Nacht-Voorstelling

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

senso

The Original Maniac
Lid sinds
8 juli 2002
Berichten
1.442
Locatie
Amsterdam
Hallo freaks!
Zit inmiddels een dikke twee weken op het forum en voel me al helemaal thuis (Nog bedankt, Leo. Zonder jou was dit niet gebeurd). Vanaf de eerste dag zo druk geweest met berichten uitwisselen dat ik helaas verzuimd heb me netjes voor te stellen. Hierbij even rechtzetten dus.

Ik ben Senso en ik zit al sinds 1980 "in de synthesizers". Kocht toen mijn eerste trots; de MS-20. Na een tijdje experimenteren kwam ik er achter dat ze me een defect apparaat verkocht hadden (de ringmodulator werkte niet). Terug naar de winkel, om aldaar vast te stellen dat ze A: er geen reet verstand van hadden en B: geen zin hadden om me te helpen. :(
Nou ben ik een vredelievend mens, maar ik laat me niet graag belazeren. Besloten om de ergste plaag over ze af te roepen die er voor een middenstander is: een concurrent die het beter doet. Eat your heart out, Soundshop uit de Witte de Withstraat in Amsterdam! Weten jullie eindelijk waar die tent opeens vandaan kwam! Aldus gedaan, 1981: de geboorte van Sensomania, centrum voor elektronische muziek. Misschien bij enkelen van jullie wel bekend (Hoi Pim, welkom bij het forum).

Als eerste de Casio VL-1 Synthesizersequencerrhythmboxcalculator op de Nederlandse markt geïntroduceerd en gedurende de 14 jaar daarna de hele ontwikkeling meegemaakt. Altijd op zoek geweest naar nieuwe ontwikkelingen en daardoor importeur geweest van (o.a.) Simmons, Aviator, BME, Philip Rees, Quasimidi, Clavia Ddrum, Kenton, en nog een paar anderen. Al die jaren geprobeerd zoveel mogelijk knowhow te verzamelen en die als service ter beschikking te stellen. Iets wat ik zelf bij muziekwinkels altijd vergeefs had gezocht.
In de loop der jaren veel mensen binnen gehad die bij mij hun eerste synth kochten. Sommigen daarvan zijn inmiddels bekende dj’s of bandleden. :dj:

Het einde was triest. De eigenaar van het pand besloot, nadat ik het 14 jaar lang had opgeknapt, dat hij het zelf weer in gebruik wilde nemen. Twee processen zelf gevoerd en gewonnen en de derde – nota bene met behulp van een advocaat! – uiteindelijk verloren. Weg zaak. Weg woning. T’is niet anders. =(

Mijn obsessie voor synthesizers is echter niet weg. Vandaar dat ik bijna elke avond hier op het forum te vinden ben. En mocht er iemand bijv. op zoek zijn naar onderdelen voor zijn Vintage Machine, daar heb ik nog wel het een en ander van. Wie weet zet ik binnenkort wel een complete lijst op het net.
:doei:
 
Laatst gewijzigd:
Nogmaals welkom!

Aviator dealer.... Hoeveel van die dingen zijn er eigenlijk in nederland in omloop?
 
ook welkom!

Je hebt wel veel cool spul zeg! Misschien dat Zoe je wel wilt helpen met de reparatie van die PPG? Ik zeg maar wat..


Arv
 
Oh ja, zomaar je zaak uit worden gezet.. wat ben je dan als verhuurder voor een.. :bekdicht:

Maar wees welkom !
 
Ik zal voor de generatie van na de postcode uitleggen wat voor winkel Sensomania was:

De early eighties was een tijd van grote innovaties op synthesizer gebied. Het mooie was dat de synthesizer toen ook nog langzamerhand betaalbaar werd. Een voorbeeld daarvan is de Korg Polysix. Polyfoon en onder de 4000 gulden... Iedere band wilde 'm hebben!

