korg sigma

R-ond

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
11 januari 2003
Berichten
14.508
er is zat te vinden over de korg sigma belangrijker vindt ik het te horen van mensen die er een hebben of een gehad hebben en er kaas van gegeten hebben ,...ast goed is komt er vandaag eentje aan ,...mar waar kan ik hem nou mee vergelijken ,..poly-achtige [dual timbre] brass synthie string like synth
hij heeft iig cv gate [let op 18 vco ,..]en twee filters low en higgh pass
iemand ervaring met dit syntje ,.........
onder txt van vintage synth expl,...en die prices stammen uit het commodore tijdperk,..150 dol;lar




The Sigma is an interesting bi-timbric synthesizer consisting of two sections: a genuine analog "Synthe" and a Preset "Instrument" section. All together, there are 19 presets on it that give a variety of sounds. There are 11 presets for the "Instrument" section which include fuzz guitar, electric bass, clavi, string, flute, double reed, trumpet, hammered percussion, etc. And there are 8 presets for the "Synthe" section that give variable waveforms (square, pulse, sawtooth) in different pitch ranges (from 32' to 4'). Each preset has it's own rotary control to vary it's sounds. The Sigma is also unique for its ability to combine the synth and instrument sections for a nicer, layered synth sound or effect. While the synth section is nice, the instrumental sounds (tuba, trumpet, strings, guitar, etc.) are pretty darn bad, and only get interesting when mixed with the "Synthe" section sounds.

Cool joysticks add multi-dimensional control. Use one to control pitch, noise and vibrato and use the second joystick to edit the low-pass and hi-pass VCF filters! There is also an "Effect" section which is for Vibrato, Portamento, Sample and Hold, Noise, Key Hold, Multiple Trigger and Ring Modulator (each with it's own rotary control to vary it's sound). Even though it has a switch labelled "Ring Mod," it's actually a cross-mod. It lets you cross modulate between the instrument and Synth sections.

Ultimately, however, a basic design, limited edit-ability and a pure lack of memory and MIDI leave the Sigma far behind on the evolutionary scale. The Sigma has a metal music stand that slides out the back to hold your sheet music suggesting it may have been aimed at hobbyists, though it has been used by Jean Michel Jarre, Rick Wakeman and Keith Emerson. One user describes the Sigma as, "An absolutely terrible keyboard, that is utterly fantastic!"


Page Options:


--------------------------------------------------------------------------------

Home | Synth Forums | Synth Classifieds | Synth Finder | TimeLine | Archives | Links

Presented by the Vintage Synth Explorer.
Copyright © 1997-2005, all rights reserved. All photographs, sounds,
patches, registered trademarks and logos are property of their respective owners.
E-mail Webmaster | Privacy Statement Demos & Downloads:

Real Audio Demo
Sigma

Some demo sounds and effects created by the Sigma including effects, wind, modulation and synth sounds.

--------------------------------------------------------------------------------

Owner's Manual
Sigma

Here is a link to the Sigma's manual. The manual is available as scanned JPG files.

Specifications:
Polyphony - Monophonic (Bi-timbral: 2 different sounds at the same time) --------------------------------------------------------------------------------
Oscillators - Synth and String sections with a total of 18 VCO's. Sawtooth and Square waveforms along with PWM and noise are available in the "Synth" section.
--------------------------------------------------------------------------------
LFO - Vibrato
--------------------------------------------------------------------------------
Filter - 12dB/oct Low-pass and Hi-pass with 'Joystick' controller
--------------------------------------------------------------------------------
vCA - Attack / Decay
--------------------------------------------------------------------------------
Keyboard - 37 keys
--------------------------------------------------------------------------------
Memory - None
--------------------------------------------------------------------------------
Control - CV, Trigger
--------------------------------------------------------------------------------
Date Produced - 1979
 

Attachments

  • sigma.jpg
    sigma.jpg
    21,7 KB · Bekeken: 97
Nou R-ond, ik ga weer op je reageren :D

Een vriend van mij heeft een Sigma en het is een redelijk apart ding. Je hebt 2 joysticks waar je iets mee kan doen, wat precies weet ik niet meer maar het schijnt dat het hier om draait bij de sigma. Voorderest is het eigenlijk niets meer dan een stoffige bak die er "raar" uitziet.

Die vriend zij ook "Ik vind wel dat je er heel goed windgeluiden mee kunt maken". Zegt wel genoeg dacht ik zo.

