Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door fjoesz
okee, maar funkte die ook?
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Verklaar je nader...
Wout
Origineel geplaatst door Exzit
De muziek van Bach grooved.
Daar zijn de experts het over eens.
Er zit een soort swing in zijn muziek.
En het zit ook nog eens harmonisch perfect in elkaar.
De combinatie van deze 2 swing en harmonie komt tegenwoordig niet zo veel meer voor.
Maar da's een open deur.
Gelukkig bestond het woord 'cool' toen nog niet dus zal hij er ook geen zorgen over hebben gemaakt. Het woord werd pas ergens in de 19e eeuw voor het eerst gebruikt (gisteren nog op de BBC gezien).Bach zal zich echt geen zorgen hebben gemaakt of hij nou wel of niet 'cool' was...
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wie zijn die experts?
Wat is een soort swing?
Is het niet zo dat 'swing', 'groove', 'funk' en dergelijke helemaal geen te noteren muzikale gegevens zijn? Het is een vorm van uitvoeren, gegeven aan de uitvoerende musici. Bach zal best kunnen swingen, als Stevie Wonder het zou spelen. Bach kan ook rocken of helemaal gothic zijn, wat je wilt. Dat hangt af van die uitvoerenden.
Maar waar het in deze discussie om draait, is de stelling dat indien muziek totaal geen 'funk' of 'groove' heeft, het dan plots minder muziek zou zijn. Dat het de muziek van Afro-Amerikaanse bevolking is die de huidige muziek heeft vorm gegeven. Mijn tegenstelling is dat die kleine veranderingen alleen mogelijk waren nadat die groep eerst de eigen muziek vaarwel zei en de westerse muziek omarmde. Jazz en Blues zijn gewoon westere muziek met een Afrikaans hupje!
Ten tijde van Bach waren zulke zaken totaal niet van belang. Ik denk dat ik de swing in de barok tijd het best kan omschrijven als de bewegingen van een scharrelende legkip... Maar dat was nu eenmaal het ideaal in die tijd
Bach zal zich echt geen zorgen hebben gemaakt of hij nou wel of niet 'cool' was...
Ik heb een beetje het idee dat 'groove' en 'funk' erg overgewaardeerde gegevens zijn, zelfs zoveel dat men pogingen doet andere muziek ook aan die voorwaarden te laten voldoen, ook al heeft het er niets mee te maken. Een cultureel minderwaardigheidscomplex?
Wout
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik heb een beetje het idee dat 'groove' en 'funk' erg overgewaardeerde gegevens zijn, zelfs zoveel dat men pogingen doet andere muziek ook aan die voorwaarden te laten voldoen, ook al heeft het er niets mee te maken. Een cultureel minderwaardigheidscomplex?
Origineel geplaatst door Exzit
Heel simpel de jazz soul funk en R& B hadden nooit bestaan zonder de westerse invloeden met name de harmonie leer.
(Ook 1 van de verdienste van Bach trouwens)
Maar de muziek van Bach zit qua opbouw en ritmiek een bepaalde swing (Ik mag het blijkbaar geen swing meer noemen.) Los van degene die het uitvoert. De swing zit in de muziek zelf. En niet voor niets jatten R&B onder anderen van Bach en andere klasieke componisten maar ook trance etc..
(Heb jij trouwens militaire mars muziek wel eens horen swingen?)
Daarnaast zal Bach zeker wel bezorgd hebben gemaakt of hij "cool" was . Als zijn muziek niet te pruimen was geweest was hij uiteindelijk brodeloos. Dus geen broodheer meer dus geen eten. (Even er van uitgaande dat cool in de betekenis van goed, wauw te gek is)
Daarnaast je bent er niet bij geweest dus weet jij en niemand helemaal niet of dat soort zaken van belang waren.
De klasiseke muziek van toen werd heel anders opgevoerd en in een hele andere omgeving dan nu.
Mozart trad op in theaters herbergen etc waar bij wijze van spreke de geiten ook nog rondliepen.
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik zou de harmonieleer nu niet meteen aan één persoon ophangen, bijvoorbeeld Bach. Hij was er wel erg bedreven in.
Maar ik denk dat je het begrip 'bepaalde swing' wel iets duidelijker moet maken. Wat is er dan precies bij Bach waarneembaar?
Ik heb wel degelijk militaire muziek horen swingen met als goed voorbeeld de Amerikaanse Militairy Marching Bands ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De zwarte Amerikaanse soldaat diende in speciale regimenten, onder blanke leiding, alwaar de marsmuziek een geweldige show was. Deze troepen kende ook het zogenaamde 'Jazz Marching'. Later is deze stijl alleen nog maar in de 'School Bands' aangetroffen.
Wout
Origineel geplaatst door Wout Blommers
[Leuke gedachte! Geschiedenis kan alleen maar bestaan als men 'erbij' geweest is?
