Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.636
Ok. Controversiële stelling, ik weet het..

Maar ik vraag me nu al enige jaren af, als ik luister naar muziek, en dan bedoel ik, GOEIE muziek, dan kom ik als ik terugga in de tijd bij stijlen terecht als,

Jazz, blues, Ska & Reggae, Funk & Soul, Rap, .. Het zal mijn persoonlijke voorkeur wel zijn denk ik, maar toch, ik vind dit 'zwarte' muziek, muziek met veel gevoel voor ritme, bass, interessante accoorden, muzikaal gezien gewoon boeiend en erg vooruitstrevend altijd.

.. Daar tegenoverstaat, Rock, Rock 'n Roll, Hardrock, Punk, Metal, Pop, etc
Deze muziek zie ik als 'blank'. Persoonlijk gaat mijn voorkeur niet uit naar de 2e categorie, veel te weinig groove en subtiliteit,
1 2 3 4 1 2 3 4, muzikaal beetje on-interessant voor mij.
Niet dat Pink Floyd en Deep Purple niet vooruitstrevend zijn geweest, of de Stones of de Beatles, maar waar is de groove..?

Ik vind zelf dat echte vernieuwing in muziek voort is gekomen uit de zwarte cultuur..

Ik kan echt een hele lijst opnoemen van 'zwarte' artiesten die zwaar vernieuwend bezig zijn geweest en geniale muziek hebben gemaakt.

Als ik nou naar 'blanke' muziek luister heb ik dat veel minder, ligt dit nou aan mij of is zwarte muziek nou gewoon beter of wat is dat toch..?
 
Re: Muziek is zwart

Het zal mijn persoonlijke voorkeur wel zijn denk ik

Dat denk ik ook ja, want precies die stijlen doen mij nou net helemaal niks :D
 
Ik durf zelfs te stellen dat 'blanke' muziek zeer sterk beinvloed is door 'zwarte' muziek, en andersom veel minder.

Ik heb nog geen Jamaicaanse rockband gezien of gehoord om maar 's wat te noemen.. :D

die er ongetwijfeld wel zal zijn natuurlijk..
 
Ik durf zelfs te stellen dat 'blanke' muziek zeer sterk beinvloed is door 'zwarte' muziek, en andersom veel minder.

Tja, het is maar naar welk tijdsvak je kijkt natuurlijk. Over de laatste 40-50 jaar uiteraard wel, maar om een tegenvraag te stellen: hoeveel zwarte muziek uit de periode 1600-1900 ken je?
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk...
 
Origineel geplaatst door etaoin
Tja, het is maar naar welk tijdsvak je kijkt natuurlijk. Over de laatste 40-50 jaar uiteraard wel, maar om een tegenvraag te stellen: hoeveel zwarte muziek uit de periode 1600-1900 ken je?
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk...

ik bedoelde vorige eeuw en nu idd..
 
Perceptie is in dit geval nogal moeilijk. Je ziet het een beetje te 'zwart/wit' in vind ik. :D
Om het simpel te zeggen (té simpel, ik weet het, maar het geeft iets aan), 'blanke' muziek is meer bezig met melodie, 'zwarte' muziek is straffer qua ritme.
In deze tijd blijkt het ritme belangrijker geworden dan melodie, dus hebben de zwarten meer invloed.
En meningen kunnen nogal verschillen, ik vind bvb heel die 'rap-scene' onvoorstelbaar overroepen en zelfs ronduit onnozel. Een beetje rijmelarij op een stevige beat, met veel gestes en idiote houdingen van 'zie-eens-hoe-cool-ik-wel-ben'.
:r
 
Holy shit. deze thread ga ik nomineren voor "bekrompen gedachten a-go-go"

'Zwart' alleen maar drums en ritme? Bullshit. Luister eens naar west-afrikaanse muziek en het zit vol melodien en gitaar etc.. etc..

En Jamaicaanse reggae heeft zijn roots in de Amerikaanse R&B van de 60'e die toen op de radio was (Jamaica ligt vrij dicht bij de US).. Toen kwam rock-steady en ska en uiteindelijk reggae..

