modulaire systemen voeding

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Als je op school opgelet had, dan had je geweten dat je met diodes van een wisselspanning alleen maar een gelijkgerichte wisselspanning maakt. Met een grote elco maak je hier vervolgens een gelijkspanning van waar nog steeds een aardige rimpel op zit. Vervolgens verwijder je die rimpel weer met de spanningsstabilisators. :)
Boemtsjak je krijgt er een halve sinus uit en die ga je met de elco idd afvlakken. en de rimpel die overblijft ligt aan de groote van de elco en de belasting.
 
computer psu maar dat zijn allemaal schakelvoedingen en die zijn niet geschikt voor audio projectjes. Zou wel een topoplossing zijn goedkoop, veilig en 1,5 A. Misschien dat ze er ook wel zijn die niet switching zijn (misschien oude 8086''s ofzo) , ik ga er nog maar eens naar speuren.

al wat gevonden?

waarom zijn computervoedingen niet geschikt voor audio projecten?

wat is switching precies?
 
smps

smps

Origineel geplaatst door 2206
al wat gevonden?

waarom zijn computervoedingen niet geschikt voor audio projecten?

wat is switching precies?

met switching bedoelen ze Switched Mode Power Supply ofwel SMPS. Er wordt bv een mosfet of andere transistor snel in en uitgeschakeld door een apart cirquitje waardoor je meer rendement uit je voeding kan halen. Ook zijn deze voedingen vaak lichter en bij massa productie goedkoper. Door dat schakelen wat vaak hoogfrequent (bv 1MHz) is kun je dus storing krijgen op je audiosignaal.
 
ok!
ben net bij iemand in de studio en die zegt dat het in principe ook mogelijk is met 2 12 vollt adapters zowel + als - 12 te maken. is dat zo? kan dat wel?
 
Dat is in principe waar. Je koppelt dan de negatieve pool van de ene voeding aan de positieve van de andere en daarmee heb je een dan een aarde. De + van de ene adapter geeft dan 12V boven deze aarde en de 12V van de andere zit er juist 12V onder. Ik heb een dergelijke schakeling nooit geprobeerd, maar denk dat als je rekening houdt met de fase van het signaal dat het wel goed komt.

Ik heb voor een zelfbouw project ooit zo'n DIY kit van Velleman gebruikt met een ringkern trafo eraan! Echt prima resultaat, zeer stabiel.

Geschakelde voedingen zijn trouwens echt no-go als het gaat om analoge synths! Een goede stabiele voeding hoeft echter niet ingewikkeld te zijn. Daarom is die Velleman prima! Je kunt er met koelelementen geloof ik 2x1A uit trekken.

Groeten,

Rutger
 
weet je welke kit het precies was?

+ 2 gewone 12 volt adapters kosten +-20 euro, goedkoper dan zo'n kit? (wekt het even goed?)
 
Origineel geplaatst door Jena_mu6
Kan je niet een oude computervoeding gebruiken?

Die hebben +12, -12, 5 en -5

Er zijn ook zat schema's te vinden op 12 en -12

hm jammer khier nog meeredere sloop pc,s dus voedingen zat ,...& kd8 meteen +/- 12 volt zitk goed mee ,...niet dus
moet ook nog een voeding hebben ...asm projectje
 
eureka

eureka

het werkt! 2 12 volt adapters (12 euro/stuk)gecombineerd en hij doet het.
let wel op, want de voeding geeft een hoge brom!
valt wel weer mee voor mijn toepassingen, als je de hoge tonen op de versterker 1/4de dimt dan hoor je er niks meer van.

dat hebben die 9volt voedingen die ik soms op m'n casio's gebruik ook.
danelectro voedingen brommen niet, maar die zijn er enkel in 9V
 
Back
Top