Wie van de drie? (synths)

Origineel geplaatst door Flexby
Reaktor 5 ? Downloaden, inclusief effecten (zoals Trojan FX, Virus Verb en Spyware SFX) :duivels:

Hij wil een preset synth kopen.

Dus 3 voorwaarden waaraan
jouw voorstel niet voldoet...
 
Origineel geplaatst door sambo
die synthese-theorie intereseert me niet. (jaja laat de reacties almaar komen).
hier is er dan (nog) een:

JEUZ! wat zeg je dan nu... synthese is nou juist de essentie en het meest interessante aan een synth! er gaat een wereld voor je open als je je er in verdiept... als je dit toch niet ziet zitten dan verwijs ik je door naar een Roland E-35 nutuulk 8o)
 
Origineel geplaatst door r.5
Hij wil een preset synth kopen.

Dus 3 voorwaarden waaraan
jouw voorstel niet voldoet...

Yep. Maar nu ik er over nadenk...

Misschien is Reaktor 5 wel de synth **** met werelds meeste presets *** als je nagaat hoeveel synths, sounds, effecten e.d. je kunt downloaden en die nog gemaakt gaan worden in de toekomst ;)

Maar hij kan natuurlijk gewoon een Fantom, Triton of Motif kopen.
Persoonlijk denk ik dat hij daar het meest gelukkig mee zal zijn.
 
Origineel geplaatst door sambo
voorgeprogrammeerde ritmes, dat lijkt me net niet creatief genoeg :D Ik zou graag zelf wat creëren, deeeuuuh...


dan valt de raven dus af, want daar ligt de kracht van het ding. hij zit vol redelijk bruikbare presets, maar geluiden editten schiet niet op, bovendien zijn de sounds erg lo-fi en hebben ze allemaal hetzelfde karakter (lo-fi raven dus, of je nou een moog arp of juno sample pakt).
het toetsenbord is dik ok en de interne sequencer werkt perfect en intuïtief, maar da's dus niet wat je zoekt.

dan wordt de keuze (uit de 3 die je noemt) ineens erg makkelijk: nordlead!
prijs voor de eerste versie ligt rond de 300, 350 euro zonder stemmenuitbreiding. 100 meer met 12 stemmen.
de nordlead 2 kan je met goed zoeken ook voor rond de 450-500 vinden en dan heb je 4 outputs, 16 stemmen en een paar kleine extra's - en een jongere, dus minder afgeragde synth. 4 x multitimbraal, daar moet je het mee doen. is nog altijd 2 keer zoveel als de jp8000.

de nord heeft wel een zeer eigen klankkarakter en dat moet je wel aanspreken.
maar als je lekker wil weaken en instant resultaat (en vlot klanken maken en synthese wil begrijpen en leren) is de nordlead het ding.

ik zag trouwens ook een waldorf q keyboard voor 750. ook lekker, iets minder straight forward, iets minder karakter (naar mijn idee) maar wel uitgebreider (effecten, sequencer, meer knoppen, betere arpeggiator, etc etc)
 
De CS_x series van Yamaha hebben ERG veel overeenkomsten met de RM1X, dus die zou ik zeker niet nemen.

De Raven (Maxx?) is een leuke bak met interessante arpegiators, maar heeft naar mijn idee een wat lo-fi en gedateerde sound. Het is inderdaad een rompler en is ietwat beperkt in z'n editing mogelijkheden. Ik heb zelf een Rave-o-lution 309 van Quasimidi en hoewel ik het een hele leuke bak vind, gebruik ik 'm eigenlijk nooit voor het "echte werk". Al dat quasimidi spul ziet er overigens wel gaaf uit, maar support kun je vergeten ivm het feit dat de fabrikant niet meer bestaat..
Wil je wel de looks en midi mogelijkheden, maar niet de brakke sounds, kijk dan eens naar een Cyber-6 master keyboard van Quasimidi (staat er eentje op marktplaats te koop geloof ik).

De Nord is naar mijn idee de beste keuze, omdat je daar een vrij breed scala aan geluiden mee kunt maken. Overigens zou ik ook een beetje doorsparen voor een nieuwer model, of een micro of modular in rackformaat kopen. Met name de mogelijkheid van de modular series om sounds te downloaden is ERG interessant. Je bent op die manier nauwelijks gelimiteerd door de presets. (Iets wat bij de RM1x en de Quasimidi (bestaat 1 uitbreiding voor) helaas wel het geval is :( ).

De eerder genoemde optie van een PC in combinatie met een VST synthesizer is ook ZEKER interessant. Veel software is als demo of euhm.. shareware te downloaden zodat je er wat mee kunt stoeien voordat je tot aanschaf over gaat. Praktische alle hardware synthesizers worden tegenwoordig redelijk tot zeer goed geemuleerd door VST software. In sommige gevallen zijn de toegepaste algorithmes zelfs 1:1 gelijk aan de hardware versie. Ik heb zelf een stapeltje analoge en digitale gear (de RM1x was mijn eerste "rompler"), maar ik doe er sinds ik VST's heb ontdekt echt bijna NIETS meer mee. Al dat gezeur met kabels en mengtafels en opnemen in audiotracks vind ik tegenwoordig veel te veel gedoe :) De meeste "bread & butter" sounds zijn allemaal als VST verkrijgbaar en met relatief goedkope software als de ReFX series en Superwave blaas je de meeste instapsynths zo van tafel. Echt brute dingen kun je oa bouwen met of downloaden voor Reaktor of Absynth. Voor de "snelle hap" kun je eens kijken naar de Novation VST software.

Wil je een combinatie van hard en software, kies dan voor die Nord (micro) modular series. Mooi spul, mooie geluiden en mega-flexibel.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Off Topic



Volgens mij zijn m'n Doepfer MS-404/Studio Electronics Se1-x/Alesis Andromeda/Roland Alfajuno-2 allemaal analoog en hebben ze midi.

:stupid :stupid :stupid :stupid

MIDI = Musical Instrument Digital Interface... :geslaagd: Of wist je dat al wel?

(sorry, kan het niet laten!)

ONTOPIC:

Nord Lead is goede keuze en idd. de Novations: de KS-4 is ook een aardige keuze met veel prul-mogelijkheden. Zie o.a. deze REVIEW <---- klikken
 
Eeeuh.


Alesis Ion?

veel knoppen, veel filters, iets wat ingewikkelde bak.

overtuigende klank.
 
Origineel geplaatst door sambo
M'n budget is 200-400 euro... ;) En uiteraard kijk ik eerst hoeveel geld ik kan besteden vooraleer ik iets aankoop, logisch toch?
Gezien je keuze voor Clavia zou ik een aan een Nord modular rack of Micro Modular gaan denken.
Een rack moet toch wel voor 400 te scoren zijn, en een Micro zou ik max. 225 voor neerleggen.
Cs2x zou ik niet doen als ik jou was, erg koud en idd een rompler. Heb zelf een cs1x gehad en voor 175 moeten verkopen... bleh en dat vage gedoe met gm midi sounds layeren door performance sounds..

Als je een raven wilt kan ik je deze aanbevelen, goeie en betrouwbare verkoper/ruiler:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=52475

Succes.
 
Back
Top