Teenage Engineering OP-XY

1731612689074.png

Tijd om flink in je buidel te tasten.
De Teenage Engineering OP-XY is hier, voor "maar" 2299 euro'tjes.

De OP–XY is een krachtige sequencer, synthesizer en sampler. Stapel geluiden op een 64-staps raster en creëer duizenden projecten. 24-toetsen toetsenbord en een multi-uit jack waarmee je een van de vier uitgangen kunt selecteren. Met 8 unieke synth-engines, twee send-effectslots en brain™ voor transpositie—een complete studio die in de palm van je hand past.

• sequencer, synthesizer and sampler
  • built-in speaker for room-filling sound
  • 16 hours usb-c rechargeable battery
  • multi-out port
  • thousands of user projects
  • 8 unique synth engines
  • usb-c audio/midi host
  • dimensions: 288 x 102 x 29 mm | 11.4 x 4 x 1.2 in
  • weight: 900 g | 31.7 oz

Attachments

• 1731612639351.png
    1731612639351.png
    402,4 KB · Bekeken: 74
verkeerde topic.. maar dit is wel een price drop..
never mind.. ik was niet ingelogd en dit was taxfree kennelijk. :D €1600vs €1940, die laatste is een beetje de prijs volgens mij..

1732443668493.png

Laatst gewijzigd:
OP-XY blaast mij niet omver tot nu toe. Zit in de manual te snuffelen (die nog niet compleet is) + demo you tube filmpjes. Vind het niet waard om hieraan 2233 euro aan uit te geven.
Denk dat ik toch ga proberen mijn OP-Z te repareren.

iedereen ze ding. Multisamples is voor mij wel een ding. Maar die kleine toetsjes ook. dat lijkt me weer minder.
Kan me wel voorstellen dat ik hem ooit nog aanschaf maar ben blij me een goedkope field. De 4 stereo tracks en usb host zullen hier goed van pas komen.
zou de workflow wel kunnen waarderen maar de xy is eigenlijk geen op1 omdat er niet de tape workflow in zit.
Altans dat denk ik. kan het ook mis hebben.
Lineare audio tracks en synths zijn voor mij het aller belangrijks.
Ben beniewd hoe het nu op de xy zit. of de tape een soort buffer effect is.
Of dat je toch een aantal audio tracks hebt waarmee je kan ping pongen en bouncen.

mja.. beetje creatief denken idd.. Het kan op de MV1 ook met de XY, opname naar sample truc.. zo deed ik wel es wat.. de MV1 werkt met phrases (wat kleine opnames zijn).. deze in een drumkit pannen, 8 links en 8 rechts bv en resamplen.. zo kom je ook aan je koortjes.. :D Nadeel van samples afspelen is dat ze een trigger nodig hebben.. als je dus net op een opmaatje begint mis je die trigger in een loop van 21.1.0-25.1.0 zit.. de trigger op 24.4.0 is ook een optie.. maar niet alle sequencers zetten het staartje voort op 21.1.0.. maar ok.. het is niet eind van de wereld.. :)

Ik vond de OP1 met die vage sequencers net zo ruk als een MPC maar die heeft tenminste gewoon 8 stereo audiotracks en toch betere fx... voor mij was de RS7000 de best uitwerkte sequencemethode ooit. De OP-z (en zo ook de XY) is vrijwel een copy van dit principe.. Analog 4 werkt hetzelfde ongeveer. Voor nu hou ik me maar zoet met mijn Deluge als ik ergens moet verblijven, verstoken van mijn apparaatjes.. die doet ook gewoon multitracken en die arranger methode is echt geniaal.. :)

Oh.. het ding hieronder vond ik ook een leuke vondst.. Je kunt net als in Elektron en Circuit een step monitoren.. en ziet op de ring eromheen in de recordmode welke noten er in een step zitten.. en je kunt zelfs het hele arrangement per step monitoren, wat weer tot nieuwe ideetjes leidt.. Bij Elektron en de Novation Circuit (en SL MKII) is dat beperkt tot 1 track.

Ik merk dat ik door TA's user interfaces al gelijk blokkeer. Nou ben ik sowieso geen held in sequencers met ieniemini knopjes en menutjes om doorheen te moeten (ben al meer dan een jaar bezig de mpc one onder de knie te krijgen, zucht/lol) maar dit lijkt me een hel om mee te moeten werken (maar missschien blijkt dat in praktijk heel erg mee te vallen).

Verder wil ik voor 2200,- ook iets dat uitstraalt dat het veel geld kost, het oog wil ook wat.

Nee , ik snap het niet
Oftewel koop je dit omdat het portable is maar toch niet omwille van de sequence capabilities ?
Sequencers gebruik je sowieso in je studio , en er zijn veel betere sequencers te vinden voor die prijs .
Voor de synth engines moet je het al zeker niet doen , dumbed down engines met 4 parameteres ..yeah right :)
Sommige mensen denken nog steeds dat ze premium quality krijgen met tailor made components , niks van dat .
Het zijn voornamlijk off the shelf componenten die je overal kan vinden , enigste pluspunt is dat ze nu cherry ultra low profile switches gebruiken ipv rubber dome scissor switches
Het is imho een overpriced leuk dingetje met een artificieel hoog gehouden prijs ,mede veroorzaakt door influencers , moma exposure en de price bump van de eerst op-1

Die gast hierboven luister ik niet naar.
Bedoel in de video hierboven.

