agressief afmixen? tips en trucs?

bijvoorbeeld...

maar als je meer stereovragen hebt kun je dan ff een nieuw topic openen? we gaan nl. nogal offtopic :)
 
ik zat net ff Insider - Destiny te luisteren....een typisch voorbeeld van aggressief afmixen : de mid vol open op de lead-sound en dan de mid-sweep gebruiken als een soort filter-effect...een klassieke truc...
 
Het begrip stereo wordt op twee manieren gebruikt en dat heeft wat verwarring geschept. Enerzijds betekent stereo weergave door middel van twee kanalen en anderzijds wordt stereo gebruikt voor de technische aanduiding van de relatieve positie van geluiden in stereo opnames en weergaven. Ten minste twee kanalen zijn voor een volledige stereo weergave nodig terwijl een [gepand] mono geluid door één kanaal kan worden weergegeven zonder details te verliezen.
Het stereo beeld [= de relatieve positie van het geluid] wordt gevormd door verschillen in fase en filtering per kanaal.
Pseudo-stereo kun je creëren door bijvoorbeeld een zeer korte delay tussen de 10-45 msec van een gepand mono-geluid naar het andere kanaal te pannen en dan nog te eq'en.

Om terug te komen op het maken van een agressieve mix: door de mix mono te maken kun je meer punch geven aan de mix. Het album Californications van de Red Hot Chilli Peppers was om die reden voornamelijk in mono afgemixt.
 
Het album Californications lijkt mij nou niet bepaald een voorbeeld van hoe men een goede mix (maar vooral ook master) moet maken.
Nee, zelfs niet voor hardcore IMHO.
 
Fuse, je hebt niet zo goed gelezen wat ik heb gezegd.
Ik heb namelijk niet gezegd dat het een voorbeeld is voor het maken van een goede mix [wat dat ook mag betekenen], maar ik heb gezegd dat de reden van de producer om het voornamelijk in mono af te mixen was het verkrijgen van meer punch.
 
Dat weet ik wel, maar vind niet dat het album punch heeft. Wel distortion, da wel.
 
Ik ben het wel eens met bigbang. Ik heb veel jungle en drum&bass geluisterd en inderdaad, de nummers met de meeste powerr waren (bijna) mono.

of eh, Good Vibrations van de Beach Boys...

R
 
Mono komt harder uit speakers idd. Zeker op een PA systeem hoor je dat wel.

Maar ik vind het niet echt prettig luisteren moet ik zeggen. Geef mij maar de Linkin Park stijl: aggressief en stereo! :halleluja
 
Interessante thread...

IMO kan alleen MUZIEK aggressief zijn en bepaalt de mix dat in veel mindere mate. (veel minder, hé, ik zeg dus niet dat het er HELEMAAL niet toe doet.) Het woord "aggressief" lijkt me overigens in dit verband ALTIJD een subjectieve kwalificatie...

Stereofonie wordt bepaald door de volgende zaken:

- (Minimaal) twee geluidssignalen, uitmondend in luidsprekers;
- Bevat materiaal dat geschikt is (gemaakt) voor stereofone weergave, doordat het
- bij akoestische bronnen
- met (minimaal) twee microfoons is vastgelegd, óf
- op artificiële wijze een plaats in het links/rechts beeld is gegeven.
- bij elektronische bronnen
- een eigen plek - al of niet dynamisch - is gegeven in het links/rechts beeld.

Hoewel er vele standaards bestaan voor stereofonie (Dolby surround etcetera) wordt met sec stereo toch meestal de twee kanaals versie bedoeld.
 
Ik vind de nummers van 'die gast' die oa het nummer heeft gemaakt van "touch me, and i will get my, satisfaction" lekker aggresief en rauw afgemixt. Is dat een beetje wat je bedoelt?

Met aggresief mixen denk ik aan drastische keuzes (durven) maken, idd soms tegen de regels in ja :P
Iets wat je hard wil ook echt hard erin gooien, overdreven sweeps (alles uit de kast halen), experimenteren met overdreven ducking/compressie, overdreven EQ settings e.d. (en naar aphex Twin luisteren ;) ) Ookal klinkt het dan allemaal te erg, dan is het de kunst om het toch te laten werken, omdat je 100% achter die beslissingen staat, zoiets.

Ik denk wel dat je de perken moet weten, hoe ver je kan gaan totdat het een zooitje wordt. Als je die weet durf je wel drastischer te werken mss.. vind het zelf ook supermoeilijk dit, vaak lukt het niet echt nee. (goed topic dan ook)

Geluidskeuze is ook echt superbelangrijk, sommige geluiden verzwakken elkaar gewoon heel erg op e.o.a. manier :erm:
en dan lukken alle trucjes gewoon niet echt, gewoon lastig.

Als ik bijv. nummers hoor van de stones of de beatles, waarbij veel gewoon mono is (hard left, hard right gepanned), die geluiden passen gewoon echt bij elkaar en vullen elkaar perfect aan. Dat vind ik ook best wel aggresief mixen, dat is knap.
 
