op Mars zouden wonen en met lichtsnelheid kunnen reizen. Zo snel zal het dus allemaal wel niet gaan...
 
Volgens mij blijf je updaten met software,
Koop je een nieuwe state of the art pc, met dual core en weet ik wat, is de software weer zo optimized dat zelfs dat weer niet voldoende is.
 
Origineel geplaatst door trash
Volgens mij blijf je updaten met software,
Koop je een nieuwe state of the art pc, met dual core en weet ik wat, is de software weer zo optimized dat zelfs dat weer niet voldoende is.
Als de software optimized is, dan zou hij sneller moeten zijn. Vaak koop je echter een snel moederbord/processor/vga kaart etc. waar nog geen geoptimaliseerde drivers voor zijn. Of de software gebruikt die dual core niet die je net hebt aangeschaft.
Ondersteunt Cubase trouwens al dualcore?
 
Origineel geplaatst door klausito
Als de software optimized is, dan zou hij sneller moeten zijn. Vaak koop je echter een snel moederbord/processor/vga kaart etc. waar nog geen geoptimaliseerde drivers voor zijn. Of de software gebruikt die dual core niet die je net hebt aangeschaft.
Ondersteunt Cubase trouwens al dualcore?

Met optimized bedoel ik, nog meer aangepast op de cpu om dan nog meer kracht uit je softsynth te halen, en ja zo blijf je aan de gang, nu is dual core snel over een paar jaar weer niet meer.
Je blijft aan de gang.
 
Owzo, ja klopt. Software die je CPU power nog meer uitput, nog meer stemmen, nog betere FX.. ja dan is je rekenkracht zo weg idd.
 
Minimoog is toch ook maar monofoon?

Beperkingen zijn er altijd al geweest en zullen er altijd blijven.
 
Veel geklaag over gebrekkige performance, maar ik vind dat je dat wel in perspectief moet zien. Stel je hebt een set top-effectplugins gekocht, nabootsingen van de duurste en beste 'vintage' hardware-effecten, voor een fraktie van de prijs van de originelen (en stel dat die plugins over 5 jaar ook nog eens net zo goed zijn als de originelen, wie weet).

Dan ga je die dingen natuurlijk op elk vrij insert of send slot in je sequencer hangen. Heb je dus in no-time 10 reverbs plus 5 compressors en en en ... in aktie. En vervolgens trekt de cpu het niet op je middenklasse Dell.

Maar het lijkt me dat alleen de duurste studios dit soort aantallen top-effecten in hardware tot hun beschikking hebben.

Ook in software is het uiteindelijk een kwestie van geld. Meer cpu-power levert meer op. Dedicated dsp's, gekoppelde systemen, etc... Je blijft in hardware investeren.

Neemt niet weg dat je voor hetzelfde geld wel meer kunt. Als een plugin net zo duur is als de hardware waar ie van is afgeleid en je kunt er twee gebruiken in je setup heb je al 50% winst.
 
Origineel geplaatst door Neoteny
Veel geklaag over gebrekkige performance, maar ik vind dat je dat wel in perspectief moet zien. Stel je hebt een set top-effectplugins gekocht, nabootsingen van de duurste en beste 'vintage' hardware-effecten, voor een fraktie van de prijs van de originelen (en stel dat die plugins over 5 jaar ook nog eens net zo goed zijn als de originelen, wie weet)..

Ehm waarom zou je met software eigenlijk terug grijpen naar vintage hardware effecten?
 
Origineel geplaatst door Exzit
Ehm waarom zou je met software eigenlijk terug grijpen naar vintage hardware effecten?

Omdat die dingen geroemd worden vioor hun sound en te duur zijn om aan te schaffen?
 
Origineel geplaatst door turtel
ben software van de toekomst aan he tproberen , gratis , draait op mac en pc

http://www.ubuntu.com/Welcome

:L

Ja, die ubuntu, dat draait bij mij op een oude pc (met oud bedoel ik P III) die ik gebruik als "download machine" (i know, mag niet...) en als test server om wat php en java stuff op te doen, maar 'k zou ubuntu (of andere linux) toch nog niet gebruiken als DAW...
 
er zou eigenlijk een speciale host moeten komen muziektoepassingen... een soort stripped down windows of een simpele linux die wel alle geluidskaarten herkend... ik vrees dat het er alleen nooit komt. maar het zou wel erg vet zijn!
 
In 2010 komt Cubase SX 6 uit (of ze hebben inmiddels de naam weer veranderd, Cubase vst is ook bij versie 5 blijven steken!) met eindelijk versleepbare Inserts en echte ondersteuning voor sidechain compressie!
 
Origineel geplaatst door Kassen
Want zoals iedereen weet heeft China geen electronische dans muziek?
niet iedereen... blijkbaar ook niet dat we al jaren onder een ander juk zitten...

en 2010... heb je iig nog 2 jaartjes om er mee te spelen... aldus Maya (nee niet de bij)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top