19"-racks bouwen !!!

Beatbrother

Stamgast
Ik ben van plan om zelf 19"-racks te bouwen ...

Iemand tips, een site of een handleiding over het bouwen van zo racks ?

Juiste afstanden, materiaal, ...

Greetz bart !

zorg in ieder geval dat de rackprofielen uit 19" uit elkaar staan...:)

Origineel geplaatst door marten
zorg in ieder geval dat de rackprofielen uit 19" uit elkaar staan...:)

1" = 2,5 cm ?

Dus de gaatjes om in te schroeven moet 47,5 cm uit elkaar staan ?
Klopt het ?

Greetz Bart !

Ik heb er zelf eentje gebouwd van hout... erg amateuristisch (ben absoluut niet handig), maar hij staat er wel! Ik zou hem niet optillen met alles erin, want dan zaktie in elkaar...

Ik ga nog wel eens zo'n mooie rack kopen van quicklok, maar 175 euro is wel veel geld voor een kast... (maar hij is wel GAAF!)

3072.jpg

Je kan zelf heel gemakkelijk een 19inch rekje maken.
Koop een plaat MDF (18 mm) en laat deze alvast bij de bouwmarkt op maat zagen.
Bepaal de hoogte van het geheel en de diepte. Zorg dat de breedte tussen de planken 19 inch is. De gaten voor de schroeven even voorboren en even verzinken Schroef het "vierkantje" inmekaar met wat constructielijm op de contact vlakken. Plamuur de gaten waar de schroeven zitten dicht.
Het geplamuurde even vlakschuren. Nu de gehele constructie even licht opschuren. Stofvrij maken en dan in de grondverf. Als de eerste laag groindverf droog is weer even licht opschuren en dan weer de grondverf derop. als dit droog is even weer lciht opschuren en nu kan het kleurtje derop. Als alles droog is kun het profiel er in maken waar je dadelijk de apparaten tegenaanschroeft. Heb je geen alumininum profiel dan kun je ook gebruik maken van een hardhouten lat En dan met korte bolkop-schroeven het apparatuur er inschroeven. Heb ik hier ook gedaan zie: http://www.dreamcommunity.nl/?id=109&account=StTRCgnz
Nu kun je er eventueel nog een paar voetjes onderschroeven of stopcontacten in het rek schroeven,
Grote delen MDF zoals dit rek kun je het beste met een rolletje schilderen.
En als je voor dat je het verf in het verfbakje giet. Even een stuk plastic ( van plastic draagtas ofzo) doet en dit even met een paar wasknijpers vastzet. Blijft het bakje mooi schoon en kun je de volgende keer zo weer verder. Wel bij elke verfbeurt een nieuw stukje plastic derin anders krijg je opgedroogde stukjes verf aan je rolletje.

O ja en 1 icnh - 2,54 cm

Als die onderdeeltjes en meuk kost een vermogen in de doe het maar zelf zaak en wie heeft er een lasapparaat thuis staan?

Als je even goed rondkijkt kun je voor een leuke prijs zo'n ding kant en klaar kopen.

ik heb mn 8u rackje voor 30 eypos kunnen scoren. Moet niet te moeilijk zij. Ga anders bij de muziekwinkel zeuren dat je het demomodel wilt ofzo.

Ik heb voor 55 euro's een rack gebouwd van een meter hoog. Spullen gehaald bij de ijzerhandel om de hoek: Een zooi (gehoekte) ijzeren strips met gaten, moertjes en schroefjes, een ijzerzaag met 3 reserve zaagjes (die had ik nog niet inderdaad). Ik ga niet helemaal uitleggen wat ik heb gedaan, maar het is een soort piramidevormige constructie geworden van een meter hoog, en met twee punten in plaats van één.
_______
//\ //\
// \\ // \\
// \\ // \\
// \\ // \\
// \// \\
// //\ \\
/____ // \\_____\\ Zoiets... :eureka:

Het werkt in ieder geval als een trein en is ongeveer 30 keer steviger dan het gemiddelde rack dat je in de winkel koopt ;)

Code:
      //\       //\
     // \\     // \\
    //   \\   //   \\
   //     \\ //     \\ 
  //       \//       \\
 //        //\        \\
/________ // \\________\\ Zoiets...

En zo ziet het eruit met code tags ;)

Ik heb er zelf eentje gebouwd van hout... erg amateuristisch (ben absoluut niet handig), maar hij staat er wel! Ik zou hem niet optillen met alles erin, want dan zaktie in elkaar...

Ik ga nog wel eens zo'n mooie rack kopen van quicklok, maar 175 euro is wel veel geld voor een kast... (maar hij is wel GAAF!)

3072.jpg

zo een hebk net verkocht voor ? 35 ofso
:halleluja

3072.jpg

Die hebbik ook :) werkt prima!

Me 2, 2e hands hier op SF gekocht. Daarnaast heb ik 2 zelfgemaakte houten racks waarvan ik eentje vervangen heb door de quicklok en de ander is onderdeel van mijn toetsenstand en gebruik ik ook niet meer. Bovenstaande kunnen 20HE in, dat is behoorlijk. Voordeel is ook dat het onderste gedeelte schuin zit t.b.v. de bereikbaarheid.

Back