Hoever zal software staan in 2010?

Origineel geplaatst door trash
In 2010 wie weet zitten we dan onder het juk van china of iran.
Weg dance muziek en software.

Want zoals iedereen weet heeft China geen electronische dans muziek?
 
Aangezien softwaregebruikers beweren dat het allemaal hetzelfde klinkt, zal de vooruitgang stagneren. Misschien is ie nu al gestagneerd, want alles is al gedaan. Getuigd nou niet echt van creatieve geesten, die dat ontwikkelen. Op een gegeven moment zijn we door de oude apparaten heen en is men inspiratieloos. Het maken van sounds kan echter niet veel anders meer gaan dan nu het geval is. De golfvormen, effecten en witte ruis. In principe is daar alles mee te maken.
Software is nog steeds voornamelijk gebaseerd op retro. Hoe het vroeger allemaal klonk. De klassiekers, analoge compressors, etc. Ik vind de sound van produkties uit de jaren '60, '70 en '80 nog steeds niet te evenaren. Dat zal ook nooit gebeuren. Wat geweest is is geweest.
Bekijk het zo "ben je nu muzikaler, creatiever en produktiever dan 10 jaar geleden". Mijn antwoord is "Nee". Alleen heb ik misschien meer middelen, maar meer middelen kan ook een beperking betekenen.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Aangezien softwaregebruikers beweren dat het allemaal hetzelfde klinkt, zal de vooruitgang stagneren. Misschien is ie nu al gestagneerd, want alles is al gedaan. Getuigd nou niet echt van creatieve geesten, die dat ontwikkelen. Op een gegeven moment zijn we door de oude apparaten heen en is men inspiratieloos. Het maken van sounds kan echter niet veel anders meer gaan dan nu het geval is. De golfvormen, effecten en witte ruis. In principe is daar alles mee te maken.
Software is nog steeds voornamelijk gebaseerd op retro. Hoe het vroeger allemaal klonk. De klassiekers, analoge compressors, etc. Ik vind de sound van produkties uit de jaren '60, '70 en '80 nog steeds niet te evenaren. Dat zal ook nooit gebeuren. Wat geweest is is geweest.
Bekijk het zo "ben je nu muzikaler, creatiever en produktiever dan 10 jaar geleden". Mijn antwoord is "Nee". Alleen heb ik misschien meer middelen, maar meer middelen kan ook een beperking betekenen.

Wel grappig dat je dat zegt terwijl elk softwarepakket dat ik heb (net als elke VA die ik heb) heel anders klinkt. Welke softwaregebruiker beweert eigenlijk dat alles hetzelfde klinkt? Pek en veren voor die persoon...wat een onzin.

Ben het dus niet met je eens, denk zelfs dat de benadering van analoog in de komende jaren zo goed wordt dat zelfs een getraind oor het verschil niet meer kan horen. Het is gewoon puur cpu power waar we op wachten. Het menselijk oor is momenteel gewoon nog niet voor de gek te houden en met de huidige cpu's moeten fabrikanten een mix tussen performance en geluidskwaliteit kiezen.

Technisch gezien is de sound uit de jaren 70/80 zeker wel te evenaren.....maar nu nog even niet realistisch uitvoerbaar omdat er gewoon meer rekenkracht voor nodig is. Denk dat het ook nog wel minimaal een jaar of 6 gaat duren voor de cpu power voldoende is om dit soort dingen te doen.

at betreft inspiratie: 100% eens.....meer is niet altijd beter!
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Wel grappig dat je dat zegt terwijl elk softwarepakket dat ik heb (net als elke VA die ik heb) heel anders klinkt. Welke softwaregebruiker beweert eigenlijk dat alles hetzelfde klinkt? Pek en veren voor die persoon...wat een onzin.

Ben het dus niet met je eens, denk zelfs dat de benadering van analoog in de komende jaren zo goed wordt dat zelfs een getraind oor het verschil niet meer kan horen. Het is gewoon puur cpu power waar we op wachten. Het menselijk oor is momenteel gewoon nog niet voor de gek te houden en met de huidige cpu's moeten fabrikanten een mix tussen performance en geluidskwaliteit kiezen.

Technisch gezien is de sound uit de jaren 70/80 zeker wel te evenaren.....maar nu nog even niet realistisch uitvoerbaar omdat er gewoon meer rekenkracht voor nodig is. Denk dat het ook nog wel minimaal een jaar of 6 gaat duren voor de cpu power voldoende is om dit soort dingen te doen.

at betreft inspiratie: 100% eens.....meer is niet altijd beter!

