Kontakt onder de loep

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.316
Locatie
Utrecht
Nu ik een weekie eigenaar ben van een gelicenseerde Kontak dacht ik even een user impressie te doen. Ik ga niets alle specs ophoesten, daarvoor check je de site van Native instruments zelf maar. Wat ik wilde doen is even alle dingen neerzetten die je echt opvallen als je er tracks mee maakt. Ik heb deze "echte" versie en een "uitgebreide evaluatie" versie al in 2 tracks gebruikt. Komt ie:

Het laden en browsen met samples:

Kontakt maakt het inladen van samples zo rete-makkelijk dat het niet meer leuk is. Wie ooit met een Yamaha, Akai of EMU bak uren lang layers heeft lopen mappen en velocities heeft lopen switchen zal stinkjaloers zijn.
Als je een map hebt maar daar alle samples in dan SHIFT+selecteer je die, je sleept ze naar een klavier op je scherm. Dan wordt het nifty: Als je de selectie omhoog duwt dan wordt de mapping van 1 sample in de collectie verspreid over meer toetsen, en als je naar beneden duwt dan worden ze over minder toetsen verspreid. Als je helemaal alles naar beneden duwt komen alle samples op 1 toetst. Deze worden dan automatisch ge-velocity-switched.
Dit is VET handig. Stel, 1 map met drumsamples. FF selecteren, slepen, hoppa: drumkit is klaar.
Een hele map met een gemulti-samplede Rhodes? FF slepen en spelen maar...

Modulatie:

Dit is wel 1 van de sellingpoint maar ik kan je aangeven dat de modulatiemogelijkheden helemaal kicken zijn. Je kan envelopes met 60 punts stages bouwen die ook nog op midi-timing reageren. Stepsequencers toewijzen aan welke parameter die je maar wil (en aan midi-timing gesynced). Rare shit allom dus.

Filters:

Oei, Oei, Oei...Deze filters zijn wel erg goed. De 36db filter is zo warm dat je er een eitje op kan bakken. Niets digitaal, gewoon heel mooi en rond en lekker.

Effecten:

De categorieen zijn een beetje gek (instrument-insert, group-inserts, sends) maar ze mogen er wel zijn. De Sends (Phaser, REverb, DElay en Flanger en nog eentje) zijn top notch! Goede uitgebreide parameters en alles weer syncbaar en moduleerbaar.

De insert zijn ook lekker. Gekke LOFI-dingen en distorion en ook nog compressie. De EQ klinkt ook zeer goed en is lekker makkelijk.

Meegeleverde Sample-CD's:

Erg goede en uitgebreide CD's met vooral realistische instrumenten. Drums, Percussie, Gitaar en Piano zijn allemaal ultiem gesampled. Erg helder en zeer dynamisch als je ze met verschillende velocities speelt. De mensen met een AKAI mpc2000 of iets dergelijks moeten maar 's de Djembe set laden en die spelen op je gelpads. Instant Shaka Zulu.


De Slechte-dingen:

Niet alles is halelujah, dus daar gaan we:

Grafische bugs. Soms blijft er wel 's een knopje hangen midden in je scherm
CPU hungry: Als je met de granulaire time en tone modus aan de slag gaat blijft er al snel niets meer over van je arme intelletjes.
MIDI-CC: Soms dan "leent" een instrument op een kanaal even een midi-CC van een ander. Das een ontzettende kutbug! Je draait dan bijvoorbeeld met CC 7 het volume op kanaal 3 zachter maar dan gaat kanaal 7 ook zachter! Oplossen NI!!!!

Verder hoor je mij niet klagen. Het werkt prettig, snel en is een boost voor je creativiteit.
 
Nee, sorry geen voorbeelden. Ik heb thuis geen internet en dan moet ik allemaal dingen naar mijn werk gaan slepen. Daar ben ik te lui voor 8o)

Verder zouden alleen de samplecd geluiden interessant zijn. Een sampler zelf klinkt zoals je zelf wilt natuurlijk..
 
bij native instruments zelf zijn volgensmij wel demo sounds te downen
 
klinkt lekker nolet!
shit ik dacht dat HALion makkelijk was qua samples slepen maar dit spant de kroon... moet ik Kontakt ook maar gaan kopen... bedankt hoor! daar gaat mn vakantie... ;)
 
Back
Top