[Behringer] MX-8000 Aux Sends vraag

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik ben nog niet zo superlang bezig met Midi enzo en dus af en toe stel ik mischien een vraag die in de categorie "Ik dacht dat jij slimmer was" zou kunnen passen.

Ik heb wat FX apparatuur gekocht en was deze gisteren aan het aansluiten. Nu viel mij iets op!

Je hebt 4 kabels nodig om een FX apparaat op je Aux Sends aan te sluiten.

1 X aux send + 1 x Return en dat 2 X (stereo)

De aux sends op mijn MX-8000 hebben maar 1 (mono)plug, daar zijn er 6 van.

dus

Aux Sends: 1 2 3 4 5 6
Maar de returns zijn stereo!!

Returns: 1 L+R 2 L+R 3 L+R 4 L+R 5 L+R 6 L+R

Als ik nu dus een FX apparaat wil aansluiten, dan stop ik 2 kabels in Aux send : 1 + 2 (mono)
En dan moet ik de returns : 1 L + 2 L gebruiken. (dus ook mono)

Doe ik dat nou fout? Waarom zit er op de returns dan een stereo (L + R) als de Sends mono zijn ?!

:frons: :confused:
 
Nagenoeg ieder FX apparaat heeft een mono ingang (een ingang van een stereo in). FX-out (op je effect apparaat) is in de meeste gevallen stereo (daarom op je mixer ook zes stereo FX returns).
Wil je een FX apparaat ook echt stereo benutten, dan zul je twee auxilleries moeten gebruiken per stereokanaal (linker kanaal bijvoorbeeld AUX1, rechter kanaal AUX2).
Ik zou echter de eerste 4 auxilleries gebruiken voor mono send (en uiteraard stereo FX return) en aux5 en aux6 evt. gebruiken voor een stereo effect. Deze manier wordt volgens mij ook het meest toegepast.

Succes !
 
2x (L+R) Sends van je MX8000 op de IN van je FX.
2x (L+R) Return van je MX8000 op de OUT van je FX.

thats all..

gr. Mario
 
Origineel geplaatst door mario
2x (L+R) Sends van je MX8000 op de IN van je FX.
2x (L+R) Return van je MX8000 op de OUT van je FX.

thats all..

gr. Mario

En dat kan dus niet, want de Sends zijn mono!!! dus geen L + R !
 
Dan kan je toch een 'insert kabel' kabel gebruiken om je FX return aan de mx-8000 te hangen? 2x mono naar 1x stereo.

Wel vaag trouwens....
 
een aux zit toch op 1 kanaal, en 1 kanaal is per definitie mono snap je m? als ie de aux naar 2 kanalen zou sturen dan zou rechts een kopie zijn van links, omdat t de aux is van een kanaal. een signaal. niet 2. niet stereo :D
tenzij t over stereo kanalen gaat.......
Maar goed kijk ff op je effecten app, waarschijnlijk staat bij de linker input ook mono ofzo dan steek je toch alleen daar een kabel in.

Een effect kan trouwens wel van een mono signaal een stereo signaal maken bijv auto panning of stereo delay o.i.d.
 
Ja, en daarom connect men meestal 1 AUX send op de mono ingang van een FX en de stereo FX return gaat vrolijk weer terug in je mixer.
 
Okee, dus als ik het goed begrijp kan ik de Aux send mono aansluiten en de return stereo?
Wordt dan niet het effect mono?
(scheelt me overigens wel wat aux sends kanalen)
 
De meeste FX processoren maken van een mono signaal een stereo signaal. Dat geldt bijvoorbeeld voor reverbs. Alleen de hele dure reverb bakken hebben een (echte) stereo input. behalve dan mijn Digitech Studio Quad, die kun je een stereo input toewijzen terwijl dat geen duur apparaat is.


Paul.
 
En dat kan dus niet, want de Sends zijn mono!!! dus geen L + R !

Nee dat bedoel ik ook niet DJ... L+R bedoel ik 1 en 2, dus 2 kabels ;)

gr. Mario
 
het is eigenlijk zinloos om vanuit een mono-kanaal waarvan er 48 op je mx-8000 zitten, een stereo aux-send te sturen, aangezien het aangeboden signaal zelf mono is. Het enige 'stereo' aan een kanaal is als je je panning naar links of rechts draait, maar of dat nou veel effect heeft op je effect input :D - wat ik wel raar vind is dat bijv. de 2642 met kgeloof 4 stereo channels ook mono sends hebben... dat zal wel uit budget overwegingen zijn... kan je eigenlijk op een mx-8000 een stereo aux-send sturen vanuit bijv. een subgroep?
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
De meeste FX processoren maken van een mono signaal een stereo signaal. Dat geldt bijvoorbeeld voor reverbs. Alleen de hele dure reverb bakken hebben een (echte) stereo input. behalve dan mijn Digitech Studio Quad, die kun je een stereo input toewijzen terwijl dat geen duur apparaat is.
Paul.

mijn midiverb 4 ook en die was nog goed koper er zijn er trouwens legio die stereo zijn tegenwoordig, zo'n 10 jaar geleden was het een noviteit maar nu gemeen goed,
 
Weet je dat zeker van die Midiverb ? Een heleboel FX hebben weliswaar een input die er uitziet als stereo, maar intern wordt de boel voor de processor gewoon samengevoegd, althans bij reverbs ...


Paul.
 
Back
Top