Hoever zal software staan in 2010?

In 2010 wie weet zitten we dan onder het juk van china of iran.
Weg dance muziek en software.




Gelukkig kan ik dan gerust in me atoombunker afleiding zoeken met de vertrouwde en tegen die tijd echt antieke hardware.
 
Origineel geplaatst door fuse
Iig nog bakken emulaties (al dan niet versie++), bakken megaromplers en bakken DSP kaarten.
En dus nog meer van hetzelfde. Steeds beter/sneller en meer opties maar nog steeds niet goed genoeg voor puristen.

Zou leuk zijn als die liquid mix technologie ook gebruikt ging worden voor synths maar het is maar afwachten hoeveel CPU/DSP power dit kost. Maar voor hardware zal ook emulatie mbv DSP's door blijven groeien. Misschien wel audiointerfaces met ingebouwde gate/compressie/EQ bijv.

Waar op dit moment gewoon behoeft aan is in de markt zijn:
-Goedkope schaalbare veel IO AD/DA voor computer. Zonder addertjes onder het gras.

-Masterkeyboard met intelligente midicontroller mogelijkheden zodat je ALLES kan editten wat je maar wilt. Zeker handig on stage als je met softsynths werkt bijv.

-Meer en betere software voor Linux. (en dus ook meer drivers voor hardware)

-Uberhaupt dat de wat meer uitgebreide software zoals Logic/Cubase wel wat ergonomischer mag. Dat je ook een simpel view zonder eye candy hebt om je globale overzicht te houden en indien nodig per track kan ingaan op de details. Is mij nog te omslachtig eerlijk gezegd. Je wilt met muziek bezig zijn en niet technisch geneuzel.

-Goede wave editor.
Samplitude vind ik niks, wavelab ook niet (misschien 6 wel) en SF is door Sony behoorlijk verkracht.

:okdan: :halleluja
 
Ik vind het gezeur over steeds meer of steeds beter volkomen onzin. Zelf heb ik geen speciale voorkeur voor ' klank generatie apparaten' , het gaat om klinkend resultaat. Ik begon zo'n 5 jaar geleden met de simpelste gratis software dingetjes, en ik heb nu de beschikking over de meest recente software, maar ik heb nu niet de indruk dat dat ook echt betere muziek oplevert. Ik denk zelf dat muziek 'puur' voor het luisteren langzaam minder wordt; muziek wordt steeds meer toegepast in de vorm van spelmuziek of andere toegepaste muziek.
Wellicht dat daarom elke keer die discussie naar boven komt over die hard/software, de maker kan zijn produkt niet meer slijten puur 'an sich' - muziek zal dus m.i. meer toegepast worden in spellen, of andere educatieve vlakken. Het kan geen kwaad om om je heen te kijken en te zien wat anderen gebruiken om klank te produceren.


Origineel geplaatst door fuse
Iig nog bakken emulaties (al dan niet versie++), bakken megaromplers en bakken DSP kaarten.
En dus nog meer van hetzelfde. Steeds beter/sneller en meer opties maar nog steeds niet goed genoeg voor puristen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Las net op t.net dat de nieuwe dual core cpus van Intel een 128 bits SSE unit hebben (volledig).
Dus lopen de Macjes en Windozen gewoon met hun softies op 128 bits volgend jaar.
Vraag me daarbij alleen af hoeveel nut het heeft naast de marketingwaarde want er wordt wat afgehyped ook in synthland.
Ben bang dat we daar nog lang niet vanaf zijn.

128 bits is voor de SSE unit, niet voor de hele processor. De processor wordt gevoed met 32- en 64-bits instructies, die gedecodeerd worden voor de interne onderdelen van de CPU, waaronder de 128-bits SSE unit. De x86-64 instructieset is niet meer dan een abstracte interface om aan te sturen wat er in de processor gebeurt.
 
Een ingebouwde interface in je oren waardoor een soort dolby surround wordt nagebootst

er bestaat al een dergelijke techniek,een bijna dove collega van mij heeft een jaar of twee geleden een of ander implantaat direct op zijn oorzenuw oid gekregen,en kon werkelijk weer van alles horen.tis een kwestie van geduld...

dat met die geluiden en kleuren heet synesthesie
 
2010 is dichtbij. De gebruikersinterface van de nabije toekomst is er al (nl Reason), alleen moeten de bijzondere mogelijkheden (alles aan elkaar knopen met de cv/gate/audio in-uit analogie) opengegooid worden naar third party plugins.

Dus: cubase met het gebruiksgemak van reason (is er eigenlijk al een pattern-based sequencer in cubase??)
Upgraden van de vst plugins met 'cv/gate' connecties volgens een standaard protocol
Automatisch herlkennen van midi-controllers en logische toewijzing aan schuifjes en regelaartjes (wederom zoals in reason)
En dan gaan met die banaan

Verder zul je met plugins binnenkort wel in online preset libraries kunnen browsen (met abbonement).

