Nieuw, even voorstellen

Lid sinds
12 oktober 2016
Berichten
6.308
Hallo, iedereen op dit forum! Al een tijdje kijk ik rond op dit forum, nu toch maar 'ns een account aangemaakt. Mijn naam is Rudy, ben halverwege de jaren '40 en woon in het oosten van het land. Als klein jochie kwam ik met elektronische muziek in aanraking via Jarre (dat zullen er hier vast meer zijn) en de interesse in deze vorm van muziek is gebleven, al ging wat later de belangstelling uit naar andere muziekstijlen. Ik heb een achtergrond in elektronica, maar beroepsmatig kwam ik al vrij snel terecht in de automatisering. Vroeger speelde ik in een hobby-bandje (als zanger) en meer van m'n klasgenoten tijdens de opleiding elektronica hadden wel iets met muziek. We waren altijd druk bezig met het bedenken en experimenteren met effecten en andere elektronica, we kochten de TL07x opamps nog net niet per pond bij de onderdelenboer, maar het scheelde niet veel.

Lange tijd niet iets actief met muziek gedaan, en eigenlijk ook niet zoveel met elektronica, maar het begint nu te kriebelen. Zou graag zelf 'ns iets willen doen met elektronische muziek, om te beginnen niet mbv een computer, maar een instrument dat je met je handen kunt bespelen. Heb wel 'ns geprobeerd om op toetsen te spelen, maar om één of andere reden ligt me dat niet zo. Ik zit te denken aan een alternatief, bv. een ribbon controller, of iets dergelijks. De bijbehorende synth zou ik graag zelf willen bouwen. In eerste instantie dacht ik aan een analoge synth, heb ervaring met muziek en analoge elektronica, al is het een tijdje geleden, en het heeft ook een zekere charme om met een heleboel onderdeeltjes onder begeleiding van heerlijk geurende soldeerdampen een mooi apparaat te bouwen.

Maar toch ik twijfel een beetje over de analoge route, ik vraag me af of een digitale oplossing niet meer voor de hand ligt. Je hebt Arduino, Raspberry-Pi's, noem maar op, er is tegenwoordig veel verkrijgbaar op dat gebied. Weinig soldeerwerk, veel programmeerwerk, het is iets heel anders, maar wel iets om ook in overweging te nemen. Waar je ook precies voor kiest om iets langs de digitale weg te ontwikkelen, ik heb het idee dat de tijd en moeite die je dan steekt in je project uiteindelijk iets gaat opleveren dat meer mogelijkheden biedt. Het kostenplaatje in de vergelijking van deze twee routes is niet doorslaggevend , in beide gevallen ben ik niet van plan om er echt heel veel aan uit te geven, maar ook hier dat je digitaal misschien het meeste voor je uitgegeven euro's terugkrijgt. Ik ben er nog niet over uit, gevoelsmatig denk ik "doe analoog", maar rationeel is het misschien toch "doe digitaal"?
 
Moet me bijna weer opnieuw voorstellen, was een hele lange tijd weg. Wegens ziekte van familie moest ik plotseling alles laten vallen op hobby-gebied. Het gaat allemaal nog steeds niet zo goed wat dat betreft, maar ik probeer nu toch wat tijd vrij te maken voor andere dingen want de boog kan niet altijd gespannen zijn. Dat merk ik nu. Maar moet m'n ambities wel danig naar beneden bijstellen. Voorlopig geen zelfbouw en ik zal al heel erg blij zijn als ik nu 'ns eindelijk kan meedoen aan de Synthforum Contest met een nummer. Ben op zoek gegaan naar een "alles-in-één" kastje om daar de komende de tijd wat mee te spelen, zonder dat daar een computer aan te pas komt, en kwam iets tegen dat me wel wat leek en ook nog voor een zacht prijsje. De ambitie is dus om daar tenminste één nummer uit de persen, en die kan ik inzenden voor de komende contest. :)
 
Back
Top