op zoek naar Yamaha DX (FM) Programmeertips!

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.931
Locatie
Leeuwarden
Was afgelopen avond weer even gezellig met ProtoHuman aan het bijkletsen over synthese en dergelijke en op een gegeven moment kwamen we weer eens bij het onderwerp FM-synthese. We hebben nog een Yamaha DX7 mk2 staan maar er eigenlijk nooit meer uitgehaald dan een paar synthbasjes. Bij het programmeren van klanken als bijvoorbeeld leads krijgen we eigenlijk alleen maar van die cheapo piepjes als resultaat.
Nu vragen wij ons af wat nu de beste manier is om een DX-synth te benaderen en of er nog mensen bruikbare programmeertips hebben (en dan doelen we niet op het enigszins verbouwen van een van de duizenden bestaande patches op het internet).

We zijn beniewd.:)
 
D'r zijn tonnen boeken over geschreven en er staat akelig veel over op het internet.
En een en ander staat hier ook nog wel, gewoon even zoeken.

Hoe te beginnen?

Met een kale sinus operator en dan een 2e erbij. En vogel dan maar eens uit hoe zeer je ea kan beinvloeden.
Erg basic, erg leerzaam.
 
Er zijn er te veel om op te noemen maar een paar tips die het koele FM-geluid toch doen opleven:

1. Gebruik een carrier in FIXED RATIO van bv 1.000 Hz. Alle modulators die bovenop die carrier gezet worden zullen een zweving mee krijgen en veel 'warmer' klinken.

2. Even verhoudingen tussen modulators en carriers doen een beetje zaagtandachtig aan terwijl oneven verhoudingen een blokgolfkarakter (of een ijzerachtige klank) opleveren.

3. Moduleer de AMD met een S&H LFO op de allerlaagste frequentie. Zet de AMD sensitivity van de modulators op een middenwaarde tot maximale waarde. Als je nu een noot speelt zal de output van de modulator een andere waarde krijgen dan de volgende noot. Krijg je dus een soort van S&H-modulatie op de klankkleur.

4. Neem een algoritme met nogal wat modulators (3 of 4 boven elkaar). Geef de carrier een vrij korte attack en laat de sustain aanhouden. De eerste carrier pak je dezelfde frequentie en geef je een iets tragere attack, de sustain laat je bv zakken tot 80 met een lange decay en een maximale release (neemt dan de release van de carrier over). De tweede carrier geef je een frequentie dubbel aan de twee vorige operators. Geef nu een nog tragere attack en experimenteer met het sustainlevel van die operator. Geef nu de 3de operator een frequentie die het 6 of 8-voudige is van de eerste en geef deze een heel langzame attack. Zet ook het operator volume niet al te hoog. Je zou een klank moeten krijgen die qua klankkleur evolueert over een volledige cyclus.

Dit zijn er maar een paar maar er bestaan er zoooooo veel. Je kan misschien eens op het internet gaan zoeken op "frequency modulation" en "DX7". Je zal ongetwijfeld wel een aantal tutorials vinden :)

Succes :okdan:

:doei:
 
Re: op zoek naar Yamaha DX (FM) Programmeertips!

Origineel geplaatst door Sly Dog
Was afgelopen avond weer even gezellig met ProtoHuman aan het bijkletsen over synthese en dergelijke en op een gegeven moment kwamen we weer eens bij het onderwerp FM-synthese. We hebben nog een Yamaha DX7 mk2 staan maar er eigenlijk nooit meer uitgehaald dan een paar synthbasjes. Bij het programmeren van klanken als bijvoorbeeld leads krijgen we eigenlijk alleen maar van die cheapo piepjes als resultaat.
Nu vragen wij ons af wat nu de beste manier is om een DX-synth te benaderen en of er nog mensen bruikbare programmeertips hebben (en dan doelen we niet op het enigszins verbouwen van een van de duizenden bestaande patches op het internet).

