Bouwverslag semi modulaire monosynth

Het zal wel cliché beginnen te worden zo onderhand maar wat een mooi stukje vakwerk, zeg! :W

Hoe ben je overigens aan de kennis gekomen een dergelijk iets in elkaar te zetten? Bepaalde technische achtergrond oid? Of ben je gewoon maar begonnen en via trial-and-error tot het uiteindelijke resultaat gekomen?
 
vraagje

vraagje

De kast van de synthsizer, is dat uit een of ander bouwdoos-achtig pakket of helemaal eigenbouw uit ruwe materialen? En dan zelf dus ook zagen, buigen, voorbewerken en spuiten?

Indien het helemaal zelfbouw is, hoe krijg je de belettering op de kast?
Vroeger waren er van die wrijfletters van Mecanorma, maar dat bestaat niet meer.
Ik zoek dus een alternatief.
 
Ik dacht: post hier maar niks totdat ik de geluidjes heb gehoord.. nou ik heb ze gehoord hoor.

Van mij krijg je een dikke 10
(en nu productie gaan draaien, wie weet heb je het gat in de markt ondekt)
 
Ik denk dat je veel gezeik krijg als je dit als productie model ga uitbrengen.
En zou iedereen wel 2000 tot 2500 euro voor deze machine willen betalen?

Hoe de kast en panel gemaakt is staat allemaal in het verslag hoor :)
 
Hallo iedereen,

wow bedankt voor alle positieve reacties! Echt leuk om te horen. Ik heb inmiddels via diverse wegen mensen enthousiast horen reageren en mogelijk komt er een stuk over de bouw van deze synth + een interview in de Interface. Hou hem in de gaten, zou ik zeggen :).

Ik zal nog even wat vragen beantwoorden die ik voorbij zag komen:

Origineel geplaatst door mono-poly
Rutger ik vind hem echt super zeg.
Kan je wat grotere foto's linken?
En nog meer soundscapes?
Wat kan je met de polydac allemaal via midi aansturen?

Meer soundscapes heb ik helaas geen tijd voor om op te nemen. Heb het erg druk. Band vergt veel tijd momenteel.

Er zit geen polydac in, maar wel een MidiDac (mono). Die genereert cv, gate, bender, modwheel, velocity, aftertouch, legato en een extra controller (cc100). Deze cv's zijn op het patchpanel beschikbaar om ergens in te pluggen, maar bovendien zijn ze intern al overal aan gehangen. Het modwheel heeft gewoon een destination knop en daarmee kun je vanalles instellen. De velocity gaat standaard naar het filter toe, etc...


Origineel geplaatst door Ethereal
Respect!!! Echt supergaaf zeg... :okdan:

En nog een Ayreon-liefhebber ooknog hoor ik aan je demo ;)

Origineel geplaatst door Sly Dog

Ayreon is een van mijn favoriete bands! Ik hoop er ooit nog eens een bijdrage aan te kunnen leveren ;).

Het zal wel cliché beginnen te worden zo onderhand maar wat een mooi stukje vakwerk, zeg! :W

Hoe ben je overigens aan de kennis gekomen een dergelijk iets in elkaar te zetten? Bepaalde technische achtergrond oid? Of ben je gewoon maar begonnen en via trial-and-error tot het uiteindelijke resultaat gekomen?

Ik ben een jaar lang bezig geweest met uitzoeken welke modules, welke onderdelen en veel lezen erover. Uiteindelijk wist ik veel over de theorie van synths, maar weinig van electronica. Het meeste is inderdaad via trial en error geleerd, maar ik ben vanwege een technische studie ook wel enigzins gewend aan het moeten uitvinden van dingen die ik nog niet begrijp ;).

Origineel geplaatst door Catscan

Erg mooi en een mooie sound.
Kan hij bestelt worden:)?

Hehe, er zijn wonderbaarlijk veel mensen geinteresseerd, dus wie weet. Nee, voorlopig kan dat niet uit. Ik heb er zelf de tijd niet voor, en het kapitaal om de boel in te kopen ook niet. Deze synth heeft een half jaar gekost, dus dat zou ook niet echt een serieus inkomen opleveren. Als je de onderdelen verrekend met een uurloon komt de synth bovendien op een gigantische verkoopprijs terecht, ergens in de orde van 5000 euro waarschijnlijk. Maar dan heb je ook wat....

Bovendien zijn, zoals mono aangeeft, niet alle rechten van de ontwerpen direct van mij. Een deel van de prints komt van Oakley Sound. Maar misschien, als er een fabrikant naar vraagt kan hij met mij en Tony van Oakley Sound een deal maken om deze synth op de markt te brengen. Alles zou dan op 1 print gezet kunnen worden en de bedrading zou allemaal een stuk makkelijker worden, maar het idee zou hetzelfde zijn, en de klank ook. Wie weet gebeurt het ooit nog eens ;).

Groeten,

Rutger
 
Hallo iedereen,

ik wilde jullie even op de hoogte brengen dat ik met de 'Ocean' synthesizer live te zien ben op 31 maart in de P60 in Amstelveen. We treden dan op samen met After Forever. Wie komt er kijken? :)

Groeten,

Rutger

www.orpheo.nl
 
:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

Of zoals Ali G zou zeggen r.e.s.p.e.t.c !
 
De Ocean synthesizer is uitgeroepen tot "Keyboard of the Month" in het Keyboard Magazine van de maand juli. Daarom werd het ook maar eens tijd voor een nieuwe demo:

Tree of Life (Ocean Demo).mp3

Bijna alles komt uit de Ocean synth, behalve de Mellotron, een string patch en natuurlijk de drums (allemaal uit een Korg Triton). In de productie is een beetje EQ, galm en delay gebruikt en voor de lead sounds een analoge (hardware) delay. Achteraf is de boel gemasterd met een mastering plugin.

Hope you like it!

Groeten,

Rutger
 
wat een ding zeg :halleluja dit topic is helemaal langs me heen gegaan, jij moet eens kontakt opnemen met die vendt van die seekers sms2000, grote kans dat dat ding dan ook nog eens echt gaat bestaan.

echt klasse, wou dat ik het kon/ geduldt ervoor had :luv:
 
ik vind 'm erg gaaf.

erg mooie lead sound, vrij prog rock - moogy sound, komt natuurlijk ook door de manier van bespelen.

:)
 
Back
Top