Wel even uitzoeken voor je blaat!!!

zo.
R
 
Origineel geplaatst door Arv
Holy shit. deze thread ga ik nomineren voor "bekrompen gedachten a-go-go"

'Zwart' alleen maar drums en ritme? Bullshit. Luister eens naar west-afrikaanse muziek en het zit vol melodien en gitaar etc.. etc..

En Jamaicaanse reggae heeft zijn roots in de Amerikaanse R&B van de 60'e die toen op de radio was (Jamaica ligt vrij dicht bij de US).. Toen kwam rock-steady en ska en uiteindelijk reggae..

Wel even uitzoeken voor je blaat!!!

zo.
R

Weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik zeg niet dat 'Zwart' alleen maar drums en ritme bied.

Jazz klinkt mij zeer muzikaal in de oren juist, en de grote Jazz artiesten zijn voornamelijk 'Zwart'..

en de Amerikaanse R&B waar jij naar verwijst, is ook 'zwart'.. of niet soms.. ? Dat is al weer een hoop 'zwart' bij elkaar.
 
Origineel geplaatst door Arv
Wel even uitzoeken voor je blaat!!!

Wel even leren lezen voor je zoiets schrijft.
Tot vóór jouw interventie heeft iedereen vrij genuanceerd gesproken, zonder al te veel generaliseringen.
Er heeft NIEMAND gezegd dat 'zwart=ALLEEN ritme'. Niemand.
 
Wat door velen de roots van de zwarte invloed op de westerse muziek wordt genoemd is in wezen al een versmelting van de Europese muziek met de Afrikaanse muziek. De blues heeft in Afrika nooit bestaan :)

Wout
 
Re: Muziek is zwart

Origineel geplaatst door demian
Ok. Controversiële stelling, ik weet het..
... GOEIE muziek ...


Goeie muziek bestaat niet ... net zo min als slechte muziek. Muziek is puur subjectief. Wat voor de één het walhalla is, is voor de andere pure junk.

Jazz, blues, Ska & Reggae, Funk & Soul, Rap, .. Het zal mijn persoonlijke voorkeur wel zijn denk ik, maar toch, ik vind dit 'zwarte' muziek, muziek met veel gevoel voor ritme, bass, interessante accoorden, muzikaal gezien gewoon boeiend en erg vooruitstrevend altijd.

Afrikaanse roots dragen inderdaad veel percussie en ritmiek mee ... dat zit nu eenmaal in hen. Maar om nu te beweren dat 'blanken' geen interessante akkoorden zouden gebruiken ... wat doe je dan met componisten als Bach, Beethoven, Mozart enz ... Binnen georkestreerde werken zitten soms heel complexe harmoniestructuren, die je dan weer minder aantreft bij 'zwarte' muziek (ook al heb je daar binnen Gospel en andere stijlen weer juist het tegenovergestelde).

.. Daar tegenoverstaat, Rock, Rock 'n Roll, Hardrock, Punk, Metal, Pop, etc
Deze muziek zie ik als 'blank'. Persoonlijk gaat mijn voorkeur niet uit naar de 2e categorie, veel te weinig groove en subtiliteit,
1 2 3 4 1 2 3 4, muzikaal beetje on-interessant voor mij.
Niet dat Pink Floyd en Deep Purple niet vooruitstrevend zijn geweest, of de Stones of de Beatles, maar waar is de groove..?

Rock'nRoll is oorspronkelijk ontstaan vanuit de zwarte muziek (blues). Elvis werd indertijd zo bewondert omdat ie als eerste blanke kon zingen als een zwarte.

En over je vraag naar 'de groove' ... dit is niet alleen wat kwaliteit bepaalt hoor.

Ik vind zelf dat echte vernieuwing in muziek voort is gekomen uit de zwarte cultuur..

Ik kan echt een hele lijst opnoemen van 'zwarte' artiesten die zwaar vernieuwend bezig zijn geweest en geniale muziek hebben gemaakt.

Het is jouw volste recht om dat te vinden, net zoals ik het volste recht heb om dat niet te vinden. Dát is nou net het subjectieve (en misschien wel het positieve) van muziek :okdan:

Als ik nou naar 'blanke' muziek luister heb ik dat veel minder, ligt dit nou aan mij of is zwarte muziek nou gewoon beter of wat is dat toch..?

Eenvoudig: het ligt aan jou ;) ... (=subjectiviteit).

