Mijn 1e Modular

Rubmanation

Cheers mate!
Lid sinds
13 mei 2005
Berichten
363
Locatie
Amersfoort
Ten eerste; ik meen dat ik al een keer een thread met dezelfde titel heb gezien, maar ik kan hem niet meer vinden.
Vandaar deze nieuwe thread.

Ik ben nu al een tijdje de bezitter van een Korg- Ea1. Het beestje vind ik het nog best goed doen voor dat geld, maar feit blijft; hij is vooral qua klankbouw zeer beperkt.
Ik houd hem wel, vanwege die glijdende knoppen (die flink in je voordeel kunnen werken) en de makkelijke bediening. Een leuke bak voor Fx-synth sounds ofzo...
Enfin, het Korgje is mijn enige synth tot nu toe. Ben nog niet in t bezit geweest van een andere.
Maar bij forumlid Lukast heb ik een keer op een Nord Modular keys mogen spelen.

Een vreemde ervaring dat wel; knoppen zonder duidelijke functie en enkel een groen lichtje erbij. Ik een paar keer aan verschillende knoppen gedraaid. resultaat; geen geluid meer... :D
Ik hep hem gelukkig wel geluid horen maken ;) , en dat beviel me zeer. Een warme klank, al kan ik de beschrijving beter overlaten aan de Clavia gekken hier :P
In ieder geval heeeel anders dan de Korg, die al gauw schel klinkt. In den beginne vond ik dat niet storend, nu ook nog niet echt moet ik zegge, maar ik ben gewoon op zoek naar een iets warmer geluid en waar ik meer zelf kan bepalen welke kant ik op wil met dat geluid.

Ik moet opbiechten dat ik over weinig kennis beschik betreffende complexere synths (dan b.v. de Korg-ea1).
Nou is mijn vraag; zou ik dan eigenlijk al aan een modular moeten beginnen, of is dat echt wat je erzelf van maakt?
Of vinden jullie dat er wel de nodige voorkennis voor opgebouwd, moet worden. En zo ja, Hoe?

En een tweede vraag, is een Nord Modular de enige betaalbare optie? (budget max. 600euro)

alvast bedankt,

de noob met 5 sterretjes
 
het hangt er iig vanaf hoeveel tijd je heb en hoeveel tijd je erin wil steken ...

wil je jezelf niet beperken tot presets inladen en spelen, maar zelf programeren dan is een modular wel gelijk een duik in het diepe....... het is natuurlijk wel erg mooi! maar er zijn al een heleboel mensen geweest die hun modular al snel weer dumpte omdat ze erachter kwamen dat t niks voor hun was ....

Aangezien je de clavia synth mooi vond klinken kun je misschien ook eens kijken naar een 2e hands nordrack 2 .....
kost weinig .. perfecte synth voor beginners... eerst eens kijken hoe dat bevalt ... en evt. daarna weer verkopen voor dezelfde prijs als je m gekocht heb, en een modular kopen als je de basis een beetje onder de knie heb..
 
En vergeet ook niet de kleine lieve micro-modular :luv: dat was m'n eerste echte 'modular' synthje, wist daarvoor nog niet veel van opbouw van synths. De nordmodular is precies 4X een micro-modular.. tel uit je winst

Heb het helemaal geleerd met de micro-modular, gewoon door de handleiding te lezen, te proberen en nog eens proberen.
Mocht je er echt niet uitkomen, kan je altijd je vraag eens droppen hier op het forum.

De (micro)-modular is niet alleen een fantastische synth waar je in kan verdwalen :D maar ook een goede FX unit, je kan geluid op de inputs sturen en door allerlei effecten mieteren die je zelf kan in-programmeren; erg leuk dus in combinatie met je Korg :eureka:
 
Als je eens kennis wilt maken met de clavia modulars is een micromodular inderdaad ideaal.

Kan exact hetzelfde als zijn duurdere grote broers (dus je kunt echt alle patches laden). De enige limiet is het aantal stemmen dat ke krijgt.

