Wie van de drie? (synths)

sambo

Nieuwkomer
Lid sinds
1 september 2004
Berichten
17
Locatie
dessel, belgië
Ik ga binnenkort een synth kopen en ik heb mijn oog laten vallen op de volgende drie beestjes. Als je eentje als voorkeur geeft, liefst ook argumenteren eh. ;) De bedoeling is om em te combineren met een yamaha RM1-X en om er mnmlacidtechnobleepselectroambientexperimentalandeverythinginbetween mee te maken... 8)

Ik heb graag een synth waar ik veel aan kan prullen en die gebruiksvriendelijk is (korte tijd=> snelle resultaten).

welke raad je me aan?

1. Quasimidi Raven
raven.jpg


Specifications:

Polyphony - 24 voices
--------------------------------------------------------------------------------
Oscillators - 3 osc: M.A.S.S. (6 MB Samples-In-Memory)
--------------------------------------------------------------------------------
LFO - YES
--------------------------------------------------------------------------------
Filter - One filter section
--------------------------------------------------------------------------------
VCA - ADSR Envelope
--------------------------------------------------------------------------------
Arpeg/Seq - 8 track pattern sequencer with unique features plus full arpeggiator
--------------------------------------------------------------------------------
Effects - 2 effects units including reverb
--------------------------------------------------------------------------------
Keyboard - 61 keys with velocity and aftertouch
--------------------------------------------------------------------------------
Memory - 512 patches, 100 performances
--------------------------------------------------------------------------------
Control - MIDI (16-parts)
--------------------------------------------------------------------------------
Date Produced - 1996
--------------------------------------------------------------------------------
Est. Value - $1,000



2. Yamaha CS2x
cs2x.jpg


Specifications:

Polyphony - 64 notes
--------------------------------------------------------------------------------
Oscillators - AWM2 (Wave ROM 16 MB; 779 normal voices and 30 drum kits
--------------------------------------------------------------------------------
Effects - 3 independent digital effects (12 Reverbs, 14 Choruses, 62 Variations)
--------------------------------------------------------------------------------
Filter - 64 resonant 24 dB filters; hi pass and low pass
--------------------------------------------------------------------------------
Arpeg/Seq - Arpeggiator: 40 patterns
--------------------------------------------------------------------------------
Keyboard - 61 keys with Initial Touch
--------------------------------------------------------------------------------
Memory - 256 preset, 256 user
--------------------------------------------------------------------------------
Control - MIDI, TO-HOST computer interface
--------------------------------------------------------------------------------
Date Produced - 1999
--------------------------------------------------------------------------------
Est. Value - $700


3. Clavia Nordlead (de eerste versie)
nordlead2.jpg


Specifications:

Polyphony - 4 to 12 voices, 4 part Multitimbral
--------------------------------------------------------------------------------
Oscillators - 2 VSM oscillators (triangle, sawtooth, pulse) and noise
--------------------------------------------------------------------------------
LFO - 2 LFO's (triangle, sawtooth, random) control OSC 1 or 2, filter, pulse-width, ADSR envelope
--------------------------------------------------------------------------------
Filter - 12 dB/oct 2-pole lowpass, 24dB/oct 4-pole lowpass / bandpass / highpass (both with cutoff, resonance, env amount, env velocity, key tracking, ADSR envelope)
--------------------------------------------------------------------------------
VCA - ADSR envelope and Amplifier Gain control
--------------------------------------------------------------------------------
Keyboard - 48 velocity sensitive keys
--------------------------------------------------------------------------------
Memory - 59 preset programs, 40 user, 100 performances
--------------------------------------------------------------------------------
Control - MIDI, and all knobs and controls are MIDI!
--------------------------------------------------------------------------------
Date Produced - 1995
--------------------------------------------------------------------------------
Est. Value - $1,100


Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Yamaha CS2x omdat me dat een echt leuk prul-bakje lijkt... Ik heb er ook al veel goeds van gelezen.