Sensomania, begonnen op een bovenwoning in Amsterdam West, verhuisde naar de Jordaan.
Denk nou niet dat je van de buitenkant kon zien wat hier zat, no sir! Een eenvoudige sticker op de deur was de enige aanwijzing.
Je moest aanbellen, Senso deed de deur open en liet je binnen. Een lange, 5 meter brede gang waarin het erg donker was leidde naar een mooie, geheimzinnig verlichte hal.
Daar viel vooral een groot projectiescherm op. We hebben het wel over begin jaren 80, van multimedia en videowall had nog geen hond gehoord!

De collectie synths bestond alleen maar uit begerenswaardige objecten. Ik herinner mij vooral de Pro One, Prophet VS, Prophet V, BME modulaire synth, Steiner EVI (heb ik jaren op gespeeld!) en natuurlijk Simmons drums.
Bij Sensomania was alles een beetje anders. De Pro One bijvoorbeeld kon je kopen met afwijkende knoppen, of met een uitgebreide sequencer. Midi op een Commodere 64 was ook al mogelijk - maar geen een winkel had het. Behalve.... Sensomania.
Overigens werden er alleen maar electronische muziekinstrumenten verkocht. Geen gitaren etc.

Senso zelf was een spectaculaire verkoper. Hij schroomde niet om zijn neus als elfde vinger te gebruiken bij het demonstreren van een arpeggiator, en heel vaak gebeurde het dat er spontaan jamsessies in de winkel onstonden met wildvreemde mensen. Senso genoot, en zijn klanten ook.

De keerzijde is, was dat er een grote werkloosheid heerste in die tijd.
Jongeren die van school/universiteit afkwamen konden meteen de bijstand in. (of militaire dienst aaargh!) Kortom, de mensen hadden weinig centjes. Ik denk dat Sensomania door die factor lang zo veel niet heeft verdiend als dat hem toekwam.

Voor mij was Sensomania meer dan een winkel, het was een hol waar diverse kunststromingen en electronische ontwikkelingen bij elkaar kwamen. Het waren de Eighties. De beste tijd by far op synthesizergebied.

Rob, bedankt voor je inspiratie!
 
Laatst gewijzigd:
Respect..
 
Toch weer ff leuk, zo'n bos veren in je kont! Dank je, Pim.

Hoeveel Aviators? Ik heb er uiteindelijk maar 1 verkocht. Had zelf grote verwachtingen (en veel moeite geïnvesteerd), maar vlak hierna ging de deur definitief dicht.

Zoe's PPG? Daar heb ik het al met hem over gehad. Wie weet kunnen we van die van ons beiden alle onderdelen in een grote bak gooien en zelf iets leuks van bouwen?

En die etterbak van een huisbaas? Die gaat nog steeds op dezelfde manier verder. Pas nog gehoord hoe hij een pensionerende groenteman en een vishandel probeert een poot uit te draaien. :duivels:

Als iemand trouwens nieuwsgierig is naar die BME modulair... Volgens mij is daar ooit maar een van gebouwd. Destijds zelf bij de bouwer in Luxemburg opgehaald, en nu staat hij (nog steeds, hoop ik) in het Haags Gemeentemuseum. Als ik ooit een scanner krijg zet ik wel een plaatje op het net.
 
Origineel geplaatst door senso
Zoe's PPG? Daar heb ik het al met hem over gehad. Wie weet kunnen we van die van ons beiden alle onderdelen in een grote bak gooien en zelf iets leuks van bouwen?


nou senso ik heb de wave computer nog niet en misschien maak ik hem ook voor deze meneer die hem misschien kwijt wil
voorlopig ff afwachten maar we kunnen er altijd naar kijken wat er mis mee is
ik hoor ook gister van boemtjak dat vandaag de processor van mijn ppg wave 2.3 binnen is :P dus dat word smullen achter die knoppen
 
toch heb ik veel mensen al over sensomania gehoord met name de mensen die toen met synthesizers bezig waren
zo had je vroeger ook in schagen een hal waar arp synthesizers werden verkocht
en in amsterdam had je ook nog een synth handelaar zitten waar junks hun synthesizers kon inruilen voor dope

deze verhalen komen telkens weer terug bij verschillende mensen
ps dit is wel 15 a 20 jaar terug
 
Shit, maar 1 aviator. Dan had ik toch die lening moeten pakken. Damn..