Een zelfdenkende mastering plugin zou leuk zijn! Ik vindt het 'Laat klinken als...' idee van sommige fabrikanten erg goed, ik weet alleen niet of de uitkomst ook ok is (zelf nog niet mee gespeeld). Algemener geformuleerd: analsye van geluidsbronnen en 'automatische instellingen' op basis van die analyse is nog een mooie hersenkraker voor plugin ontwikkelaars.

Volgens mij hebben mijn punten niet zo heel veel met rekenkracht te maken, meer met goed nadenkende ontwikkelaars en standaardisatie.

(die extra cpu komt vanzelf wel)

De geluidskwaliteit van plugins en softsynths groeit vanzelf wel mee, uiteindelijk (maar nog niet in 2010) verdwijnen hardwaresynths helemaal ten faveure van een stevige flightcase met een cpu erin met een paar usb 10.0 connecties waar je monitoren, toetsenborden, speakers, pa's, internet, midi-controlers e.d. aan kunt hangen.

eehh, wireless uiteraard

Op reis met je studio!
 
Origineel geplaatst door Neoteny
2010 is dichtbij. De gebruikersinterface van de nabije toekomst is er al (nl Reason), alleen moeten de bijzondere mogelijkheden (alles aan elkaar knopen met de cv/gate/audio in-uit analogie) opengegooid worden naar third party plugins.

Reason? Vind ik persoonlijk geen goede interface.. Fruity of Renoise zijn in mijn ogen veel beter ontworpen voor gebruik op een computerscherm.. Laten we hopen dat in 2010 ALLES te skinnen is, naar eigen voorkeur. Dus een modulaire GUI!

De geluidskwaliteit van plugins en softsynths groeit vanzelf wel mee, uiteindelijk (maar nog niet in 2010) verdwijnen hardwaresynths helemaal ten faveure van een stevige flightcase met een cpu erin met een paar usb 10.0 connecties waar je monitoren, toetsenborden, speakers, pa's, internet, midi-controlers e.d. aan kunt hangen.

eehh, wireless uiteraard

Op reis met je studio!

Laten we hopen dat er in 2010 nog genoeg (kleine) bedrijfjes zijn, die hardware blijven maken.. Of dat het zodanig simpel is om zelf iets te maken, je dit ook zelf kan doen! (koop een pakketje "bouw-uw-eigen-DSP-synth" met de uitbreding "antiek-moog-ladder-filter"!):eureka:

Ik denk dat er altijd vraag blijft naar hardware, dat daarin steeds vaker standaard PC onderdelen in zullen zitten, is alleen maar makkelijk voor als er is iets kapot is (Zoals het open-labs systeem, alleen dan compacter en beter uitbedacht)
 
Celemony Melodyne............
Ik denk dat sequencer software in de (zeer nabije) toekomst de mogelijkheden krijgt van bovengenoemd programma. Fantastisch!! Audio bewerken alsof het MIDI is!! Geniaal!!:okdan:

Kijk hier maar
Celemony Website
 
Origineel geplaatst door Syntax Terror
Reason? Vind ik persoonlijk geen goede interface.. Fruity of Renoise zijn in mijn ogen veel beter ontworpen voor gebruik op een computerscherm.. Laten we hopen dat in 2010 ALLES te skinnen is, naar eigen voorkeur. Dus een modulaire GUI!



Laten we hopen dat er in 2010 nog genoeg (kleine) bedrijfjes zijn, die hardware blijven maken.. Of dat het zodanig simpel is om zelf iets te maken, je dit ook zelf kan doen! (koop een pakketje "bouw-uw-eigen-DSP-synth" met de uitbreding "antiek-moog-ladder-filter"!):eureka:

Ik denk dat er altijd vraag blijft naar hardware, dat daarin steeds vaker standaard PC onderdelen in zullen zitten, is alleen maar makkelijk voor als er is iets kapot is (Zoals het open-labs systeem, alleen dan compacter en beter uitbedacht)

Ik moet bekennen, ik ken Fruity amper en Renoise helemaal niet, maar het Reason rack met de eenvoudige oneindige connectiemogelijkheden vindt ik fantastisch. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. Laatst nog een tutorial over sidechaining bekeken waarin voor de bekende sequencers uitgelegd werd hoe je dat moest doen. Nou, voor reason was je met drie regels klaar, als ik dat vergeleek met de handelingen die in Cubase nodig zijn... En daar draait het volgens mij om bij een goede interface. Makkelijk te begrijpen en te gebruiken, maar met veel mogelijkheden.

En skinnen.. ach, als je zelf synths bouwt is dat wel nodig, maar van mij hoeft het niet. Makkelijke automation lijkt me veel belangrijker, hoef je niet meer zo veel naar het scherm te kijken.

