Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

3u les online van distort the preamp. Die kerel is een vat kennis. En dan met mijn ableton project dat hij toont. Pure luxe. Dat hij nog plaats heeft in zijn agenda is omdat mensen m niet kennen denk k
Wat gaaf! Distort the Preamp is de Bob Ross van de muziek.

Ik balanceer tussen 'hier krijg ik nooit wat uit'en 'wow wat een lekkere sound'. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de effecten.
Wat ik - onder andere - jammer vond aan de PolyBrute, was dat de ringmod een effect was, dus aan het eind van de 'geluidsketting', ipv dat je het kunt gebruiken om het geluid in de basis, dus nog vóór het filter, te kneden. Op de Minilogue kan ik ringmod zelfs met x-mod én met sync combineren - allemaal vóórdat het geluid door het filter gaat (en dat voor een fractie van de prijs van de Brute, minus twee stemmen weliswaar).

En on topic: ik heb de Korg Monotron-delay als external effect geconfigureerd, in Ableton. Plus: m'n Stereoping-controller geconfigureerd om de VX90 te programmeren. Z'n grote broer (de programmer) gaat in de verkoop en ik heb al een koper.

Polybrute aangezet, een half uur gekloot om een beetje fatsoenlijke pluck te krijgen. Helaas niet naar wens, polybrute weer uitgezet.
Polybrute en ik pasten niet goed bij elkaar. Heb daarom een tijd geleden een super gemini gekocht. Bevalt mij zoveel beter

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Het viel me ineens op dat mijn cross mod op mijn polivoks het niet meer deed. VCO2 komt wel binnen op VCO1. Weerstand gemeten in de potentiometer en die lijkt aan gort. Nu de leuke taak om de hele pcb en het frontje plus knoppen los te maken....en een nieuwe potmeter te vinden.

Succes!
Dat moet ik eiglk ook doen bij 2 pots van mn Polivoks (of iig openen en schoonmaken). Is geen simpel klusje en er zijn niet veel reparateurs die graag op een Polivoks werken. (mocht je iemand vinden dan verneem ik het graag van je!)

Succes!
Dat moet ik eiglk ook doen bij 2 pots van mn Polivoks (of iig openen en schoonmaken). Is geen simpel klusje en er zijn niet veel reparateurs die graag op een Polivoks werken. (mocht je iemand vinden dan verneem ik het graag van je!)
Het is me wel een synth ja, heb hem al een paar keer onderhanden gehad als hobby reparateur ( zie Vintage audio repair blog) . Maar heb nog niet de main boards eruit gehaald. Leuke uitdaging... Ik vind het wel een blijvertje ondanks zijn kuren. Hoop dat hij weer even door kan gaan na deze reparatie. Mooie sound en looks.

Het is me wel een synth ja, heb hem al een paar keer onderhanden gehad als hobby reparateur ( zie Vintage audio repair blog) . Maar heb nog niet de main boards eruit gehaald. Leuke uitdaging... Ik vind het wel een blijvertje ondanks zijn kuren. Hoop dat hij weer even door kan gaan na deze reparatie. Mooie sound en looks.
Ja idd, echt een tank en wat een sound!
Welke reparaties heb je er zelf al aan gedaan?

Als je de main boards eruit haalt moet je bij het terugplaatsen even opletten dat je de metalen strip die ze vasthoudt niet te straks vast schroeft. Bij die van mij stopt ie dan met werken, maar als ik het wat minder straks vastzet doet ie het weer.
Wel best onhandig dat de synth op z'n kop moet liggen om eraan te kunnen werken, maar goed, kussens eronder en het blijft wslk allemaal wel heel :D

Begonnen aan een nieuw project - ja, ik blijf bezig als afleiding - getiteld Deserts.

Ja idd, echt een tank en wat een sound!
Welke reparaties heb je er zelf al aan gedaan?

Als je de main boards eruit haalt moet je bij het terugplaatsen even opletten dat je de metalen strip die ze vasthoudt niet te straks vast schroeft. Bij die van mij stopt ie dan met werken, maar als ik het wat minder straks vastzet doet ie het weer.
Wel best onhandig dat de synth op z'n kop moet liggen om eraan te kunnen werken, maar goed, kussens eronder en het blijft wslk allemaal wel heel :D
Zie blog in mijn vorige bericht. Éen oscillator deed het niet toen ik hem kocht. Later viel ook de tweede oscillator uit. Ook nog wat condensatoren vervangen. Ik ga denk ik ook meteen twee andere simpele mods doen om de cross mod range te verhogen en de range van het filter beter af te stellen.

