Mixdown volume bij masteren HELP!

Henri/etgin303

Ouwe rot
Lid sinds
4 juli 2002
Berichten
540
Hallo beste kijkbuismuizen,


Ik ben produktietechnisch al heeeeeeel erg goed bezig ;)
Alleen nu heb ik al enkele keren een audiomixdown gemaakt van de de totale track.
Helaas is het resultaat niet bevredigend.

Ik neem aan dat als ik een audiomixdown maak, dat de master out van de mixer opgenomen wordt. Incl alle FX, compressoren, stereoverbreders enz...
Meestal de mixdown veel te hard in het wav.-je.

Is de meter van de master van belang, hoeveel dB dient het uitgangssignaal te zijn ?
Ik neem aan dat deze niet in het rooie gedeelte mag komen ?

Kan iemand mij dit in het kort uitleggen ?


Gr Henri
 
ik neem aan dat je met cubase sx x.x de mixdown maakt?

je moet idd uitkijken dat je output signaal niet te hard is. Dat kun je checken in je mixerwindow. Als ie clipt gaat een rood rondje branden met een c erin. Zou m verder wel zo hard mogelijk uitsturen.
Tegen de 0 db aan, let wel op pieken in je track, die mogen niet clippen.

Tsja, en anders zet m es wat zachter....
 
Uitgaand signaal in het digitale domein mag niet boven 0.00 dB uitkomen. Dat is het absolute punt. Als je hieroverheen gaat krijg je last van digitale clipping en dat klinkt niet zo charmant. Het doel is om met je levels onder/dicht tegen de 0.00 uit te komen.

Als je last hebt van zogenaamde "transient peaks" in je productie waardoor je soms boven die 0.00 komt, is het verstandig om een limiter te gebruiken (bijv. een brickwall limiter die die 0.00 grens forceert door bijv. op -0.01 te gaan zitten). Je kunt natuurlijk ook de bron zien te vinden van die transient peak (bijv. in percussie) en daar een limiter op zetten.

Als je meer "oempf" in je track wil hebben (luider) dan zijn limiters en multiband compressors en brickwall limiters the way to go. Die heb je in allerlei soorten en maten (e.g. Waves Ultramaximizers (L1, L2, L3), T-Racks, PSP Vintage Warmer, Powercore MasterX series, etc.) of een hardware equivalent.

J.
 
Re: Mixdown volume bij masteren HELP!

Als je bedoelt een mixdown die je gaat geven aan een masteraar (master house), dan moet je mikken op -3 dB voor je luidste nivo, zodat de meneer/mevrouw die de master verzorgt mog wat met de mix kan doen.

Als je bedoelt de eindmix, dus je eigen master, dan is 0 dB echt de limiet, hoger mag niet; als de meter meer dan 0 dB aangeeft, dan heb je ongewenste digitale vervorming.
Er zijn diverse theoriën (welke ik in PDF vorm bezit) die aangeven dat je ook niet precies op 0 dB moet gaan zitten, maar op bijvoorbeeld -0,25 dB, of -0,50 dB.

Het is trouwens erg goed om naast je piek nivo ook je RMS nivo in de gaten te houden, zie bijgevoegde afbeelding.
 

Attachments

  • k_meters.gif
    k_meters.gif
    6,8 KB · Bekeken: 53
he goed topic, ik zit al een tijdje te pielen op dit goed te krijgen. Momenteel pas ik de volume van elke opname (maakt eigeniljk niet uit of het nou master of sub opname) aan aan de specifieke sitatuatie. Ik heb nog een d&r limiter liggen, maar krijg het niet echt voor elkaar om die op 0db of -0.01db af te stemmen. Mijn vraag: verschilt, in dit geval mijn d&r, erg van een dedicated brickwall limiter of moet een 'brickwall' in feite op elke limiter zijn af te stellen?
 
Leuk, dat K systeem, alleen zou ik wel ff de bron vermelden, zodat iedereen wat aan al de waardevolle artikelen van digido.com heeft. Auteur: Bob Katz...

level practices I

level practices II

Er staan er nog wel meer...Let wel: het gaat vooral om het digitale domein, maar veel principes zijn ook in het analoge te gebruiken/aan te passen...


Ook leuk is het pleidooi dat Katz houdt over de terugkeer van de dynamiek in de muziek. Maar goed, dat moet je maar lezen :D
 
Origineel geplaatst door Dj Tony-E
heel erg bedankt ik ga die artikelen eens op me gemak doorlezen:halleluja

Maar beter nog allemaal lezen, he!? Van begin tot eind...

Veel succes in elk geval
 
Gewoon niet laten clippen en als het even kan de pieken niet onder de -3dB laten komen. Clippen is wel een wereldzonde maar iets te zacht niet.
Mixdown in 24 bit of meer is aan te raden. En voor de vorm laten we het op een mastermix houden qua naam?

Wat er daarna nog moet gebeuren kun je boeken vol over pennen. Aan te raden is om gewoon voorzichtig te beginnen. Want velen verkijken zich hier op en alsnog verruineren een mooi stukkie muziek. Deh's sund.
 
als je begint te mixen vijs je best alle kanalen een reet naar beneden. de master laat je naar mijn mening best onveranderd
 
OK, nummer 1 : http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=EC84C3012EFF288F

Een document dat geleverd word bij de TC Electronics Finalizer, geschreven door Bob Katz.

Nummer 2 : http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=02BFEBC02D20C83E

Level Control in Digital Mastering door S0REN H. NIELSEN AND THOMAS LUND

Nummer 3 : http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=CF30672C28A03CC3

0 dBFS+ Levels in Digital Mastering

De laatste, nummer 4 : http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=A58FDFD22CC1C06B

Overload in Signal Conversion
 
Back
Top