Welk mixer ?

Exorbis

PhonoFiel
Lid sinds
25 november 2004
Berichten
122
Locatie
Den Haag
Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte mixer, maar struikel telkens weer over het zelfde dillema:
Ik maak gebruik van een paar drumcomputers, laptop en wat overige geluidsbronnen, aangezien ze zowat allemaal stereo outputs hebben, vind ik de standaard mengpanelen buitengewoon irritant qua gebruik omdat ze hoofdzakelijk veel mono kanalen hebben.
Zoals je kan begrijpen, is de handeling om telkens 2 faders, telkens 2 potmeters en knoppen te tweaken, buitengewoon omslachtig en vervelend, terwijl dit met stereo kanalen gewoon met 1 hand te doen is, naast het feit dat je de andere hand vrij houd voor andere handelingen (zoals je muis & drumcomputers etc).
Helaas zijn DJ mixers ook niet echt een optie omdat ze net iets te weinig kanalen, geen aux en extra's hebben (behalve mischien een A&H DJ mixer, maar die zijn maar 4 kanalen en veels te duur)
Ik zoek dus een studio mixer (of iets in die zin) met zo veel mogelijk stereo kanalen, zowel met Aux en natuurlijk de benodigde geluids kwaliteit.

Wie kan mij suggesties geven wat betreft, merken, fabrikanten on modellen die enig sinds in buurt komen van mijn criteria ?

Gooi maar los !
 
Of een Mackie LM-3204, niet meer nieuw te koop, nog wel regelmatig op tweedehands-sites.

16 stereo kanalen. 2 Mic ingangen op achterzijde, met fantoom, te koppelen aan een van de 16.

2x stereo aux, 2x mono aux. Bekende Mackie kwaliteit. Drievoudige toonregeling. 6HE
 

Attachments

  • lm3204.jpg
    lm3204.jpg
    101,1 KB · Bekeken: 83
Nuttige reacties tot zover :okdan:

Alleen wil ik het wel binnen een bepaald budget houden, circa €300 a €400
Mischien met enig geluk dat de gegeven suggesties ook 2e hands te koop zijn voor een redelijke prijs.

EDIT :

@ Bert,
De Mackie LM-3204 wat jij voorstelde, is zo te zien een rackmixer.
Ik ben vergeten te melden dat ik juist een table-top mixer zoek, hierom heb ik al een tijdje mijn huidige Roland m16-E te koop staan :erm:
 
Zoveel mogelijk stereo kanalen? Met Aux, als in effect sends?

De onbetwiste winnaar: Roland M-480 met 24 stereo kanalen, 6 effects sends (waarvan 2 pre/post fader schakelbaar).

(de bovenste unit op de foto)

speckm480.jpg


Wat? Geen rackmixer? Helaas.... :D
 
Origineel geplaatst door Hanz

Wat? Geen rackmixer? Helaas.... :D

Die Roland M-480 is wel een mooi dingetje.... maar nee, liever geen rackmixer :)
 
Weer een zoveelste wat moet ik kopen draadje?

Mag ik bij deze dan vriendelijk vragen of je al had gezocht hier op het forum?
Niet bij de 'te koop' maar ook diverse andere topics van mensen die precies hetzelfde dillemma hadden als jij. :)
 
De meeste digitale mengerds laten meestal ook toe om kanalen te "linken".

Op mijn 01v96 heb ik kanaal 1-16 op layer 1 en kanaal 17-32 op layer 2.
Ik link dan kanaal 1 & 17, 2 & 18, 3 & 19 enz... waarbij ik vervolgens
32 (16 stereo) kanalen kan mixen zonder van layer te veranderen en
als ik ne aan de eerste kanaal kom (fader, eq, aux...) kom ik automatisch
aan kanaal 1 (Synth 1 Links) & kanaal 17 (Synth 1 Rechts).

Misschien kan de vorige 01v of de DDX3216 dit ook?
Is wel net boven je budget maar dan heb je wel wat...
 
Origineel geplaatst door Hanz
Zoveel mogelijk stereo kanalen? Met Aux, als in effect sends?

De onbetwiste winnaar: Roland M-480 met 24 stereo kanalen, 6 effects sends (waarvan 2 pre/post fader schakelbaar).


Helaas klinken ze niet al te best...
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Helaas klinken ze niet al te best...