De XY lijkt me een heel tof ding en de field ook.
Ben een verwent OG OP1 gebruiker.
Ik snap dat dance producers, programeurs van muziek de XY wellicht tof vinden.
Ik maak muziek 'meestal' met de hand en daar past de tape workflow beter bij..
Takes inspelen, indrummen ed.
De sequencers maar weinig gebruikt.

Maar wat er aan geluid uit de OP1 komt is super mooi,
zelf met maar 4 parameters.
De sampler is ook super creatief.
Het is voor mij niet alleen een portable ding maar ook in de studio brengt het focus.
Gebruik heb ook vaak icm met modular.
Bv de sounds door een wavefolder halen etc.

Ik weet echt wel complexe sounds te proggen op bv de Z1, Quantum, modular etc etc. Das ook leuk.
Maar voor mij:

Tone is everything

Toen de field uitkwam haakte af om de prijs,
Nu gelukkig door de XY is de field voor een goede prijs te krijgen.

Ik ben het ook eens met tone is everything.
Een reissu sp1200 van Dave R vind ik leip.
Maar top notch sound is top notch sound en daar dok je voor. Ik ken die video maker zelf niet maar ik ga het wel kijken

In tegenstelling tot de 6 en 12 seconden sampling time voor synth en drum sampler op de OP-Z.
Heeft de OP-XY 20 seconden sampling time per toets. Dat is 24 x 20 = 480 seconden per sampler.
Door waarschijnlijk een bug kun je niet tot en met 20 seconden samplen, maar tot ongeveer 18 seconden.
Waarschijnlijk kan dit eruit ge-patched worden. zie filmpje hieronder.

Gebruik in de studio lijkt me ook niet optimaal... Het lijkt me echt een ding voor op de bank, in de vakantiebungalow of op de hotelkamer.

Ik vind dit altijd een beetje een raar iets, maar dat kan echt aan mij liggen. Als ik muziek wil maken, trek ik me terug in mijn studiootje. Als ik op de bank wil zitten, bijvoorbeeld om tv te kijken, ga ik op de bank zitten. Ik vind iets kopen met beperkingen, maar waar je 'zo lekker muziek mee kunt maken terwijl je op de bank zit' dus een vreemd fenomeen - idem voor in de trein of op een hotelkamer. Het is een beetje hetzelfde als een oplossing zoeken voor het feit dat je niet kunt stijldansen tijdens je taekwon-do-lessen. Ga dan gewoon stijldansen...

Laatst gewijzigd:
Ik vind dit altijd een beetje een raar iets, maar dat kan echt aan mij liggen. Als ik muziek wil maken, trek ik me terug in mijn studiootje. Als ik op de bank wil zitten, bijvoorbeeld om tv te kijken, ga ik op de bank zitten. Ik vind iets kopen met beperkingen, maar waar je 'zo lekker muziek mee kunt maken terwijl je op de bank zit' dus een vreemd fenomeen - idem voor in de trein of op een hotelkamer. Het is een beetje hetzelfde als een oplossing zoeken voor het feit dat je niet kunt stijldansen tijdens je taekwon-do-lessen. Ga dan gewoon stijldansen...
Nou ja, het is vooral dat ik mezelf niet op zo'n klein, beperkt ding zie priegelen als ik in dezelfde ruimte een volledige DAW en batterij aan full size gear en controllers heb staan. Net zo min als dat ik snel een Gameboy zal pakken als ik in dezelfde ruimte ben als waar mijn consoles en 55" TV staan. Op de bank doe ik in de praktijk niets met muziek, maar als ik een paar dagen weg ga vind ik het wel leuk een muziekspeeltje in de koffer te gooien. Daar gebruik ik nu de SP-404 Mk2 voor (aangezien die standalone en in combinatie met smartphone heel veel kan en ook op batterijen werkt - maar omdat het geen kabouterding is en goede i/o heeft draait ie ook volwaardig in de studio mee), maar daar zou de OP-XY ook perfect voor zijn, eventueel in combinatie zelfs. Maar goed, voor zulk beperkt gebruik is €2300 natuurlijk volslagen belachelijk. Dan zou ik eerder €450 in een Ableton Move oid investeren.

Laatst gewijzigd:
Ja, ik snap dat ook niet zo goed.
Maar eigenlijk moet ik zeggen : dat werkt bij mij blijkbaar niet zo.

Thuis heb ik alles klaar staan in de studio, dus ga ik daar zitten als ik zin heb.
Maar voor 'weg van huis' zie ik het echt wel als een meerwaarde dat je 'iets' bij je hebt om muziek te maken.
Voor mijzelf heeft dat alleen niet heel veel waarde, omdat ik zelden weg van huis ben 'en' tijd over heb om muziek te maken.
Als ik weg ben, is dat vaak werk gerelateerd en dan ben ik aan het werk (en rijd weer terug naar huis als ik klaar ben)
OV past helaas niet bij de locaties die ik bezoek, dus dat is geen optie.
En als ik met de fam of vrienden op pad ben, ga ik niet remi muziek zitten maken met een koptelefoon op.

