Multitrack opnemen en schijfruimte besparen?

sander

_
Lid sinds
17 juli 2001
Berichten
8.398
Locatie
Alphen a/d Rijn
Ik ga het binnenkort maar eens goed aanpakken.
8 Kanalen van m'n mengpaneel naar de 8 ingangen van m'n geluidskaart.

Wat ik nauw een beetje minder vindt, is dat elk kanaal soms wel 50 of meer MB in beslag neemt, terwijl je soms maar om de minuut even een geluidje ofzo hoort.

Is daar een oplossing voor. Is er software wat stopt met opnemen als er geen signaal binnenkomt?
 
Je kunt toch, zodra je eenmaal opgenomen hebt, alle lege ruimte eruit knippen ? Of een of andere codec die je geluid niet te erg verneukt ?
 
Het probleem is simpel ja. Maar een nadeel dat een computer niet helderziend is. Die weet nl. niet wanneer het geluid gaat beginnen. Dat zul je hem altijd moeten vertellen.
 
bestaat er geen codec die niets afdoet aan geluidskwaliteit maar wel stille stukken kan comprimeren ?
 
Je kan natuurlijk ook alleen gaan opnemen waar je geluid zit. Werkt natuurlijk alleen als je het per track doet. Als je iets van een multi track over zet neem je eerst de tracks op die doorlopen en daarna de tracks met de stukjes audio. Als je sync goed is kan je iop de computer naar de tijd gaan waar het stukje audio is en dan van daar gaan opnemen.

Als het een stukje is wat later wordt herhaalt neem je het een keer op en dan gewoon een kopie maken waar het weer moet komen.
 
In de meeste sequencers kun je gewoon aangeven van waar tot waar de audio moet worden opgenomen. Vaak kun je gewoon meerdere start- en stoppunten aangeven en dan de sequencer gewoon vanaf het begin laten lopen, hij zal dan alleen in de aangegeven stukken audio opnemen. Je kunt deze stukken dan gewoon gelijk laten lopen aan bijvoorbeeld een miditrack.
 
Gewoon als een soort bounce functie? Kun je hier iets meer over vertellen? Ik ga er binnenkort denk ik mee aan de slag namelijk, afzonderlijke sporen over mijn mengpaneel afspelen en weer opnemen (voor betere EQ en galm).
 
Dat doe ik wel heel vaak hoor. Midi afspelen en als audio spoor opnemen. En dan meestal is een maat of 8/16/32 al redelijk goed voor loops. Ook al krijg je een copy/paste feel. (Jammer dat er geen audio shuffle/groove functie is (nog niet dan, behalve op ProTools)) Maar altijd wel 24 bits. Dat kost misschien wel iets meer ruimte, je hoort het verschil erg duidelijk.

En misschien ook leuk is dat bij bijv Cubase SX een repeat loop kan zetten en dan per loop een take op je audiospoor opneemt. En nadehand kunt knippen en plakken en de beste take stukjes kunt selecteren. (voor als je zangeres/gitarist een 'bad hairday heeft') Of je gewoon iets een paar keer met de hand kunt inspelen en dan later met knippen en plakken toch veel variatie kunt gebruiken en het toch lekker strak blijft.
 
Ik kan niet van te voren opgeven wanneer de audiorecorder wel of niet moet opnemen.
Als je aan het jammen bent, weet je namelijk niet wanneer er iets gaat komen.
Na de opname, zou ik de mogelijkheid moeten hebben om de lege stukken er tussen uit te knippen zonder dat de overige delen (waar wel geluid is) opschuiven.

-----+++++++----------++++++
____++++++________++++++

---=geen geluid, maar wel MB's
___=geen geluid, en geen MB's

In Acid, kan je wel de samples splitsen en zo stukken op een willekeurige plek weghalen, maar
dat veranderd niks aan de bestandsgrootte.
 
Origineel geplaatst door murphi
bestaat er geen codec die niets afdoet aan geluidskwaliteit maar wel stille stukken kan comprimeren ?
Er zijn wel verliesloze codecs (bijvoorbeeld flac )waarmee je zo'n 40 à 60% winst haalt, maar da's aleen echt geschikt voor archiefdoeleinden
ik weet niet of er multitracktoepassingen voor zijn
 
Ik denk dat het niet mogelijk is eerlijk gezegd. Als het kan hoor ik het graag. Ben ook nog maar een jaartje in het bezit van 8X i/o maar dit heb ik nog niet kunnen vinden.
Misschien in de SMPTE hoek? zal ook meezoeken, is wel een goeie!
 
Origineel geplaatst door sander
Ik kan niet van te voren opgeven wanneer de audiorecorder wel of niet moet opnemen.
Als je aan het jammen bent, weet je namelijk niet wanneer er iets gaat komen.

Misschien kan je je behelpen met PUNCH IN en PUNCH OUT ? Bv deze functies aan een voetpedaal/schakelaar toewijzen voor het spoor waar de lege ruimtes opkomen en dan tijdens het opnemen van de overige tracks die pedaal induwen om het bewuste spoor in te schakelen voor opname, zodra er terug een lege ruimte komt, druk je opnieuw op je pedaal.

't Is maar een idee.
 
Back
Top