"Waarom moderne synthese beter is dan analoog"

veel lol met die amigo sampler waar ik al die ouwe stabs indonder, lekker ranzig en digitaal, maar wel lekker
 
Ik wil nog graag een hele dikke digitale synthesizer, maar die Waldorfs kunnen me helaas niet bekoren. Wel hele mooie UIs. Wavestate, C15 en Osmose doen het ook niet helemaal voor mij. Ik blijf zoeken, voorlopig doe ik het met plugins.

Ideale digitale synth zou voor mij iets van een Omnisphere in hardware met analoge filters optie voor alle voices (dan ook direct 32 voices) en de UI van een Quantum
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Een hardware versie van Logic Pro's Alchemy zou ik direct kopen. Niet omdat 'ie analoog klinkt, maar omdat deze zo veelzijdig is.
 
@rvanommen taggen geen probleem dude :-) ja dat heb ik met de Quantum.
Die heeft geen karakter want die kan soundwise zo wat alles.

Ik krijg er heerlijk organische sounds uit met samples en roundrobin.
Daarna veel random pitch, env attack, filter freq, resonance en gaan.
De analoge filters vind ik wel echt een plus.
Das dan 1 van de 3 OSC's. daarna kun je nog verder layeren.

De Quantum is wel een beetje als Alchemy in hardware met analoge filters.
Gebruik zelf Camel Audio Alchemy nog steeds.

Camel Audio Alchemy vst is dacht ik helemaal analoog.
Ook de Ram chips in de Quantum zijn helemaal met analoge 3.3v voltages.
En op een forum praten kan idd echt niet.
 
Ideale digitale synth zou voor mij iets van een Omnisphere in hardware met analoge filters optie voor alle voices (dan ook direct 32 voices) en de UI van een Quantum
Waarom zou je dat willen als Omnisphere al bestaat zo in software form? Zo’n complexiteit in hardware wordt alleen maar heel veel menu diven. En, tot op heden, gaat dat op software altijd nog veel sneller en eenvoudiger.
 
Waarom zou je dat willen als Omnisphere al bestaat zo in software form? Zo’n complexiteit in hardware wordt alleen maar heel veel menu diven. En, tot op heden, gaat dat op software altijd nog veel sneller en eenvoudiger.
Ik heb een hekel aan met een muis werken als het op muziek aankomt.
 
Ik heb nooit met omnisphere gewerkt dus ik kan het niet inschatten, maar er zijn hardware methoden om een groot menu behapbaar te maken zonder muis. Context driven dus hardware knop draaien opent relevante pagina (bv cutoff draaien opent filter pagina). Touch screen voor sommige functionaliteit. Soft knoppen aan rand van scherm voor andere.
 
Ik heb nooit met omnisphere gewerkt dus ik kan het niet inschatten, maar er zijn hardware methoden om een groot menu behapbaar te maken zonder muis. Context driven dus hardware knop draaien opent relevante pagina (bv cutoff draaien opent filter pagina). Touch screen voor sommige functionaliteit. Soft knoppen aan rand van scherm voor andere.

Ik heb omnisphere en hardware (midi controller) er aan toewijzen is eigenlijk onbegonnen werk, de mogelijkheden zijn echt ongelooflijk veel.
Touchscreen heb ik overigens ook en dat werkt maar half met Omnisphere.
 
in 2024 niet met een muis willen werken is wel erg fundamentalistisch....
Kijk maar uit dat je niet op een AIVD lijst komt te staan. :P
 
Ik heb omnisphere en hardware (midi controller) er aan toewijzen is eigenlijk onbegonnen werk, de mogelijkheden zijn echt ongelooflijk veel.
Touchscreen heb ik overigens ook en dat werkt maar half met Omnisphere.

Ik heb alle functies van omnisphere toegewezen aan 2 BCR2000's :) Heb al die parameters voor alle verschillende midi channels voor de multis moeten programmeren op verschillende presets op de controllers en ben er wel 2 weken aan bezig geweest. Heb ook layouts gemaakt voor die setup want was te veel om het te onthouden :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap anti-muis fundamentalisme ook niet zo. Functies die fijn zijn om realtime en met een knop te bedienen zoals filter cutoff etc. map je naar een controller. De rest lijkt me nogal onnodig moeilijk doen. Voor veel dingen zijn muis en beeldscherm juist veel sneller en overzichtelijker, zeker bij zo'n uitgebreide plugin.
 
