modulaire systemen voeding

Tijs

Ouwe rot
Lid sinds
8 juni 2004
Berichten
850
Locatie
Eindhoven
Ik ben van plan om een filterbank te gaan maken aan de hand van wat filter kits die op het net te krijgen zijn.

Al deze projectjes gebruiken een +15V gnd -15V voeding. Zijn deze voedingen ook standaard te koop voor een redelijke prijs?

Ik ben 1 zelfbouw voeding tegengekomen, maar deze zou voor meer ruisige modules geschikt zijn (niet echt voor low noise filters dus).

Heeft iemand enig idee waar ik een kant en klare voeding kan kopen die niet al te gek duur is?
 
Blacet.com verkoopt een goede +/- 15 V voedig van 500 mA voor 75 $. Heb ik & bevalt goed
PAIA.com heeft ze ook maar ken ik zelf niet.
analoguesolutions.co.uk heeft wat zwaardere voedingen waarvan de spanning traploos in te stellen is
Velleman heeft volgens mij ook kitjes die niet duur zijn, maar of die ook stabiel zijn ?
 
Waarom gebruik je niet de voeding van de SSL kloon? En dan zonder het +/- 12v gedeelte...
 

Attachments

  • ssl_powersupplysch.jpg
    ssl_powersupplysch.jpg
    67,4 KB · Bekeken: 56
Die Blacet is idd een mooie optie al is ie nog vrij prijzig zeker als je hem uit amerika moet laten komen, maar het zal ongetwijfeld kwaliteit zijn.

De voeding van de SSL ziet er ook goed uit maar............ 220V gepruts en geen pcb, dat lijkt mij niet verstandig voor een electronica nOOb als ik, al kan ik dan natuurlijk wel mijn 'Electric Boogie' kunsten verbeteren.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een voeding(print) waarop je een AC adapter aansluit, zodat ik niet in direct contact met 220V kan komen. Ken Stone heeft zo'n voedingsprintje maar zoals gezegd 'more suitable for noisy modules'.


Waarom maken ze die filtercircuits niet gewoon met een 9V batterij. Marc Bareille is de eerste die dit gaat doen naar mijn weten met zijn Polivoks clone.
 
Er is lastig aan te komen, of ze zijn te duur, ik heb er uiteindelijk een zelf gemaakt, en het is helemaal niet zo moeilijk.
Ik moet nu een +/- 10 volt gaan maken voor een russische synth. da's helemaal lastig want -10 volt spanningsregelaars zijn bijna niet te krijgen, dus moet ik een instelbare gebruiken.
Ik zal morgen meer details geven, dan kun je misschien meebouwen?
 
Origineel geplaatst door TijsDJ


Waarom maken ze die filtercircuits niet gewoon met een 9V batterij.

veel IC's werken met een positieve en negatieve voedingsspanning, dat verklaard meestal de positieve en negatieve voeding in elektronica. er zijn ook wel IC's die met een enkele voedingsspanning werken dus dan kunnen die idd wel met bv een batterrij gevoed worden
 
Ik wou eerst ook een kant en klare voeding kopen maar die zijn toch redelijk duur vind ik. Ik ga er nu gewoon eentje maken op een europrint (gebaseerd op de ssl voeding). Enige probleem is dat de blok transfo niet op de print past. Iemand een idee waar ik die op kan bevestigen?
 
Ik kan me voorstellen dat je netspanningen en trafo's wil vermijden. Met een standaard ac-adapter is het vrij makkelijk om een gestabiliseerde voeding te bouwen. In het schema wordt een 7812 en een 7912 gebruikt, deze kun je vervangen door een 7815 en 7915 om 15 volt te krijgen. Wel ff opletten bij de polariteit van de condensatoren en de pinout van 7915.
 

Attachments

  • powersupply.gif
    powersupply.gif
    2,6 KB · Bekeken: 51
Origineel geplaatst door Toon
Ik wou eerst ook een kant en klare voeding kopen maar die zijn toch redelijk duur vind ik. Ik ga er nu gewoon eentje maken op een europrint (gebaseerd op de ssl voeding). Enige probleem is dat de blok transfo niet op de print past. Iemand een idee waar ik die op kan bevestigen?


ik zou zo'n trafo niet op de print bevestigen, heb ergens gelezen dat je beter geen 220 op je print, of te dicht in de buurt, kunt zetten. Je kunt het best een ringkerntrafo nemen, die bevestig je makkelijk overal op.
 
dat schema van Twiki ziet er idd erg makelijk uit. Maar die waardes van die eind caps zijn een beetje vreemd vind ik 1uf 50V is dat niet wat weinig. Ook zie ik geen heatsinks en die moet je toch wel gebruiken toch om te zorgen dat die regulators niet door het board heen smelten?
 
computer psu maar dat zijn allemaal schakelvoedingen en die zijn niet geschikt voor audio projectjes. Zou wel een topoplossing zijn goedkoop, veilig en 1,5 A. Misschien dat ze er ook wel zijn die niet switching zijn (misschien oude 8086''s ofzo) , ik ga er nog maar eens naar speuren.
 