Maar inderdaad. Die modular is mij onbekend. Op internet plompen die hap!
 
En die tent uit Schagen? Er zijn vast nog wel mensen die daar een leuke #*!@¡%* anekdote over kunnen vertellen. De "heren" directeuren kwamen oorspronkelijk uit de 2e-hands auto sector. Ze lieten mensen de volle mep vooruit betalen voor een prophet 10 of voor een orgel met filters dat ze als synthesizer betitelden. Ook zouden ze zelf een synthesizer op de markt brengen (slappe MS-20 copie) waarvoor ze ook bij alle bestellingen voor de volle aankoop incasseerden. Vervolgens zijn ze met de noorderzon verdwenen. Er was iemand bij me die 10.000 (van zijn oude moeder geleende) guldentjes kwijt was. :stupid Zootje hufters!
Sorry, totaly utterly off-topic, maar ik moest het even kwijt.
 
De Schagense truc was deze:
Je betaalde +/- 3500 gulden aan op een synth (DGS Spider??) die zij zelf aan het ontwikkelen waren. Vervolgens kreeg je een totaal onverkoopbare, slecht klinkende Crumar "synthesizer" (orgel met filters) . Die Crumar kon je dan bij aflevering van de DGS Spider inleveren. Maar de Spider kwam nooit, en die mensen die hadden aanbetaald bleven zitten met een "synthesizer" die ze niet wilden hebben. En geen cent waard was.

In hun marketing rond de Spider sloegen zij volledig door. Zij kraakten in advertenties de MS-20 volledig af. Vergelijkende reclame mag in ons land niet...

Ik ben later nog eens een van de heren tegengekomen. Hij had geadverteerd met een oscillatorboard (= printplaat met gesoldeerde onderdelen) van een Minimoog. Ik heb dat ding gekocht - testen kan niet met onderdelen - op goed vertrouwen.
Wat bleek: ik was genaaid, want hij was volledig doorgebrand.

Autoverkopers hè?
 
Ja, Ja, lache, giere, brulle.... dat oscillaterboard had'ie waarschijnlijk gesloopt uit de Minimoog van een klant die hem voor reparatie had gebracht. Om het verhaal nu voor altijd af te sluiten, hier het laatste deel: Diezelfde lolbroek is later nog doorgestart. Met de onderdelen die voor de reeds betaalde Spiders bestemd waren, heeft hij zelf nog synthjes in elkaar geflanst om die troep dus voor de 2e keer te verkopen. Dure kleuren-advertenties achter op een muziekblad (ook nooit betaald) en toen ik zag dat zijn product verdacht veel op de Spider leek en probeerde uit te zoeken wie er achter dit bedrijfje zat, bleek het een bv'tje op naam van zijn moeder te zijn. Het is eigenlijk niet te geloven dat dit in Nederland allemaal zo maar kan; zonder consequenties. Dit soort vulles zou toch eigenlijk de bak in moeten draaien.
 
Zijn die synths er nog ooit gekomen en zo ja wat is de naam ervan zodat we weten dat we die niet moeten hebben..
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Zijn die synths er nog ooit gekomen en zo ja wat is de naam ervan zodat we weten dat we die niet moeten hebben..

Allemachtig, effe denke hoor... Da's al weer twintig waar-blijft-de-tijd jaar geleden.
Sorry hoor, maar dat wil me even niet te binnen schieten. Was geloof ik iets met E-..... Of was dat nou de naam van het b.v.'tje? Misschien vindt ik nog een keertje een van die tijdschriften waarop het ding op de achterkant stond. Iets van MIDI en Keyboard. Of was't nou Orgel en Keyboard....?
 
Trouwens, deze thread is een beetje ontaard in een kanker-hoekje. Wie deugt er nog meer niet? Mijn eigen schuld, geloof ik. Ik wou me alleen maar even voorstellen, maar ergens is er wat fout gegaan.
Euh.. wacht ff.....
...................
...................
Hallo allemaal! Ik ben Senso. Pas nieuw op het forum. Ik vind het hier èèèrrug leuk. Jullie ook?
:doei:
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top