"Waarom moderne synthese beter is dan analoog"

Het blijft een subjectieve invulling. Wat vind je belangrijk, gemak, flexibiliteit, etc. Als je het hands-on aspect niet belangrijk vindt en knoppen met je muis of cc-controllers wilt bedienen is dat prima. Qua argument m.b.t. sound overtuigt hij mij niet dat het hetzelfde klink. De verwarring zit denk ik in 'soortgelijk' en 'hetzelfde'. Dat zijn echt twee verschillende dingen. Daarbij, dat iets hetzelfde kan klinken betekent niet dat het creatieve proces ermee en de ervaring daarmee ook hetzelfde is.

Dan kun je de onberbouwing hebben dat het de luisteraar niet uitmaakt of je een fysieke knop draaide of met je muis aan een digitale slider bewoog, maar over wie zegt dit dan iets? Dus ook voor de bassisten en guitaristen, stop maar met spelen en leren, het publiek maakt het niet uit.. er is wel een vst die hetzelfde kan.

Dus er wordt maar een klein aspect van de discussie besproken. Vooral de praktische kant.

Digitaal kan veel, heeft een zeer praktische kant. Mogelijkheden van recall, instellingen in een project opslaan etc. absoluut handig. Maar, voor mij althans, is het staren op het scherm en produceren een andere route dan aan knoppen draaien, happy accidents etc. Ik zie in de combinatie interessante mogelijkheden.
 
Ergens een samenvatting in vijf zinnen zodat dit niet bijna een half uur van m'n leven kost?

;)
Bij deze :D

Het blijft een subjectieve invulling. Wat vind je belangrijk, gemak, flexibiliteit, etc. Als je het hands-on aspect niet belangrijk vindt en knoppen met je muis of cc-controllers wilt bedienen is dat prima. Qua argument m.b.t. sound overtuigt hij mij niet dat het hetzelfde klink. De verwarring zit denk ik in 'soortgelijk' en 'hetzelfde'. Dat zijn echt twee verschillende dingen. Daarbij, dat iets hetzelfde kan klinken betekent niet dat het creatieve proces ermee en de ervaring daarmee ook hetzelfde is.

Dan kun je de onberbouwing hebben dat het de luisteraar niet uitmaakt of je een fysieke knop draaide of met je muis aan een digitale slider bewoog, maar over wie zegt dit dan iets? Dus ook voor de bassisten en guitaristen, stop maar met spelen en leren, het publiek maakt het niet uit.. er is wel een vst die hetzelfde kan.

Dus er wordt maar een klein aspect van de discussie besproken. Vooral de praktische kant.

Digitaal kan veel, heeft een zeer praktische kant. Mogelijkheden van recall, instellingen in een project opslaan etc. absoluut handig. Maar, voor mij althans, is het staren op het scherm en produceren een andere route dan aan knoppen draaien, happy accidents etc. Ik zie in de combinatie interessante mogelijkheden.
 
Ik volg Anthony Marinelli sinds zijn videoserie over Thriller en deze interessante video heb ik gisteren gezien. Mark Barton werkt voor Cherry Audio, die er belang bij heeft dat muzikanten hun producten kopen en als ze daarvoor van analoge instrumenten afzien, interesseert hun dat niet. De markt moet verdeeld worden. Sinds mijn eerste kennismaking met de ACB-technologie van Roland ben ik gehoormatig overtuigd dat virtueel analoge synthesizers niet meer onderdoen voor echte analoge. Toch ga ik ze niet dumpen. De onvoorspelbaarheid van het gedrag van deze instrumenten, waarover in de video ook wordt gesproken, en het fysieke aspect maken dat ik ze trouw blijf.
 