De Nord lead is vrij populair bij techno-heads en raven is zeker ook niet mis.

De nordlead is gene vette qua polyfonie en efx, maar de CS2x heeft dan weer geen ADSR-envelope en die ander twee wel.

help me choose...
:biertje:
 
Laatst gewijzigd:
Zonder twijfel...de NORD LEAD...vergeet de yamaha en de raven nou maar...Die Nord is echt heel erg gaaf en makkelijk te bedienen....Echt doen hoor..Hij klinkt erg goed
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Het zijn helaas allemaal digitale synths.

maakt niet uit.

Ik dacht gewoon dat ze analoog waren, dat staat er toch op vintagesynth.org...

toch bedankt voort antwoord


"The second generation of the popular CS1x synthesizer is back in a bold and bright new Analog Modeling synth - the CS2x."

"One of the most incredible new synths available. It re-defines analog synthesis in a modern synth." Nordlead

Van de raven weet ik het niet...

kben een beginner eh ;)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Patat Met
Het zijn helaas allemaal digitale synths.
Alle synths met midi zijn digitaal sjaak. :P

Maar een Roland Juno 60 of 106 is een leuk analoog bakie waar heel snel hele mooie geluiden uit te halen zijn.
En ook nog goedkoper .................

Mee eens. Tweedehands moddelletje deftige synth met veel knoppen.
 
Die yamaha klinkt wel lekker vindik
nord lead heb ik nooit van gehouden (alleen die elekro)
 
korte tijd=> snelle resultaten

koop zo'n homekeyboard met voor-geprogrammeerde ritmes :)
 
de geluiden van de rm1x zijn niet zo goed, wil je ze helemaal vervangen of er wat aan toevoegen? Als je ze wilt blijven gebruiken zal je ook nog een mengpaneeltje moeten kopen.

Laat je niet leiden door features als ingebouwde sequencer of arpeggiator, die heb je al in de rm1x. Het gaat om 1) wat voor soort klanken 2) hoe goed kan het deze klanken en 3) hoeveel tegelijk.

De cs2x is een rompler, deze kan dus redelijk echte instrumenten nabootsen (drums, piano enzo), verder is ie redelijk goed in dance achtige sounds met een behoorlijke polyfonie, de nord lead is veel beter is synth geluiden (dance geluiden?) maar met veel minder stemmen, en geen effecten. De raven is mischien interessant als je hem goedkoop kan kopen. Prijzen zijn ongeveer
275 voor een CS2x, 450 voor een nord lead en 500 voor een raven (ik kan het mis hebben hoor :) )
 
Origineel geplaatst door sambo
maakt niet uit.

Ik dacht gewoon dat ze analoog waren, dat staat er toch op vintagesynth.org...


"The second generation of the popular CS1x synthesizer is back in a bold and bright new Analog Modeling synth - the CS2x."


Daar staat het al: analog Modeling. Oftewel het nabootsen van analoog. Geeft niet, hoor... Ik hoop dat je iets vind dat naar je zin is.
 
Absoluut de Nordlead!!!! Zonder enige twijfel...
Cs2x is een leuk bakje hoor, maar meer voor "erbij"... Het is byzonder weinig synth, dwz je kunt bestaande geluiden stapelen, maar veel dieper gaat deze synth ook niet. Wel leuk voor erbij hoor, zitten best leuke geluiden in, en het is een prima master-keyboard!

De raven ken ik niet, dus daar zal ik me niet over uitlaten, maar de Nord is gewoon een dikke synth voor (tegenwoordig) weinig geld! Elke functie heeft zo'n beetje een eigen knop, dus tweaken maar!!
 
Ik zou zonder twijfel voor de Nord Lead gaan!

