agressief afmixen? tips en trucs?

Nightstorm

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2002
Berichten
1.814
Locatie
Alkmaar
Deze term valt af en toe op het forum. Wat moet ik er precies onder verstaan? Ik heb zelf het vermoeden dat het inhoudt een beetje tegen de regels in te werken, dus bijv. eq pushen ipv het "verstandigere" eq wegdraaien. Met subtractieve eq maak je optimaal gebruik van je headroom en je kan je track dan vrij hard opnemen, maar ik maak hardcore en zo netjes eq-en levert mij een veel te clean resultaat op }:| Waarschijnlijk geldt dit ook voor andere soorten mixen trouwens (de hardere techno, drum n bass, punk?)
Met eq pushen kom ik echter niet zover. De hele mix wordt gauw een zootje, de totale output is een stuk zachter etc. etc.
Dan heb je nog het punt van oversturen. Prachtig voor hardcorekicks of op sommige leads, beetje doorlussen (bij mij wat beperkt want heb geen direct outs op m'n mixer, moet doorlussen via de sub outs), voor de rest ben ik afhankelijk van een distortionpedaaltje en de interne fx van m'n virus en sampler. Het distortionpedaaltje en de gainoversturing leveren nogal wat ruis op. Hiervoor is het noodzakelijk om noise gates te gebruiken. Een behringer composer heeft slechts 2 kanalen om te gaten, dat is mij wat te weinig. Is er toevallig een apparaat waarmee je meerdere kanalen kan gaten?

Denk zelf dat het belangrijkste is om keuzes te maken. Lukraak overal distortion op willen gooien werkt niet volgens mij, alle eq pushen ook niet. Kortom een balans maken tussen smerig en clean.

Maar eigenlijk is het vooral een "fuck de regeltjes"-principe. Als n00b op mixgebied kan dit echter wel 's behoorlijk tegenwerken, geen flauw idee meer hebben wat je aan het doen bent en eindigen met een zootje niet-lekkere herrie. Mijn doel met dit topic is dus een beetje om mezelf en anderen een houvast te bieden, voor die momenten waarop je 't na al je gebeuk ff helemaal niet meer weet, even dit topic op sf lezen en denken "owjaa". Op dit prachtige forum is namelijk ontzettend veel te vinden over afmixen, maar 99% gaat over het omgaan met de "conventionelere" muziek. Ik wil iedereen die enigszins ervaring heeft met "agressief afmixen" oproepen mij aan te vullen. Wat zijn jullie ervaringen? Wat zie ik fout? Met welk apparaat kan ik veel kanalen gaten? :) etc. etc.

Alvast bedankt :)
 
Veel pillen slikken en dan gaan mixen?

Lijkt me niet handig.


Maar ruis is geen doodszonde hoor.
Oversturing ook niet, maar dat hoeft niet ten koste te gaan van dynamiek (van de rest).
 
ik loop ook een beetje tegen dezelfde problemen op, alle drums hihats , synths oversturen levert behoorlijk wat ruis op en ik wil het toch graag allemaal in midi laten en niet in de pc nabewerken. dat doe ik nooit eigenlijk. eq omhoog gooien met hihats/drums wordt het ook niet mooier inderdaad en dit doe ik ook maar zo weinig mogelijk, alleen met snares etc

dus dan heb je toch flink beperkingen en zal je het met minder moeten oplossen

Mijn drums hihats etc liggen ook nooit echt mooi in de mix, of ik moet een clean trackje bouwen dan gaat het me een stuk beter af.

wat ook wel werkt is een fijne bitcrusher over de hihats in plaats van oversturen, daar wordt het ook snerpend en smerig van en is het mixen wat makkelijker.


verder ben ook niet van plan om gates voor alle nodige kanalen te halen, in een track hoor ik echt niets van die ruis weer, en de extreme overstuurde die bijgeluiden geven heb ik wel gates op.
 
met pillen op mixen is niet zo handig, levert ongelukken op (stuiter ik van me zoldertrap af enzo..) moet ik maar niet aan beginnen :D

en een beetje ruis is niet zo erg nee en je hoeft ook niet alles te gaten, maar 5 kanalen kunnen gaten lijkt me wel handig...om daar nou 3 behringer composers voor te kopen lijkt me niet de handigste manier

wat ik ook wel 's gedaan heb is bij een geluid eerst de eq flink te pushen en een beetje over z'n nek laten gaan tot het lekker gaar klinkt, daarna door te lussen en dan subtractief te eq-en...klonk best ok, smerig maar toch compact, echter behoorlijk lastig als je zoveel mogelijk realtime wil doen mbt het aantal kanalen dat je kan gebruiken
 
ff een noob vraag tussendoor ... wat is subtractief eq'en?
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ff een noob vraag tussendoor ... wat is subtractief eq'en?

Dat je geen frequentiegebieden met je eq boost, maar alleen maar frequentiegebieden cut. Zo maak je meer ruimte voor je andere geluiden waardoor instrumenten elkaar niet zo snel in de weg gaan zitten.
 
Origineel geplaatst door ChampionSound
Dat je geen frequentiegebieden met je eq boost, maar alleen maar frequentiegebieden cut. Zo maak je meer ruimte voor je andere geluiden waardoor instrumenten elkaar niet zo snel in de weg gaan zitten.

ah kijk dat begrijp ik dan weer wel ... kon die dat niet gewoon zeggen dan? 8o)
wist niet dat er een andere term was als simpel weg frequencies afkappen

iig weer wat geleerd :geslaagd:
 
Je had het kunnen kennen....