Maar waarom iets namaken wat al bestaat? Is dat puur een financiele kwestie? Het voor een breed publiek toegankelijk maken? En er is publiek wat het te grabbel gooit op het net.
Verdienen de originele ontwerpers van een synth nog iets aan die software uitvoeringen? Of is het puur een graantje meepikken. Er is een te groot aanbod.
Okay je hebt gelijk m.b.t. het anders klinken. Vind het verschil wel nihil. Wanneer men zich verdiept in een apparaat, begrijpt men wat ik bedoel
Terwijl synths van vroeger zich meer onderscheiden met een unieke sound. Zo heb ik een virus en een JP8080.
Vind het verschil tussen die 2 niet groot. De AN1x heb ik weggedaan. Teveel van hetzelfde.
Bij de cd werd dit ook beweerd dat het beter was, terwijl de plaat toch echt mooier klinkt en vind het gezelliger om een plaat te zien draaien.
 
Origineel geplaatst door Opa Bokma

Daarbij, hoe wil je in godsnaam een sequencer, op afstand, zonder vertraging je hardware laten aansturen. Om over het bandbreedte gebruik van een remote VST naar je lokale ASIO driver nog maar niet te spreken. Gaat gewoon niet werken, hoe dik je internet verbinding ook is.

Ik begreep er in eerste instantie iets simpelers onder, nl het browsen in online presets, die lokaal gecached worden. B.v. je hebt zo'n leuke vintage prophet plugin en als je een patch wilt selecteren heb je niet alleen de keuze uit lokaal opgeslagen patches maar kun je met abbo meteen browsen door patches op internet, gemaakt door de grote jongens (barbieri e.d.).

Hetzelfde geld bv voor sample libraries. Waarom eerst een complete library op cd kopen als je alleen op zoek bent naar die ene sample.

Nu moet je een hele library eerst kopen en downloaden, dan kun je per patch of met abbo betalen en is het download proces transparant, geintegreerd in je software (vgl wat nu gebeurt met mp3's).

En het feit dat het ASP gebeuren een paar jaar geleden mislukte zegt me niet zoveel. Volgens mij was hardware, software en bandbreedte daar nog niet helemaal klaar voor. Kwestie van het juiste idee op het verkeerde moment. Dat komt nog wel weer terug...

En on-line sequencing wordt de nieuwe uitdaging nu men lokale latency een beetje onder de knie heeft!

En trouwens, ik gun iedereen z'n hardware verslaving, maar veel mensen die nu met muziek maken beginnen komen waarschijnlijk nooit meer in de buurt van dat spul. Als je serieus bent moet je nu een keer de overstap maken ivm geluidskwaliteit. Maar als dat (ooit) gelijkgetrokken is stapt niemand meer over op hardware (nou ja niemand, er blijft natuurlijk altijd dat kleine dorpje in het noorden van Frankrijk waar Thomas 'Asterix' Bangalter en Nicolas 'Obelix' Godin de tube compressors blijven voorgloeien):okdan:
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Aangezien softwaregebruikers beweren dat het allemaal hetzelfde klinkt, zal de vooruitgang stagneren. Misschien is ie nu al gestagneerd, want alles is al gedaan. Getuigd nou niet echt van creatieve geesten, die dat ontwikkelen. Op een gegeven moment zijn we door de oude apparaten heen en is men inspiratieloos. Het maken van sounds kan echter niet veel anders meer gaan dan nu het geval is. De golfvormen, effecten en witte ruis. In principe is daar alles mee te maken.
Software is nog steeds voornamelijk gebaseerd op retro. Hoe het vroeger allemaal klonk. De klassiekers, analoge compressors, etc. Ik vind de sound van produkties uit de jaren '60, '70 en '80 nog steeds niet te evenaren. Dat zal ook nooit gebeuren. Wat geweest is is geweest.
Bekijk het zo "ben je nu muzikaler, creatiever en produktiever dan 10 jaar geleden". Mijn antwoord is "Nee". Alleen heb ik misschien meer middelen, maar meer middelen kan ook een beperking betekenen.

Mijn ervaring is dat bij meer middelen de kans toeneemt dat je creativiteit minder wordt.
Met minder middelen wordt je wel gedwongen om creatief te zijn.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Aangezien softwaregebruikers beweren dat het allemaal hetzelfde klinkt, zal de vooruitgang stagneren. Misschien is ie nu al gestagneerd, want alles is al gedaan. Getuigd nou niet echt van creatieve geesten, die dat ontwikkelen. Op een gegeven moment zijn we door de oude apparaten heen en is men inspiratieloos. Het maken van sounds kan echter niet veel anders meer gaan dan nu het geval is. De golfvormen, effecten en witte ruis. In principe is daar alles mee te maken.
Software is nog steeds voornamelijk gebaseerd op retro. Hoe het vroeger allemaal klonk. De klassiekers, analoge compressors, etc. Ik vind de sound van produkties uit de jaren '60, '70 en '80 nog steeds niet te evenaren. Dat zal ook nooit gebeuren. Wat geweest is is geweest.
Bekijk het zo "ben je nu muzikaler, creatiever en produktiever dan 10 jaar geleden". Mijn antwoord is "Nee". Alleen heb ik misschien meer middelen, maar meer middelen kan ook een beperking betekenen.