We zijn beniewd.:)

Zal je vanavond de DX200 editor laten zien, ook leerzaam! Wordt nog een programma op deze manier :)
 
Re: op zoek naar Yamaha DX (FM) Programmeertips!

In de SY99 programming guide staat heel wat uitgelegd over hoe verschillende
operators/algorithms te gebruiken. De manual heb ik hier voor je ge-upload.
http://www.xs4all.nl/~galink/sy-prog.pdf (7.3 Mbyte)
Helaas staan er wat acrobat fouten in het document, maar dat mag de pret niet
drukken.

Groeten, Gerard

Origineel geplaatst door Sly Dog
Was afgelopen avond weer even gezellig met ProtoHuman aan het bijkletsen over synthese en dergelijke en op een gegeven moment kwamen we weer eens bij het onderwerp FM-synthese. We hebben nog een Yamaha DX7 mk2 staan maar er eigenlijk nooit meer uitgehaald dan een paar synthbasjes. Bij het programmeren van klanken als bijvoorbeeld leads krijgen we eigenlijk alleen maar van die cheapo piepjes als resultaat.
Nu vragen wij ons af wat nu de beste manier is om een DX-synth te benaderen en of er nog mensen bruikbare programmeertips hebben (en dan doelen we niet op het enigszins verbouwen van een van de duizenden bestaande patches op het internet).

We zijn beniewd.:)
 
Ik ben al veel aan 't prutsen geweest met dat ding. Ik begrijp helemaal hoe FM werkt, en ook de DX programeren gaat prima. Veel patches ontleed, veel zelf ge-experimenteerd. Maar op de een of andere manier lukt me het nog niet echt om gericht een geluid te kunnen maken. Ik weet nog steeds niet helemaal wat ik verwachten kan als ik iets in elkaar draai.

Misschien ben ik er toch te weinig echt mee aan 't werk geweest. De laatste tijd laat ik 'm steeds meer links liggen, omdat 't veel te lang gaat duren voordat er iets bruikbaars uit komt.

Ach... de vakantie komt er aan, dan heb ik tijd genoeg om er weer eens flink mee te gaan prutsen. En ik zie hier al weer een aantal goeie tips voorbij komen...:)
 
Zozo, dat lijken me al goeie praktische tips. :okdan:
Dat er akelig veel over FM op internet staat, weet ik. Het wordt een beetje een door-de-bomen-het-bos-niet-meer-zien principe, dus ik had zoiets van: we maken er even een speciale thread voor.
De tips van Danny zien er al interessant uit, dus Proto als je even tijd hebt...:)
 
...Jaahoe....wil ik de probeersels wel door m`n TX7 jassen.... :D
 
Ik vind zelf de EG het lastigste van de synth. Ik zet de levels van iedere OP altijd als volgt:

L1 --> 63
L2 --> 0
L3 --> 0
L4 --> 0

Met de R1 (attack), R2 (decay), R3 (sustain) en R4 (release) kun je dan normale EG's doen. Vergeet ook niet je OP-volumes in de gaten te houden. Voor diegene die het nog niet geprobeerd hebben: Bij een DX7 neem bv algorithm 17 of 18. Dat is 1 carrier (vca) en 5 moderators.

Met de SY77/99 kun je hetzelfde doen met algorithm 1-20. De DX7 heeft alleen sinus golfvormen, maar bij een SY kun je als carrier ook andere golfvormen proberen waaronder nummer 2 (dat is een zuivere square).

De SY-serie heeft nog een apart release genaamd RR1 en RR2. bij waarde 0 gaat ie oneindig door en vanaf waarde 25-63 eindigt ie kort tot zeer kort. Bv bij een piano-achtige klank kun je de RR1 het beste op 21-22 zetten afhankelijk wat zelf mooi vind.

Ik programmeer altijd met een reverb aan. Is minder vermoeiend.
 
Back
Top