Groet
 
idd,...
ik verwacht ook 150a250+ofzoiets ,..is meer een fx . weirde sounfds maak machine
raar aan te sturen ook ,..
3.5 volt op osc. enso
ik denk asje der een retro fx achter zet en wat modulatie cv op t bakkie van een analoge sequencer ,..
en sounds ga mixen ....met de ring modulator je wel hele leuke dingen krijg
[600.- ...belgen price:D ]
 
Ik zou als ik jou was rond, toch die sigma heel goed uitproberen. Ik kreeg er iniedergeval geen enkel raar geluid of fx achtig iets uit.

Het is eigenlijk zonde van je geld om hem te kopen, maargoed.

Het is jou keuze
 
Iemand die nog nooit een Korg Sigma heeft bespeeld denkt wat is dat nou voor een ding???...echter..
Het is wat mij betreft de No1 onondekte analoge synth. Uit de PS3xxx en MS20 periode...
Presets zijn te mixen en iedere preset heeft intern zijn eigen circuit...dus een hoop synthjes in 1. Dik filter!!!
Veel exotische mogelijkheden, geen gebrek aan hardware inside, degelijke Korg kwaliteit (lees zelden defect).
Joysticks (2) voor modulatie...etc etc.......niet over twijfelen gewoon kopen.
250 is zeker een belediging voor dit schitterende instrument. 450 to 500 is zeker gerechtvaardigd.
Maar ja prijzen zijn hier onderwerp van discussie en aangezien we in Nederland wonen zal het wel weer te duur zijn.

Anyway...10 punten voor de Sigma......(Korg Delta is ook erg ok)
 
Origineel geplaatst door major-hostage
Ik zou als ik jou was rond, toch die sigma heel goed uitproberen. Ik kreeg er iniedergeval geen enkel raar geluid of fx achtig iets uit.

Het is eigenlijk zonde van je geld om hem te kopen, maargoed.

Het is jou keuze


Dat is dus echt onzin.
 
Origineel geplaatst door major-hostage
Je hebt 2 joysticks waar je iets mee kan doen, wat precies weet ik niet meer maar het schijnt dat het hier om draait bij de sigma.
volgens mij is het een soort van hybride orgel/synth, d.w.z. het ding heeft presets er op zitten...
die joysticks zullen denk ik voor vibrato/pitch en filter modulatie zijn...
 
Origineel geplaatst door major-hostage
Ik zou als ik jou was rond, toch die sigma heel goed uitproberen. Ik kreeg er iniedergeval geen enkel raar geluid of fx achtig iets uit.

Het is eigenlijk zonde van je geld om hem te kopen, maargoed.

Het is jou keuze


Dat is dus echt onzin. Waarschijnlijk heb je niet verder gedraaid want het is echt een dik ding.
En ik heb al veel bakkies gehad dus heb genoeg referentie.
Een hoop mensen haalden ook altijd hun neus op voor bijv een pro Soloist....want "preset" nou laat ik je vertellen dat "presets" helemaal geen teken zijn voor slechte sound want de Arp Pro Soloist is gewoon top...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
volgens mij is het een soort van hybride orgel/synth, d.w.z. het ding heeft presets er op zitten...
die joysticks fungeren misschien wel als vector achtige synthese, dus het mengen qua volume tussen de sounds?!


Niks Hybride, gewoon dik analoog...

Echter.....vormgegeven om de "orgel" liefhebber te bekoren....
Intern zijn het dezelfde Korg filters etc waar anderen altijd hard op gaan in de MS20 enz..
Die Belg die er een heeft voor 600eu zegt "ook good for parts"...nou dat is dus echt zonde om een goede Sigma te slopen voor parts....

Foei!!!


De parameters zijn niet zoals je gewend bent maar door te mixen en experimenteren kan je een heel breed scala aan bijzondere, smaakvolle en superdikke sounds maken...
 
