Newbie vraag over connecten synths

LocalTrack19

Stamgast
Lid sinds
24 juli 2020
Berichten
194
Locatie
Arnhem
Hoi,
Het is misschien een heel domme vraag, maar ik stel hem toch 😬.
Ik heb 2 hardware synths die ik wil aansluiten op mijn SSL2+ audio interface en waarbij ik beiden stereo wil opnemen. Beide synths hebben L en R output, en de SSL2 heeft 2 analoge ingangskanalen. Volstaat het dan om de synths te koppelen met de SSL via kabels met 2 mono jacks die uitkomen in 1 stereo jack die ik in de interface plug? Krijg ik dan 1 spoor in mijn DAW / Audacity die in stereo is opgenomen?
Momenteel heb ik 1 synth tegelijkertijd gekoppeld met de interface, via 2 kabels die ieder maar een eigen input op de interface gaan, maar het voortdurend wisselend van de kabels als ik van synth wissel is niet heul fijn. Of zijn er nog beter manieren dan een 2-1 jack kabel?
 
Beide tegelijk stereo opnemen kan volgens mij niet met die interface. Die heeft maar 2 inputs.
Als je ze toch tegelijk op wil nemen, moet je (afhankelijk van de synth meestal) alleen het L kanaal van de synth aansluiten met een gewone jack - jack kabel (of jack XLR, dat kan ook bij jouw interface).
Meestal staat achterop de synth wel L/Mono, zodat de synth zelf een optelsom maakt van L + R.

De tweede synth sluit je dan ook op L/Mono aan en op de andere ingang van de SSL.

Dus:
- Synth 1 : L/Mono naar input 1
- Synth 2 : L/Mono naar input 2

In de DAW kun je bij het opnemen kiezen wat de 'bron' is. Dan kies je dus mono en 1 bij het eerste kanaal en mono en 2 bij het tweede kanaal.

Afhankelijk van de synth die je gebruikt raak je dan wel de stereo effecten kwijt die ze zelf genereren.
Als ze die hebben, dan zou ik zelf kiezen om het in 2x op te nemen (dus 2x stereo)
 
Krijg ik dan 1 spoor in mijn DAW / Audacity die in stereo is opgenomen?
Nee, want de SSL+ heeft geen stereo ingangen. Verder idd wat @Montfrooij aangeeft. Meestal, als je meerdere synths hebt en je niet teveel om wilt prikken ontkom je er haast niet aan om een mixer te nemen en de output daarvan naar je audio interface te sturen. Kan eventueel ook met een kleine patchbay, maar dan heb je minder controle mogelijkheden.
 
Thanks voor je snelle antwoord. Ik hoef niet gelijktijdig op te nemen, het is meer het gedoe dat ik dan (als ik stereo wil opnemen) elke keer moet omkabelen als ik van synth switch. Ik kan natuurlijk een interface met meer kanalen nemen maar ben tot dusverre erg tevreden over de SSL. Hoe werkt dit als ik er een mixer tussen zet? Of lost dat niks op?
 
Nee, want de SSL+ heeft geen stereo ingangen. Verder idd wat @Montfrooij aangeeft. Meestal, als je meerdere synths hebt en je niet teveel om wilt prikken ontkom je er haast niet aan om een mixer te nemen en de output daarvan naar je audio interface te sturen. Kan eventueel ook met een kleine patchbay, maar dan heb je minder controle mogelijkheden.
Ah toch een mixer. En dan twee kabels vanaf de mixer naar de twee inputs op de interface?
 
Thanks voor je snelle antwoord. Ik hoef niet gelijktijdig op te nemen, het is meer het gedoe dat ik dan (als ik stereo wil opnemen) elke keer moet omkabelen als ik van synth switch. Ik kan natuurlijk een interface met meer kanalen nemen maar ben tot dusverre erg tevreden over de SSL. Hoe werkt dit als ik er een mixer tussen zet? Of lost dat niks op?
Gewoon beide synths met een dubbele jack kabel aansluiten en 1 van de 2 in de SSL drukken (net welke je wilt opnemen).
Kost wel een extra kabel, maar die heb je ook voor weinig tegenwoordig. .
 
Ah toch een mixer. En dan twee kabels vanaf de mixer naar de twee inputs op de interface?
Mixer is in principe niet nodig, tenzij je niet om wilt prikken.
Ik heb gewoon een paar van deze gekocht.