Dussssss.

Ik behoor niet tot de doelgroep en heb Koala gekocht voor die schaarse momenten dat ik tijd over heb en niet thuis ben.

Ik vind iets kopen met beperkingen, maar waar je 'zo lekker muziek mee kunt maken terwijl je op de bank zit' dus een vreemd fenomeen - idem voor in de trein of op een hotelkamer. Het is een beetje hetzelfde als een oplossing zoeken voor het feit dat je niet kunt stijldansen tijdens je taekwon-do-lessen. Ga dan gewoon stijldansen...
Iedereen zijn eigen plezier natuurlijk.
Maar ik ga ook met een gitaar op de bank zitten of op een bankje buiten.
Wat is daar nou raar aan? Tja een Piano of synth kan dat niet mee. Zeker niet dat bakbeest die jij gekocht hebt :)
Tenzij het een portable apparaat is.

Ik zet ook wel een setup in de tuin. Gitaar, amp, synths etc.
In de tuin is het helemaal chill en dat komt de muziek ten goede.

Of wellicht snap ik je punt niet zo.
Maar een intrument heeft altijd beperkingen.

ik heb net een op1 field gekocht. zie van de op1 xy af omdat deze de 4 linear audio tracks mist.
De tape op de xy lijkt me een soort buffer. en 1 lineare track kan ik weinig mee.
En ik echt 4 stereo tracks van goede kwaliteit kan gebruiken.
De op1xy heel tof. ook tof dat ik door de xy de field voor 1200 heb opgepikt.
denk niet dat ze nog heel veel verder zullen zakken.
Jaaa ik zie nu ook dat de Field binnen handbereik komt na de release van de XY. Ben erg benieuwd wat jij van de overall-sound vind van de field. Ik ben ook al +10 jaar verslaafd aan mijn og op-1 (ja ik gebruik hem nog steeds bijna dagelijks) en zit nu ook serieus te kijken naar een field maar ben nu vooral benieuwd naar jou ervaring (desnoods in een pb om dit topic niet teveel offtopic te laten worden)

ja ik heb al een 5 jaar de OG op1 en gebruik die nog regelmatig.
De OP1 field zie ik dan maar als een stereo update en er lijkt me niet veel anders aan.

Weet nog niet of ik de OG weg doe. lijkt me tof als duo. ook voor de kids.
verder combineer ik de op1 met de Squarp hermod die in een 4ms mini case zit.

Anyhow als de XY 4 stereo tracks had dan had ik hem gekocht.
ik hoor van veel mensen dat de field meer hifi is en de og meer lofi en dat lofi randje in de og vind ik echt goud. Wat mij ook erg aanspreek van de field is de opties om meerdere projecten op te slaan en de (ver)nieuw(e)(de) fx . Die tape modes zouden de field een beetje als de og kunnen laten klinken. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat jij van het sonische verschil vind

Oftewel koop je dit omdat het portable is maar toch niet omwille van de sequence capabilities ?
Sequencers gebruik je sowieso in je studio , en er zijn veel betere sequencers te vinden voor die prijs .
Voor de synth engines moet je het al zeker niet doen , dumbed down engines met 4 parameteres ..yeah right :)
Sommige mensen denken nog steeds dat ze premium quality krijgen met tailor made components , niks van dat .
Het zijn voornamlijk off the shelf componenten die je overal kan vinden , enigste pluspunt is dat ze nu cherry ultra low profile switches gebruiken ipv rubber dome scissor switches
Het is imho een overpriced leuk dingetje met een artificieel hoog gehouden prijs ,mede veroorzaakt door influencers , moma exposure en de price bump van de eerst op-1
De sequencer is echt wel bijzonder te noemen. Het is de combinatie van mogelijkheden (punch in, step components, brain) die hem zeer interessant maken. Alles wat je doet kan je opnemen in parts en dat is dan afzonderlijk van de part met de noten. Zie het als automation die je los kan arrangeren. Los van de instrumenten en drums. Erg cool. De enige sequencer die ik ken die dit kan benaderen is de Cirklon en die is ook niet goedkoop. En ja, de synth engines zijn beperkt, maar slechts 4 parameters klopt niet. Je hebt ook subfuncties zoals envelopes (2x), filter en LFO. Daarnaast is dat wat er uitkomt qua klank erg goed. Je kan zelfs de preset en alle settings opslaan per part. Ik heb hem in mijn studio een beetje vergeleken met andere gear en hij blijft prima overeind tussen het high-end spul.

De prijs is zeker een discussiepunt, die vind ik ook belachelijk hoog. Met name als je naar de hardware kijkt.
De feature set en software zijn echter next level. Niets betaalbaars wat in de buurt komt naar mijn mening. Of hij daarmee dat geld waard is? Geen idee. Blijft heel veel geld.

Back