De CS2x en de Raven zijn beide romplers (net zoals je RM1x, dus dan heb je "overlapping").
De Nord Lead is een virtueel analoge synth van een degelijk merk (Clavia) waar je veel
ondersteuning (support en gratis klanken) kan vinden. Zowel op de homepage als van de user community. En hij is :duivels:

Let wel dat je dan waarschijnlijk een mengerd en eventueel wat FX zal moeten kopen...
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Off Topic



Volgens mij zijn m'n Doepfer MS-404/Studio Electronics Se1-x/Alesis Andromeda/Roland Alfajuno-2 allemaal analoog en hebben ze midi.

:stupid :stupid :stupid :stupid


nee, ze zijn digitaal want ze werken op elektriciteit8o)
 
erg bedankt voor de antwoorden...

een mengpaneeltje heb ik al hoor...

En of dat nu een rompler of een analoge synth is, dat maakt me niet zo heel veel uit voor mij.

Ik wil gewoon een leuke bak waar ik mij goed mee kan amuseren ;) het is trouwens de bedoeling om em na een jaartje ofzo terug te verkopen om weer iets nieuws te kopen... (als student moet je het op die manier doen ;{ )

De bedoeling is om em tweedehands te kopen. Kunnen jullie me wat richtprijzen geven voor de ze drie bakjes?

Ik dacht (ongeveer) iets minder dan 200 voor de yamaha, iets meer dan 200 voor de raven, maar voor de nordlead heb ik geen idee.

Wat Ethereal zegt bevalt me wel: elke functie z'n eigen knop bij de nord, ik ben nogal eentje die graag tweakt, dus... Gaat het btw een probleem vormen dat er geen efx opzitten of valt dat goed mee? (er zit toch al filter, cutoff en resonance op, das ook al iets imo...)

bedankt, maar graag nog wat meer reacties en vooral die richtprijzen niet vergeten...

cheerio ! :okdan:
 
Origineel geplaatst door division_by_0
koop zo'n homekeyboard met voor-geprogrammeerde ritmes :)

met korte tijd snelle resultaten bedoel ik niet dat ik er geen tijd in wil steken hoor. ;)

voorgeprogrammeerde ritmes, dat lijkt me net niet creatief genoeg :D Ik zou graag zelf wat creëren, deeeuuuh...

Met "korte tijd=> snelle resultaten" bedoel ik dat ik graag (als ik eens effe een uurtje ga tweaken) dat ik dan niet eerst een kwartier aan de instellingen moet bezig zijn, maar dat ik er gewoon direct aan kan beginnen...



cheers
 
De CS2X zal scherp worden minder dan 200 euro denk 'k. (als je m vindt, zeker kopen)

Als je de Raven voor een 200 euro kan vinden ( en liefst nog de MAX versie), zou 'k niet twijfelen. Okay, het is geen Nordlead, maar voor die prijs..... De Raven heeft een kwalitatief goed klavier, en klinkt voor sommige sounds toch lekker vet. Ik heb hier een Raven MAX staan, en het ding werkt heel inspirerend. Het speelt bijna zichzelf. Je moet er voor zijn, maar hij heeft ook een motivator, en een erg goede arpeggiator. De klanken zijn bewerkbaar (niet zo uitgebreid dan in de nord), en makkelijk te layeren.

Het hangt er maar vanaf welke sounds je zoekt.

Als je er nog vragen over hebt....laat maar horen

Greetz
 
owjaa,

ik kan geen piano spelen ofzo en ik tweak nogal graag, dus de rack versie zou uiteraard ook goed zijn (tenminste als die krak hetzelfde zijn buiten het keyboard dan ;) ).

Ik weet dat Nord lead zo'n rack versie heeft, maar hoe zit het met die raven en die CS2x?

greetz
 
Origineel geplaatst door sambo
maar voor de nordlead heb ik geen idee.
Ik zou sowieso niet voor de NL1 gaan als het al stikt van de 2ehands NL2's.

