RM1x-irritaties

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Ik gebruik nou al een paar jaar naar tevredenheid m'n RM1x om van alles aan te sturen en om z'n eigen geluidsbron te gebruiken. Vooral voor de weirde soundjes is 'tie leuk. Voor de leads, pads en bandinstrumenten gebruik ik dan m'n akai S-2000, GEM 2r en een soundcanvas.

Het stomme alleen is dat er toch een paar irriterende dingen aan die RM1x zitten. Ze moeten vast, en mogelijk heel makkelijk op te lossen zijn, maar....ik kan het in de handleiding niet vinden.

De eerste irritatie, daar heb ik al 'ns eerder iets over gepost, maar nog steeds niet opgelost, is de volgende. Je bent phrases aan het inkloppen maar je bent vergeten dat je bijvoorbeeld wel 8 maten voor die phrase nodig hebt terwijl de track maar ruimte heeft voor 4. Het opnemen (STEP-recording) onderbreken en de lengte van de track op 8 maten zetten werkt dan dus niet. Ik heb alle jobs bij langs gelopen, maar ik kan dus echt niet vinden hoe je die tracklengte kunt aanpassen.
Dus wat ik nou dan steeds maar weer doe, is de hele track legen, en opnieuw beginnen, met de jusite tracklengte.
Maar dit is dus eigenlijk belachelijk. Er moet een oplossing zijn.
Graag reacties.

De tweede irritatie. Bij phrases om een sampelr met drumloops aan te sturen, gebruik ik vaak halve noten (2 tellen 4/4) of hele noten (4 tellen 4/4). In STEP-sequencing als je dan halve of hele noten gebruikt, blijkt later dat ze toch niet helemaal de juiste lengte hebben. In het edit-menu kun je zien dat bijvoorbeeld een hele noot als gate-time heeft 3:365 of iets dergelijks. Dan moet ik hem dus handmatig op 4:000 zetten om geen geamputeerde samples te horen te krijgen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de STEP-editor de noten de juiste lengte (gate-time) geeft?
Nogmaals, graag reacties.


Groeten,
Pjeut.
 
Hey Pjeut,

Voor irritatie 1 is niet echt een oplossing te vinden. Het enige wat je eraan kan doen, is je in te spelen noten ipv op iedere tel op iedere halve tel zetten, zodat je met de maat wel uit komt. En dan kan je met het beat stretch knopje de lengte van de phrase aanpassen naar 200, dus 1 keer zo langzaam, en dan klinkt ie precies hetzelfde, alleen dan 8 maten lang ipv 4. Dit is wel een omslachtige methode, maar werkt wel.

Bij je 2e irritatie kan ik me alleen indenken dat je de lengte van de noot moet selecteren in het STEP menu.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Mvg
 
Tjonge, dus die track-lengte valt op geen enkele manier langer te krijgen? Even een tussenvraag; dat aantal maten dat je in het hoofdscherm ziet, is dat de lengte van de track of de lengte van de phrase? Als het de lengte van de track is zie ik misschien nog een oplossing. Nadat je tijdens opnemen er achter bent gekomen dat de track niet lang genoeg is voor de phrase die je wilt opnemen, even naar een andere lege track toegaan, die op de juiste lengte zetten, via het tweede hoofdscherm (2 * op pattern drukken) de eerder gemaakte phrase in deze track zetten. In principe heb je dan genoeg ruimte om de phrase verder in te vullen.
Zou dit werken?


Wat de tweede irritatie betreft, heb je me geloof ik niet helemaal goed begrepen. uiteraard kies je in het STEP-menu de nootlengte, maar in de praktijk blijken die noten net wat clock-tikken tekort te komen. Een kwartnoot wordt bijvoorbeeld ongeveer 0:365, een halve noot ongeveer 1:398 en een hele noot bijvoorbeeld 3:374 (die clock-tikken zijn een voorbeeld; in ieder geval nog geen 480 (oeps, hoeveel clock-tikken heeft een tel in de RM1x ook alweer?)).
 
idd append functie gebruiken
tweede ergernis: staat je length, gate time of hoe dat ook al weer heet wel op 100%?
je kan ook de edit functie gebruiken om te sequencen vias insert note. hiermee omzijl je ook je probleem maar dan op een andere manier.
succes!
grtz,
chielos
 
Verhip...

Verhip...