klopt filter = heel dikjes
...ri korg 700
van lowpass - high pass
erg organishe

2e joy stick is nog leuker
kunje dmv switches [rocker type lekker knallen dus]vibrato / pitch en meer inschakelen en ook de tempo & hoeveelheid van de te mixen signalen van de 2e joystick bepalen


ik heb de mijne geruildt tegen een microwave ...[ alleen omdat ik weet hoe die kan klinken ...wilkm wel weer ]
geen 600 :halleluja

div cv ingangen ook op de achterkant ,...erg ok ...ik heb zat cv outs ,....ik zie de potentie in dit bakkie
wel
en dat ringmodulator ding erg weird soundje
omdat de linkerkant van de synth ,...stat vast [niet door t filter ...? d8ik] en de rechter kant kunje modulreren afstellen ,..
en dat in een ring mod. met filter [c35 ic vd oudere korgs...]
maakt m wel heel apartin

waarom denkje dat de oudere korkies zooo fattig zijn 700s/800 dv
allemaal d8ik dat filter
en ring mod.
iig ; tis zeker geen orgel

raruh aansturing ook ,..
1 = +5 volt voor Fc modullatie warschijnlijk gewoon cutof mod met 5 volt
2 = + 3 volt voor vco fm frquentie modultie ,...uit mn syntecno cv aansturing komt standaard 5 / 10 [moog] voltage ,...soo probleem nee toch ?]
3 = voltage voor cv = +8 volt das geen volt per oct ,....hz / volt

met welke sequencer je deze had moeten aansturen volgens korg???
ff kakihashie vragen ,...

infoff een linkje en wat geouwehoer!!


Zo ff een linkje................geplaatst...
The Sigma is an interesting bi-timbric synthesizer consisting of two sections: a genuine analog "Synthe" and a Preset "Instrument" section. All together, there are 19 presets on it that give a variety of sounds. There are 11 presets for the "Instrument" section which include fuzz guitar, electric bass, clavi, string, flute, double reed, trumpet, hammered percussion, etc. And there are 8 presets for the "Synthe" section that give variable waveforms (square, pulse, sawtooth) in different pitch ranges (from 32' to 4'). Each preset has it's own rotary control to vary it's sounds. The Sigma is also unique for its ability to combine the synth and instrument sections for a nicer, layered synth sound or effect. While the synth section is nice, the instrumental sounds (tuba, trumpet, strings, guitar, etc.) are pretty darn bad, and only get interesting when mixed with the "Synthe" section sounds.

Cool joysticks add multi-dimensional control. Use one to control pitch, noise and vibrato and use the second joystick to edit the low-pass and hi-pass VCF filters! There is also an "Effect" section which is for Vibrato, Portamento, Sample and Hold, Noise, Key Hold, Multiple Trigger and Ring Modulator (each with it's own rotary control to vary it's sound). Even though it has a switch labelled "Ring Mod," it's actually a cross-mod. It lets you cross modulate between the instrument and Synth sections.

Ultimately, however, a basic design, limited edit-ability and a pure lack of memory and MIDI leave the Sigma far behind on the evolutionary scale. The Sigma has a metal music stand that slides out the back to hold your sheet music suggesting it may have been aimed at hobbyists, though it has been used by Jean Michel Jarre, Rick Wakeman and Keith Emerson. One user describes the Sigma as, "An absolutely terrible keyboard, that is utterly fantastic!"

nog meer
hihi

The Korg Sigma
In 1976, three years before launching their first true pressure-sensitive instrument, Korg experimented with one of the strangest little synths ever to see the light of day. The 900PS featured an unusual contact sensitive rail which, when touched, acted as an on/off switch for vibrato and other 'touch' effects. This was, of course, equivalent to the LFO button that Roland incorporated in a number of their early '80s instruments, but had the advantage that the rail ran underneath the keys for the whole length of the keyboard. Consequently, you could activate the effects with the hand you were using to play the synth, leaving the other free for different duties. Curious, certainly innovative, the 900PS lacked the appeal of its 700, 700S and 800DV siblings, and was not a great success.

Nevertheless, the subsequent two years saw Korg climb from the lower divisions into the keyboard premier league with a new family of monosynths and polysynths. The MS-series of semi-modular monosynths, released in 1978, are now classics, and no less an authority than Keith Emerson promoted their large polysynths - the PS3100, PS3200 and PS3300 - as expensive dream machines.

Nineteen seventy-nine saw Korg launch three instruments that comprised yet another family. A beautifully designed piece of polished wooden furniture, the Lambda was a preset polysynth offering string and piano-type voices. Alongside it, the cheap and cheerful Delta combined a string ensemble with a very basic polysynth section. The third instrument was a semi-preset monosynth - the Sigma - which combined a few of the type of voices found on the Roland SH2000 and APR ProSoloist with a quirky synthesiser section.

