Behringer DDX 3216

Origineel geplaatst door Bartology
In da house!! :D

Prachtig ding!

Ben er wel even mee zoet....!

Beetje rotte foto, met mijn telefoon gemaakt.

Rot? Voor een foto uit een GSM is dat echt heel goed hoor!
 
Ik heb iets wat ik niet begrijp.
Ik heb een hammerfall kaart met adat aangesloten op de DDX3216.
Ik neem audio op in een sequencer.
Echter ik kan na opname in mijn sequencer de boel terugspelen dat gaat ook via adat.
De volume van een opgenomen track in mijn sequencer kan ik tot +6 DB harder zetten als ik wil.
Wat ik niet begrijp het is digitaal 0 DB is dan toch de grens?
Dus hoe kan het zijn dat ik tot +6DB kan schuiven met mijn volume in mijn seqencer.
Ik maak hier ongetwijfeld een denkfout begrijpen doe ik het niet.
 
De volume van een opgenomen track in mijn sequencer kan ik tot +6 DB harder zetten als ik wil.
Wat ik niet begrijp het is digitaal 0 DB is dan toch de grens?

Nee. Bij 0dB op de faders wordt het signaal 1-op-1 doorgegeven, dus niet versterkt en niet verzwakt. +6dB is gewoon je signaal met 6dB versterken.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Nee. Bij 0dB op de faders wordt het signaal 1-op-1 doorgegeven, dus niet versterkt en niet verzwakt. +6dB is gewoon je signaal met 6dB versterken.

Ik bedoel dus de faders in de sequencer zelf. Maart daar geld hetzelfde dus voor?
Maar digitaal kan je toch niet hoger dan 0db dat is toch de grens?
 
Origineel geplaatst door Exzit
Ik bedoel dus de faders in de sequencer zelf. Maart daar geld hetzelfde dus voor?
Maar digitaal kan je toch niet hoger dan 0db dat is toch de grens?

In je software zit een automatische limiter ingebouwd. Als je in Cubase bv. boven de 0dBFS gaat moet er op de één of andere manier een limiter functie z'n ding gaan doen.
 
Ik bedoel dus de faders in de sequencer zelf. Maart daar geld hetzelfde dus voor?

Ah. Geen idee. Ik weet niet welke sequencer jij hebt (en als ik dat wel wist, wist ik het denk ik nog niet) :D

Maar digitaal kan je toch niet hoger dan 0db dat is toch de grens?

Hangt er helemaal vanaf op welke schaal je 0dB-niveau gedefinieerd is. De uitgangen van de DDX zijn maximaal +16 dBu bijvoorbeeld.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ah. Geen idee. Ik weet niet welke sequencer jij hebt (en als ik dat wel wist, wist ik het denk ik nog niet) :D



Hangt er helemaal vanaf op welke schaal je 0dB-niveau gedefinieerd is. De uitgangen van de DDX zijn maximaal +16 dBu bijvoorbeeld.

0db op de schaal van de seqencer is ook 0 db op de meters van de tracks in de DDX3216 als ik de wav's afspeel.
Maar ik kan dus die wavs met 6db versterken in mijn sequencer.
De meters in mijn seqeuncer gaan dan ook echt over de 0db heen, de schaal gaat daar verder door.
Op de meters van de tracks op mijn dbx3216 is 0 db de uiterste grens dus gaat de boel clippen als ik hem versterk in mijn sequencer.
Toch vind ik het ergens raar dat ik in sonar over de 0db grens kan gaan aangezien ik in het digitale domein zit en de ad conversie al gedaan is op mijn DDX3216 bij de opname. En aangezien het volgens mij ook digitaal blijft via adat als ik het weer terugspeel via mijn DDX3216.
 
Er is trouwens nog iets wat ik me afvraag.

Stel ik maak een mix met de opgenomen audio tracks in mijn sequencer op mijn DDX3216 en neem die mix weer op via bijvoorbeeld SPDIF of 2 nog overgebleven adat sporen.
Blijf ik dan digitaal of heb ik dan een extra da-ad conversie te pakken?
 
Origineel geplaatst door Exzit
Er is trouwens nog iets wat ik me afvraag.

Stel ik maak een mix met de opgenomen audio tracks in mijn sequencer op mijn DDX3216 en neem die mix weer op via bijvoorbeeld SPDIF of 2 nog overgebleven adat sporen.
Blijf ik dan digitaal of heb ik dan een extra da-ad conversie te pakken?

Dat lijkt me helemaal digitaal. Waar denk jij dat er dan een da-ad stap zit?
 