Laatst gewijzigd:
allemaal gelul .. DE truuk is ligt rauwe samples gebruiken en behoorlijk clean afmixen .. dat wordt perfect opgeblazen door een PA ..

luister maar naar goede hiphop .. dat is lichtelijk rauw maar super vet en knallend rauw als het op een PA staat ..

hardcore is gewoon voor losers .. pas nog rush, kavitta en spark gehoord .. alle kvitta had soms analoge kicks met ballen de rest was gedistorde rommel met geen dynamiek ( lees geluid van een distorted kick maar je voelt hem niet !!!!! )
 
Origineel geplaatst door MadR
allemaal gelul .. DE truuk is ligt rauwe samples gebruiken en behoorlijk clean afmixen .. dat wordt perfect opgeblazen door een PA ..

luister maar naar goede hiphop .. dat is lichtelijk rauw maar super vet en knallend rauw als het op een PA staat ..

hardcore is gewoon voor losers .. pas nog rush, kavitta en spark gehoord .. alle kvitta had soms analoge kicks met ballen de rest was gedistorde rommel met geen dynamiek ( lees geluid van een distorted kick maar je voelt hem niet !!!!! )

Zou je misschien een broodje poep kunnen eten tegen de vieze nasmaak van deze woorden?

Als je dat al hardcore gaat noemen, is Lange Frans de koning van de underground.
 
Origineel geplaatst door MadR

hardcore is gewoon voor losers ..
kunnen we t ff gezellig houden aub? deze topic gaat over agressief afmixen, niet over agressief posten...:erm:
 
het gaat hier over het agressief mixen van agressieve muziek door aggresieve gabbers voor agressieve parties :D :D HAKKEUH!!! :kimono:



grapje 8o)


madr:
" DE truuk is ligt rauwe samples gebruiken en behoorlijk clean afmixen "

ik peins dat mad R wel gelijk heeft ( op zn zinsbouw na dan )
.. eerst je samples rauw maken ... dan clean mixen :okdan:
hou er ook rekening mee dat je voldoende headroom nodig hebt, vooral als je digitaal bezig bent.. digitaal oversturen tijdens het mixen is gewoon vies
 
Origineel geplaatst door bikkel
Zou je misschien een broodje poep kunnen eten tegen de vieze nasmaak van deze woorden?

Als je dat al hardcore gaat noemen, is Lange Frans de koning van de underground.

hardcore heeft eigenlijk niks met electronisch muziek te maken ..
hardcore is gewoon rock 2.0 maar blijft van oorspronk gewoon rond en hoekig tegelijker tijd ..
en niet alleen hoekig of alleen rond ..

:duivels:

( daarnaast is het geen kwestie van gelijk hebben .. ik wil jullie alleen wat leren .. maarja jullie zijn echt hardcore he .. :- / )
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
kunnen we t ff gezellig houden aub? deze topic gaat over agressief afmixen, niet over agressief posten...:erm:

ik gebruik elke beeldspraak die ik wil .. kleinburgelijkheid bewaar je maar voor thuis ..
maar serieus .. ik ga het proberen .. het zal moeilijk worden maar we proberen het .. ;)
 
Origineel geplaatst door MadR

( daarnaast is het geen kwestie van gelijk hebben .. ik wil jullie alleen wat leren .. maarja jullie zijn echt hardcore he .. :- / )
kennis/opvattingen delen is prima, daar is dit forum voor...dit forum is er niet om elkaar uit te schelden, dan ga je maar naar www.fokzine.net ofzo...
 
Origineel geplaatst door MadRfucker
hardcore is gewoon voor losers ..
hardcore heeft eigenlijk niks met electronisch muziek te maken ..
hardcore is gewoon rock 2.0 maar blijft van oorspronk gewoon rond en hoekig tegelijker tijd ..
en niet alleen hoekig of alleen rond ..

:duivels:
( daarnaast is het geen kwestie van gelijk hebben .. ik wil jullie alleen wat leren .. maarja jullie zijn echt hardcore he .. :- / )

Beste MadR

Last van een hoekige hokjes geest en ronde oog kleppen ?
Hardcore is ook niet mijn ding , en er zal zeker een hoop rotzooi tussen zitten , maar om nu gelijk het gehele genre een stempel te geven getuigt toch niet echt van een wijs man waar je wat van kan leren .
Al klinkt je antwoord aannemelijk , je uitspraken over hardcore vind ik vrij thunderdom met een expansionboard voor je kop en vrij goedkoop op de koop toe .

Ben wel erg benieuwd naar de superieure muziek die je zelf goed vind .

De zachte kern 2.0 .

sorry voor het mee bevuilen van deze thread
 
mjah zullen we maar weer ontopic gaan? deze thread gaat nl. niet eens over hardcore, maar over alle ruige muziekstijlen die al dan niet agressief afgemixt worden :)

mbt tot het clean afmixen van rauwe geluiden...die rauwheid zal in de geluiden zelf moeten zitten, maar zal ook verkregen worden door truukjes met je mixer...dus eerst gainen, eq pushen, doorlussen en dan clean mixen?
 
Origineel geplaatst door bassio
Beste MadR

Last van een hoekige hokjes geest en ronde oog kleppen ?
Hardcore is ook niet mijn ding , en er zal zeker een hoop rotzooi tussen zitten , maar om nu gelijk het gehele genre een stempel te geven getuigt toch niet echt van een wijs man waar je wat van kan leren .
Al klinkt je antwoord aannemelijk , je uitspraken over hardcore vind ik vrij thunderdom met een expansionboard voor je kop en vrij goedkoop op de koop toe .

Ben wel erg benieuwd naar de superieure muziek die je zelf goed vind .

De zachte kern 2.0 .

sorry voor het mee bevuilen van deze thread

heeft niks met wijsheid te maken .. tis gewoon een hyperbool oftewel een overdrijving/aandikking om een punt te maken ..
je weet toch hoe je tegenwoordig aandacht krijgt ? ;)
 
Back
Top