Je had het kunnen kennen....

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ah kijk dat begrijp ik dan weer wel ... kon die dat niet gewoon zeggen dan? 8o)
wist niet dat er een andere term was als simpel weg frequencies afkappen

iig weer wat geleerd :geslaagd:

...van subtractieve synthese. Dit zijn de alom bekende analoge synthesizers uit de seventies (Moog, ARP, etc.). Die gebruiken ook om. filters om de toon te vormen. FM-synthese werkt juist met het stapelen van geluiden volgens bepaalde patronen (algoritmes) zodat boventonen worden versterkt danwel in tegenfase raken, en zo de toon vormen.
 
Re: Je had het kunnen kennen....

Re: Je had het kunnen kennen....

Origineel geplaatst door pjeut
...van subtractieve synthese. Dit zijn de alom bekende analoge synthesizers uit de seventies (Moog, ARP, etc.). Die gebruiken ook om. filters om de toon te vormen. FM-synthese werkt juist met het stapelen van geluiden volgens bepaalde patronen (algoritmes) zodat boventonen worden versterkt danwel in tegenfase raken, en zo de toon vormen.

Niet alleen die synths... Elke keer dat je een LPF, HPF of BPF gebruikt (kort gezegd: elke keer als je filtert), gebruik je subtractieve synthese. Dus net zo goed in VA's of in zo goed als alle romplers, en eigenlijk ook als je je DX7 door een Sherman FB stuurt.

Maar goed, waar ging het ook alweer over... :engel:
 
Tja. Leg bijv. voor zware rides je rides kanaal op hetzelfde kanaal als je kicks. Gaat t lekker pompen en heb je meteen ranzigheid.

:eureka: ?
 
En uit veel geluiden het onnodige laag er uit filteren zodat je kick ook meteen beter in de mix past. Kijk ook in het hoog naar nare en/of onnodige freq. en haal die er uit.
Boost sommig dingen die dat nodig hebben maar niet alles want dat verneukt je afmix. En als je boost doe het niet te veel gewoon net genoeg dat je het hoord.
 
Re: Re: Je had het kunnen kennen....

Re: Re: Je had het kunnen kennen....

Origineel geplaatst door Cheimoon
Niet alleen die synths... Elke keer dat je een LPF, HPF of BPF gebruikt (kort gezegd: elke keer als je filtert), gebruik je subtractieve synthese.
Filteren = synthese? Is dat dan doorr het piekgedeelte van de filtercurve?

Terug on topic, probeer eens (zelf het principe van bvb) een waves L3 plug
die werkt met 5 banden die allen gemaximalised worden..
kwestie van je banden goed te zetten, in jou geval overdreven breed of zo

in
dit nummer
probeerde ik de basslijn zo wat meer accent mee te geven, ik kan me wel voorstellen
dat iemand die er iets van kent dit bijna-nummer anders afmixed.
(schiet me niet neer, het is pas mijn eerste cubase-poging)
 
Drawmer maakt de DS404 quad gate.

Je kunt je mix agressief laten klinken door ervoor te zorgen dat de meeste geluiden die je gebruikt een sterke attack hebben/krijgen, door niet teveel bas te gebruiken en bus-compressie te gebruiken op al je drumgeluiden enerzijds en op je leadsynths anderzijds. Veel eq'en is niet aan te raden want je mix kan dan of erg dun gaan klinken en gaat allerlei faseproblemen opleveren die de punch wegnemen, of is gewoonweg niet om aan te horen.
 
Denk dat in dit geval analoog mixen toch wel een voordeel heeft omdat je dan wat meer ruimte hebt voor al die viezigheid. En is ook veel meer vergevingsgezind als je nog niet zoveel ervaring hebt mixen uberhaupt.
 
ik vind agressief mixen nog steeds een fabel .. een goeie mix gaat bij flink insturen op een pa super rauw en knallend klinken
dus zorg dat je balans goed is van je mix .. dat wouser effect komt gewoon door een dikke pa !
 
Gewoon netjes mixen, alles keurig. Daarna de plaat persen. Dan komt het belangrijkste. Je moet namelijk eerst deze plaat minimaal 200 keer geheel afspelen en dan gaat je nummer vanzelf heel ranzig klinken.

:duivels:
 
Ik heb trouwens een Behringer Composer met 4 noise gates...

Al mn hardware zit op de pc aangesloten en daar heb ik op elk kanaal een noise gate. Lekker stil dus...
 
Origineel geplaatst door MadR
ik vind agressief mixen nog steeds een fabel .. een goeie mix gaat bij flink insturen op een pa super rauw en knallend klinken
dus zorg dat je balans goed is van je mix .. dat wouser effect komt gewoon door een dikke pa !

misschien een domme vraag hoor maar wat bedoel precies met; dat je balans goed is van je mix?

alles precies in het midden pannen?
dat je een stereo beeld hebt?
 
als alles goed in de mix ligt, heeft elk instrument/elk spoor de juiste ruimte in de mix waardoor alles netjes hoorbaar is en elkaar'niet in de weg zit'. behalve vocals, bassdrum en snare moet je juist alles over de hele breedte van het stereobeeld zetten en níet in het midden.
 
Back
Top