goedkoopste kabels in Nederland

een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel... zo ook bij audio en zijn kabels...
 
Origineel geplaatst door Ytse
Zijn er ook (liefst onafhankelijke) onderzoeken naar het verschil tussen goedkope en dure kabels? Heb zelf zo'n beetje mijn twijfels.

nee die zijn er volgens mij niet.
je kan eens informeren bij muziek winkels die ook studio's inrichten wat die gebruiken en vergelijk voor de gein zelf eens een kwaliteits kabel tegen over een budget kabel.

als je alleen maar een groovebox hebt en een computer en je doet het puur voor de hobby kan ik me wel voorstellen dat je een budget kabel koopt maar er zijn zat mensen hier op het forum die echt dikke spullen hebben en vooral rand apparatuur en dan zouden die kwaliteits kabels echt geen luxe zijn die horen er gewoon bij. het is toch zonde als je een dik apparaat hebt maar de sound komt er niet goed doorheen omdat je een budget kabeltje hebt.
 
Re: goedkoopste kabels in Nederland

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik moet nog een hele zooi kabels hebben, ik kan wel van die ssnakes halen bij Thomann maar ik heb geen creditcard.

Je hebt geen creditcard nodig. Je kan ook gratis overschrijven van je bankrekening naar hun IBAN nummer.
 
Origineel geplaatst door matrixxx
. het is toch zonde als je een dik apparaat hebt maar de sound komt er niet goed doorheen omdat je een budget kabeltje hebt.

Geloof je die onzin nu echt zelf?


Elk eerlijk kabel fabrikant moet kabels maken die aan de eisen van een audio signaal/apparatuur voldoen. De richtlijnen waarnaar kabels moeten ontworpen worden staan geloof ik allemaal héél duidelijk vermeld in IEEE papers (hét internationale orgaan van elektronic engineers).

Hoe achterlijk zou het zijn om audio kabels op de markt te gooien die uiteindelijk niet bedoeld zijn voor audio signalen, halo ... ????

Soepelheid en duurzaamheid kan misschien wel eens een verschil zijn tussen een goedkoop en een ietwat duurdere kabel, maar dat de sound er niet doorheen zou kunnen, :confused:
 
Origineel geplaatst door Toon
Geloof je die onzin nu echt zelf?


Elk eerlijk kabel fabrikant moet kabels maken die aan de eisen van een audio signaal/apparatuur voldoen. De richtlijnen waarnaar kabels moeten ontworpen worden staan geloof ik allemaal héél duidelijk vermeld in IEEE papers (hét internationale orgaan van elektronic engineers).

Hoe achterlijk zou het zijn om audio kabels op de markt te gooien die uiteindelijk niet bedoeld zijn voor audio signalen, halo ... ????

Soepelheid en duurzaamheid kan misschien wel eens een verschil zijn tussen een goedkoop en een ietwat duurdere kabel, maar dat de sound er niet doorheen zou kunnen, :confused:



lees eens wat je zelf schrijft en vooral het laatste gedeelte en daar gaat het juist om en er is wel degelijk geluids verschil tussen de budget kabels en de kwalitetis kabels.
dit is geen onzin en vergeet ook niet dat aan veel produkten minimale eisen verbonden zijn maar dat wil niet zeggen dat er maximale kwaliteit uit komt maar dat is wel iets wat we graag willen als we zo'n duur apparaat hebben gekocht of niet soms????
 
Origineel geplaatst door matrixxx
lees eens wat je zelf schrijft en vooral het laatste gedeelte en daar gaat het juist om en er is wel degelijk geluids verschil tussen de budget kabels en de kwalitetis kabels.
dit is geen onzin en vergeet ook niet dat aan veel produkten minimale eisen verbonden zijn maar dat wil niet zeggen dat er maximale kwaliteit uit komt maar dat is wel iets wat we graag willen als we zo'n duur apparaat hebben gekocht of niet soms????

Soepelheid en duurzaamheid is niet direkt iets dat met geluidskwaliteit te maken heeft , wel ?

Bij mij althans niet , :D
 
Origineel geplaatst door Ytse
Zijn er ook (liefst onafhankelijke) onderzoeken naar het verschil tussen goedkope en dure kabels? Heb zelf zo'n beetje mijn twijfels.

Geen idee, alleen een beetje 'eigen-ervaring'. Had eerst die van DAP.
Opzich redelijk, MITS je ze (niet te ruw) aansluit en verder niet continu loshaalt en weer aansluit.

