agressief afmixen? tips en trucs?

dus ieder kanaal pan je wat uit het midden om alles goed in de mix te krijgen?

maar hoe creeer je dan het stereobeeld?
 
het stereobeeld creeer je juist door te pannen, als je alles in het midden laat staan blijft het mono :)
 
zo leer ik ieder keer weer bij:)
dank u wel!

maar het stereobeeld is dus niet als je het links en rechts hoort?
 
Origineel geplaatst door Bigbang
Door te pannen maak je een mix niet stereo. Daarvoor heb je stereo geluiden nodig. Of je kunt mono-geluiden pseudo-stereo maken.

Gast als er uit je linker speaker een gitaar komt en uit je rechter een shaker dan is het geluid wat je links hoort anders dan rechts en dus is je mix stereo. Als je mix mono zou zijn, dan hoor je door beide speakers hetzelfde geluid.
 
Als je een mix maakt met mono instrumenten verdeelt over het stereo beeld, dan is dat volgens mij verdomde stereo hoor. Of ben ik nou achterlijk.
 
Origineel geplaatst door Arv
Als je een mix maakt met mono instrumenten verdeelt over het stereo beeld, dan is dat volgens mij verdomde stereo hoor. Of ben ik nou achterlijk.
ik denk het :)

volgens bigbang's definitie is dolby surround pas echt stereo? ;)
 
en als je fx (stereo) over mono geliden hebt zitten,is het ook weer stereo...

tja,aggressief afmixen....als je veel overstuurde geluiden gebruikt gaat dat elkaar in de weg zitten...compressie en eq kunnen dan helpen...met hardcore hoef je je niet zo aan regeltjes te houden,dus kun je ook lekker eq boosten...ik haal wel meestal overal laag weg,behalve in de kick...
 
Dan kun je net zo goed zeggen...

Dan kun je net zo goed zeggen...

Origineel geplaatst door Bigbang
Als je beide oren het doen dan hoor je een mono-mix met je linker- en rechteroor; het blijft echter een mono-mix.

...dat een stereo-geluid bestaat uit twee mono-geluiden die elk pal links en rechts gepanned staan.
Dan heb je volgens jouw redenering weer een pseudo-stereo//2 * mono mix.
 
wbt stereo, ik denk dat er wat dingen door elkaar worden gehaald. Je kunt natuurlijk in een mix gebruik maken van gepande mono signalen of stereo signalen (al dan niet door stereo fx gecreeerd). Maar je uiteindelijke mix is stereo.
 
Als ik naar metal kijk (of is dat niet aggressief? :D) dan zie ik echt vooral de middenfrequenties. Basskicks klinken bijvoorbeeld bijna als tikken. Dus veel hoog en vooral mid pushen cq het laag er uit draaien, en het midden en hoog een beetje omhoog.

Verder lijkt er buiten de gitaren en bas ook distortion over de bekkens en snaredrums te gaan.

Ikzelf vind een reverb met de dimensie van een kamer ook behoorlijk direct en aggressief klinken. Meer in-your-face.
 
Origineel geplaatst door dione
en als je fx (stereo) over mono geliden hebt zitten,is het ook weer stereo...

tja,aggressief afmixen....als je veel overstuurde geluiden gebruikt gaat dat elkaar in de weg zitten...compressie en eq kunnen dan helpen...met hardcore hoef je je niet zo aan regeltjes te houden,dus kun je ook lekker eq boosten...ik haal wel meestal overal laag weg,behalve in de kick...

Geen hoog pushen?
 
als ik bv een kick op een kanaal doe en de pan helemaal naar links draai
en dan op een ander kanaal ook die kick doe en dan de pan helemaal naar rechts draai....

heb ik dan een stereo kick?
 
Origineel geplaatst door Erise
als ik bv een kick op een kanaal doe en de pan helemaal naar links draai
en dan op een ander kanaal ook die kick doe en dan de pan helemaal naar rechts draai....

heb ik dan een stereo kick?
nee
 
maar het klinkt wel anders dan een enkele kick die je in het midden laat staan
en als je beide kicks anders eq't dan heb je wel stereo
 
en dan van het ene kanaal de pan helemaal rechts en de ander links?
 
Back
Top