frequentiebereik tijdens masteren, waar moet ik op letten?

Origineel geplaatst door Errol


Natuurlijk zal je galm gebruiken maar niet te veel. En nog belangrijker:Gebruik altijd een equalizer achter je galm en je delay.
gelukkig zitten die bij mij er gewoon op;)
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Juist ja! Die bedoelde ik precies met...



Heel verhelderend!:halleluja

(maar wel puur op equalizing in mono gericht, meen ik mij te herinneren, terwijl je met panning toch ook veel kunt bereiken)

Klopt, er staat weinig in over panning, dat is op zich wel jammer. Maar aan de andere kant heeft dat hier niet veel mee te maken. Het gaat hier natuurlijk met name om het begrijpen en toepassen van verschillende frequenties en het werken met headroom. Dit heeft dan weer invloed op hoe je arrangement klinkt, in feite al voordat het masteren begint.

[edit] By the way, de post die je (cheimoon) bedoelde was DEZE! [/edit]
 
Origineel geplaatst door ed.diction
A
De diepte in de tekening geeft het volume aan. De hoogte het frequnetiegebied en horizontaal het panorama (plaats binnen het stereobeeld)
Ga nu de instrumenten allemaal een eigen plekje geven. Dit kan dus door onderscheidt te maken in volumes, frequentiegebied of plaats in het stereobeeld. combinaties van deze drie zijn natuurlijk ook mogelijk.
Nu weet je precies waar je naartoe moet werken.
:okdan:

dit gaat natuurlijk niet helemaal op. Een zeer herkenbaar geluid zoals bijvoorbeeld een stem die close is opgenomen zet je niet verder weg door hem alleen maar zachter te zetten. je zou ook wat aan je eq moeten doen om dat te bereiken
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
dit gaat natuurlijk niet helemaal op. Een zeer herkenbaar geluid zoals bijvoorbeeld een stem die close is opgenomen zet je niet verder weg door hem alleen maar zachter te zetten. je zou ook wat aan je eq moeten doen om dat te bereiken

Het hulpje met de 3D tekening is natuurlijk alleen als referentie voor volume, frequentie c.q. toonhoogte en panorama.
je moet het niet zo zien dat als je een geluid verder weg wil hebben, je het volume lager moet zetten.
Het mag dan wel een 3D tekening zijn, maar dit is enkel en alleen om de 3 waarden op te kunnen nemen.
Je kan ook gewoon een grafieg maken met X-Y-Z as
Zo moet je die tekening ook zien.
 
Origineel geplaatst door Mad Dan
Als producer houd ik mij niet met mastering bezig: schoenmaker houd je bij je leest...

Man Dan volgens mij weet je het verschil niet tussen masteren en afmixen.
Afmixen doet de producer zelf (jij dus ook als het goed is)
Bij afmixen heb je al je sporen nog apart staan op je mengtafel. Je kunt al je sporen (geluiden) nog apart bewerken
met EQ, effecten, volume, stereobeeld, enz.
Daar hou je je wel degelijk mee bezig tijdens het produceren.
Vaak gaat het al vanzelf tijdens het maken van de track.
Het gebeurt natuurlijk vaak genoeg dat je al direct na het maken van de melodie een beetje EQ en effecten over het geluid heenzet.

Masteren daarintegen gebeurt over het eindprodukt. Je hebt je hele track al opgenomen of gerenderd.
Je hebt nu dus een wav bestand.
Met masteren ga je dit volledig wav bestand indien nodig bewerken met compressors, limiter, e.d.
Je beinvloed nu dus het hele nummer en dus alle geluiden in het nummer.
Als er bij je eindopname dus nog steeds 2 geluiden flink met elkaar botsen, dan is dat met masteren echt niet meer goed te krijgen, omdat je alle geluiden beinvloed. Al kunnen de goeie engeneers wel ontzettend veel.
Masteren doe ik vaak niet zelf, omdat elk label wel zijn eigen mastering engineer heeft die voor hun de tracks masteren.

Afmixen en masteren zijn dus 2 totaal verschillende dingen.
Haal ze niet door elkaar.
Afmixen doet de producer. Masteren is een vak apart en wordt vaak door een aparte engineer gedaan.

In mijn verhaal heb ik het altijd over afmixen gehad. Of in ieder geval bedoeld
 
Origineel geplaatst door fuse
Schoenmaker bij je leest?

Je zou eerder zeggen, de mastermix maken is een deel van het creatieve proces en net zo belangrijk als de rest. De uitleg van ed.diction is simpel maar daardoor duidelijk. En veel van de tracks die je hier hoort zijn gewoon rechtoerechtaan in het midden houden en beetje EQ'en compressie en dan heb je het gehad. Beetje zonde wel want vaak met die extra meer moeite krijg je een resultaat wat veel meer aanspreekt.

De mastermix uiteindelijk masteren is verhaal 2. Maar dat heeft pas echt zin als verhaal 1 goed is afgelopen.


:okdan: Met jou kan ik praten FUSE
Een van de weinige hier die weet waar hij het over heeft.
Voor de rest: als je niet precies weet waar je het over hebt, pak dan gewoon een boek en lees erover.
Er zijn genoeg boeken geschreven over mixen.
Ik zelf heb ook uren gestudeerd voordat ik uberhaupt aan de praktijk begon.
Je weet pas echt hoe het zit als je zelf de waarheid gaat zoeken. Mensen die het verschil niet eens weten tussen afmixen en mastern, schaam jullie! en direct in de boeken duiken nu.

zoek gewoon maar eens op internet. Amazon ofzoiets dergelijks.
en leessuh allemaal
:W
 
Origineel geplaatst door ed.diction
Het hulpje met de 3D tekening is natuurlijk alleen als referentie voor volume, frequentie c.q. toonhoogte en panorama.
je moet het niet zo zien dat als je een geluid verder weg wil hebben, je het volume lager moet zetten.
Het mag dan wel een 3D tekening zijn, maar dit is enkel en alleen om de 3 waarden op te kunnen nemen.
Je kan ook gewoon een grafieg maken met X-Y-Z as
Zo moet je die tekening ook zien.

De fout die ik wel gemaakt heb is dat het volume Verticaal moet uitgetekend worden en de frequentie in de diepte.
 
Origineel geplaatst door ed.diction
Het hulpje met de 3D tekening is natuurlijk alleen als referentie voor volume, frequentie c.q. toonhoogte en panorama.
je moet het niet zo zien dat als je een geluid verder weg wil hebben, je het volume lager moet zetten.
Het mag dan wel een 3D tekening zijn, maar dit is enkel en alleen om de 3 waarden op te kunnen nemen.
Je kan ook gewoon een grafieg maken met X-Y-Z as
Zo moet je die tekening ook zien.

ik ben ook veel te visueel ingesteld:kimono: om er maar een een te gebruiken die niemand snapt
 
Back
Top