Ik denk dat de vraag naar hardware verdwijnt op het moment dat software dezelfde kwaliteit kan leveren. Hardware is dan toch een stuk omslachtiger? Je kunt toch veel makkelijker met reaktor aan de slag dan met modulaire synth's? Een goede midi controller en klaar! De liefde voor Vintage synths zal altijd blijven bestaan, vgl maar met oldsmobile clubs, maar voor het dagelijks gebruik rijd je toch liever in een luxe nieuwe bak.

Ik vindt het wel prettig dat als om twee uur 's nachts m'n ogen dichtvallen een click op de save button voldoende is:Z

Anyway, op naar 2010!
 
Origineel geplaatst door Neoteny
Ik moet bekennen, ik ken Fruity amper en Renoise helemaal niet, maar het Reason rack met de eenvoudige oneindige connectiemogelijkheden vindt ik fantastisch. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. Laatst nog een tutorial over sidechaining bekeken waarin voor de bekende sequencers uitgelegd werd hoe je dat moest doen. Nou, voor reason was je met drie regels klaar, als ik dat vergeleek met de handelingen die in Cubase nodig zijn... En daar draait het volgens mij om bij een goede interface. Makkelijk te begrijpen en te gebruiken, maar met veel mogelijkheden.
.....

En met een hardware compressor ben je ook zo klaar! Wat dat betreft is Reason een benadering op de PC, van hoe het met hardware "in het echt" gaat.. Met een hardware compressor ben je dus ook zo klaar, paar kabeltjes patchen en gaan!

Je hebt wel gelijk betreft het opslaan van je arrangement... Mocht je je hardware compressor voor iets anders willen gebruiken, moet je de kabeltjes weer lostrekken, en voor die specifieke setup er weer in pluggen... Ach ik ben gewoon een hardware junkie dus ik zal altijd wel lekker eigenwijs blijven:)

Er zullen in ieder geval steeds krachtigere programma's beschikbaar komen, voor een steeds groter publiek, en dat is natuurlijk een goede zaak. Op naar 2010 dus maar! :)

ps: Als ik een live-set zie waar iemand achter een laptopje staat, kan mij dat niet zo boeien als dat ik een tafel vol gear zie.. Maar dat zal wel de liefde voor harde waren zijn dan...Hoop in ieder geval dat er in 2010 het synthforum nog steeds geluld word over hardware!
 
Tja, mijn liefde voor hardware is ernstig bekoeld toen ik in de jaren tachtig met een crumar performer achterop m'n fiets en een sh101 om m'n nek 5 kilometer naar de oefenruimte moest fietsen=(

M'n liefde voor kabels nam met elke kabelbreuk verder af:stupid

M'n liefde voor software is omgekeerd evenredig aan het aantal crashes, dus groeit nog steeds;)

Ach, ik ben nou eenmaal een gemaksmens:D
 
usb controllers (dan zal er wel weer een andere standaard zijn) zijn de "hardware instruments" van de toekomst. ik denk dat er vooral veel remote controllers komen die voor een specifiek vst instrument gemaakt zijn. ik verwacht ook een boel controllers die er wel heel erg gaaf uit zullen zien op het podium, dus niet van die saaie zwarte doosjes maar meer zoals de alesis proton.

bliep.
 
Een controller per instrument denk ik niet, dan ben je net zo ver als met hardware. Je wilt genoeg knoppen en keys om je ding te doen, geen moderne wakeman installatie.

Als de controllers maar genoeg leds e.d. hebben om aan te geven wat een knop doet, zodat je niet alles moet onthouden. Dan maak je een paar mappings en klaar. Met een plateautje met knopjes en (motorized) schuifjes plus 2 keycontrollers moet je toch een heel end kunnen komen :confused:

En die connecten dan via wireless USB 10.0 naar je studio thuis :D
 
Amiga Software Versie 1.1
MAc Software Versie 2.2
PC Software Versie 3.3
 
Origineel geplaatst door pazkal
Ik denk dat je daar een goed punt hebt, centralisatie van software, abonnementen e.d. Met de toename van bandbreedte komen dat soort scenario's natuurlijk steeds dichter bij.
Ik geloof er helemaal nix van. Het is nog steeds een kwestie van vraag en aanbod. Een consument wil een product kopen, niet huren. Het wordt echt niet door je strot geduwd hoor. Kijk eens naar de chipper/chipknip. Alle banken op de knieen voor de consument, maar we vertikken gewoon om dat ding te gebruiken. (Ik ben dan misschien een uitzondering, maar toch). De ASP diensten (applicaties op afstand aanbieden) waren een jaar of wat geleden al gehyped, maar zijn uiteindelijk een snelle dood gestorven. Ik heb voor zo'n begrijf gewerkt en heb het zien gebeuren.

Daarbij, hoe wil je in godsnaam een sequencer, op afstand, zonder vertraging je hardware laten aansturen. Om over het bandbreedte gebruik van een remote VST naar je lokale ASIO driver nog maar niet te spreken. Gaat gewoon niet werken, hoe dik je internet verbinding ook is.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top