En die laat ik in m'n synth hangen en sluit alleen de synth aan op de interface die ik op dat moment op wil nemen.
Kost je de kop niet en je hoeft maar 2 stekkertjes om te prikken.
 
Vergeef me voor het hoge newbie gehalte van mijn aanvullende vraag 😬.
Hoe werkt het layeren van synths? Stel dat ik voor een lead of pad mijn Minilogue wil layeren met mijn DX, hoe werkt dat dan met mijn setup? Midi-kabel van Minilogue naar DX, en dan allebei de synths qua output aansluiten op interface en mixer en inspelen op de Minilogue? Of heb ik hiervoor een aparte midi module of interface nodig?
Als iemand een link heeft naar een goede uitleg dan hou ik me ook aanbevolen, alvast bedankt!
 
Als 1 van de twee synths een audio-ingang heeft dan kan je er ook voor kiezen het geluid van de ene synth, via de andere, naar de geluidskaart te sturen. Dan hoef je ook niks meer om te prikken. het enige is dat je andere synth wel aan moet staan om het geluid door te laten. Voor het layeren ook een interessante optie: als je de apparaten via midi verbonden hebt dan komen beide geluiden binnen in je audio interface (weliswaar direct samengevoegd, dus zorg dat je levels staan zoals je wilt)
 
Als 1 van de twee synths een audio-ingang heeft dan kan je er ook voor kiezen het geluid van de ene synth, via de andere, naar de geluidskaart te sturen. Dan hoef je ook niks meer om te prikken. het enige is dat je andere synth wel aan moet staan om het geluid door te laten. Voor het layeren ook een interessante optie: als je de apparaten via midi verbonden hebt dan komen beide geluiden binnen in je audio interface (weliswaar direct samengevoegd, dus zorg dat je levels staan zoals je wilt)
Zowel mijn DX als mijn Minilogue heeft geen audio ingang helaas. Als ik ze via midi verbindt en dan aansluit op mijn SSL2+, moet dat dan op de midi-aansluiting van de SSL of gewoon op de audio input?
 
ok! dacht, viel te proberen :)

MIDI en audio zijn twee heel verschillende dingen. de audio zijn de geluidsgolven (denk: analoog), de MIDI zijn de nootjes (denk: digitaal). je kan niet zomaar muzieknoten naar een audio-kanaal sturen, en andersom. Probeer het voor jezelf uit te puzzelen: WAT (audio of midi) moet er allemaal van waar (DX, Minilogue, Audio Interface) naar waar (DX, Minilogue, Audio Interface)? als je dat op een rijtje hebt weet je wat je nodig hebt om er lekker muziek mee te gaan maken.
 
ok! dacht, viel te proberen :)

MIDI en audio zijn twee heel verschillende dingen. de audio zijn de geluidsgolven (denk: analoog), de MIDI zijn de nootjes (denk: digitaal). je kan niet zomaar muzieknoten naar een audio-kanaal sturen, en andersom. Probeer het voor jezelf uit te puzzelen: WAT (audio of midi) moet er allemaal van waar (DX, Minilogue, Audio Interface) naar waar (DX, Minilogue, Audio Interface)? als je dat op een rijtje hebt weet je wat je nodig hebt om er lekker muziek mee te gaan maken.
Kijk dat helpt 😃. Ik ben recent overgestapt van software synths op hardware synths, en met software hoef je je daar niet druk over te maken 😉.
Ik ga eens wat stoeien met kabels, thanks voor je snelle reacties!
 
Oké, ik denk dat ik hem redelijk snap. Om ook van het omprik issue af te zijn: wat is wijsheid? Een audio interface met meer ingangen zodat alle HW synths aangesloten kunnen worden? Of een eenvoudige mixer die ik voor de audio interface hang? Wat zijn voor- en nadelen van de een boven de ander?
 
Een audio interface met meer ingangen zodat alle HW synths aangesloten kunnen worden?

