Bandrecorders

Origineel geplaatst door ArtsMusic
hoe dan? door het signaal in je mixer te delayen ofzo? voordat je em terugvoert?

Opname kop zit voor afspeelkop (Maw de band komt later bij de afspeelkop). Dus: afspeelkop uit naar je mixer. Aux send terug naar je opnamekop. Bandsnelheid is delaytijd, level van aux send op het kanaal waar de afspeelkop op terugkomt is feedback. Modulatie door bandspoel tegen te houden of bandsnelheid te varieren.

Groet,
Allert
 
Origineel geplaatst door ArtsMusic
hoe dan? door het signaal in je mixer te delayen ofzo? voordat je em terugvoert?

Nee.

Signaal wat je wil delayen recorden met een 3 koppendeck,
doordat een 3 koppendeck direct ook zijn oppgenomen signaal
kan weergeven, met wat vertraging, kan je door de hoeveelheid
inkomend signaal een delay creeeren, werkt precies hetzelfde
als een bandecho.
 
Origineel geplaatst door Allert
Opname kop zit voor afspeelkop (Maw de band komt later bij de afspeelkop). Dus: afspeelkop uit naar je mixer. Aux send terug naar je opnamekop. Bandsnelheid is delaytijd, level van aux send op het kanaal waar de afspeelkop op terugkomt is feedback. Modulatie door bandspoel tegen te houden of bandsnelheid te varieren.

Groet,
Allert


Das wat ik zeg...zag het wat te laat ;)
niet alleen bandsnelheid is van belang, ook de de hardheid, signaal
sterkte is bepalend.
 
Ik heb geloof ik maar 2 standen voor de bandsnelheid, maar ik kan natuurlijk wel het inkomend signaal (van de speelkop) laten binnenkomen op mijn o2r (mixer) iets vertragen (tijd tussen opnamekop en afspeelkop + o2r delay = totale delay) en dan weer naar de opnamekop sturen. Zo kan ik alle delaytijden instellen, zolang ze maar langer zijn dan de delay die vanzelf ontstaat.... fantastisch :D

dat ga ik es proberen als ik mijn kabeltjes binnen heb.
 
Bandecho

Bandecho

Even een voorbeeld hoe je met een 3 koppendeck een bandecho
kan maken.
Eerst het orgineel:
 

Attachments

  • basis.mp3
    20,1 KB · Bekeken: 77
En dan hier wat varianten.
De hoeveelheid echo wordt bepaald door de fader wat meer open
of dicht te schuiven.

Voorbeeld is gemaakt met een Denon DR-M30HX 3 koppen cassette-deck
want daar kan het ook mee.
 

Attachments

  • fx.mp3
    233,8 KB · Bekeken: 65
Origineel geplaatst door mikemix
En dan hier wat varianten.
De hoeveelheid echo wordt bepaald door de fader wat meer open
of dicht te schuiven.

Voorbeeld is gemaakt met een Denon DR-M30HX 3 koppen cassette-deck
want daar kan het ook mee.

Die laatste 'here we go again' klinkt redelijk als een space echo, kewl..
 
Origineel geplaatst door Exzit
Hoe worden die bandrecorders gebruikt?
Ik kan er 1 op de kop tikken.

Je neemt eerst een partij op band op en daarna speel je dat terug en neemt dat digitaal op? Of kan dat in 1 keer?

Jups, ik laat me DAW gewoon lopen als afspeel ding, ik speel gewoon me part in op de analoge tape die ik dus gewoon laat draaien in record modus (van me mengert naar tape out en van daar dus naar de tape in van me akai recorder). Daarna terug draaien (handig die counters), ietsje meer terug, audiooutput van de taperecorder direct op de interface of over de mixer en dan gewoon record in me DAW en het stuk band afspelen. Beetje bijknippen en op de juiste plek plakken en klaar :)

Voor trons gooi ik er altijd nog wel een reverb overheen (tapereverb simulatie zoals karlette oid.). Zeker bij delaatst genoemde krijg je een veel realistischer effect dan de vaak cleane samples die je op sample cd's vinden. Ideale manier om gewoon een mellotron tape te emuleren. Je spul gewoon daadwerkelijk op tape inspelen. Krijg je de tape saturation die je ook op een echte tron hoort.