.........die zoveel procentjes gate time heb ik inderdaad wel 'ns ergens gezien, maar...nooit begrepen. Tja, ik ga er van uit dat als ik kwart noten selecteer dat ik ze graag van één tel wil. Dit ga ik uitzoeken, want soms wil ik ook wel een noot die vier maten lang door klinkt. Dus een hele noot met gate time 400 %.
Zo leer je steeds wat bij.

Nog even over append. Eerst even, welke append moet ik dan gebruiken: phrase, track, note?
Maar append is er toch juist voor om een bepaald stukje phrase of track of note of event achter een ander stukje phrase, track, note of event te plakken. Moet ik dan soms een blanco stukje ergens vandaan er achter plakken?

René en Chielos. Graag jullie reactie.

Trouwens, René, die GEM die ik van jou heb heeft toch echt wel onvolprezen pads, leads en bassen. kan zich meten met menige synth uit een hogere prijsklasse. Perfect.
 
Bij de RS7k werkt dat psies zo. Langer maken van een phrase is appenden.. Phrase Append dus. Zo kan je ook mooi phrases samenvoegen enzovoort. Alleen moet je dan wel de overbodige noten deleten van de nu langere phrase.

8~
 
Oké, phrase append dus...

Oké, phrase append dus...

Origineel geplaatst door Arv
Bij de RS7k werkt dat psies zo. Langer maken van een phrase is appenden.. Phrase Append dus. Zo kan je ook mooi phrases samenvoegen enzovoort. Alleen moet je dan wel de overbodige noten deleten van de nu langere phrase.

8~

Maar dan moet je dus ergens een leeg stukje phrase hebben staan wat je dus achter de te verlengen phrase gaat zetten. Klopt dit? Dus ik moet van tevoren zo'n leeg stukje klaar maken?
 
Re: RM1x-irritaties

Origineel geplaatst door pjeut

De eerste irritatie, daar heb ik al 'ns eerder iets over gepost, maar nog steeds niet opgelost, is de volgende. Je bent phrases aan het inkloppen maar je bent vergeten dat je bijvoorbeeld wel 8 maten voor die phrase nodig hebt terwijl de track maar ruimte heeft voor 4. Het opnemen (STEP-recording) onderbreken en de lengte van de track op 8 maten zetten werkt dan dus niet. Ik heb alle jobs bij langs gelopen, maar ik kan dus echt niet vinden hoe je die tracklengte kunt aanpassen.
Dus wat ik nou dan steeds maar weer doe, is de hele track legen, en opnieuw beginnen, met de jusite tracklengte.
Maar dit is dus eigenlijk belachelijk. Er moet een oplossing zijn.
Graag reacties.
Eerste irritatie snap ik eigenlijk niet waarom je die hebt, ;).
Als het gaat om een phrase langer maken in de Pattern mode, ga je gewoon naar dat 2de scherm door nog een keer op de Pattern knop de druk nadat je in de Pattern mode bent belandt. Ga met de cursor naar waar het aantal maten aangegeven wordt(rechter bovenhoek) en klop daar numeriek in hoeveel maten je wilt hebben gevolgd door Enter.
Als het gaat om een aantal maten extra te maken in een track in de Song mode, daar heb je Job 18: Create measure voor.
Die Append Job kan ook natuurlijk.

De tweede irritatie. Bij phrases om een sampelr met drumloops aan te sturen, gebruik ik vaak halve noten (2 tellen 4/4) of hele noten (4 tellen 4/4). In STEP-sequencing als je dan halve of hele noten gebruikt, blijkt later dat ze toch niet helemaal de juiste lengte hebben. In het edit-menu kun je zien dat bijvoorbeeld een hele noot als gate-time heeft 3:365 of iets dergelijks. Dan moet ik hem dus handmatig op 4:000 zetten om geen geamputeerde samples te horen te krijgen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de STEP-editor de noten de juiste lengte (gate-time) geeft?
Die geamputeerde noten komen door de Gate Time(zie blz 118 van de handleiding). Zet die maar op 100% en kijk wat er gebeurt.;)
 
Re: Verhip...

Re: Verhip...

Origineel geplaatst door pjeut
.........die zoveel procentjes gate time heb ik inderdaad wel 'ns ergens gezien, maar...nooit begrepen. Tja, ik ga er van uit dat als ik kwart noten selecteer dat ik ze graag van één tel wil. Dit ga ik uitzoeken, want soms wil ik ook wel een noot die vier maten lang door klinkt. Dus een hele noot met gate time 400 %.
Zo leer je steeds wat bij.

