volgorde effecten

soundscape

Nieuwkomer
Lid sinds
29 december 2005
Berichten
17
Locatie
Belgium
hallo
heb een vraagske:confused:
in welke volgorde gebruik ik best mijn effecten zoals delays,eq,distortion en compressor
grtz
 

Attachments

  • header.jpg
    header.jpg
    6,3 KB · Bekeken: 61
gewoon proberen toch! ik zou zeggen eq-->distortion-->compressor-->delay, maar eigenlijk kan de compressor overal wel, hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt. de EQ zou ik voor de dist zetten omdat je er dan voor kan zorgen dat de dist helder wordt. delay vóór distortion wordt waarschijnlijk niet zo mooi(of warrig/modderig). Dit hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel delay en hoeveel distortion je gebruikt!
 
Compressor in de meeste gevallen als laatste....aangezien alle drie de overigen effecten weer behoorlijk in je level kunnen gaan graven.

EQing zou ik ook wel ergens achterin zetten.
 
Ligt puur aan het resultaat dat je probeert te bereiken, ken genoeg voorbeelden waarbij je de genoemde volgorde juist omdraait.

EQ en compressor kunnen natuurlijk overal in de effect chain geplaatst worden.
 
Eén vuistregel kan je wel aanhouden. Zet je dynamische effecten altijd voor je statische. Dynamisch is compressor, maximizer, ed. Statisch reverb, delay enz.
Als je je compressor achter je galm zet, krijg je een raar sompig geluid, omdat hij de galm ook gaat compressen.
Eq kan je wel voor de compressor doen, omdat dit alleen wat aan de klankkleur doet.
Wat ik meestal doe is Eq ->Comp/limiter -> Galm
 
Ik ben het eigenlijk niet met de vuistregel van pilo2710 eens. Met effecten kan en mag alles!
De gated reverb (een classic) is een voorbeeld dat tegen jouw vuistregel ingaat. De gate komt in dat geval NA de galm. Ook een modulatie na een galm of een mod delay na een galm kan hele gave effecten geven. Het is maar net wat je wilt. Ik denk dat het echter wel goed is om na te denken over wat je wilt bereiken. Wil je natuurlijk klinkende resultaten, doe dan wat pilo zegt. Ben je op zoek naar onaangepaste experimenten met onverwacht leuke mooie bizarre resultaten, laat je dan niets in de weg leggen: doe allessssss

Wat ik belangrijk vind is dat je experimenteert met de interactie tussen effecten (maakt de volgorde uit? Zo ja wat verandert er dan in het geluid en hoe bruikbaar is dat voor wat ik wil bereiken)
 
Ik wou zeggen!


Als je breakcore maakt hou je je dus niet aan regels, anders maakte je geen breakcore.

Maar een compressor heeft eigenlijk vooral effect op dynamische stukken, dus ik zou die wel voor de distortion gebruiken. Maar eerst een klein beetje distortion, dan delay, dan compressie zodat die delay mee golft op je compressor, dan vol distortion, en dan EQ kan ook lachen zijn.
 
Alles kan dus :)
 
Ja wat is dit nu weer voor een vraag?

Alles mag hoor, niemand komt je s'nachts uit je nest sleuren omdat je niet de 'juiste' volgorde van effecten hebt gebruikt....
Doe wel je gordijnen goed dicht en dim het licht, misschien dat een onverlaat het toch ziet en stiekum de synthforumpolitie gaat bellen, je weet maar nooit. Rare tijden tegenwoordig.
 
Origineel geplaatst door Mole
Ik ben het eigenlijk niet met de vuistregel van pilo2710 eens. Met effecten kan en mag alles!
De gated reverb (een classic) is een voorbeeld dat tegen jouw vuistregel ingaat. De gate komt in dat geval NA de galm. Ook een modulatie na een galm of een mod delay na een galm kan hele gave effecten geven. Het is maar net wat je wilt. Ik denk dat het echter wel goed is om na te denken over wat je wilt bereiken. Wil je natuurlijk klinkende resultaten, doe dan wat pilo zegt. Ben je op zoek naar onaangepaste experimenten met onverwacht leuke mooie bizarre resultaten, laat je dan niets in de weg leggen: doe allessssss

Wat ik belangrijk vind is dat je experimenteert met de interactie tussen effecten (maakt de volgorde uit? Zo ja wat verandert er dan in het geluid en hoe bruikbaar is dat voor wat ik wil bereiken)

Ja, dat is zo.. expirimenteren is goed. Het ligt er maar net aan wat je zoekt. Alleen voor een natuurlijker overkomend geluid kun je die chain gebruiken. Als ik de vraag goed begrijp, zoekt Soundscape houvast. Ik denk dat het een goed uitgangspunt is. Maar nogmaals.. Experimenteren is goed hoor :P, een must juist!
 
hi,
dank voor de vele replies.Mensen denken dat ik hier een vuistregel zoek maar dat is echter niet het geval zenne.
Bij het maken van mijn breaks heb ik soms na een tijdje dat sommige klanken verdwijnen in het niets of dat alles een beeltje te 'wollig'klinkt.Daarom stel ik deze vraag.Zo kan ik misschien uitmaken wat ik verkeerd doe.
grtz
 

Attachments

  • breakcore-addicts.gif
    breakcore-addicts.gif
    10,2 KB · Bekeken: 59
Back
Top