Ik snap anti-muis fundamentalisme ook niet zo. Functies die fijn zijn om realtime en met een knop te bedienen zoals filter cutoff etc. map je naar een controller. De rest lijkt me nogal onnodig moeilijk doen. Voor veel dingen zijn muis en beeldscherm juist veel sneller en overzichtelijker, zeker bij zo'n uitgebreide plugin.
Het is een beetje zoals de analoog vs digitaal discussie...je hoeft het niet te snappen ;)
 
Het is een beetje zoals de analoog vs digitaal discussie...je hoeft het niet te snappen ;)
Haha, nee iedereen moet ook lekker doen wat 'ie leuk vindt natuurlijk. Ik vind knoppen draaien en met hardware stoeien ook te gek, maar ik werk tegelijkertijd ook veel met plugins en die hebben weer hun eigen kracht. Het fijnste vind ik als iets een echt goede interface heeft dat past op het hok waar het in draait. Bij plugins vind ik het fijn als ze lekker veel scherm gebruiken en elementen gebruiken die we kennen uit de software in plaats van dat ze hardware na ga doen. Daarom gebruik ik liever Fabfilter dan veel plugins die een exacte frontend van een bestaande EQ of compressor nabootsen bijvoorbeeld. Andersom vind ik het dan ook weer niet zo handig om een synth die gemaakt is voor een scherm te 'vangen' in een hardware hok met een interface die daar niet voor gemaakt is. Zoals ik eerder al opmerkte: je moet gewoon alles hebben :D
 
Ja, daar heb ik persoonlijk ook een hekel aan; het exact emuleren van een harwarde interface in de software wereld ondanks dat het onpraktisch is op veel vlakken. Bediening met muis is namelijk fundamenteel anders dan met twee handen knoppen draaien en schuiven etc.
 
Ik snap anti-muis fundamentalisme ook niet zo. Functies die fijn zijn om realtime en met een knop te bedienen zoals filter cutoff etc. map je naar een controller. De rest lijkt me nogal onnodig moeilijk doen. Voor veel dingen zijn muis en beeldscherm juist veel sneller en overzichtelijker, zeker bij zo'n uitgebreide plugin.
Niks mis met muizen 🐈, maar ik werk overdag al continu met een muis en een beeldscherm voor m'n werk. Dus ik vind het fijn om dan 's avonds muziek te kunnen maken zonder een muis en een computer (op het DAW-gebeuren na). Beter voor een RSI-loze arm en ik heb dan het idee dat ik wat anders doe dan achter een computer zitten. Als ik een computerloze job zou hebben was het wellicht anders.
 
in 2024 niet met een muis willen werken is wel erg fundamentalistisch....
Kijk maar uit dat je niet op een AIVD lijst komt te staan. :P
Ben al bekende bij de AIVD dus daar maak ik me niet zo druk om.

Ik ben niet tegen het gebruik van een muis maar heb er een hekel aan vanwege een polsaandoening, dat maakt werken met een muis pijnlijk. Inspiratie om muziek te maken neemt dan snel af.
 
Ik snap anti-muis fundamentalisme ook niet zo. Functies die fijn zijn om realtime en met een knop te bedienen zoals filter cutoff etc. map je naar een controller. De rest lijkt me nogal onnodig moeilijk doen. Voor veel dingen zijn muis en beeldscherm juist veel sneller en overzichtelijker, zeker bij zo'n uitgebreide plugin.
Ik snap het heel goed voor bepaalde aspecten van het muziek maken.
Sommige dingen gaan voor mij gewoon makkelijker op hardware die 1 ding goed doet dan een controller + muis + software die heel veel dingen goed doen.
Maar andere dingen doe ik weer liever van achter een werkplek met 3 schermen en is hardware voor mij juist niet geschikt.

En ook dat is heel persoonlijk en hangt geheel af van je vermogen om een bepaald systeem te bedienen en hoe je 'home studio' daar op is afgestemd qua hard- en software.
Omdat ik een paar intuïtieve en goed klinkende synths heb staan en een sequencer die erg goed bij mij past (ik heb m'n workflow aangepast), krijg ik daar inspiratie van.
Jammen in Reason werkt voor mij dan ineens veel minder lekker.
(Ableton Live zal vast beter passen wat dat betreft)

Maar een sample based workflow krijg ik niet fijn voor elkaar in mijn hardware setup. Dat doe ik liever in de DAW, waar ik alles aan alles kan knopen en kan experimenteren tot ik een ons weeg.

Gelukkig kunnen we kiezen en hoeft mijn workflow niet een blauwdruk te zijn voor de rest :)
 
Back
Top