Hoever zal software staan in 2010?

kefkekeyser

Ouwe rot
Lid sinds
9 september 2003
Berichten
579
Locatie
België, Tervuren
CPU's worden alsmaar sneller en sneller... We weten meer en meer over de werking van analoge schakelingen. Zou het, theoretisch gezien lukken om bijvoorbeeld de schakeling van een TB303 te nemen, die volledig te modelleren in software (rekening houden met alle lekstromen en cross modulation die er in die schekaling voorkomen) om dan zo een perfecte emulatie te maken? Dat zou dan wel gigantisch veel processor power verbruiken, maar omdat CPU's toch steeds sneller en sneller worden, kan het dan niet dat in pakweg 2010 er geen hoorbaar verschil meer zal zijn tussen software en hardware?

Of moeten we een geheel nieuwe weg inslaan en eindelijk eens een nieuw soort van synth maken? Hoe zien julie de evolutie van audio software?

Wat bijvoorbeeld zeer leuk zou zijn is dit: een stuk software dat automatisch de geluiden kan creeëren die jij in je hoofd hoord (bijvoorbeeld: je komt op een idee en hoor een vette track in je hoofd, je zet een soort speciale helm ofzo op je kop en hupsa, heel je idee uploaden naar je sequencer en dan gaan met de banaan)
 
Wat bijvoorbeeld zeer leuk zou zijn is dit: een stuk software dat automatisch de geluiden kan creeëren die jij in je hoofd hoord (bijvoorbeeld: je komt op een idee en hoor een vette track in je hoofd, je zet een soort speciale helm ofzo op je kop en hupsa, heel je idee uploaden naar je sequencer en dan gaan met de banaan)

Heb eens een discussie gehad met Mike Dread (is nota bene recent afgestudeert in de audiologie of zo iets aan een of andere universiteit in schotland) en die gelooft dat zo iets in diene trend dé toekomst gaat worden.
Zal wel nog niet voor de eerste jaren zijn denkik.

Persoonlijk zou ik da ni zo tof vinden ... wel bv voor modulaties en filter bewegingen ofzow.
 
Da's dus een apparaat dat je gedachten kan lezen.
Daar geloof ik geen snars van dat dat ooit zal bestaan.

Hoogstens kunnen bepaalde hersenactiviteiten gemeten worden en dan gekoppeld aan filters en zo bvb.
Maar daar heb je toch je vingers voor?
 
een soort convolution synth die werkt via impulse response samples??? ach, ik roep maar wat...
 
Iig nog bakken emulaties (al dan niet versie++), bakken megaromplers en bakken DSP kaarten.
En dus nog meer van hetzelfde. Steeds beter/sneller en meer opties maar nog steeds niet goed genoeg voor puristen.

Zou leuk zijn als die liquid mix technologie ook gebruikt ging worden voor synths maar het is maar afwachten hoeveel CPU/DSP power dit kost. Maar voor hardware zal ook emulatie mbv DSP's door blijven groeien. Misschien wel audiointerfaces met ingebouwde gate/compressie/EQ bijv.

Waar op dit moment gewoon behoeft aan is in de markt zijn:
-Goedkope schaalbare veel IO AD/DA voor computer. Zonder addertjes onder het gras.

-Masterkeyboard met intelligente midicontroller mogelijkheden zodat je ALLES kan editten wat je maar wilt. Zeker handig on stage als je met softsynths werkt bijv.

-Meer en betere software voor Linux. (en dus ook meer drivers voor hardware)

-Uberhaupt dat de wat meer uitgebreide software zoals Logic/Cubase wel wat ergonomischer mag. Dat je ook een simpel view zonder eye candy hebt om je globale overzicht te houden en indien nodig per track kan ingaan op de details. Is mij nog te omslachtig eerlijk gezegd. Je wilt met muziek bezig zijn en niet technisch geneuzel.

-Goede wave editor.
Samplitude vind ik niks, wavelab ook niet (misschien 6 wel) en SF is door Sony behoorlijk verkracht.
 
powerkor0vn.jpg


Mail-controlled software via directe 1-op-1 support.

Binnen 48 uur wordt uw verzoek per mail om de cutoff te wijzigen in behandeling genomen door 1 van onze medewerkers. Houdt uw klantgegevens gereed en uw midikanalen open!
 
Re: Hoever zal software staan in 2010?

