Sampler met mellotron

Origineel geplaatst door Cheimoon
Zie ook deze thread.

Die Memotron klinkt vast wel ongelofelijk goed, maar een richtprijs van 1790 euro?! Is dat niet een tikje veel voor zo'n beperkte rompler? (want dat is het in feite gewoon, want hij werkt met samples, niet met tapes)

Een Triton is ook duur. Bovendien is het een richtprijs. Misschien zakt die prijs wel. Ik zou eens lekker op Satzvey gaan kijken en luisteren. Dat is weer eens een andere omgeving dan een willekeurige beurs.
 
Origineel geplaatst door René
Een Triton is ook duur. Bovendien is het een richtprijs. Misschien zakt die prijs wel. Ik zou eens lekker op Satzvey gaan kijken en luisteren. Dat is weer eens een andere omgeving dan een willekeurige beurs.

Een Triton ja! Maar die kan wel wat meer dan alleen een Mellotron nadoen!

Maar goed, als jij het niet duur vindt voor een zo beperkte sampler, dan kan dat natuurlijk; maar ik heb dit soort bedragen echt niet over voor zo'n ding. Alhoewel het nog altijd minder is dat de 5200 dollar die je voor een nieuwe mkVI betaalt! :D (wat kost tegenwoordig eigenlijk een goede tweedehands tron?)
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Een Triton ja! Maar die kan wel wat meer dan alleen een Mellotron nadoen!

Maar goed, als jij het niet duur vindt voor een zo beperkte sampler, dan kan dat natuurlijk; maar ik heb dit soort bedragen echt niet over voor zo'n ding. Alhoewel het nog altijd minder is dat de 5200 dollar die je voor een nieuwe mkVI betaalt! :D (wat kost tegenwoordig eigenlijk een goede tweedehands tron?)

een 2e hands Tron: dat is moeilijk te zeggen. Het ligt eraan wat de staat ervan is en wat eraan moet gebeuren? Goedkoop zijn ze niet? Ik denk dat je met een Memotron goedkoper klaar bent.

In NL zijn er niet zo veel, dus zit je al gauw met hoge transportkosten.
 
Ik vind Mario Schönwälder ook een aardige man (heb ook wel eens met hem opgetreden, in 1991 al weer), maar zo'n memotron zal toch meer moeten kunnen dan mijn E-mu E4XT Ultra met Mike Pinder mellotron samples om mij te overtuigen. De echte mellotron had bijvoorbeeld een (onbedoelde) aftertouch, die werkte op het volume. Dat is polyfoon met een ASR-10 (toetsenversie) heel goed te programmeren en gte spelen. Verder zouden bijgeluiden van de mellotron ook gesimuleerd moeten worden. Het zou ook mooi zijn als je een willekeurige sample dat verrotte frequentiebereik van de Tron kunt meegeven. Maar helaas, het is gewoon een samplespeler, vermomd als mellotron, dus met een veel te klein klavier. Schönwälder zelf gebruikte nog niet zo lang geleden een Kurzweil K-2600 als mellotronspeler...met een sticker "mellotron inside". Ja, Duitsers hebben wel humor!
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
(wat kost tegenwoordig eigenlijk een goede tweedehands tron?)

Reken maar makkelijk 3000 EUR voor een mellotron gereviseerd door Klaus Hofmann of Streetly (onlangs nog prijzen gevraagd bij beide).
 
Ik heb vroeger een echte Mellotron gehad. Top sound, maar oef wat een onderhoud...

Ik gebruik nu deze Mellotron sample CD van HollowSun: http://www.hollowsun.com/cds/newtron_page.html.
Klinkt net echt, vind ik, maar zonder de mechanische ellende. Elke toets is afzonderlijk gesampled, dus je hoort de echte verschillen in klank, net als op de orginele tapes. En dat voor $55...
 
Ik ga ook eens op zoek naar een goede sample-cd met mellotron-geluiden.
Ik heb bij Hollowsun een beetje een wrang gevoel: veel samples zijn gedoneerd door derden en stonden in het verleden gratis ter download tot je beschikking. Nu moet je ze kopen. Ik ben benieuwd of Hollowsun de donateurs hierin heeft betrokken. Ik heb toen tijdig (lees: gratis) de fraaie Solina-string-samples van Marcel D van de site gedownload.