Ga binnenkort weer eens wat retakes doen met het beestje. (de 4 spoors staat in de verkoop momenteel)

Overigens, het is dus niet zo dat hij als send effect ofzo gebruikt kan worden. Naar mijn weten is dit de enige manier of je moet meer koppen hebben dat je dus kan opnemen en afspelen tegelijk. (Misschien dat het trouwen wel kan als ik de monitor/source switch op de recorder gebruik. Nooit getest eigenlijk !) al heb je wel een kleine delay (maar kan je in je audiosequencer gewoon bijstellen door je opname gewoon wat terug te zette...)
 
Origineel geplaatst door Arv
Op zich zou dat wel een optie kunnen zijn. Ik heb alleen geen echt verstand van het uitrichten van die dingen en de afstelling van de circuits.. Dat schijnt nogal een lastig klusje te zijn. Dus dat moet dan iemand doen, kost weer geld en gezeul met die bandrecorder.. En ook, ik weet niet of ik die tape nog wel wil gebruiken. Sound is nice, maar gedoe is het wel.


R

Het onderhoud van de Revox A+B77 is op zich wel makkelijk. Nadat mijne na het voor het eerst aanzetten PLOF zei (dat krijg je van 20 jaar stof op zolder) heb ik hem opgemaakt en vervolgens schoongemaakt. Het toffe is dat dat ding eigenlijk "modulair" is opgebouwd, er zitten verschillende kaarten in die je, net zoals pci-slots in je compoeter, kunt vervangen.

Nu heb ik het natuurlijk niet over die MEGA 24 sporen bakken waarvoor je een vrachtwagen nodig hebt om te verplaatsen (al is de b77 ook al iets van 30 kilo).

Verder bestaat er omtrent revox best wel een cultus, op ebay kun je nog alle onderdelen kopen. Waarschijnlijk heb ik wel nieuwe koppen nodig en dat kost bijna zoveel als een andere 2e hands.

Ow. waar ik in eerste instantie voor ging was, volgens mij, een foxtex die de mogelijkheid had om te midi-syncen.. die bleek uiteindelijk te duur, maar voor perfecte sync met je DAW is dat natuurlijk wel ideaal. :)
 
Idd..
Ik had volgens mij via iemand hier een adresje van iemand die tape decks kan uitlijnen en afstellen. Nooit werk van gemaakt overigens. Wel heb ik zelfstandig (ok, met wat hulp van een electronicus) de motor gerepareerd, die was namelijk stuk. Niet de motor natuurlijk maar regeling. Bleek een elco uitgedroogd te zijn..

R
 
is er nog wel : nieuw aan banden te komen
op de site van

TDK/BASF/MAXELL/3M/ zie ik daar niks meer over staan ???????
:confused:
a9_2.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Vind t IDD vreemd dat gerenommeerde merken zoals Agfa en Basf(Emtec) geen open reel tapes meer leveren!

:confused:
 
Origineel geplaatst door Bass
Vind t IDD vreemd dat gerenommeerde merken zoals Agfa en Basf(Emtec) geen open reel tapes meer leveren!

:confused:

Misschien hebben ze nog wel maar staat het niet op de website....
 
daar is het mark aandeel te laag voor ik denk dat er te weinig verkocht word
van dat spul het levert te weinig op dat is jamer in de jaren 80 was er nog genoeg tape
van heel veel merken TDK 3M BAS-F MAXELL en ga zo maar door er is niet veel meer van dat spul

=(
vinAd81TDK.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top