DC offset flip: 8 bit data, 16 bit output!

Origineel geplaatst door synthmann
het kwartje is gevallen:okdan:

synthmann , jou verwijt ik niks , jij kan er waarschijk niks aan doen dan je gewoon een stuk kennis mist.

6 trak is gewoon niet zo wijs en zelfs dom om zo eigenzinnig vast te houden aan een principe waaraan geen enkele wetenschappelijk basis ten grondslag ligt.

Ik stel voor dat jullie allebei de basisprincipes van het binaire stelsel eens grondig gaan bestuderen,
Misschien komen jullie er dan achter dat een 8 bit signaal geen 8 niveau-verschillen maar 2 ^ 8 = 256 niveau-verschillen kent (amplitude rond nulpunt = max 127 ).

Er zal een wereld voor julle open gaan !

zet em op jongens !
 
hoe dan ook, 6 weet wel leuke puzzeltjes te bedenken!

Van mij mag ie elke week met een nieuwe stelling komen. :)
 
Origineel geplaatst door matt second
synthmann , jou verwijt ik niks , jij kan er waarschijk niks aan doen dan je gewoon een stuk kennis mist.

6 trak is gewoon niet zo wijs en zelfs dom om zo eigenzinnig vast te houden aan een principe waaraan geen enkele wetenschappelijk basis ten grondslag ligt.

Ik stel voor dat jullie allebei de basisprincipes van het binaire stelsel eens grondig gaan bestuderen,
Misschien komen jullie er dan achter dat een 8 bit signaal geen 8 niveau-verschillen maar 2 ^ 8 = 256 niveau-verschillen kent (amplitude rond nulpunt = max 127 ).

Er zal een wereld voor julle open gaan !

zet em op jongens !

ik vind em wel lachuh, ik heb mijn licht dus nog nooit van mijn leven laten schijnen op dat hele bit verhaal etc...muziek maken lukt ook prima zonder deze kennis (alleen zou ik dan wel misschien snappen waarom mijn latency hoger is bij 44.1khz dan bij 96 khz bij een zelfde buffergrootte, maar ja 2ms haal ik in beide gevallen uiteindelijk toch probleemloos door met buffer te gaan schuiven dus denk ik er niet dieper over na). Echter als ik mij er een uurtje aan zou zetten en er even een theorieboekje op na zou slaan zou ik net zo fanatiek mee kunnen lullen als beoefenen we hier allemaal relativiteitstheorie.

Voor een deel zit ik dus gewoon deze fantastische draad in leven te houden edoch.....

ik blijf erbij dat de eerste post van 6trak geniaal is. vergeet nou even dat bit verhaal maar kijk naar de golfvormen en het spiegeleffect. zeg me dan dat die golfvormen door die spiegel niet zo eruit gaan zien als 6trak beweert....idd, die tekening klopt, en dat is de charme van het idee, je hebt maar de halve golfvorm nodig vanuit de generator en niet meteen de hele, de spiegel maakt er een hele golfvorm van zodat je resources uitspaart. 8)
 
Origineel geplaatst door Backdrop
En als je nou eens 1 bit gebruikt om aan te geven of de amplitude positief of negatief is en de overige 15 bits gebruikt om alleen de positieve helft te coderen ? Wat zou hier dan het resultaat van zijn ?

-Edit
Dat moet ik natuurlijk anders zeggen. Je codeert wel het volledige signaal , positief en negatief, met 16 bits alleen je reduceert daarna de hoeveelheid data.

RIFF format is unsigned tot en met 8 bits (8 bits = 0 t/m 255). Vanaf 9 bits is het signed (bv 16 bits = -32768 t/m 32767)

Dus wat jij zegt wordt al gedaan. Voor resolutie maakt het niet uit of je signed of unsigned gebruikt.
 
Origineel geplaatst door synthmann

ik blijf erbij dat de eerste post van 6trak geniaal is. vergeet nou even dat bit verhaal maar kijk naar de golfvormen en het spiegeleffect. zeg me dan dat die golfvormen door die spiegel niet zo eruit gaan zien als 6trak beweert....idd, die tekening klopt, en dat is de charme van het idee, je hebt maar de halve golfvorm nodig vanuit de generator en niet meteen de hele, de spiegel maakt er een hele golfvorm van zodat je resources uitspaart. 8)

Dat is idd de grap van de hele draad. Het lijkt allemaal zo mooi te kloppen. En in decimale getallen doet het dat natuurlijk ook wel, maar je kunt daar niet direct een databesparingsverhaal in bits en bytes aan ophangen vanwege de wijze waarop waarop een waarde gerepresenteerd wordt in bits (zie alle eerdere posts over binair tellen). Dus: leuke gedachte, maar je kunt er in de bits- en bytespraktijk niets zinnigs mee.

Laat dit grote afwezige in deze draad 6 er echter niet van weerhouden goede ideeen te blijven posten!
 
Back
Top