De sterkte van de kabel (vooral bij de bevestiging aan de plug) is niet super. Redelijk snel een breuk(je), maar 't is tenslotte ook maar een plastic kabel..

Geluidskwaliteit zal VAST ook wel iets schelen, maar ik ben niet zo'n type dat dat perfect hoort of er een apparaat aan gaat hangen om te kijken hoeveel milli-dinges het scheelt... :gaap:
 
tja, ik had van ook van die dap kabels, waren ook aardig lang, en die ruisten aanzienlijk veel meer dan mijn betere kabels.

Denk dat er absoluut verschil is tussen het allergoedkoopste en duurder spul. Maar zoals met zoveel dingen ga je vanaf een bepaald punt wel erg veel extra betalen voor wel erg weinig extra functionaliteit. Ik gebruik momenteel alleen nog kabels met neutrik pluggen, en met redelijk dik/stevig snoer.
 
Origineel geplaatst door Toon
Soepelheid en duurzaamheid is niet direkt iets dat met geluidskwaliteit te maken heeft , wel ?

Bij mij althans niet , :D

je noemt 3 dingen op die zeker met elkaar te maken hebben.

je geluid moet toch zo goed mogenlijk door komen zonder dat er frequenties verzaken of het in DB afneemt en er op eens ruis tussen zit.
de kabel moet toch goed afgeschermd zijn voor evt ruis brom of andere bij geluiden
de pluggen moeten van zo goede kwaliteit zijn dat ze niet stuk gaan of gaan roesten op de soldeer punten of elders of stuk gaan dat de puntjes in de apparatuur blijven hangen of los gaan zitten

allemaal elementen die belangrijk zijn voor kabels die tussen je spullen zitten.
 
Origineel geplaatst door matrixxx
je noemt 3 dingen op die zeker met elkaar te maken hebben.

je geluid moet toch zo goed mogenlijk door komen zonder dat er frequenties verzaken of het in DB afneemt en er op eens ruis tussen zit.



ja idd dat is de bedoeling van audio kabels, ook voor goedkope.



de kabel moet toch goed afgeschermd zijn voor evt ruis brom of andere bij geluiden

euhm, alsof dat een kabel duur moet maken?

de pluggen moeten van zo goede kwaliteit zijn dat ze niet stuk gaan of gaan roesten op de soldeer punten of elders of stuk gaan dat de puntjes in de apparatuur blijven hangen of los gaan zitten

lijkt me ook niet al te moeilijk om aan die punten te voldoen?


dus wat is het probleem?

Dat het niet in Duitsland gemaakt wordt door een arbeider die 12€ per uur verdient ipv een chinees die maar 1€ per dag krijgt?

:D
 
Origineel geplaatst door Toon
ja idd dat is de bedoeling van audio kabels, ook voor goedkope.





euhm, alsof dat een kabel duur moet maken?



lijkt me ook niet al te moeilijk om aan die punten te voldoen?


dus wat is het probleem?

Dat het niet in Duitsland gemaakt wordt door een arbeider die 12€ per uur verdient ipv een chinees die maar 1€ per dag krijgt?

:D

beste toon

jij bent te vrede met wat jij aankabels hebt en gelooft niet in het verschil in kwaliteit en dat vind ik voor de rest prima en dat geld voor iederen.

alleen verklaar een ding voor mij

waarom gebruiken prof. studio's wel kwaliteits kabels en geen budget kabels??
waarom zullen ze mij in een goede muziek winkel geen budget kabels verkopen en adviseren ze mij voor een kwaliteits kabel te gaan ???
waaom gebruiken prof. en semi prof muziekanten kwaliteits kabels???
hoe verklaar je de kwaliteit van een budget kabel die niet goed werkt tegen over een kwaliteits kabeL???

TOON

als jij met misschien vele anderen budget kabels wilt gebruiken om wat voor reden ook vind ik het prima maar ik adviseer anders en ik denk dat vele naast mij het zelfde zouden zeggen.

en bij deze wil ik bobaphat ook adviseren om voor goede kabels te gaan en als deze meneer ook voor budget wilt gaan vind ik het ook prima alleen blijft het onbegrijpelijk voor vele mensen die de ervaring hebben dat budget kabels niet werken.
 
Origineel geplaatst door matrixxx
beste toon
waarom gebruiken prof. studio's wel kwaliteits kabels en geen budget kabels??