Zie blog in mijn vorige bericht. Éen oscillator deed het niet toen ik hem kocht. Later viel ook de tweede oscillator uit. Ook nog wat condensatoren vervangen. Ik ga denk ik ook meteen twee andere simpele mods doen om de cross mod range te verhogen en de range van het filter beter af te stellen.
ah, je blog linkje had ik over het hoofd gezien, die ga ik eens checken.

Ben zeer benieuwd naar je bevindingen mbt crossmod range en filter range. Als dat goed uitpakt ga ik die ook doen. Filter sweetspot is helaas echt wel te klein op de Polivoks.

ah, je blog linkje had ik over het hoofd gezien, die ga ik eens checken.

Ben zeer benieuwd naar je bevindingen mbt crossmod range en filter range. Als dat goed uitpakt ga ik die ook doen. Filter sweetspot is helaas echt wel te klein op de Polivoks.
Ik zal het je wel even laten weten!

Ik heb alle verschillende filters van de OB-X8 eens goed beluisterd en vergeleken. Een klassieker en een simpel om te maken is “Tom Sawyer” filter sweep sound van Rush. Unison, resonance op max, OSC detune, filter env met hoge decay en lage sustain, en de vintage knop. Classic Oberheim. Het laag lijkt goed overeind te blijven. Of een klassieke OB pad in combinatie met een Eventide pitchshifter en reverb. Instant ambient.

Ik heb de Prophet-10 vast uit de opstelling gehaald en de nieuwe keyboard Visie gerealiseerd

1761688318138.png

Merci!
Leuk stuk op je blog! Knap dat je het repareren zo even oppakt, maar ik neem aan dat je wel ergens al wat ervaring had?
Thanks! Nee, totaal geen verstand. Wist nog niet wat een pinout was. Mijn eerste blogpost gaat over mijn voorbereiding. Het is eigenlijk zin hebben om een eerste investering te doen, het vervolgens leuk vinden te puzzelen , durven, en je gezonde verstand gebruiken.
Neemt niet weg dat soms ook wel eens iets niet gaat zoals je wilt. Ik heb een Jupiter 4 gekocht laatst waar heel veel mee mis was en waar ik bij iets niet uit kwam wat te lang duurde ( ik wil ook nog muziek maken..) Die staat nu bij Maarten van Artefacts om hem maar meteen helemaal goed te reviseren. En daar leer ik dan ook weer van. Ik merk dat het zelf kunnen repareren wel echt een toegevoegde waarde heeft als je veel oud analoog spul hebt.

Thanks! Nee, totaal geen verstand. Wist nog niet wat een pinout was. Mijn eerste blogpost gaat over mijn voorbereiding. Het is eigenlijk zin hebben om een eerste investering te doen, het vervolgens leuk vinden te puzzelen , durven, en je gezonde verstand gebruiken.
Neemt niet weg dat soms ook wel eens iets niet gaat zoals je wilt. Ik heb een Jupiter 4 gekocht laatst waar heel veel mee mis was en waar ik bij iets niet uit kwam wat te lang duurde ( ik wil ook nog muziek maken..) Die staat nu bij Maarten van Artefacts om hem maar meteen helemaal goed te reviseren. En daar leer ik dan ook weer van. Ik merk dat het zelf kunnen repareren wel echt een toegevoegde waarde heeft als je veel oud analoog spul hebt.
helemaal knap :D Ik heb alleen je Polivoks blogposts gelezen, zal die andere ook eens lezen.

Ik heb ongeveer dezelfde instelling, met bijbehorende hoeveelheid oude gear, maar iets minder durf.
Ik probeer zeker dingen zelf te repareren, maar durf ook (te makkelijk/snel?) toe te geven wanneer het mijn pet te boven gaat. Dan laat ik het doen.
Heb wel al redelijk wat dingen zelf gefixt en wat onderdelen vervangen. Goed uitmeten waar een probleem zit kan wel echt veel tijd kosten en die heb ik er niet altijd voor over.

helemaal knap :D Ik heb alleen je Polivoks blogposts gelezen, zal die andere ook eens lezen.

Ik heb ongeveer dezelfde instelling, met bijbehorende hoeveelheid oude gear, maar iets minder durf.
Ik probeer zeker dingen zelf te repareren, maar durf ook (te makkelijk/snel?) toe te geven wanneer het mijn pet te boven gaat. Dan laat ik het doen.
Heb wel al redelijk wat dingen zelf gefixt en wat onderdelen vervangen. Goed uitmeten waar een probleem zit kan wel echt veel tijd kosten en die heb ik er niet altijd voor over.
Herkenbaar!

Back