Het voornaamste is dat jij je goed voelt bij 'zwarte' muziek :okdan:

:doei:
 
Jazz klinkt mij zeer muzikaal in de oren juist, en de grote Jazz artiesten zijn voornamelijk 'Zwart'..

Maar ook dat is deels perceptie. Neem nu het album Sketches of Spain van Miles Davis. Beroemde Jazz-plaat, beroemde zwarte Jazz-artiest. "Zwarte" plaat, zou je zeggen. Alleen... Concierto de Aranjuaz is van Joaquin Rodrigo (blank), Will o' the Wisp is van Manuel de Falla (blank) en de laatste drie tracks zijn van Gil Evans (blank). Evans heeft sowieso het orkest gearrangeerd en gedirigeerd (oftewel: bepaalde het ritme, de "groove" dus, zo je wilt). En toch denken velen dat het min of meer een solo-plaat van Miles Davis is. Zo werd hij ook verkocht (kijk alleen maar naar de hoes en de verhouding in lettergrootte tussen Davis en Evans). En dat terwijl juist die samenwerking tussen Davis en Evans zo belangrijk was.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Maar ook dat is deels perceptie. Neem nu het album Sketches of Spain van Miles Davis. Beroemde Jazz-plaat, beroemde zwarte Jazz-artiest. "Zwarte" plaat, zou je zeggen. Alleen... Concierto de Aranjuaz is van Joaquin Rodrigo (blank), Will o' the Wisp is van Manuel de Falla (blank) en de laatste drie tracks zijn van Gil Evans (blank). Evans heeft sowieso het orkest gearrangeerd en gedirigeerd (oftewel: bepaalde het ritme, de "groove" dus, zo je wilt). En toch denken velen dat het min of meer een solo-plaat van Miles Davis is. Zo werd hij ook verkocht (kijk alleen maar naar de hoes en de verhouding in lettergrootte tussen Davis en Evans). En dat terwijl juist die samenwerking tussen Davis en Evans zo belangrijk was.

Hm.. die plaat ken ik niet, ik ken wel Flamenco Sketches van het album Kind of Blue van MD, maar dat vind ik allemaal niet zo..zowiezo vind ik Miles Davis nou weer net ff wat minder.

Maar goed, dan komt er wel erg op smaak aan allemaal.

Grant Green, Ernest Ranglin, Wes Montgomery, trek ik erg goed weer. Maar goed..bla :)

'T gaat me niet om een enkel voorbeeld, maar er zijn te veel muziekstromingen wereldwijd eigenlijk om te kunnen stellen dat muziek zwart is, dat is wel zo idd.

Wel kan gesteld worden denk ik dat de invloed van bepaalde muziekstromingen uit de vorige eeuw zeer sterk zijn (geweest), ik denk zelf dat de invloed van de westerse klassieke muziek uit vorige eeuwen op onze muziek nu niet heel groot meer is, maar invloeden van andere culturen uit de vorige eeuw juist wel, meer nog dan dat dat andersom het geval is, maar ook daar zal wel verandering in komen..
 
ik denk zelf dat de invloed van de westerse klassieke muziek uit vorige eeuwen op onze muziek nu niet heel groot meer is

Behalve als Tiesto weer 's wat jat natuurlijk :duivels:
 
Origineel geplaatst door etaoin
Behalve als Tiesto weer 's wat jat natuurlijk :duivels:

Precies wat ik bedoel, muziek is zwart, zwart is vernieuwend..8)
 
Origineel geplaatst door demian
Weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik zeg niet dat 'Zwart' alleen maar drums en ritme bied.

Jazz klinkt mij zeer muzikaal in de oren juist, en de grote Jazz artiesten zijn voornamelijk 'Zwart'..

en de Amerikaanse R&B waar jij naar verwijst, is ook 'zwart'.. of niet soms.. ? Dat is al weer een hoop 'zwart' bij elkaar.

Ik heb het tegen niemand. Maar ik drop gewoon mijn mening hier.. :D

@Hermax: Ik kan prima lezen, dank u. Maar in jouw stukje staan JUIST generaliserende uitspraken.
 
Nja, wat ik zeg is ook generaliserend natuurlijk, door te stellen dat muziek zwart is. :D
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back
Top