Budget: 2500 tot 3000 Euro. En nu?

Niet dat ik zo een Kurzweil fan ben ofzo ;) maar de K2600 Rack dan heb je
een goed werkpaard in huis met veel mogelijkheden...
 

Attachments

  • product_k2600r.jpg
    product_k2600r.jpg
    8,4 KB · Bekeken: 84
Ik zie het punt niet om om in jouw geval over te stappen op mac.
1) je hebt in je studio al een pc staan waarop je naar tevredenheid werkt.
2) je hebt geen mac nodig om ableton live te draaien.
3) Er zijn ook platte/lichte laptops (IBM/Sony vaio)
4) Voor laptop kan je ook een geluidskaart in de vorm van een PCMCIA kaart krijgen zodat je nog steeds compact bent.
5) je projecten worden niet meer compatibel.

OK een powerbook ziet er leuk uit maar ik zie in dit geval de meerwaarde niet.
Echt het lijkt me niet slim om tegelkijk met mac en PC te gaan werken.
 
Laatst gewijzigd:
Geen nut om hier weer een Mac/PC discussie te gaan houden. Misschien dat het vroeger een groot verschil was in het voordeel van Apple op audiogebied, maar tegenwoordig met windows XP en snelle processors zijn de twee platforms bijzonder aan elkaar gewaagd. En aangezien je al werkt met een PC moet je daar vooral mee doorgaan. Waarschijnlijk is een Laptop icm een 01x en een klein midikeyboard (en dan natuurlijk een bak softsynths) een mooie eenvoudige setup hiervoor.
 
in ieder geval veel plezier met die 3000,- euro;)

lijkt me een mooi luxe-probleem
 
je zit al helemaal goed: laptop, midicontroller, koptelefoon, goede geluidskaart (firewire of PCMCIA)... welke merken en types mag je helemaal zelf weten ;)
 
Origineel geplaatst door Backdrop

5) je projecten worden niet meer compatibel.

Hoewel ik niet met Ableton werk heb ik nog nooit compatibiliteits problemen gehad met mac-windows. Zijn die er wel met Ableton dan? Lijkt me ook handig voor de TS om te weten.

Wat betreft mac vs windows, persoonlijke keus denk ik, als je helemaal blij bent met windows lijkt me er niet zo veel reden om over te stappen. Ik ben heel tevreden met mijn mac, en anderen weer met hun windows pc, zolang je er maar lekker mee werkt toch?
Succes met je keuze in elk geval!

Oh ja! Mocht je toch voor een powerbook kiezen, en je hebt het geduld, zou je kunnen wachten tot de powerbook met G5 uit is (nee, releasedate helaas niks over bekend). Ik weet ook wel dat er wat betreft computers elke maand wel iets uitkomt wat weer beter en sneller is, maar die G5 is ten opzichte van de G4 met plug-ins geloof ik een heel stuk beter. Was je toch niet van plan om extreem veel plug-ins te gebruiken is het al veel minder een argument natuurlijk.
 
Hey,

Vertrouw nu maar op Ableton 4 en ga ofwel voor een G4 of voor een Vaio als je toch een laptop wil en je kan ietwat spenderen en zo hoef je achteraf geen spijt te hebben. Voor de audio zou ik voor Rme gaan om hogere samplerates te halen en kijk eens naar de Behringer 2000 controller reeks. Desnoods beiden, één met enkel knoppen (endless rotary) en één met schuiven (gemotoriseerd). Als toetsen gebruik je wat je ook maar wenst voor mijn part, das het creatieve gedeelte en achteraf als je alle puzzelstukjes hebt om je song te maken gebruik jewat muis, knop en schuif tweakjes.

Ga voorlopig enkel effe vst om aan de omgeving van Ableton en de snelheid ervan gewend te geraken en als het dan echt hoeft plak er een machinedrum aanvast en een extern mixertje met enkele sends naar ableton om zo live te spelen in je bed of op vakantie aan zee..

That's it..

Fred.
 
Origineel geplaatst door Frederik654
Vertrouw nu maar op Ableton 4 ...... en kijk eens naar de Behringer 2000 controller reeks.

8~ Oja!!!
Dat was ik nog vergeten te zeggen, de BCR2000 is een must met Ableton 4.
Ik heb hem opgezet in een template song, werkt geweldig goed.
Ik bedien 8 tracks volume, pan, patch select (VST Plugins) en 3x effects sends met de eerste preset draaiknoppen.
Daarnaast de cursor, clip launch en track arm met de drukknoppen.
Met een voetpedaal schakel ik (record) overwrite, lekker mee spelen op je keyboard en als het goed klinkt even het voetpedaal intrappen en alles wordt opgenomen tot ik hem weer loslaat. Je sluit hem gewoon aan via USB en je hebt gelijk een Midi interface.

Het koppelen van de knoppen aan de ableton functies is rete simpel:
1. Klik op knop MIDI.(alles wordt blauw)
2. Selecteer de parameter die je wilt koppelen
3. Draai aan een knop en de koppeling is daar.
4. Ga net zolang terug naar stap 2 tot je alles gekoppeld hebt.
5. Klik weer op MIDI en klaar is kees. (save song :))

Ronald.
 
Origineel geplaatst door BDeep
Hoewel ik niet met Ableton werk heb ik nog nooit compatibiliteits problemen gehad met mac-windows. Zijn die er wel met Ableton dan? Lijkt me ook handig voor de TS om te weten.
...
Oh ja! Mocht je toch voor een powerbook kiezen, en je hebt het geduld, zou je kunnen wachten tot de powerbook met G5 uit is (nee, releasedate helaas niks over bekend). Ik weet ook wel dat er wat betreft computers elke maand wel iets uitkomt wat weer beter en sneller is, maar die G5 is ten opzichte van de G4 met plug-ins geloof ik een heel stuk beter. Was je toch niet van plan om extreem veel plug-ins te gebruiken is het al veel minder een argument natuurlijk.