Based around a three octave pressure- (but not velocity-) sensitive keyboard, the Sigma was beautifully built. It retained the wooden end-pieces and metal chassis from earlier Korg designs, yet the control panel bristled with knobs, rockers and joysticks. Unlike the Lambda and Sigma, the look was distinctly hi-tech, if in a Star Trek ("It's a synth, Jim, but not as we know it") sort of way. Likewise, the back of the Sigma was busy with inputs for filter modulation, VCO modulation, VCO pitch and trigger IN, and outputs for trigger OUT, and keyboard CV OUT. There were even independent outputs for the two distinct sound creation sections (termed 'Instrument' and 'Synthe') and a headphone socket.

Operation
Instrument corresponded to other pressure-sensitive monosynths of the time but offered just eleven voices instead of the more usual thirty or so. These were grouped in footages rather than instrumental families, and each voice had a single variable parameter for added flexibility. For example, you could alter the filter cut-off frequency of the tuba, change the pulse width of the clavi, and modify the attack of the strings. As for performance controls, there were switches for octave up/down, portamento (which could be permanently selected, or activated by a button alongside the keyboard) and keyboard pressure sensitivity. Surprisingly, and quite unlike the ProSoloist with its six simultaneous pressure sensitive effects, the pressure sensitivity of the Sigma could only be used to bend the pitch up, or bend the pitch down, or apply vibrato. Similarly, although one of the Sigma's two joysticks offered vibrato and pitch shift, only pitch shift applied to the Instruments. On the plus side, the Sigma also featured delayed vibrato, multiple triggering, and key hold. There was also 'quarter tone' which, when a note was held, re-scaled the keyboard in (approximately) quarter tones rather than semitones. A curious feature indeed.

But, all things considered, Instrument was a disappointment. Neither gutsy like the ARP, nor clean and precise like the Roland, its patches were bland imitations of their orchestral inspirations. Of the eleven voices, only the Electric Bass, Tuba, and Oboe deserved any real credit. The Horn and Fuzz Guitar were just about passable but others, in particular the Clavi and String, were - as solo sounds - to be avoided at all costs.

So what about Synthe? This comprised eight voices offering square, PWM, and sawtooth waveforms of various footages ranging from 32' to 4', as well as Sample & Hold, and Noise. Five had variable attack & release times, while two had variable decay. Only the S&H had a different structure - its variable was Clock Rate. These offered much more than their 'Instrument'-al counterparts. The 32' sawtooth was deep and brassy, while the 16' Pulse Width Modulated wave was rich and thick. (No jokes about politicians, please.) The 8' pulse and 4' sawtooth were useful for adding aggressive attacks to other voices, but the real star was the 8' squarewave: warm, vibrant, and a genuine canditate for some classic lead-synth voices.

There were also several performance controls that acted exclusively upon Synthe. Primary among these was the filter joystick that controlled both the low-pass and high-pass filters. The second was the vibrato joystick which, when applied to a Synthe voice, combined vibrato, noise depth, and pitch bend. This offered some interesting sonic possibilities because the noise was not added to the signal, but modulated it to give some dramatic distorted effects. And finally came portamento. But the ace up the Sigma's sleeve was Synthe's ring modulator. This modulated the total output from Synthe against the sum of the Instruments and, since Synthe could be detuned against the Instruments, made the Sigma capable of some huge analogue sounds.

Whereas most monosynths could only produce one voice at a time, the Sigma possessed the ability to play more than one Instrument or Synthe sound Sigma-taneously. (Oops, sorry.) This made it possible to stray far beyond the preset patches by constructing hybrids from what were, in effect, partials. And, since Synthe and the Instruments could be tuned independently, you could create patches that gave, for example, an attack at one pitch fading into the sustain of the note at another. Detuned chorusing and playing in thirds and fifths were also just a knob twiddle away. In addition, you could sweep the filter joystick to fade Synthe voices in and out of a mix, or craft the type of filter modulation previously associated only with large modular synthesisers. With 'key hold' on, vibrato applied to one or both sections, pitch bend applied to just Synthe, portamento added when desired from the momentary button... these facilities could make the Sigma sound like a very big instrument indeed. If, with reckless abandon, you selected every voice - 19 different sounds produced simultaneously every time you pressed a key - and messed around with the other facilities, the resulting noise was monstrous. Never was there a more curious mixture of limitations and powerful synthesis than this.