...onderbouw dat gerust. Ik heb er één, en slecht vind ik 'm niet. Maar ik ben dan ook een prutser. :D
 
Origineel geplaatst door Hanz
...onderbouw dat gerust. Ik heb er één, en slecht vind ik 'm niet. Maar ik ben dan ook een prutser. :D

Okee ik bracht het een beetje bot.
Echt heel slecht klinken ze nou ook weer niet, maar de headroom is niet om over naar huis te schrijven, evenals de EQ.
Die vind ik wat blikkerig. Vond 'm ook wel wat veel ruisen.

Ik heb eens een tijdje een M-480 in bruikleen gehad en kon er niet echt een open en/of warme mix (soms gaan die dingen niet samen) uit krijgen.
Maar ik ben ook maar een prutser hoor :D
 
Een rackmixer is trouwens ook wel (min of meer) als tabletop mixer te gebruiken ;
maak een gat in je tafelblad waar je rackmixer precies doorheen past, rackoren niet meegerekend natuurlijk :D
Daar kan je dan je mixer doorheen hangen, wel even vantevoren kijken of je dan nog bij de aansluitingen kunt 8o)

Zo heeft m'n maat z'n Spirit Rac Pac in de tafel "verzonken"
 
Origineel geplaatst door Exorbis
Nuttige reacties tot zover :okdan:

Alleen wil ik het wel binnen een bepaald budget houden, circa €300 a €400
Mischien met enig geluk dat de gegeven suggesties ook 2e hands te koop zijn voor een redelijke prijs.

De Spirit ES kost 400 bij Thomann
:okdan:
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Okee ik bracht het een beetje bot.
Echt heel slecht klinken ze nou ook weer niet, maar de headroom is niet om over naar huis te schrijven, evenals de EQ.
Die vind ik wat blikkerig. Vond 'm ook wel wat veel ruisen.

Ik heb eens een tijdje een M-480 in bruikleen gehad en kon er niet echt een open en/of warme mix (soms gaan die dingen niet samen) uit krijgen.
Maar ik ben ook maar een prutser hoor :D

De headroom heb ik geen klachten over, persoonlijk, de ruis herken ik wel. Maar dat is opvallend genoeg vooral over de (headphone) monitoring, de main out bus is redelijk stil met af en toe een 'spettertje' (maar dat kan ook mijn stroomvoorziening zijn).
Vergeet niet: je hebt natuurlijk al gauw ergens een brommetje of ruis als je veel of alle 24 stereo kanalen aansluit en dan ook die kanalen open laat staan. Ik schakel de kanalen die ik niet gebruik gewoon uit. Merkbaar beter.

En voor een breed geluid is het natuurlijk wel noodzakelijk de individuele channels extreem wijd te draaien; ook al zijn het gepaarde channels, dan moet je de pan positie alsnog zelf instellen. ('n open deur misschien, maar te gemakkelijk vergeten!)

Wat ik érg merkwaardig vind is je opmerking over blikkerige EQ. De M480 heeft géén, ik herhaal, géén EQ.
Vandaar dat ik me ook een beetje afvraag in hoeverre je 'klank' verhaal hout snijdt, no offense intended.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Wat ik érg merkwaardig vind is je opmerking over blikkerige EQ. De M480 heeft géén, ik herhaal, géén EQ.
Vandaar dat ik me ook een beetje afvraag in hoeverre je 'klank' verhaal hout snijdt, no offense intended.

Hij heeft geen blik om op te staan! :D
 
Origineel geplaatst door r.5
De meeste digitale mengerds laten meestal ook toe om kanalen te "linken".

Misschien kan de vorige 01v of de DDX3216 dit ook?
Is wel net boven je budget maar dan heb je wel wat...

Effe mezelf quoten... :D
 
Origineel geplaatst door Hanz
Wat ik érg merkwaardig vind is je opmerking over blikkerige EQ. De M480 heeft géén, ik herhaal, géén EQ.
Vandaar dat ik me ook een beetje afvraag in hoeverre je 'klank' verhaal hout snijdt, no offense intended.

Aaiiight.....foutje bedankt !
Ik haal 2 dingen door mekaar geloof ik.
Inderdaad, er zit geen EQ op de M480.
Maar wel op de BX16 (hi en lo shelving).


......

Logisch toch ? :D

Ik had indertijd een BX16 als livemixer(tje) , en die had een blikkerige EQ......

ik ga maar zo'n "anti-eq-blikkerigdag" t-shirt van Fuse bestellen geloof ik ...... *sluipt bijna ongemerkt weg*
 
Back
Top