Ik werk ook met Ableton op PC én Mac, heb nog nooit problemen gehad met projecten.

Wat het Powerbookverhaal betreft; de nieuwe serie PB 4 is net op de markt en het ziet er niet naar uit dat er dit jaar nog een versie komt met een G5 er in. Die G5 heb je ook niet nodig met Ableton, de performance van de huidige generatie PB's is nog meer dan uitstekend.
Voor meer info kan je uiteraard in de Mac thread terecht die op het forum aktief zijn.
 
Als je voor Live gaat zou ik toch even uitkijken met G4 laptops. Als je op het Live Forum de Peformance thread chekt, dan zal je zien dat die zo'n beetje helemaal onderaan scoren. De Pentium M processors en dan met name de nieuwe met 2MB cache scoren juist weer helemaal bovenin.
 
Als je dit bedoelde zie ik dat de PB in de middenmoot hangt van het rijtje. Meld er dan ook even bij dat het een mengelmoes is van desktops én notebooks van verschillende gebruikers die hun bevindingen hebben gepost waarvan niet te achterhalen valt hoe betrouwbaar het resultaat is.
 
Dat is de thread die ik bedoel.

Als je kijkt naar recente modellen, presteert de G4 gewoon ondermaats. Dat is een bekend verschijnsel bij Ableton gebruikers. In die grafiek op de eerste pagina staan lang niet alle resultaten vermeld.
Als je het interessant vindt, kan je de hele thread doorlezen en zelf bepalen hoe betrouwbaar je de resultaten vind. Waarom ik dat er bij moet vermelden ontgaat me even.......
 
Kijk, das nou een goeie discussie.

Ben vanmiddag met het hele zwikkie naar feedback gegaan. Ik heb feedback zover gekregen met de prijs dat ik geen drol hoefde bij te betalen. Dus het volgende heb ik meegenomen;

Apple Powerbook: 15,2-inch TFT-beeldscherm
Resolutie van 1280 x 854
1,67-GHz PowerPC G4
512 MB DDR333-geheugen
Ultra ATA/100, 80 GB
ATI Mobility Radeon 9700 (64 MB DDR)
Verbeterd toetsenbord met backlightverlichting
Gigabit Ethernet
FireWire 400 en 800
2 USB 2
Analoge geluidsinvoer en -uitvoer
DVI- en S-video-uitvoer

Novation Remote 25

Ableton Live 4.

De bedoeling is puur schetsen te maken met de powerbook. Dus een firewire/usb oplossing aan te schaffen alleen voor een hoofdtelefoon uitgang vind ik zonde van de centen. Zoals ik al eerder zei heb ik nog een volledige studio tot mijn beschikking met alle middelen om goed af te mixen.

Ik zal eerst met deze setup beginnen en zal ongetwijfeld nog dingen nodig hebben, maar de hoofdmoot staat.

Er zullen dus een aantal plugins op de powerbook komen te draaien met live. Een aantal samples of sample cd's er bij en gaan met die banaan.

Ben wel erg blij met de keuze en kijk er erg naar uit om op elke willekeurige plek creatief te zijn zonder in de studio te zitten.

In ieder geval dank voor jullie antwoorden :halleluja

Cheers, Acidism
 
Origineel geplaatst door ikke
yep, zonder extra soundcard is de latency op die Powerbooks fenomenaal laag.

Hier op een PowerMac G4 op 867 Mhz. eigenlijk ook geen last van latency. Ik merk er niks van als ik met een midi-keyboard een VST of Audiounit inspeel. Samples en VST's binnen Ableton lopen synchroon met m'n externe midi-apparatuur.
 
Origineel geplaatst door SoLiS
Dat is de thread die ik bedoel.

Als je kijkt naar recente modellen, presteert de G4 gewoon ondermaats. Dat is een bekend verschijnsel bij Ableton gebruikers. In die grafiek op de eerste pagina staan lang niet alle resultaten vermeld.
Als je het interessant vindt, kan je de hele thread doorlezen en zelf bepalen hoe betrouwbaar je de resultaten vind. Waarom ik dat er bij moet vermelden ontgaat me even.......

ai daar schrik ik wel ff van :( ben druk aant sparen voor een nieuwe ibook g4, maar als ik die performance zie... (is namelijk vooral voor ableton) Als ik thuis ben ff de test op mn pc checken.
 
Origineel geplaatst door justin
Voor 3000euro zou ik wat nieuw/2ehands goed spul kopen en evt je tekortkomingen in je studio ermee aanvullen. Snap trouwens ook niet wat je met een jd800 moet,bij het grof vuil bedoel je zeker.Koop dan jd990 met een vintage card.

Pardon?? Jij noemt JD-800 grof vuil?? Haal pek en veren! :maffia:

Enne... JD-990 is niet bepaald gebruiksvriendelijk, JD-800 wel. Maar misschien is justin wel een menu-man, ieder zijn meug natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door Vlex
ai daar schrik ik wel ff van :( ben druk aant sparen voor een nieuwe ibook g4, maar als ik die performance zie... (is namelijk vooral voor ableton) Als ik thuis ben ff de test op mn pc checken.

Ik zou me daar niet teveel zorgen over maken, 't is vooral de FX die de CPU opvreet. Op mijn Mac Mini krijg ik de CPU net over de 60% met die test.
 
Back
Top