Een ander voordeel is dat de micromodular erg waardevast is. Koop er 1 voor 225 en je verkoopt hem voor hetzelfde bedrag. Je kunt hem dus kostenloos uitproberen.

Je mist alleen maar de 3e en 4e output maar je krijgt wel gewoon de inputs. Je kunt 'm dus ook prima als filters, distortion of wat voor effect dan ook gebruiken.

Eneuh, je kunt ook nog eens Nord Lead 2 patches converten naar modular formaat zodat modular nagenoeg 100% identiek aan een Nord Lead 2 klinkt (zijn gebaseerd op dezelfde technologie).

Dit is dan ook het alternatief als je modulair toch niet ziet zitten, de Nord Rack 2 of Nord Lead 2.
 
Ik zou de demo editor van de G2 eens downloaden op de clavia site en kijken of het je ding is.
(het is geen G1, maar komt toch dicht in de buurt)
"ALS" dit je ding niet is, zou ik toch ook geen G1 kopen...
 
Waarom wil je eigenlijk een modular? Uit je verhaal maak ik op dat je die EA-1 te beperkt vindt qua synthese-opties en dat je de Clavia-sound mooi vindt. Waarom dan gelijk een modular (zit aan het andere einde van het synthesespectrum t.o.v. de EA-1) en niet eerst een Nordlead (of-rack)? Dan heb je al je synthopties (lekker knoppen draaien - en dan staat er wél bij waar elke knop voor dient ;) ) plus de Claviasound, en kun je even wennen aan wat er allemaal in een synth zit voordat je gaat verdwalen in modules plakken op je beeldscherm (want voor 600 euro kom je onder dat dat beeldscherm niet uit bij modulars).

En sowieso zou ik inderdaad eerst de G2-demo proberen, die trouwens hier te vinden is. :)
 
ik leer ook nog steeds van een Modular. Het is niet goed te vergelijken met een Nord Rack 2, dat ben ik niet met Cheimoon eens. Die geeft je lang niet zoveel vrijheid...

enig minpunt van de Modular vind ik dat je minstens 3 midipoorten kwijt bent, 2 in/uit voor de editor en minstens nog 1x midi-uit om te spelen...maar goed, de rest maakt dit ruimschoots goed.

tenslotte wilde ik nog wat kwijt over die 'blinde' knoppen. Als je een beetje gestructureerd te werk gaat, zet je bepaalde functies altijd onder dezelfde knoppen. Zo heb ik mijn filter-cutoff altijd op 'linksonder' van Slot A, resonantie daarnaast. Hangt een beetje van de aard van de patch af...
 
Origineel geplaatst door Cecil
ik leer ook nog steeds van een Modular. Het is niet goed te vergelijken met een Nord Rack 2, dat ben ik niet met Cheimoon eens. Die geeft je lang niet zoveel vrijheid...

Ja, dat zeg ik dus juist: dat er minder totale vrijheid is, dus voor iemand die de Clavia-sound zoekt en niet gewend is aan veel synthese-diepte is zo'n NL of NR misschien veel geschikter dan een MM of G1, juist omdat je niet kunt verdwalen in alle mogelijkheden.
 
excuus...net iets te vluchtig gelezen :biertje:

tis nu ook net alsof JIJ te weinig vrijheid geeft ;)
 
Ik zou niet zo moeilijk doen over dit soort dingen, koop gewoon een G2 modular rackje tweedehands. Verdiep je er eens lekker in! laat je verassen. Tuurlijk je gaat ervan zweten, en je zet hem uit vanwege frustratie, maar daar leer je van!!!

Vind je het niks, dan verkoop je hem weer, en als je pech hebt kost het je 50,- en als je geluk hebt verdien je 50,- ;-)

Succes ermee!!!

