sampler werkwijze

dunic

yes
Lid sinds
11 december 2004
Berichten
230
Locatie
Breda
Hoi,

Na het kijken van dit filmpje (klik) ben ik toch wel verkocht door die (on-the-fly) slice-achtige manier van werken. Ik vraag me echter af of je nadat je je sample erin hebt gezet/opgenomen, je dan per pad het begin en eindpunt kan wijzigigen van het stukje sample wat hij eronder zet, en of dat ook zo on the fly gaat (gericht op live gebruik dus).

Echter vind ik het belachelijk om 1500 euro voor een sampler te betalen aangezien je daar al een redelijke powerbook of ibook voor kunt kopen, met bv zo'n mpd pad van akai of die trigger finger van m-audio. Maar bestaat er software die op zo'n zelfde manier werkt?

Of is er nog andere hardware die dezelfde (effectieve) werkwijze heeft?

Groet,

Len.
 
als je goed zoekt vind je wel een 2dehandse MPC2000 voor 400 - 500 euro

Beste softwarematige vervanging voor een mpc is een tracker. Madtracker, Fasttracker enzovoorrttzzzzzzz met inderdaad een midi controller met pads. Een goede soundcard waarmee je kan samplen en Cooleditpro en je bent vertrokken.


Je kan ook 1 of andere hardware sequencer neme en er midi pads en een sampler op aansluiten




Hoeft allemaal zo duur niet te zijn ;)



oh en btw, dat is niet zomaar een sampler, dat ding heeft ook een sequencer! midi uit en ingangen, audio in en uit enzovoorts... Kijk eens op www.akaipro.com
Het is niet zomaar een sampler waarmee je enkel loops kan slicen ;)
 
overigens is er in dat filmpje wel geknipt. Hoe snel een mpc ook werkt, in 44 seconden een nummer bouwen is wel erg snel :)
 
Ja een mpc is zeker meer, hehe. En in het filmpje is geknipt weet ik. Waar het mij puur om gaat is dat je sample uitgelijnt wordt over die pads! :)
 
op de mijne kan je in je program het begin - en eindpunt vd sample tot 1 seconde regelen. (mpc4000)
Maar zoals jij het live wil gaan doen ............. dat gaat niet echt (denk ik toch :stupid )


je kan wel de attack en de release & sustain regelen
 
live het begin en eindpunt (of looppunten) wijzigen van een sample gaat (voorzover ik weet) niet met een mpc. Je kunt wel de settings van een sample in een program veranderen. Dat zijn dan de filterinstellingen, envelope-instellingen en volume. Wanneer je dit wil doen dan kan dat bijvoorbeeld wel met Ableton Live. Dan kun je zelfs nog wel meer doen, dan alleen start en eindpunten bepalen....
 
Ja ik kloot op het moment veel met abletonlive, maar zou opzich het liefst met hardware werken, vandaar mijn vragen.

Maar zoals in dat filmpje heel de sample zich verspreid over die pads, en je die begin en start punten niet kan wijzigen op dat moment, dan ben je dus fucked als het begin punt er net ietsje naast zit? Of begrijp ik dat principe verkeerd. (heb alleen een boss sp-303 in mijn bezit, dus tot zo ver gaat mijn sampler kennis)
 
als je een loop knipt en de afzonderlijke delen onder de pads zet, is het niet mogelijk om als de sequencer loopt start- en/of eindpunten te veranderen. Wanneer de sequencer niet loopt kun je een sample natuurlijk wel gewoon trimmen en bewerken. Je kunt wel programinstellingen (waar ook filter- en envelopeinstellingen vallen) veranderen als de sequencer loopt.
 
Jongens jongens.. neem toch gewoon de RS7000. Daar is samplen en slicen namelijk wel een peace of cake. Als ik zin heb zal ik eens een filmpje maken net als wat die gast in dit filmpje doet. Het is echt simple, pak een plaat, sample, druk op slice en voila de hele loop gesliced per note.
 
Hebbie al es aan een RS7000 van yamaha gedacht?
Die sampelt goed en kan slicen en wijst ook meteen de toetsen toe.Ze staan ook meteen in je sequencer .
Sinds ik dat ding heb , ben ik pas gaan sampelen. Goddelijk om realtime mee te mixen ook nog es. En ik hield niet eens van trance en dergelijke.
Hij is goed betaalbaar.
Ik heb het filmpie ook even gezien. Niet van onder de indruk. Tis doodnormaal hoor.

groeten
 
Origineel geplaatst door Arv
Jongens jongens.. neem toch gewoon de RS7000. Daar is samplen en slicen namelijk wel een peace of cake. Als ik zin heb zal ik eens een filmpje maken net als wat die gast in dit filmpje doet. Het is echt simple, pak een plaat, sample, druk op slice en voila de hele loop gesliced per note.

Grappig , ik had jouw antwoord nog nie gelezen. Wat een topper is de RS7000 he?
Mijn broer kocht eerder een A3000 sampler. Schoftig goed ding, maar ondoenlijk gebruik. Die RS is wel zo goed verzonnen. Dat zoiets uit dezelfde fabriek komt als de A3000 is ongelooflijk.De mannen van yamaha kunnen het dus wel. duurt effe met ze.
Voor de RS zouden ze de nobelprijs mogen krijgen.

groeten.
 
Origineel geplaatst door dunic
Ja ik kloot op het moment veel met abletonlive, maar zou opzich het liefst met hardware werken, vandaar mijn vragen.

Maar zoals in dat filmpje heel de sample zich verspreid over die pads, en je die begin en start punten niet kan wijzigen op dat moment, dan ben je dus fucked als het begin punt er net ietsje naast zit? Of begrijp ik dat principe verkeerd. (heb alleen een boss sp-303 in mijn bezit, dus tot zo ver gaat mijn sampler kennis)

Een beetje knappe sampler met sequencer erin overlapt de slices automatisch goed. Het toffe eraan is dat je verschillende tempo's kunt draaien. De slices zijn dus eigenlijk altijd te lang, anders kan zoiets niet.
RS7000 van Yamaha. Ik heb hem al nu voor de 3de keer in deze thread genoemd. Krijg je geen spijt van.
 
Origineel geplaatst door RoZo
Grappig , ik had jouw antwoord nog nie gelezen. Wat een topper is de RS7000 he?
Mijn broer kocht eerder een A3000 sampler. Schoftig goed ding, maar ondoenlijk gebruik. Die RS is wel zo goed verzonnen. Dat zoiets uit dezelfde fabriek komt als de A3000 is ongelooflijk.De mannen van yamaha kunnen het dus wel. duurt effe met ze.
Voor de RS zouden ze de nobelprijs mogen krijgen.

groeten.

nounounou je kunt ook overdrijven he? :D

De MPC is natuurlijk ook een perfecte sequencer hoor. De RS7k ook. Ze zijn alleen allbei goed in verschillende dingen.

R
 
Origineel geplaatst door Arv
nounounou je kunt ook overdrijven he? :D

De MPC is natuurlijk ook een perfecte sequencer hoor. De RS7k ook. Ze zijn alleen allbei goed in verschillende dingen.

R

Overdrijven?
Noem es een net zo intuitief alternatief op dan?
Ik zocht er nog naar. Voor dr bij.
 
Back
Top