Conclusions
When Korg released the Sigma its design and a handful of its facilities put older preset monosynths to shame. It was heavily endorsed by Rick Wakeman (who at one time replaced his Minimoogs with four of them) and also used by Keith Emerson. Yet it never caught on, and within a few years had vanished. And that's a pity because the range of possibilities contained within its weird architecture was huge. Nowadays, its resale value can be very low, but who knows... if a bit more fuss had been made of the original rather than focusing on its limitations, there might have been a Mark II, and that could have been a very weird and wonderful synthesiser indeed.


--------------------------------------------------------------------------------

The sounds
The following lists all the Sigma's voices. Those with Decay controls have 'AD' envelopes with no sustain, and these decay to silence no matter how high the decay value that is chosen.The Tone control is a band-pass filter that progressively eliminates low frequencies when turned clockwise, and high ones when turned anti-clockwise.

Instrument Footage Variable
Electric Bass 32' LP filter cut off
Tuba 32' LP filter cut off
Clavi 16' Pulse width
Fuzz Guitar 16' Tone
Horn 16' LP filter cut off
Trumpet 8' LP filter cut off
Clarinet 8' Tone
Double Reed 8' Tone
String 8' Attack
Flute 4' Tone
Hammered Percussion 4' Decay
Synthe Footage Variable
Ring Mod Synthe pitch
Noise Attack and Release
Sawtooth 32' Attack and Release
Sample and Hold 16' Clock rate
Pulse Width Modulation 16' Attack and Release
Sawtooth 8' Attack and Release
Pulse 8' Decay
Square wave 8' Attack and Release
Sawtooth 4' Decay











de lambda schijnt nogs polyfoon te zijn ...schittrende wooden case
zie je ook niet veel

:halleluja
 
Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Dat is dus echt onzin. Waarschijnlijk heb je niet verder gedraaid want het is echt een dik ding.
En ik heb al veel bakkies gehad dus heb genoeg referentie.
Een hoop mensen haalden ook altijd hun neus op voor bijv een pro Soloist....want "preset" nou laat ik je vertellen dat "presets" helemaal geen teken zijn voor slechte sound want de Arp Pro Soloist is gewoon top...

Je bent of de verkoper, of je hebt aleen een sigma thuis staan, haha.

Luisterd, die korg delta heb ik overigens ook gehad, slecht ding, wel leuk overigens voor bassen. Sigma is precies hetzelfde, goed voor bassen. Tegen presets heb ik ook niets, dus dat valt al af. De sigma maakte op mij gewoon een indruk van heb ik jou daar. In feite kan het apparaat gewoon.... helemaal.... niks !!!

Het bromt en het kraakt wat, en die filter die erin zit is helemaal niet dik, het apparaat kan aleen maar donkere brom geluiden maken, daarom lijkt het dik.

Het enigste wat echt leuk is aan de sigma zijn zn looks.

Enigste synth uit de sigma, delta en lamda serie is de laatst genoemde. Beste string bak ooit !
 
Over smaak valt niet te twisten. Klankmatig klinkt ie volgens mij beter als een MS20.
Ooit als monofone leadsynthesizer gemaakt door de firma Korg. Daar is ie misschien wat te beperkt voor. Het concept van die Sigma snap ik best: klik klak een andere klank als je bezig bent met een optreden.
Dat in een tijd dat er nog geen programmeerbare synths waren. Of toen nog extreem duur waren.
Ze waren ooit iets van 3000 gulden nieuw. Die van mij ooit eind jaren 80 op een veiling gekocht voor 500 gulden. Ik vond het niks toen en een paar maanden eerder had ik daar ook al een Akai AX80 gekocht voor ook zoiets.
Mijn vader vond het destijds wel een leuk ding en Nova heeft er een nummer 1 hit mee gehad: de lead van Aurora komt uit zo'n Sigma.
Nu 20 jaar later heb ik hem nog steeds. Ook hier op dit forum zie je dat dit het ultieme haat/liefde instrument is.
Mensen haten dat ding of vinden het prachtig.
Zo'n Lambda voor de strings en dan zo'n Sigma erbij voor de bassen en klinkt zeker niet slecht.
 
Nu 20 jaar later heb ik hem nog steeds. Ook hier op dit forum zie je dat dit het ultieme haat/liefde instrument is.

Tja eigenlijk is dat ook best stoer om zo'n status te verkrijgen.
 
hahaha wat een grappige clip, als je goed kijkt zie je dat de stekkers van de stroom gewoon netjes opgerold zitten achterop de synths.

Ik zie trouwens ook nog een delta staan. Die gast daar achter heeft duidelijk het meeste geld van de drie, met zn korg PS xxxx, sq10 en ms20
 
Back
Top