Origineel geplaatst door TijsDJ
Ook zie ik geen heatsinks en die moet je toch wel gebruiken toch om te zorgen dat die regulators niet door het board heen smelten?

die heatsinks worden ook nooit aangegeven op een elektrisch schema,omdat het er ook aan ligt wat voor vermogen je wilt dissiperen.
 
Origineel geplaatst door Twiki
Ik kan me voorstellen dat je netspanningen en trafo's wil vermijden. Met een standaard ac-adapter is het vrij makkelijk om een gestabiliseerde voeding te bouwen. In het schema wordt een 7812 en een 7912 gebruikt, deze kun je vervangen door een 7815 en 7915 om 15 volt te krijgen. Wel ff opletten bij de polariteit van de condensatoren en de pinout van 7915.

Dit lijkt me niet echt een stabiele voeding er wordt maar met 2 diodes afgevlakt
powersu1.png
deze lijkt me beter:D
en deze komt btw ook van een site over modulars;) http://www.uni-bonn.de/~uzs159
 
Je kan ongeveer 250mA per kant opnemen als je niks aan koeling doet, met kleine heat sinks tot ongeveer 500mA. Als je succesvol 500mA aan modules gebouwd hebt kun je es gaan kijken naar een andere voeding en deze als experimenteervoeding blijven gebruilken. De 1u condensator is eigenlijk soort van standaard, het is verstandig om per module steeds 10u condensators tussen de massa en de voedingslijnen te gebruiken om een beetje te bufferen.
@manvsmachine, de stabiliteit van de voeding heeft niks te maken met het aantal diodes die je gebruikt om gelijk te richten. Het stabiliseren van de voeding doet de 78xx en 79xx. Deze hebben de eigenschap dat ze de rimpel op de voedingspanning onderdrukken. Ik weet ook wel dat dit niet de meest ideale voeding is, maar met weinig middelen en geen gevaarlijke spanning is dit de eenvoudigste oplossing die fatsoenlijk werkt.
 
Origineel geplaatst door Twiki
Je kan ongeveer 250mA per kant opnemen als je niks aan koeling doet, met kleine heat sinks tot ongeveer 500mA. Als je succesvol 500mA aan modules gebouwd hebt kun je es gaan kijken naar een andere voeding en deze als experimenteervoeding blijven gebruilken. De 1u condensator is eigenlijk soort van standaard, het is verstandig om per module steeds 10u condensators tussen de massa en de voedingslijnen te gebruiken om een beetje te bufferen.
@manvsmachine, de stabiliteit van de voeding heeft niks te maken met het aantal diodes die je gebruikt om gelijk te richten. Het stabiliseren van de voeding doet de 78xx en 79xx. Deze hebben de eigenschap dat ze de rimpel op de voedingspanning onderdrukken. Ik weet ook wel dat dit niet de meest ideale voeding is, maar met weinig middelen en geen gevaarlijke spanning is dit de eenvoudigste oplossing die fatsoenlijk werkt.

Nooit goed op gelet op school?
diodes maken er een pulserende gelijkspanning van.
En daarna wordt normaal een grote elco gebruikt om de rimpel eruit te halen. meestal heb ik hier bij een lichte voeding 2200 uF gebruikt en bij een zwaardere 4700uF. de spanningsstabilisators zorgen er alleen maar voor dat er een constante spanning aan de uitgang staat.
 
Origineel geplaatst door manvsmachine
Nooit goed op gelet op school?
diodes maken er een pulserende gelijkspanning van.
En daarna wordt normaal een grote elco gebruikt om de rimpel eruit te halen. meestal heb ik hier bij een lichte voeding 2200 uF gebruikt en bij een zwaardere 4700uF. de spanningsstabilisators zorgen er alleen maar voor dat er een constante spanning aan de uitgang staat.

Als je op school opgelet had, dan had je geweten dat je met diodes van een wisselspanning alleen maar een gelijkgerichte wisselspanning maakt. Met een grote elco maak je hier vervolgens een gelijkspanning van waar nog steeds een aardige rimpel op zit. Vervolgens verwijder je die rimpel weer met de spanningsstabilisators. :)
 
Origineel geplaatst door manvsmachine
Nooit goed op gelet op school?
Wie zegt er dat ik naar school ben geweest, ik weet er helemaal geen ruk van.
Daarom bouw ik ook van dit soort verotte voedingen
 

Attachments

  • psu1.jpg
    psu1.jpg
    32,3 KB · Bekeken: 56
Back
Top