Origineel geplaatst door Exzit
0db op de schaal van de seqencer is ook 0 db op de meters van de tracks in de DDX3216 als ik de wav's afspeel.
Maar ik kan dus die wavs met 6db versterken in mijn sequencer.
De meters in mijn seqeuncer gaan dan ook echt over de 0db heen, de schaal gaat daar verder door.
Op de meters van de tracks op mijn dbx3216 is 0 db de uiterste grens dus gaat de boel clippen als ik hem versterk in mijn sequencer.
Toch vind ik het ergens raar dat ik in sonar over de 0db grens kan gaan aangezien ik in het digitale domein zit en de ad conversie al gedaan is op mijn DDX3216 bij de opname. En aangezien het volgens mij ook digitaal blijft via adat als ik het weer terugspeel via mijn DDX3216.

Zoals ik al gezegd heb heeft je sequencer een limiter functie. Je stuurt een channel die zogezegd hoger dan 0dBFS is naar een stereo uitgang van je sequencer en die stereo uitgang compenseert waarschijnlijk via een limiter die oversturing. Je hebt als het ware een virtuele headroom in je sequencer.

Als je een individuele track van je sequencer naar je DDX stuurt zal 0dBFS wel de uiterste limiet zijn omdat op de channel uitgang in je sequencer waarschijnlijk geen limiter zit (enkel op groepen/bussen/summing schat ik) en omdat 0dBFS nu éénmaal de limiet is van ADAT.

Zet bv. op een individuele track een software limter (waves L2) , boost je levels met 6dB. Nu kan je wel een luider signaal naar je ddx sturen, dit is hetzelfde zoals je interne mixbus van je software sequencer dit compenseert.

Je AD converter bepaalt welke analoge waarde overeenkomt met de 0dBFS waarde. 0dBFS (digitaal) komt algemeen overeen met waardes tussen de 16 dBu en pakweg 28 dBu (afhankelijk van de AD converters die je hebt).
 
0dBFS (digitaal) komt algemeen overeen met waardes tussen de 16 dBu en pakweg 28 dBu (afhankelijk van de AD converters die je hebt). [/B]

+16dBu inderdaad op de DDX.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Dat lijkt me helemaal digitaal. Waar denk jij dat er dan een da-ad stap zit?

Omdat ik over mijn opgenomen audio tracks ook aux1 en aux2 etc gebruik in de mix en dat dus weer opneem.
Dan moet er dus wel een ad-ad conversie zijn aangezien mijn effectaparaat in deze analoog is.
 
Origineel geplaatst door Exzit
Omdat ik over mijn opgenomen audio tracks ook aux1 en aux2 etc gebruik in de mix en dat dus weer opneem.
Dan moet er dus wel een ad-ad conversie zijn aangezien mijn effectaparaat in deze analoog is.

Ah, ja, dat pad is inderdaad analoog. Maar de mix is digitaal, dus de rest van je signaal blijft in het digitale domein.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ah, ja, dat pad is inderdaad analoog. Maar de mix is digitaal, dus de rest van je signaal blijft in het digitale domein.

Dat lijkt me vreemd want voegt hij dan alleen de analoge galm toe aan het digitale domein?

Ik heb een mix van 8 kanalen drums eerder opgenomen op audio en die staan op kanaal 17 t/m 25 waar iets reverb over heen gaat via externe fX.

Dus via de multiout gaan signalen naar de ingangen van de fx en de uitgangen van de fx gaan naar de analogen kanalen 15 en 16. .(nadat je het aux1 en aux 2 niveau in de auxfader etc hebt ingesteld.)
Je doseert dus de galm met kanaal 15 en 16.
Dit vormt samen met 17 t/m 25(audio drums van sequencer) de mix op de master.

Dus lijkt het dat 17 t/m 25 van digitaal naar analoog gaan waarnaar de galm wordt toegevoegd via analoog 15 en 16 en dat gaat naar de master en wordt dan weer omgezet naar digitaal.


Of is hetinderdaad zo dat kanaal 17 t/m 25 digitaal blijven en dat alleen specifiek de galm er door de DDX3216 met ad conversie digitaal er aan toegevoegd wordt?
 
Dus lijkt het dat 17 t/m 25 van digitaal naar analoog gaan waarnaar de galm wordt toegevoegd via analoog 15 en 16 en dat gaat naar de master en wordt dan weer omgezet naar digitaal.

Dan zou de DDX naast een 32-kanaals digitale mixer ook nog een volledige 32-kanaals analoge mixer bevatten?

Of is hetinderdaad zo dat kanaal 17 t/m 25 digitaal blijven en dat alleen specifiek de galm er door de DDX3216 met ad conversie digitaal er aan toegevoegd wordt?

Inderdaad. Wat op 15+16 binnenkomt gaat eerst door de AD en wordt dan pas gemixt.
 
Hoe zit dat eigenlijk met de levelmeter per kanaal op de ddx? Deze loopt tot +12dB.
Staat die +12dB in verhouding met 0dbFS?
 
Origineel geplaatst door sten
Hoe zit dat eigenlijk met de levelmeter per kanaal op de ddx? Deze loopt tot +12dB.

Nee, dat is een misverstand. Die +12 is de schaal van de fader, niet van de meter. De meter heeft dezelfde schaal als de grote meter rechtsboven en loopt dus tot 0.
 
Back
Top