Wat is kwaliteit? Waarom gebruik jij Neutrik pluggen? Omldat je gehoord hebt dat ze OK zijn of omdat je gemeten hebt dat ze OK zijn?

waarom zullen ze mij in een goede muziek winkel geen budget kabels verkopen en adviseren ze mij voor een kwaliteits kabel te gaan ???

Omdat die mensen meestal maar tot 12 jaar naar school gegaan zijn.

waaom gebruiken prof. en semi prof muziekanten kwaliteits kabels???

Die kan je ook alles wijsmaken.

hoe verklaar je de kwaliteit van een budget kabel die niet goed werkt tegen over een kwaliteits kabeL???

Hoe beoordeel JIJ een kwaliteitskabel, bestaat er dan ook iets als een nog meer kwaliteits kabel?


Beste matrixxx hoe komt het toch altijd dat mensen met hogere diploma's elektronica mijn standpunt innemen?

Dan bedoel ik dat je gerust een goedkope kabel kan fabriceren die onhoorbaar verschillen geeft. Verschillen die zich eerder situren rond de 0.01 dB of minder?

Ja laten we met z'n allen geloven dat ALLE kabels van rond de 6 € slecht zijn , MAAR , vanaf 18€ zijn ze wel weer goed hoor . We moeten gaan geloven dat er eigenlijk geen eerlijke kabel fabrikanten zijn in het goedkope segment, dat het allemaal een chinees complot is die ons enkel in de zeik willen zetten !

succes

ik stop met discussieren op dit niveau



:confused:
 
toon

over niveau ik denk dat jij een persoonlijke discussie aan het voeren bent over wat jij vind en wat ik ervaren heb wat ik met andere forum leden wil delen

ik heb al duidelijk gemaakt waarom ik neutrik of een ander kwaliteits merk welgoed vind tegen over een budget kabel
lees het verhaal nog maar eens door en dan vind je de antwoorden van zelf

en wat de ervaring van andere muziekanten is dat ik dat weet kan maar om een reden zijn............omdat ik ze ken.

het is niet voor niets dat ik hier antwoord op geef in deze draad en ik wil deze ervaring al te graag maar delen want deze ervaring is ook met mij ooit gedeeld want ik heb ook ooit met budget kabels gewerkt dus ik ken het verschil maar al te goed dus om dat te melden hier op het forum lijkt mij niet verkeerd

wie de mening met mij wilt delen laat ik aan elk ander over
ik verplicht niemand om kwaliteits kabels te kopen het is alleen maar een goed advies en mijn reden staat duidelijk vermeld in deze draad

en even voor de duidelijkheid: goede kabels zijn duur en als je het geld er niet voor over hebt en tevrede bent met de budget kabels prima dan alleen is het voor veel muziekanten die pro of semi pro bezig zijn altijd een raadsel waarom mensen dure spullen kopen en bezuinigen op de kabels
 
ik vindt het kabel verhaal ook maar lichtelijk overdreven ik bedoel in de winkel smeren ze je alles aan en audio fielen willen toch niet anders weten als dat hun mening de enigste juiste is, want dat hebben ze zo vaak gehoord/ zelf in gepraat dat ze het wel gaan geloven

zelfde als die super overprisede nieuwe technics draaitafel met zuurstof vrije kabeltjes

ook weer zo bullshit als dat echt zo fantastisch was hadden ze die kabeltjes er al in de eerste serie technics gegooid want wat kost een paar meter draad nou meer op zo,n toch al dure tafel

vergulde connectoren ook zoiets audiophiels wel jammer dan dat de "proffesionele kabels" nooit verguldt zijn want de overgangs weer stand van nikkel ( of waar de jacks ook van zijn) naar goud is hoger dan van nikkel naar nikkel

en waarom eigenlijk koper draad terwijl het ook nikkel zou kunnen zijn en dan is de weerstand tussen connectoren en draad
ook veel lager ( ga ik er even vanuit dat de connectoren nikkel zijn )

en wat dan met balanced kabels ?? hier wordt het signaal toch op gesplitst zodat storingen en brommen en afstanden geen invloed meer hebben

wat hebbe dure merk kabels dan nog voor meerwaarde behalve dat ze minder gouw slijten/kapot gaan?


ook als ik bijv een hardware bak los trek zitten hier kabels in dat je totaal ook wel aan een meter of 3 a 4 komt dus weinig lange afstandjes

en die kabeltjes zijn ook weinig geshield en splinter dunne normale draadjes die je in wat voor apparaat dan ook tegen komt

nou is dat wel appels met pere vergelijken maar toch


ik ben een eerst zien dan geloven mens dus zodra iemand met duidelijke testen dit aantoont oke
tot dan vermaak ik me best met slechte goedkope kabels
 
ik haal m'n kabels gewoon bij de turkenburg, hier de plaatselijke televersum electronicazaak op de Tussenmeer, maar dat blijken ook professionele kabels te zijn d'r staat professional low noise instrument cable op dus dat valt weer mee !
 
