tr-909 triggeren via midi

RiSC

Stamgast
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
411
Locatie
Breda
Ik weet dat er al veel over gepost is, maar ik kom er ondanks de vele posts niet uit.
ik krijg mijn tr-909 met geen mogelijkheid midi aangestuurd. Ik wil dus in alle noten van mijn tr-909 sequencen in cubase. Syncen lukt me wel via een sync24 kastje.
De handleiding verduidelijkt het voor mij ook niet echt, moet ik em nou in "external instrument mode" zetten? en moet ik midi clock signaal meesturen, je zou denken dat dat niet nodig is.

Ik heb em ook nog niet zo lang, dus misschien doe ik iets verkeerd.

mijn stappenplan:
1. tr909 aan
2. shift+ tempomode (0 staat in het midden)
 
Wil je de klanken via midi bespelen/recorden in Cubase (C1 bassdrum etc.) of wil je hem syncen aan midiclock ?

Als je hem als module wilt gebruiken.....staat je midikanaal wel goed ingesteld ?
 
Origineel geplaatst door Wiseguy
Wil je de klanken via midi bespelen/recorden in Cubase (C1 bassdrum etc.) of wil je hem syncen aan midiclock ?

Als je hem als module wilt gebruiken.....staat je midikanaal wel goed ingesteld ?

Ik wil hem gebruiken als een module, dus ik wil in cubase de noten instellen die de tr-909 afspeelt.

Als ik dus met shift+ tempo mode de tr-909 in midi mode heb gezet, dan staat hij standaard in omni mode geloof ik dus hij received op alle channels, nou niks dus. als ik em dan op een midichannel instel met shuffle/flam+een getal dan received hij nog steeds niet op die channel.
Ik zie op mijn midi controller duidelijk lampjes branden bij het juiste kanaal.
Moet ik die 909 nog in een andere mode zetten, of zou de midi stuk zijn?
 
Het is al een tijdje geleden dat ik een 909 via midi heb getriggerd, maar volgens mij hoefde je de 909 alleen maar aan te zetten en hij was klaar om midi notes te ontvangen. Die shift + tempo mode is alleen maar om de 909 te vertellen of ie MIDI Sync master of slave is of DIN Sync slave. Stuurt Cubase wel noten in het juiste octaaf uit? Ik dacht dat de 909 reageerde op noten tussen C2 en C3.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Het is al een tijdje geleden dat ik een 909 via midi heb getriggerd, maar volgens mij hoefde je de 909 alleen maar aan te zetten en hij was klaar om midi notes te ontvangen. Die shift + tempo mode is alleen maar om de 909 te vertellen of ie MIDI Sync master of slave is of DIN Sync slave. Stuurt Cubase wel noten in het juiste octaaf uit? Ik dacht dat de 909 reageerde op noten tussen C2 en C3.

Dan is er dus iets mis met die tr-909, want ik heb echt alle noten op alle verschillende midi kanalen gebruikt en ik weet zeker dat alles goed is aangesloten.
het enige wat dus kan is dat er een instelling in de tr-909 niet goed is, als hij het meteen hoort te doen wanneer je hem aanzet dan is dat dus niet zo. Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet erg goed ben in het bedienen van de tr-909, ik vind em nog wat verwarrend, ik weet niet goed in welke mode ik hem moet zetten.

Of de midi chip werkt misschien niet meer en dan moet hij worden nagekeken en gerepareerd, de vorige eigenaar zei ook dat hij nooit de midi gebruikt had, dus het zou kunnen dat de midi al stuk was toen ik hem kocht. Als dat zo is, hebben jullie dan misschien suggesties waar ik de tr-909 in de buurt van Amsterdam kan laten nakijken?
 
Origineel geplaatst door RiSC
De vorige eigenaar zei ook dat hij nooit de midi gebruikt had, dus het zou kunnen dat de midi al stuk was toen ik hem kocht.


Of (jaja, ik ben een azijnpisser) hij wist het wel maar doet net alsof hij van nix weet door te zeggen dat ie nooit midi gebruikt... Scheelt weer in de verkoopprijs he?

Maar goed, misschien was hij wel eerlijk.
 
Origineel geplaatst door RiSC
Dan is er dus iets mis met die tr-909, want ik heb echt alle noten op alle verschillende midi kanalen gebruikt en ik weet zeker dat alles goed is aangesloten.
het enige wat dus kan is dat er een instelling in de tr-909 niet goed is, als hij het meteen hoort te doen wanneer je hem aanzet dan is dat dus niet zo. Ik moet er wel bijzeggen dat ik niet erg goed ben in het bedienen van de tr-909, ik vind em nog wat verwarrend, ik weet niet goed in welke mode ik hem moet zetten.

Of de midi chip werkt misschien niet meer en dan moet hij worden nagekeken en gerepareerd, de vorige eigenaar zei ook dat hij nooit de midi gebruikt had, dus het zou kunnen dat de midi al stuk was toen ik hem kocht. Als dat zo is, hebben jullie dan misschien suggesties waar ik de tr-909 in de buurt van Amsterdam kan laten nakijken?

Ok, ik heb het even nagekeken en de MIDI-implementatie van de 909 staat dus beter beschreven in de service manual dan in de user manual. :stupid

Als je de 909 aan hebt gezet, staat ie standaard in mode 1 (omni on / poly on). De 909 hoort in die mode dus op elk midi-kanaal te reageren. Maar hij reageert dan wel alleen op bepaalde midi-noten:

midi-noot (decimaal): geluid:
------------------------------------
35, 36------------------Bass Drum
37-----------------------Rim Shot
38, 40------------------Snare Drum
39-----------------------Hand Clap
41, 43------------------Low Tom
42, 44------------------Closed Hi-Hat
45, 47------------------Mid Tom
46-----------------------Open Hi-Hat
48, 50------------------High Tom
49-----------------------Crash
51-----------------------Ride

Mocht dit niet werken, dan is je 909 waarschijnlijk stuk. In dat geval wil ik 'm eventueel wel voor je repareren, ik woon zelf in de buurt van Amsterdam. Als je hierin geinteresseerd bent, stuur me maar een PB of email.
 
yep...gewoon aanzetten,verder nergens op drukken of instellen...en dan ontvangt ie op alle kanalen...

bassdrum zit op C1...

check voor de zekerheid ook eens een ander midikabeltje....wie weet...
 
iemand ervaring met het gebruiken van je 909 als module vanuit fruityloops?
hij moet het doen want mijn 909 is ook te gebruiken als module vanuit een mpc1000.
pas getest en het werkte.
 
Back
Top