Wie wil er een plaat uitbrengen?

kratarknathrak

All hail the dark lord!
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
905
Locatie
Hillegom
Zo, die titel trekt wel de aandacht. En het gekke is: het kan nog ook!

In de jaren 80 had je een labeltje genaamd "Let's make our own records". Die brachten verzamel LP's uit waarbij de contributanten zelf betaalden voor dit kleinood. Ik kon dit labeltje al een tijd, maar recentelijk dacht ik: dat is eigenlijk ook wel een leuk idee voor danceproducers. Je eigen rotzooi op vinyl krijgen valt namelijk niet mee. :)

Wat is de deal?

Je betaald 50 euro per minuut, en je kan zoveel minuten kopen als je zelf wilt. Als jij een trance-nummer van 6 minuten op de plaat wil betaal je dus 300 euro. Wil jij een breakcore pastiche van 1 minuut erop? dan dok je dus 50 euro.

Voor elke minuut die je koopt krijg je +/- 12 exemplaren van de plaat om zelf te verkopen. Heb je 6 minuten gekocht, dan krijg je dus 72 platen thuis om familie en vrienden mee af te zetten. :)

De bedoeling is dat het EP's/LP's worden met een lengte van 30 tot 35 minuten. Ze worden geleverd met gewone bedrukte hoezen om ze er redelijk professioneel uit te laten zien. Er worden van elke batch 500 exemplaren geperst, die ook onder de contributanten verdeeld worden. Ik weet niet of ik dan een aantal exemplaren moet achterhouden als promo's, daar ik vermoed dat dit een uitstekend promohulpmiddel is voor producers die hun stuff gedraaid willen hebben door DJ's, maar dat bespreken we dan wel.

De bedoeling is dus wel dat het kwalitatief behoorlijk materiaal is. Heb je het idee dat je producties het kunnen opnemen tegen het materiaal wat al op de markt is, reageer dan. Ben je net begonnen of zo: wacht dan even tot je tevreden bent met wat je maakt. In principe mag elke vorm van elektronische muziek meedoen. Dus van Cybergothic tot gabber, en van IDM tot 2-step.

Een catch is er wel: Als je lid bent van buma/stemra: No show! Ik moet dan buma rechten aan de perserij betalen. die bedragen 20 eurocent per nummer per exemplaar. Bij 500 exemplaren moet ik dan 100 euro meer betalen per nummer wat onder Buma valt. Plus dat er een administratieve rompslomp bijkomt die niet leuk meer is.

Mensen die geinteresseerd zijn kunnen reageren op: newdarknessrec@lycos.com

Als je mensen kent die dit wel interessant vinden: geef het door!
 
ik weet niet waar je het wil laten persen,maar als je het in nederland wil laten persen dan moet je sowieso bumarechten betalen. deze krijg je dan na een asociaal lange periode weer terug als blijkt dat de artiesten geen buma-artiesten zijn.

om die reden ben ik voor de persing van de komende verzamel-cd uitgeweken naar engeland.

houd dus wel rekening dat als je het in nederland doet je die bumakosten er sowieso bij hebt.

dat gezegd ... een supergoed idee. ik zal eens erover nadenken of ik hier aan mee kan doen.
 
ik weet nie hoor, maar volgens mij valt het best wel mee om je spul op vinyl gereleased te krijgen...moet je natuurlijk geen 13-in-een-dozijn trance of hardhouse gaan maken, maar als het een beetje zoals je zelf zegt "het kwalitatief behoorlijk materiaal" is dan moet je een heel eind komen met het rondsturen van demo's naar de juiste labels...tenminste dat is mijn ervaring hierin.....
 
Origineel geplaatst door Stefan
ik weet niet waar je het wil laten persen,maar als je het in nederland wil laten persen dan moet je sowieso bumarechten betalen.
....


niet dus. 7 releases tot nog toe en nooit buma/stemra betaald.

vraag je een formulier "aanvraag voor toestemming voor produktie in eigen beheer" aan bij de stemra, vul je netjes in, stuur je, samen met een "auteursrechtenverklaring", waarin je meldt dat de betreffende artiest de auteursrechten rechtstreeks met jou geregeld heeft, naar de perserij en klaar is kees....
 
oozi heeft gelijk. Je hoeft geen Buma te betalen als je even een formulier "productie in eigen beheer" invult. Dat formulier is dan tegelijkertijd je auteursrechten verklaring! Nick Nova zit er dus naast. Ondanks het feit dat het je geen cent gekost heeft, ben je auteursrechtelijk beschermd. Wellicht niet door de Buma, maar je kan bewijzen dat het spul van jou is. Goeie deal toch?

Stephan: Ik heb jou site bekeken. Volgens mij is jouw spul wel koel. Ik zag ook dat Bauke van der Wal wat bij jou gereleased heeft, en zijn muziek bevalt mij zeer goed. Ben dus wel benieuwd naar wat je verder te bieden hebt.
 
Ik vind het echt een fantastisch plan!:okdan:

Maar hoe zit het dan met mastering en aanlevering van de tracks?
 
Mastering:

Zelf doen. Eventueel master (compressie) ik het nog af, maar dat doe ik liever niet zelf. In principe moet het zo zijn dat ik de boel alleen nog maar hoef the normalizen, dat alles op dezelfde geluidssterkte komt, zodat je geen volumeverschillen krijgt tussen de verschillende nummers.

Het masteren van de EP/LP wordt bij Record industry gedaan. dat zijn de kenners tenslotte. Daar worden de platen ook geperst.

Aanleveren:

CD-r of Minidisc. Liefst CD-r, dat ript wel makkelijk om een master te maken.
 
Wat kost 1 locked groove?
 
Een locked groove? Ik weet niet of record industry dat doet. GZ doet dat wel, en die rekenen 30 euro geloof ik. Ik zal eens informeren. Het is wel een grappig idee, maar diegene die de locked groove wil, gaat dan wel op voor alle eventuele meerkosten!

Ik heb inderdaad twee keer op de CD bij de Nederlandse editie van Future Music gestaan. Tegenwoordig is mijn muziek wel beter geworden. :) En dan moet ik er ook bij zeggen dat Future Music het verbijstende talent had om precies de slechtste stukken van mijn CDr's te selecteren. Tenminste, dat vind ik.

Heee, rainier! Doe jij ook nog mee, of blijf je tot in lengte van dagen aan de knoppen en snoeren van je Korg MS10 draaien?

iedereen die interesse heeft graag even een e-meeltje sturen naar newdarknessrec@lycos.com Wel zo makkelijk, dat spamt effectiever. :D
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt idd goed, zeker voor de mannen die zo nu en dan draaien en zo eens
een promo
van zichzel of eventueel anderen willen draaien.

ps: wat is een locked groove?
 
Origineel geplaatst door 20hz


ps: wat is een locked groove?

Ola, dat is een groef zonder eind. dus de naald blijft de hele tijd in de zelfde groef.:doei:
 
Back
Top