Origineel geplaatst door matrixxx


ik heb al duidelijk gemaakt waarom ik neutrik of een ander kwaliteits merk welgoed vind tegen over een budget kabel
lees het verhaal nog maar eens door en dan vind je de antwoorden van zelf


uit één subjectieve luistertest haal jij een besluit voor een ganse populatie, nl. goedkope kabels geven een geluidsverschil

dat is allesbehalve wetenschappelijk of gefundeerd te noemen




het is niet voor niets dat ik hier antwoord op geef in deze draad en ik wil deze ervaring al te graag maar delen want deze ervaring is ook met mij ooit gedeeld want ik heb ook ooit met budget kabels gewerkt dus ik ken het verschil maar al te goed dus om dat te melden hier op het forum lijkt mij niet verkeerd

Ik werk al 10 jaar met budget kabels en heb nog nooit problemen gehad. De conclusie dat alle (goedkope) kabels OK zijn is zeker ook iets te ver gaand (dat beweer ik ook helemaal niet) .

Neutrik is blijkbaar een goed merk dat aan te bevelen is maar dat is nog altijd iets anders dan wat jij beweert.


en even voor de duidelijkheid: goede kabels zijn duur en als je het geld er niet voor over hebt en tevrede bent met de budget kabels prima dan alleen is het voor veel muziekanten die pro of semi pro bezig zijn altijd een raadsel waarom mensen dure spullen kopen en bezuinigen op de kabels

Vraag dan maar eens aan iemand die voor 50€ een audiokabeltje van 3 m koopt waarom hij dat nu gedaan heeft. Over raadsels gesproken :D
 
hier een afbeelding van een haakse mono en 3x een stereo of wel een gebalanceerde plug

ik heb er een open gemaakt

waar gaat het om

1) het metaal van de plug alle zijn behandeld dus roesten is uit denk boze en zo wel dan mogen ze zich schamen bij neutrik

2) bij de onderste plug die open is zie je een plastik hulsje die word verbonden als je hem vast draaid wat inhoud dat de binnen bedrading niet stuk kan gaan als je aan de kabel trekt tenzij je heet met opzettelijk geweld doet maar ik ga er van uit met veel gebruik

3) de kabel die afgeschermd is is vervelende signalen van buiten af en om storingen te vermijden tevens verzaakt de kabel ook niet in db en frequenties (idem voor de pluggen)

grote verschillen met budget kabels

1) kwalitatief sterker en robustergaan lang mee
2) signaal komt goed en duidelijk over
3) geen last van ruis of andere storingen
4) budget kabels bv dap audio wil het signaal nog al dof overkomen vooral in het laag
5) volume budget kabels is ook lager waardoor je je mixer input hoger moet zetten en dus meer ruis hebt

het enigste voordeel van budget kabels is dat ze weinig kosten en dat je snel je studio kan inrichten
nadeel van kwaliteits kabels is dat ze duur zijn zowel zelf maken als laten maken of compleet kopen.

kabels heb je in div kwaliteit er is al eens wat over geschreven hier op het forum en div mensen hebben daar een goede mening over gegeven dus ff zoeken

tussen weg

neutrik heeft ook een goedkope serie kant en klaar met metalen pluggen (mono kabel 3m ongeveer 8€) die goed te gebruiken is in een studio die niet al te vochtig is.

hotline heeft ook kabels van goede kwaliteit kant en klaar ongeveer de zelfde prijs als hier boven genoemd met een iets betere plug die wel tegen een stootje kan

wil je de tussen weg nemen zou ik persoonlijk voor de hotline gaan maar de neutrik doet niet onder
wil je voor degelijkheid gaan ga dan voor de neutrik iets duurdere serie zoals op de afbeelding

er zullen veel meer merken zijn maar deze zie ik het meest gebruikt worden
 

Attachments

  • kabels.jpg
    kabels.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 87
Back
Top