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Wat bijvoorbeeld zeer leuk zou zijn is dit: een stuk software dat automatisch de geluiden kan creeëren die jij in je hoofd hoord (bijvoorbeeld: je komt op een idee en hoor een vette track in je hoofd, je zet een soort speciale helm ofzo op je kop en hupsa, heel je idee uploaden naar je sequencer en dan gaan met de banaan)
Zet dat maar uit je hoofd, de neurobiologie is nog lang niet zo ver. Als het er al ooit van komt.
 
Jullie denken allemaaal aan nieuwe geluidsbronnen maar denk ook aan de ontvanger kant (je oren), net zoiets als 3D vision met videogames maar dan in je oren:

wat ideetjes:

Een ingebouwde interface in je oren waardoor een soort dolby surround wordt nagebootst
Een chip in je hoofd die geluid kopppeld aan kleuren (dit bestaat al bij een bepaalde ziekte)
Een chip in je hoofd zodat je ook lagere en hogere frequenties dan 20-20000 Hz kunt horen

Nog mooier,

een pico-ipod die in je oor wordt gemonteerd

Of

In je hoofd middels een chip via draadloos internet verbonden zijn met andere synth freaks

Of

een interface die video vertaald naar audio (kan al met plaatjes)

etc.
 
Ik denk wel dat naarmate de cpu kracht groter gaat worden het verschil tussen software en hardware qua sound gaat vervagen. Dat software nu nog slechter klinkt heeft meer te maken met prioriteiten stellen, waarbij cpu zuinigheid uiteraard ook een grote factor is.

Als computers steeds sneller worden, kunnen steeds meer dingen op hogere samplerates berekend worden , en kunnen steeds meer schakelingen van oude synths worden nagemaakt. Nu nog worden schakelingen vereenvoudigd door weglaten van koppelcondensatortjes etc, omwille van zuinig cpu gebruik. Maar daar is 2010 wat te dichtbij voor nog denk ik.

Voor de verre toekomst: misschien krijgen we straks neurale synthesizers, die leren wat de gebruiker wil ! :D
SpeechToPatch zou ook leuke functie zijn:
"Ja ik wil nu een pwm door lfo met frequentie 1 hz. Wat zeg ik? doe eens gek! 3 hz!"
 
Hahahaha dan zijn er puristen die vinden dat de oude 32 en 64 bits VST plugins veel beter klinken dan de 192khz 512 bits soft synths die er dan zijn ;) .
 
Las net op t.net dat de nieuwe dual core cpus van Intel een 128 bits SSE unit hebben (volledig).
Dus lopen de Macjes en Windozen gewoon met hun softies op 128 bits volgend jaar.
Vraag me daarbij alleen af hoeveel nut het heeft naast de marketingwaarde want er wordt wat afgehyped ook in synthland.
Ben bang dat we daar nog lang niet vanaf zijn.
 
Re: Hoever zal software staan in 2010?

Origineel geplaatst door kefkekeyser
CPU's worden alsmaar sneller en sneller... We weten meer en meer over de werking van analoge schakelingen. Zou het, theoretisch gezien lukken om bijvoorbeeld de schakeling van een TB303 te nemen, die volledig te modelleren in software (rekening houden met alle lekstromen en cross modulation die er in die schekaling voorkomen) om dan zo een perfecte emulatie te maken?
Je hebt geen perfecte emulatie nodig omdat onze oren niet perfect zijn :).

kan het dan niet dat in pakweg 2010 er geen hoorbaar verschil meer zal zijn tussen software en hardware?
Ik vind eigenlijk dat dat er nu al niet is. Kun je (even 100% eerlijk, zonder voorgaande kennis over een artiest) zeggen - "daar heb je software gebruikt, daar heb je hardware gebruikt"?

Ik hoop dat in 2010 stamcellenresearch goed genoeg is om mij weer de 20-20 range terug te geven. Niet dat 'ie zo hard versleten is, maar evengoed.
 
2010 komt de eerste analoge software , mogelijk gemaakt door de parralelcomputer.
maar je huurt dan de software , kopen kan niet meer;)
 
Origineel geplaatst door turtel
....maar je huurt dan de software , kopen kan niet meer;)

Ik denk dat je daar een goed punt hebt, centralisatie van software, abonnementen e.d. Met de toename van bandbreedte komen dat soort scenario's natuurlijk steeds dichter bij.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top