Ik zou kiezen voor een interface met meerdere ingangen zodat je elk apparaat op z'n eigen kanaal kan laten binnenkomen in je daw en je hebt maar één apparaat nodig dus minder gedoe.
En je kan dan nog heel makkelijk elk inkomend signaal apart verder bewerken, bijv een reverb, een delay of compressie of wat anders er op zetten dmv software plugins in je daw.
Omgekeerd voeg je alle verschillende kanalen van je mixer samen in je interface waarna je in je daw alles op één kanaal hebt, da's niet handig omdat je dan in je daw minder mogelijkheden hebt.
Daarnaast kan je eventueel nog met latency (vertraging) te maken krijgen omder er meerdere apparaten tussen zitten alhoewel dat probleem minder groot is dan vroeger.
 
Ik zou kiezen voor een interface met meerdere ingangen zodat je elk apparaat op z'n eigen kanaal kan laten binnenkomen in je daw en je hebt maar één apparaat nodig dus minder gedoe.
En je kan dan nog heel makkelijk elk inkomend signaal apart verder bewerken, bijv een reverb, een delay of compressie of wat anders er op zetten dmv software plugins in je daw.
Omgekeerd voeg je alle verschillende kanalen van je mixer samen in je interface waarna je in je daw alles op één kanaal hebt, da's niet handig omdat je dan in je daw minder mogelijkheden hebt.
Daarnaast kan je eventueel nog met latency (vertraging) te maken krijgen omder er meerdere apparaten tussen zitten alhoewel dat probleem minder groot is dan vroeger.
Helder. Ik ben me al aan het oriënteren op een interface met meerdere ingangen. Is de Focusrite Scarlett 8i6 aan te raden? Zit naar deze te kijken, omdat ik toch een beetje huiverig ben om voor bijvoorbeeld een Behringer 1820 te gaan (ook al heeft die meer ingangen), hoor wisselende verhalen over de kwaliteit
 
Helder. Ik ben me al aan het oriënteren op een interface met meerdere ingangen. Is de Focusrite Scarlett 8i6 aan te raden? Zit naar deze te kijken, omdat ik toch een beetje huiverig ben om voor bijvoorbeeld een Behringer 1820 te gaan (ook al heeft die meer ingangen), hoor wisselende verhalen over de kwaliteit
Focusrite maakt prima producten voor een redelijke prijs.
Ik heb er 2 gehad en gebruik nu de Clarett USB pre 4.
Moet wel zeggen dat ik daar wat problemen mee heb gehad, maar die zijn netjes opgelost. (pre amp deed moeilijk)

Heb ook een Roland Rubix gehad, maar die beviel iets minder. (ruis bij fantoom opname)

Maar ik heb ook goede ervaringen met de Behringer XR18.

De stap omhoog wordt direct een heel duur plaatje (Apollo etc.), dus daar heb ik mij nog niet aan gewaagd.
 
Ik heb de Focusrite Scarlett 8i6 besteld en inmiddels geïnstalleerd.
Misschien dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar ik ben zeer teleurgesteld in de gain van de line inputs 3-6 aan de achterkant. Deze inputs hebben geen preamp zoals de 2 op de voorkant, maar dat ze zo weinig geluid doorgeven had ik niet verwacht. Mijn Minilogue en Reface zijn amper hoorbaar in mijn DAW, en het lijkt erop dat ik allerlei trucs moet gaan uithalen softwarematig om toch op een acceptabel volume te kunnen spelen en opnemen, of aan de voorversterker moet. Ik overweeg serieus om de interface terug te sturen. Is dit een bekend probleem, of heb ik iets verkeerd ingesteld?
 
Tja mijn ervaring met het zogezegde gestandaardiseerde line level niveau is dat dit wel eens kan verschillen.

om die reden stuur ik ook mijn synhts niet direct naar de line inputs van mijn audio interface dewelke geen preamps hebben,maar stuur ik die via de bussen(groepen) van mijn mengtafel naar die inputs

Kan je niet digitaal gainen vanuit de app van je ai of het input spoor in jouw DAW?
 
Tja mijn ervaring met het zogezegde gestandaardiseerde line level niveau is dat dit wel eens kan verschillen.

om die reden stuur ik ook mijn synhts niet direct naar de line inputs van mijn audio interface dewelke geen preamps hebben,maar stuur ik die via de bussen(groepen) van mijn mengtafel naar die inputs

Kan je niet digitaal gainen vanuit de app van je ai of het input spoor in jouw DAW?
Met de Focusrite op full gain en extra gain van +24DB in Studio One kom ik tot -12DB. Onacceptabel voor mij, dus de Focusrite gaat helaas terug
 
Back
Top