:W de groenten
 
jongens, bedankt voor alle reacties...
@ cheimoon; ik denk dat vooral de enorme vrijheid die een modular typeert mij aantrekt. Als je het wil, kan het gewoon...
dat lijkt mij heel vet.
Dat het me vet lijkt, hoeft nog niet te zeggen dat het iets voor me is natuurlijk, maar binnenkort stop ik met werken en begint mijn vakantie :) . Dus tijd zat om dat uit te vinden :P
Maar het blijft veel geld en misschien moet ik wat gematigder beginnen, dus die tip over de MM die zal ik zeker ter harte nemen.:biertje:
 
de simpele patches die ik gecreeerd hep in de G2 demo vormen geen geluid, tenminste niet uit mijn speakers.
Denk dat de geluidskaart eisen te hoog zijn... Hoe zit dat met de software voor de G1 en de MM? Gelden daar dezelfde eisen voor?
Zo ja, welke geluidskaart is het meest geschikt?
 
De software voor de MM of G1 dienen om de patches op je hardware aan te passen. JE geluid komt dus uit je hardware. Dus je soundkaart is niet van belang.

De D2 demo speelt een virtuele G2 na, en hier komt je geluid dus wel uit de pc.

als je software - modulair wilt gaan kan je altij NI reaktor is testen
 
Heb je al geprobeerd om gewoon wat demo patches in te laden?

Voor de G2 demo heb je geloof ik minimaal een 1.5 Ghz processor nodig, maar geen speciale geluidskaart hoor.

Voor de G1 en MM heb je in principe helemaal geen geluidskaart nodig, die maken nl. zelf geluid :) De editor dient dan alleen om de apparaten te programmeren. Je hebt wel twee midi in/uitgangen nodig, eentje voor de verbinding met de editor, en eentje om het apparaat te bespelen.
 
Handige info..bedankt
en ik maar denken dat ik aan een supergeluidskaart moest...:)
maar best logisch als ik erover nadenk.
Ok dus dat weet ik nu, maar er komt nog steeds geen geluid uit de speakers. Heb een patch gecreeerd m.b.v. de How to start tutorial en ook wat demo patches geladen jah. Maar beide zero output.
Even voor de duidelijkheid; als je een patch geladen hebt en dan een paar toetsen aanklikt op de virtual keyboards zou je al klanken moeten horen, niet?

En nog een vraag over de Micro Modular deze is gewoon met een Midi keyboard te bespelen toch, en zo ja; kun je tegelijkertijd editten op de CPU?

thx in fwd
 
Origineel geplaatst door Rubmanation
Handige info..bedankt
en ik maar denken dat ik aan een supergeluidskaart moest...:)
maar best logisch als ik erover nadenk.
Ok dus dat weet ik nu, maar er komt nog steeds geen geluid uit de speakers. Heb een patch gecreeerd m.b.v. de How to start tutorial en ook wat demo patches geladen jah. Maar beide zero output.
Even voor de duidelijkheid; als je een patch geladen hebt en dan een paar toetsen aanklikt op de virtual keyboards zou je al klanken moeten horen, niet?

En nog een vraag over de Micro Modular deze is gewoon met een Midi keyboard te bespelen toch, en zo ja; kun je tegelijkertijd editten op de CPU?

thx in fwd

De G2 heeft als verbetering (ik vind het een verbetering) op de oude clavia modulars dat editten via USB gaat. Op de oude modulars (dus ook op de micromodular) heb je hierdoor 4 midi aansluiting. 1 in / uit paar voor normale midi en 1 in /uit paar voor de editting. Je moet dus 1 input en 1 ouput op je midi interface reserveren voor editting doeleinden.

Dus ja je kunt tegelijk editten en een midi keyboard aansluiten.

Over de G2 Demo: Heb je je geluidskaart wel geconfigureerd in de audio settings?
 
:stupid
(en als er een nog een schaam emoticon bestond had ik die er ook bijgedaan)
bedankt! ik kan nu aan de slag :)
 
Origineel geplaatst door Rubmanation
:stupid
(en als er een nog een schaam emoticon bestond had ik die er ook bijgedaan)
bedankt! ik kan nu aan de slag :)

Ach.....dat overkomt de beste.....have fun :D
 
Origineel geplaatst door Rubmanation
:stupid
(en als er een nog een schaam emoticon bestond had ik die er ook bijgedaan)
bedankt! ik kan nu aan de slag :)

:o: <<<<<<<

:kimono:
 
Back
Top