Heeft iemand nog een andere (betaalbare) sample-cd-tip (Akai-formaat). Heeft iemand bijvoorbeeld XXLarge string machines van best service ? Is dat een aanrader ? Daar staan ook VP-330 en Solina-samples op...

edit:
ik zie nu dat er geen Mellotron-samples staan op de string machines....
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een AKAI sampler en die zijn tegenwoordig goed te betalen via Marktplaats. Maar ik vraag me af of het geluid van de MTRON plugin op de laptop uiteindelijk toch niet veel beter is dan wat een sampler kan bieden. Heeft iemand ooit een vergelijking gemaakt?

Als ik toch voor een Akai zou gaan, enig idee welke je dan zou moeten nemen als je het eenvoudig wilt houden, d.w.z. : aanzetten en spelen (geen gedoe met lange loading times enzo)?
 
gewoon simpele akai of emu sampler nemen met een goede samplecdrom (voor 10 euro wekelijks op ebay te krijgen) is echt genoeg en geeft nog altijd het beste resultaat.

Als je dat eenmaal gehoord hebt zijn modules als de vintagekeys, de roland expansion boards en alle andere rompler synths gewoon bedroevend en niet eens coming close.
Voornamenlijk zal je de strings tegen komen in dit soort modules en ook wel de flutes maar de 8voice choir en brass tapes bijvoorbeeld amper...
 
Ja, Slipperman, die Roland expansion boards ken ik, ik heb de vintage, maar de mellotrons zijn niet best:frons:
Maarre, dank voor de tip - ik was nog in de veronderstelling dat de vintage keys misschien wel goed zouden zijn - EMU heeft toch wel een goeie naam voor zover ik weet. ik denk dat ik dan toch maar voor de Akai ga.

Op ebay staan er inderdaad erg veel. Welke sample cd kun je me aanraden? Wil vooral de typische Genesis-sounds hebben.
 
welke Akai sampler kan ik het beste gebruiken voor deze cd te laden van http://www.mellotron.com/cdlist.htm ?
Ik wil het low-cost houden , dus welke akai uit de S serie is daarvoor het best geschikt ook om mee on-stage te gaan...?

Ik heb zelf ook zo'n emu vintage keys. over de flute ben ik wel erg te spreken , maar de strings klinken toch niet mellotron genoeg. Het zit tussen echte strings en mellotron in wat ik wel een op zichzelfstaand geluid vind.
In mijn DSS 1 heb ik wel een paar hele goede stringsamples zitten en warm klinken en mooi te bewerken zijn met zijn uitgebreide synthese mogelijkheden.
 
Inmiddels zijn we weer een poosje verder en heb ik geexperimenteerd met een Akai s3000xl en dat werkte prima met de mellotron samples, althans qua sound, die is perfect, maar ik werd helemaal gek van het midi-gezeur en het geprogrammeer. (ik kreeg bovendien de test-toon soms niet weg, maar dat zal ook wel aan mij gelegen hebben) Daarom heb ik de sampler weer weggedaan en er een Roland Fantom -S voor gekocht. Geen midi-kabeltjes en cc-tjes en program changes meer. Gewoon alles in een apparaat. Maar als je daar wel handig mee bent, is de s3000xl goed te doen.

Je ziet ze tegenwoordig voor circa 200 euro.
 
Aestrid, bij Tools 4 Tones in Nijmegen http://www.tools4tones.nl/
staat al een hele poos een CD3000xl te koop voor 200 euro. Is makkelijker dan de S3000xl die ik had vanwege de CD. 8~
Wel is belangrijk hoeveel geheugen ie heeft. De mijne had geloof ik 32 mb, maar dat zit er geloof ik niet standaard in.

Trouwens, ik schreef zojuist dat ik nu met een Fantom-S werk, maar dat is natuurlijk omdat ik dan m'n mellotron samples daarmee kan afspelen. Werkt perfect. Ik heb nu op user 1 de 3-strings Tron en op user 2 de 8Voice.

Past precies in het usergeheugen. Extra samples kan ook, die laadt de Fantom-S trouwens automatisch van de smart-media.
 
Back
Top