Ik denk dat die sound ook moeilijk te evenaren is omdat die tot stand kwam een combinatie van apparatuur, getalenteerde studiotechnici die die apparatuur door en door kenden en de artiest zelf.

De kwaliteit van de apparatuur daar zou ik eerder aan morrelen dan die van de techneut die het gebruikt of de artiest die opgenomen wordt. Ik hoor liever een gare opname van Marvin Gaye dan Frans Bauer door een galmapparaat van 40.000 euro.
 
En trouwens, ik gun iedereen z'n hardware verslaving, maar veel mensen die nu met muziek maken beginnen komen waarschijnlijk nooit meer in de buurt van dat spul. Als je serieus bent moet je nu een keer de overstap maken ivm geluidskwaliteit. Maar als dat (ooit) gelijkgetrokken is stapt niemand meer over op hardware (nou ja niemand, er blijft natuurlijk altijd dat kleine dorpje in het noorden van Frankrijk waar Thomas 'Asterix' Bangalter en Nicolas 'Obelix' Godin de tube compressors blijven voorgloeien):okdan: [/B]


Heeft dat misschien te maken met het feit dat hardware zich moeilijk laat kopieren?
Wat zou jij doen als je net met muziek begint geen geld hebt en je kan van alles op dat gebied illegaal downloaden?
 
Origineel geplaatst door Neoteny
Als je serieus bent moet je nu een keer de overstap maken ivm geluidskwaliteit. Maar als dat (ooit) gelijkgetrokken is stapt niemand meer over op hardware

Wat een onzin. Weet niet of je ooit een echte buizencompressor heb mogen betasten?

Er hoeft maar een bekende artiest te gillen dat zijn gitaar effect uit dat ene doosje komt en de meesten gaan overstag.
Waarom is ie Philipcorda zo in trek? Mensen zoeken net ie ene sound.
 
Mss gaat de grens tussen soft en hardware vervagen. Bijvoorbeel met een controller die zich aanpast aan de software (zodat je wat je als gui op je scherm ziet ook als controller voor je hebt).
En, nu ik er aan denk: is Kore al geen stap in de goede richting? Zou het niet handig zijn moest er een sequenser zijn die voor vst's een soort combinator (zoals in reason) kan gebruiken en die ook side-chaining voor eens en voor altijd poepsimpel maakt (ook zoals in reason; side-chaining in bv cubase is nog steeds a pain in the arse) + daarbij een controller die volledig aan uw eigen wensen aan te passen is (waar je met een draaiknop bijvoorbeeld de cutoff en resonance van verschillende vsti's (die je als multi-layered synth gebruikt) kan veranderen)? Waarom dan ook niet in één keer een pc in die controller stoempen? (weet het, die Neko is al zo, maar dat ziet er niet uit + lijkt totaal niet upgrade baar)
 
Ik vermoed dat enkele die overgestapt zijn, vergeten hoe het klonk. Of ergens niet durven te bekennen dat hardware toch wel lekker klonk en inspiratie gaf. Maar laat ik niet namens anderen spreken. Ik zou mijn apparaten missen. Heb er een band mee.
Ik heb zelf nu de apparaten gevonden waarmee ik wil werken. Ik heb goede galmen. Heb gewoon geen behoefte aan iets anders. Waarom naar iets zoeken wat je al gevonden hebt?
Zo vind ik digitale EQ zelden mooi.
 
Origineel geplaatst door Exzit
Heeft dat misschien te maken met het feit dat hardware zich moeilijk laat kopieren?
Wat zou jij doen als je net met muziek begint geen geld hebt en je kan van alles op dat gebied illegaal downloaden?

Dat is op dit moment zeker onderdeel van de aantrekkelijkheid van software, maar mijn punt is: ik denk dat uiteindelijk geen (geluids)kwaliteitsverschil zal bestaan tussen hardware en software (we hebben het over de toekomst he...). En dan wint volgens mij software icm met goede controllers.

Waarom? vergelijk het patchen van kabeltjes in bv reason en in hardware modules, vergelijk de kans op defecten, vergelijk undo mogelijkheden, opslaan van setups, plus, als je 1 softsynth of effect koopt heb je feitelijk een ongelimiteerd aantal tot je beschikking in je studio, en ga zo door.

Wat een onzin. Weet niet of je ooit een echte buizencompressor heb mogen betasten?

Er hoeft maar een bekende artiest te gillen dat zijn gitaar effect uit dat ene doosje komt en de meesten gaan overstag.
Waarom is ie Philipcorda zo in trek? Mensen zoeken net ie ene sound.