Wat Ethereal zegt bevalt me wel: elke functie z'n eigen knop bij de nord, ik ben nogal eentje die graag tweakt, dus... Gaat het btw een probleem vormen dat er geen efx opzitten of valt dat goed mee?
Het lijkt er nu een beetje op alsof je kijkt naar je geld, en pas dan wat je er mee kan kopen. Op basis daarvan ga jij kijken naar wat je kan aanschaffen, en dan pak je gewoon alles wat in die prijsklasse (200 euro is -echt- weinig, overigens) valt. Ook zou ik eens wat gaan rondlezen qua synthese-theorie en zo, want uitspraken als

maar de CS2x heeft dan weer geen ADSR-envelope en die ander twee wel.
is klinkklare nonsens. Het feit dat je er geen knoppen op 't ding voor ziet wil niks over het wel of niet aanwezig er van zijn zeggen. De meeste sample-gebaseerde bakken zoals de CS2x hebben zelfs veel complexere envelopes dan gewoon ADSR.

Een ADSR-envelope is in de eerste plaats nodig voor het volume te regelen en staat vrijwel zonder uitzondering hardwired aan wat er als equivalent van een VCA in zit (voltage controlled amplifier). Zonder ADSR daar zou je alle geluiden ten alle tijde tegelijkertijd horen spelen. Nu worden samples ook nog getriggerd, dus 'afgespeeld' van 0 tot eind, maar ontbreken? Echt niet.

(er zit toch al filter, cutoff en resonance op, das ook al iets imo...)
Dat zijn geen effecten - dat hoort gewoon op een synth te zitten! Anders is het geen subtractieve synthesis.

Als tweakbak zou ik overigens kijken naar een MicroKorg, of als je doorspaart, die Alesis Micron die hier op het forum staat bij Te Koop.

Zeker die Micron - je zult meer werk moeten doen om 'm te editen, maar hij knalt qua specificaties en diepte over de de NL1 heen. En er zitten ook nog eens effecten op. Ook eens kijken naar een AN200. 5 stemmen, superleuk bakje, genoeg knoppen erop, en gelijk een drummachine erin. -En- binnen je budget, en gebaseerd op de AN1x, die tegenwoordig ook goedkoop is.

Maarreh, het beste is eigenlijk gewoon even doorsparen. Voor 200 euro krijg je denk ik ook geen Raven, en alleen maar een CS1x.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Het lijkt er nu een beetje op alsof je kijkt naar je geld, en pas dan wat je er mee kan kopen. Op basis daarvan ga jij kijken naar wat je kan aanschaffen, en dan pak je gewoon alles wat in die prijsklasse (200 euro is -echt- weinig, overigens) valt. Ook zou ik eens wat gaan rondlezen qua synthese-theorie en zo


M'n budget is 200-400 euro... ;) En uiteraard kijk ik eerst hoeveel geld ik kan besteden vooraleer ik iets aankoop, logisch toch?

en sja ik ben nu éénmaal een beginner dus het kan zijn dat ik wat stomme dingen neerschrijf. :o:

die synthese-theorie intereseert me niet. (jaja laat de reacties almaar komen). Ik wil gewoon een tweedehandssynth waarbij ik vet mee kan tweaken en dat voor een schappelijk prijsje. Het gaat me om de muziek, niet om de theorie...

Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik de manual en een zekere basis niet wil leren kennen. ;)

wat betreft die ADSR-envelope, ik dacht dat eerder was om de vorm van het geluid te beïnvloeden. Blijkbaar heeft het dus met volume te maken. :stupid

Over de AN1x en de An-200 heb ik ook nog effe getwijfeld, maar soit.

nog wat reacties?

die alesis micron lijkt me ook nog wel een leuk bakje trouwens! bedankt trouwens voor de professionele uitleg yoozer :D

Of weet iemand nog goeie alternatieven voor tweedehandssynths in de prijsklasse 200-400 euro? laat maar komen.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Vl1
nee, ze zijn digitaal want ze werken op elektriciteit8o)
Een microfoon, electrisch gitaar en een platenspeler werken toch ook op elektriek? Ook digitaal? :geslaagd:
 
Back
Top