Nog even over append. Eerst even, welke append moet ik dan gebruiken: phrase, track, note?
Maar append is er toch juist voor om een bepaald stukje phrase of track of note of event achter een ander stukje phrase, track, note of event te plakken. Moet ik dan soms een blanco stukje ergens vandaan er achter plakken?

René en Chielos. Graag jullie reactie.

Trouwens, René, die GEM die ik van jou heb heeft toch echt wel onvolprezen pads, leads en bassen. kan zich meten met menige synth uit een hogere prijsklasse. Perfect.

naar mijn weten gaat de gate time maar tot 200% (?)
maar als je een maat van 4 tellen volzet met 1 noot van 4 tellen en je gate time staat niet op 100%, tsja dan wordt ie ook niet precies 4 tellen.

nog even over append.
als je een phrase append wordt dus je phrase twee keer zo lang( bijv van 4 naar 8), als je die phrase op een ander spoor zet, bijv een van 4 maten dan blijft dat spoor 4 maten maar de phrase is 8 maten dus als je op play drukt en je kijkt rechtsboven op welke maat hij staat loopt hij, 1-2-3-4-1-2-3-4. je phrase loopt echter van 1 tot 8. als je pattern voor de tweede keer op 1 staat, is je phrase dus aanbelandt bij maat 5. snap je hem?
 
Re: Re: RM1x-irritaties

Re: Re: RM1x-irritaties

Origineel geplaatst door Yoonchi
Eerste irritatie snap ik eigenlijk niet waarom je die hebt, ;).
Als het gaat om een phrase langer maken in de Pattern mode, ga je gewoon naar dat 2de scherm door nog een keer op de Pattern knop de druk nadat je in de Pattern mode bent belandt. Ga met de cursor naar waar het aantal maten aangegeven wordt(rechter bovenhoek) en klop daar numeriek in hoeveel maten je wilt hebben gevolgd door Enter.

Helaas, deze optie werkt niet... (althans niet bij de RS7k). Daarom zijn er ook van die "workarounds" zoals de append....
 
Re: Verhip...

Re: Verhip...

Origineel geplaatst door pjeut
..Trouwens, René, die GEM die ik van jou heb heeft toch echt wel onvolprezen pads, leads en bassen. kan zich meten met menige synth uit een hogere prijsklasse. Perfect.


:) :)

De S2r vind ik de op 1 na beste ROMpler die er is. De filters zijn klasse. Alleen tegen de K2000 kan ie niet op.
 
Re: RM1x-irritaties

Origineel geplaatst door pjeut
De tweede irritatie. Bij phrases om een sampelr met drumloops aan te sturen, gebruik ik vaak halve noten (2 tellen 4/4) of hele noten (4 tellen 4/4). In STEP-sequencing als je dan halve of hele noten gebruikt, blijkt later dat ze toch niet helemaal de juiste lengte hebben. In het edit-menu kun je zien dat bijvoorbeeld een hele noot als gate-time heeft 3:365 of iets dergelijks. Dan moet ik hem dus handmatig op 4:000 zetten om geen geamputeerde samples te horen te krijgen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de STEP-editor de noten de juiste lengte (gate-time) geeft?
Nogmaals, graag reacties.


Groeten,
Pjeut.

Als je de cursor op 4/4 kun je met de draaiknop de waarden veranderen naar bv 2/4 of 3/4 of 5/4.
 
To be dead honest.....

To be dead honest.....

Origineel geplaatst door René
:) :)

De S2r vind ik de op 1 na beste ROMpler die er is. De filters zijn klasse. Alleen tegen de K2000 kan ie niet op.

Ik gebruik alleen maar de presets (en die vind ik al prima). Ik ben al op zoek naar een handzame MIDI-controller (zo'n phat boy of iets dergelijks) om eindelijk 'ns wat onder de motorkap te veranderen. Ik weet 'et, ik kan ook met de real-time knoppen van m'n RM1x wat aan de gang met externe apparaten, maar ik wil dat toch liever met een aparte controller doen.

Wat je zegt over in de RM1x de maat veranderen; dat waag ik te betwijfelen. Als je eerst hebt gekozen voor bijvoorbeeld 4/4 en een tracklengte van 4 maten, en je hebt ook al MIDI-data gerecord, dan kun je dat vervolgens écht niet meer aanpassen.

Groeten,
Pjeut.
 
Back
Top