Laatst gewijzigd:
Ik volg Anthony Marinelli sinds zijn videoserie over Thriller en deze interessante video heb ik gisteren gezien. Mark Barton werkt voor Cherry Audio, die er belang bij heeft dat muzikanten hun producten kopen en als ze daarvoor van analoge instrumenten afzien, interesseert hun dat niet. De markt moet verdeeld worden. Sinds mijn eerste kennismaking met de ACB-technologie van Roland ben ik gehoormatig overtuigd dat virtueel analoge synthesizers niet meer onderdoen voor echte analoge. Toch ga ik ze niet dumpen. De onvoorspelbaarheid van het gedrag van deze instrumenten, waarover in de video ook wordt gesproken, en het fysieke aspect, maken dat ik ze trouw blijf.
Dit maakt zijn insteek al een stuk duidelijker Hij leunt inderdaad heel erg richting digitaal.

Ik heb veel video's gezien over de ACB techniek van Roland. We hadden natuurlijk al PCM, LA, Wavetable etc. Allemaal prima. Maar als ik bijvoorbeeld de ACB naast het origineel hoor, komen een hoop apparaten gewoon iets te kort, minder warm, minder diep, vol, rond etc etc. Aan de andere kant is het geweldig dat deze techniek bestaat, dat het bepaalde apparatenbeschikbaar en betaalbaar maakt en je daarmee een 'soortgelijk' fysieke apparaat en sound kunt hebben. Soms heb je een fysiek apparaat voor het geld van een duurdere plugin, dat is een mooie ontwikkeling.
 
Marinelli: 'But for digital you have to program inpredictabiliy', Mark: 'True' opvolgend 'There are always limitations'. Mja, einde discussie.

Succes met je nieuwe baan Mark :mega:
 
Ik geloof er niet zo in dat je analoge synths beter klinken dan een goede vst. Uiteindelijk moet je toch je audio opnemen en dan is je geluidskaart en eventuele andere techniek die er tussen zit de zwakste schakel. Ik zie echt geen enkel voordeel meer van hardware behalve dan dat het leuk is om mee te pielen.
 
De onvoorspelbaarheid van het gedrag van deze instrumenten, waarover in de video ook wordt gesproken, en het fysieke aspect, maken dat ik ze trouw blijf.

Tja, Anthony heeft net dat analoge apparaat van hem overgenomen, dus die gaat zeker niet stoppen met z'n analoge spul.
 
Moraal: stel,er komt een digitale bak die alles kan. Wil je die dan en gaat de rest weg.

Zegt onze held: dan verlies je alle happy accidents van analoog. En onverklaarbaarheid

Zo klaar.
 
Natuurlijk kan je met software veel meer dan een analoge synth en is een stuk goedkoper ook, met bijv Pigments kan je gigantisch veel maar alles heeft z'n voors en tegens.
En de vergelijking van een synth met een echte piano is flauwekul natuurlijk.
 
Met berekking to ACB techniek Ik heb een D550 naast een Roland D05 vergeleken... Die D05 is echt heel goed... maar toch is die D550 net iets lekkerder.

Vond het filmpje van Tim Shoebridge over de Moog One ook heel goed met betrekking tot dit onderwerp...
Hij is analoog maar die VCO's worden nog steeds aangestuurd door digitale processors... die dat ding zo steriel laten klinken. Dus je moet hem op een bepaalde manier programeren om een beetje oud analoog te laten klinken.

Anyway... iedereen moet het voorzich zelf weten....
 
Ja, die Oscillator Compensation heb ik daarom uitgezet. De ene analoge is de andere niet. Mijn Korg MS-20 raakt na 35 jaar nog niet ontstemd. Mijn Moog One is stemstabieler dan mijn Minimoog. Het verloop van de oscillatoren van de Minimoog is een goed voorbeeld van onvoorspelbaarheid. In het openingsstuk van het nieuw te verschijnen album hoor je ze duidelijk na een paar minuten verstemmen. Ik heb het maar zo gehouden. Het klinkt wat men noemt organisch. Verder interesseert het me niet meer zo of een sinus, driehoek, zaagtand of puls analoog is of digitaal.

Ik hoor het verschil niet tussen een D-05, die ik ook heb, en een D-5(5)0. Het kan aan de gebruikte d/a-omzetters liggen. Het meest objectief is een blinde test met identieke klanken, waarbij je niet weet welk instrument je wanneer hoort.
 
Back
Top