Tuurlijk heb ik nog nooit een buizencompressor betast. Mijn punt is dat steeds minder mensen die orgastische ervaring (nodig) zullen hebben.

Het lijkt me marketingtechnisch niet echt moeilijker om een hype te creeren rond een software product dan rond een hardware product. Lees voor 'dat ene doosje' 'die-en-die vst plugin' en je krijgt hetzelfde effect. Mensen zoeken net die ene sound, niet dat ene doosje. Neem bv de Cher hype, dat was een vst-plugin.

enne, ik heb het niet over nu he, maar over 'krabt eens over z'n bol' 5 jaar. Voor el. gitaren 5 jaar langer (vooraleer ze alleen als midi-controller gebruikt worden) en voor acoustische snaar- en blaasinstrumenten misschien wel nooit.

En Lenny Kravitz types blijven natuurlijk hun bestaansrecht houden :D
 
Dit is geen hard vs soft draad maar een gewone soft draad.
Dus mensen die zonodig een punt willen maken verzoek ik vriendelijk om dit binnen het topic te doen want dat houdt het wat gezelliger.
Anders ga je maar ergens anders verder waar je wel je punt on topic kan maken.

Bedankt he! :mega:
 
Ik hoop alleen maar dat de software (en computers in het algemeen) stabieler wordt...minder gezeik met drivers,windhoos,compatibiliteitsproblemen....dat zou al een stuk schelen...
 
Ik denk dat software een stuk slimmer moet worden geschreven. Sommige stukken software zijn doorontwikkelingen van meer dan 5 jaar geleden. Af en toe moet dat helemaal gestript worden en efficient worden herschreven.

Naar mijn mening ligt de focus voor ontwikkelingen voor software gebruik teveel op de nieuwere en snellere hardware die constant op de markt komt. Er slimmer mee omgaan en gebruik van maken is denk ik een beter alternatief.

En wat voor producten zullen er komen. Hardware geintegreerd met je compu.

Dan blijft natuurlijk ook die ene vraag staan. Zou je een echte TB-303 kunnen nabouwen met je comp. Of het ooit kan, zeker wel, maar wie gaat er een stuk software kopen met een basaal sequencertje, en 6 virtuele draaiknopjes kopen voor een paar honderd euro.
[/size=1] ......................ben bang dat hij er nooit komt [/size]
 
windoos is de grote remmende factor hiero. ik denk dat die nieuwe windows gaat floppen en dat ze daarna met een super simpele, goedkope, makkelijk te gebruiken, crashbestendige versie komen.

hoop ik
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
windoos is de grote remmende factor hiero. ik denk dat die nieuwe windows gaat floppen en dat ze daarna met een super simpele, goedkope, makkelijk te gebruiken, crashbestendige versie komen.

hoop ik

Zal wel off-topic zijn, maar ik kan me m'n laatste crash niet eens meer herinneren...

Ik doe effe niet mee met windows bashing.
 
Origineel geplaatst door fuse
Dit is geen hard vs soft draad maar een gewone soft draad.
Dus mensen die zonodig een punt willen maken verzoek ik vriendelijk om dit binnen het topic te doen want dat houdt het wat gezelliger.
Anders ga je maar ergens anders verder waar je wel je punt on topic kan maken.

Bedankt he! :mega:

Nou heb ik zelf nog niks over hardware gezegd maar ik denk niet dat jij uitmaakt waarover men wil discuteren en wat men hier plaatst?

Als je een klacht heb over deze onzedige hardware talk raad ik je aan dit te melden bij de moderator.:D
 
Origineel geplaatst door Neoteny
Zal wel off-topic zijn, maar ik kan me m'n laatste crash niet eens meer herinneren...

Ik doe effe niet mee met windows bashing.

wow... k wou dat het bij mij zo lekker liep :stupid opstarten moet ik altijd iets van 3 keer doen omdat de muis "aan het scherm" blijft plakken of dat mn startbalk niet werkt. ook moet ik geregeld (iets van 1 keer per week) mijn voedingskabel eruit halen omdat ie op de gewone manier niet uit wil...

binnenkort ga ik alles eens opnieuw installeren, dit is bagger... maarre, het wordt wel weer gewoon windows xp!

weer even on-topic: ik denk dat de groei van software niet liniar maar exponentieel toeneemt. alles wordt harder, better, faster, stronger!! ik denk ook dat er altijd plug ins zullen blijven die op bijna geen enkele computer kunnen draaien omdat ze zo zwaar zijn. het is altijd al zo geweest dat sommige software gewoon gemaakt wordt voor de aankomende generatie computers, bij games is dit standaard al zo maar bij sommige plug ins krijg ik toch het idee dat ze zo zwaar mogelijk zijn gemaakt en met zo veel mogelijk toeters en bellen waardoor ze net niet lekker draaien.

bliepbliep
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top