Studio Geluidsisolatie

BOPH3

www.hadrie.nl
Lid sinds
4 december 2003
Berichten
136
Locatie
Amers4th
Beste Synthforummers,

Ik ga binnekort verhuizen en neem mijn studio mee, maar ik heb daar een dunne vloer en muren.
Aangezien ik niet een recente topic kon vinden over de tips die ik kan gebruiken voor isolatie vraag ik dat in dit topic...
Ik wil graag weten welk tapijt en of ander vloermateriaal goed geluid tegenhoud.
Ook heb ik aardige buren met een baby, dus die wil ik zeker niet dwars gaan liggen.
Daarnaast zou ik tips van waar het goedkoop is of waar ik het best mijn spullen vandaan kan halen.

Alvast heel erg bedankt!
:halleluja

Bopjes
 
Interessante vraag ik zit met dezelfde kwestie.

Mijn idee was om rondom een doos-in-doos constructie te bouwen.

Dus latjes tegen de muren, vloer en plafond timmeren. Dan de tussenruimte opvullen met schuim-achtig-spul (van dat isolatieschuim met allemaal kleurtjes of glaswol ofzo) en dan gipsplaat eroverheen, wat je weer vastschroeft aan de latjes.
En het liefst nog een dubbele deur erin.

Mensen met veel ervaring: is dat een plan?

En vraag twee: hoe diep moeten die latjes minimaal zijn (dus de uiteindelijke ruimte tussen de twee muren) voor het gewenste effect?
 
Misschien is dit een tot de verbeelding sprekend plaatje wat betreft geluidsisolatie van een materiaal gelijk aan (qua stromingsweerstand) glas-/steenwol. Hier kun je goed zien dat dunne lagen isolatie alleen de zogenaamde flutterecho voorkomen. De beste isolatie bereik je idd door een doos in een doos constructie te maken (aangezien dan ook contactgeluid gereduceerd wordt).

Greetz, Indium

(Let niet op de retro spellingswijze van mn docent:D )
 

Attachments

  • geluiddemping.jpg
    geluiddemping.jpg
    37 KB · Bekeken: 55
Ok, duidelijk.. de lagen moeten dus best dik zijn, zo tussen de 8 en 16 cm.

Maakt het dan uit dat het eigenlijk geen echte doos-in-doos is, omdat de latjes wel zorgen voor direct contact tussen de twee muren? Zo ja, hoe maak je dan een 'echte' doos-in-doos?

Wat is er nog meer te doen aan isolatie (van vooral bastonen, als ik naar het grafiekje kijk)?
 
Ik ben momenteel ook bezig met het isoleren van een zolderkamer volgens het doos in doos principe.
Ik ben uitgegaan van een voorbeeld dat ik gevonden had op de site van SAE.

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

kies voor de optie construction

De vloer is zwevend door balken op neopreen te lijmen op de ondervloer.
Tussen de balken 10 cm dik rockwool
daaroverheen 2 x 18mm OSB platen.

Awel, tsjek ut zelf maar even.
 
Wat ik dus wil doen is gewoon aan 4 kanten een muur maken met van dat spul ertussen (Dus buren_||_||__ikke___||_||_buren). Dus een bijna-doos-constructie

Stel nu dat ik op de 1e verdieping van m'n eigen huis zit (dus geluid naar onder en boven boeit niet zo), is een verhoogd vloer nog steeds zo noodzakelijk voor naar de buren toe? Ik heb nl. een mooie houten vloer liggen en het schijnt dat dat de akoestiek wel ten goede komt...
 
Origineel geplaatst door Missing Links
Interessante vraag ik zit met dezelfde kwestie.

Mijn idee was om rondom een doos-in-doos constructie te bouwen.

Dus latjes tegen de muren, vloer en plafond timmeren. Dan de tussenruimte opvullen met schuim-achtig-spul (van dat isolatieschuim met allemaal kleurtjes of glaswol ofzo) en dan gipsplaat eroverheen, wat je weer vastschroeft aan de latjes.
En het liefst nog een dubbele deur erin.

Mensen met veel ervaring: is dat een plan?

En vraag twee: hoe diep moeten die latjes minimaal zijn (dus de uiteindelijke ruimte tussen de twee muren) voor het gewenste effect?

Volgens mij is het de bedoeling met een doos in doos constructie dat je zo min mogelijk contact punten hebt met de muren en vloer van de kamer waarin je de doos gaat bouwen. Dat ga je niet bereiken als je de hele muur vol timmert met latjes.
 
Back
Top