Misschien wel eens van Cultuur-Geschiedenis gehoord? De wetenschap om vanuit de bronnen een beeld van de totale cultuur op een bepaald moment in de geschiedenis samen te stellen? Juist van zeer groot belang als er over deze zaken wordt gediscussiëerd.
Natuurlijk was zijn levensonderhoud belangrijk en neem maar van mij aan dat Bach in zijn tijd op zeker bewonderd werd, ondanks het aspect dat hij geen 'funk' in z'n muziek had
Wout [/B]
Zeker.
Heb ik anders beweerd?
Mozart heeft aan het eind van z'n leven inderdaad veel in het wat mindere theater uitvoeringen gegeven, maar Bach deed dat hoofdzakelijk alleen aan het hof en een enkel keertje in de kerk...
En ik zou dat van die geiten niet zo zeker weten
Wout [/B]
Even een toevoeging dat Rock ook zwart is: Jimi Hendrix?Origineel geplaatst door shortwave
Dat klopt. Rock 'n Roll is zelfs van origine zwarte muziek. Elvis had het ook van zwarte muzikanten. Ik heb een paar jaar geleden eens een aantal 78 toeren platen gehoord van eind jaren '40 van zwarte rock 'n roll muzikanten. Dat swingt de pan uit.
Origineel geplaatst door Exzit
Ik heb ook nergens gezegd dat ik dat volledig aan Bach op hang. Maar hij is wel degene geweest die zeg maar het toetsenbord zoals wij dat kennen zeg maar heeft gereorganiseerd.
Anders hadden we er naar wat ik ooit begrepen heb nog 5 zwarte toetsen erbij gehad. (De Cis en de Des waren toen nog echt verschillende noten ook op het toetsenbord. Zoiets))
Ik vond er altijd een bepaalde swing in zijn muziek zitten als ik er naar luisterde kon dat zo niet beredenerend verklaren,
(dus te neiging mee gaan te tellen en te bewegen)
maar ik heb later wel eens in bepaalde artikelen gelezen van bepaalde "so called" experts dat er iets van jazz en swing in zou zitten.
Daarnaast bedoel ik klassieke mars muziek. Dus dat pompeuze soort muziek zeg maar de Radetsky mars van Straus.(De vader) Dat swingt dus niet.
In grote mate geld dat denk ik inderdaad. Wat jij en ik op zijn hoogst zelf kunnen na vertellen is de geschiedenis van 3 generaties omdat we dat ook nog eens van onze opás en omas hebben gehoord.(maar niet zelf beleefd, dus daar ga je al.) Ik zou maar niet alles klakkeloos geloven wat er in de geschiedenis boekjes staat. In mijn tidj had Columbus nog Amerika ondekt intussen weten we beter.
Als ik nu al in programma's zoals Typisch Zeventig volkomen onware dingen hoor en dat men dingen verwisseld met de jaren 80 en die worden aangeprezen als typisch zeventig kan je nagaan wat er met eeuwen gebeurd.
Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars en hoeft niet perse ook de waarheid te zijn. Je kan wel een beeld vanuit bronnen samenstellen. Maar de vraag is of de bronnen wel zo waarheidsgetrouw zijn.
Ik weet niet waar je je stelling op basseert, maar ik moet je teleurstellen: de basis, de origine van jazz is blues en dus zwart. Blues is ontstaan als gedeeltelijk feestmuziek en als manier om uiting te geven aan het leed van slaven.Origineel geplaatst door Wout Blommers
Natuurlijk, maar met gebruikmaking van een westerse basis en niet alleen de instrumenten, maar ook de gehele constellatie. De blanken onderdrukten bewust de negermuziek, maar stonden negervarianten van de westerse muziek oogluikend toe, al was men natuurlijk niet enthousiast. En natuurlijk bemoeiden de blanken zich beslist niet met dat, in hun ogen, achtelijk gebrabbel... Jazz is niets meer dan een zeer goede adaptatie van westerse muziek door 'afrikaanse' muzikanten. De overheersende cultuur was blank!
De basis is blank, de uitvoering is zwart.
Wat is het dan eigenlijk?
Volgens mij een voortbrengsel uit die gemengde cultuur, de Afro-American.
Mag dit dan wel 'zwarte' muziek genoemd worden?
Dan is alleen de huidkleur van belang, niet de stijl!
Dat die blanken uit Engeland en Ierland kwamen en de negers uit Afrika, dat is minder relevant. Jazz en alle uitvloeiingen daarvan zijn noch Europees, noch Afrikaans, maar Afro-American. Zoals ik eerder schreef is de Latin-American cultuur veel meer Afrikaans georïenteerd. Dat geldt ook voor de dansen en de (carnaval) kleding.
Wout