Yamaha introduceert een compacte sequencer / groovebox SEQTRAK

2401160111.jpg

Verkrijgbaar in 2 kleurschema's (de belangrijke dingen het eerst natuurlijk) deze grijs-oranje en een donkergrijs kleurschema

Bedoeld als inspiratievastlegger / groovebox met 7 drumsporen, 3 synth sporen en 1 samplespoor.
Met 'mic' voor het samplen en een aantal I/O aan de zijkant (rechts-boven)
Trig locks (automation) en drie modules. Drum, synth / sample en FX.
Stand alone, met batterij, weegt 500gr en meet 343x38x97mm.
Geen powerhouse als de OP-1, maar toch moest ik er aan denken bij het ontwerp.
Sounddesign, sample management etc. 'kan' via de gratis app.
FM synth engine en AWM2.
SEQTRAK is een audio interface voor je PC/MAC/Android/IOS dus opnemen van en in de SEQTRAK kan via USB.
De app heeft een visualizer die reageert op wat er in de SEQTRAK gebeurt. Dus de midi events zijn triggers die je kunt gebruiken om visuele 'dingen te doen'. Dat kun je dan gebruiken als overlay voor je video.

Meer informatie : SEQTRAK - Overzicht - Yamaha - Nederland / België / Luxemburg
 
Ik vind het wel leuk maar ik moet eens goed kijken wat ik wel en niet met die sampler kan, daar gaat het op hangen. Veel lol gehad met een QY700 ooit.
 
leuke gimmick. geen slecht design. laat wel zien dat je voor teenage engineering geen godsvermogen zou moeten betalen.. al vind ik het nog veel geld... dan is zo'n circuit inderdaad volgens mij meer waar voor je geld.. andere price range.
Yamaha is natuurlijk wel ietsje bekender dan TE en ze gaan waarschijnlijk hele andere ordes grootte verkopen wat het plaatje ontwikkelkosten vs hardwarekosten aanzienlijk verschuift. Als je een boutique synth of pedaal koopt weet je ook dat het geld niet in de hardware zit.
 
Zag er wel aardig uit, tot bleek dat het 'diepere' sound design met een app moet. Als ik bij een apparaat een ander apparaat moet hebben, haak ik af.
Vind het vooral jammer dat er nog steeds fabrikanten zijn die hun 'apps' nooit meer bijwerken dus uiteindelijk gewoon de hardware volledig werkend de prullenbak in kan omdat je oude telefoon of tablet de geest gegeven heeft.
 
Vind het vooral jammer dat er nog steeds fabrikanten zijn die hun 'apps' nooit meer bijwerken dus uiteindelijk gewoon de hardware volledig werkend de prullenbak in kan omdat je oude telefoon of tablet de geest gegeven heeft.

Yep, dat is wel een ding.
Voor mij indertijd een reden mijn VariOS weg te doen.
Met Ios apps heb ik er minder moeite mee omdat die oude iPads toch best lang meegaan.
Ik heb een tijdlang mijn eerste iPad in de studio gehouden om mijn MIDI interface te kunnen bedienen.

Met de Seqtrak is de app handig, maar voor mij niet noodzakelijk om hem als schetsboek te gebruiken.

Overigens vind ik die visualisaties wel een leuke bonus.
 
Voor mij indertijd een reden mijn VariOS weg te doen.
Met Ios apps heb ik er minder moeite mee omdat die oude iPads toch best lang meegaan.
De batterij van zo'n ding is altijd een tikkende tijdbom. Met uiterlijk 10 jaar is het wel een beetje bekeken en dan is het de vraag of de software nog draait en downloadbaar is op een nieuwere tablet. Ik vind zelf een muziekinstrument geen tech toy voor max 10 jaar dus dat krijgt echt een 'hard pass' van mij.
Een app of software integratie is prima, maar niet als het instrument niet goed te gebruiken valt zonder.
 
10 jaar is een eeuw in de toekomst. Goede kans dat je zelfs dan nog een tablet du jour kunt jailbreaken of een emulator oid kunt gebruiken om die ouwe meuk aan de gang te krijgen als het nodig is. Of een third party heeft een editor gemaakt die compatible is met nieuwere systemen. En als je dat ding überhaupt nog hebt, want goede kans dat 'ie voor die tijd allang weer verkocht is. Misschien ben je zelf tegen die tijd al kapot en lig je lekker te stinken tussen 6 plankjes. Ik zou daar nu in elk geval geen aankoopbeslissing vanaf laten hangen.
 
Mij lijkt het verschil tussen een preset bak en een programmeerbare synth toch best groot.

Er valt best veel te bedienen op het ding zelf.
Bovendien, als ik primair een programmeerbare synth wil is dit apparaat niet mijn eerste keuze.
Nogmaals, voor mijn schetsboekbehoeften voor onderweg lijkt hij mij uitermate geschikt.
 
10 jaar is een eeuw in de toekomst. Goede kans dat je zelfs dan nog een tablet du jour kunt jailbreaken of een emulator oid kunt gebruiken om die ouwe meuk aan de gang te krijgen als het nodig is. Of een third party heeft een editor gemaakt die compatible is met nieuwere systemen. En als je dat ding überhaupt nog hebt, want goede kans dat 'ie voor die tijd allang weer verkocht is. Misschien ben je zelf tegen die tijd al kapot en lig je lekker te stinken tussen 6 plankjes. Ik zou daar nu in elk geval geen aankoopbeslissing vanaf laten hangen.
Ik heb nog steeds oude hardware die z'n software ondersteuning riant heeft overleefd. Vind het jammer dat daar zo makkelijk over wordt gedaan, muziekinstrumenten zijn niet voor een paar jaar, al is het maar voor de volgende eigenaar...
 
Ik vind het gewoon vrij zinloos om er nu al vanuit te gaan dat je het ding over een paar jaar niet meer zou kunnen gebruiken terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Maar goed, als je die vrees wel hebt vooral niet kopen. Keuze genoeg tenslotte.
 
Nogmaals, voor mijn schetsboekbehoeften voor onderweg lijkt hij mij uitermate geschikt.
Interessant bv als je in een semi automatische wagen rijd en je staat in de file, kun je wel ondertussen wat ideeën in elkaar steken.
 
Interessant bv als je in een semi automatische wagen rijd en je staat in de file, kun je wel ondertussen wat ideeën in elkaar steken.

Ik rijd niet, ik zit er hooguit naast en anders in OV, dus tijd en gelegenheid voldoende inderdaad.
 
Die interface slaat werkelijk nergens op. OLED ipv speaker en multifunctionele encoders en het had mss iets kunnen zijn. Ook niet overtuigd vd sound, maar dat gebeurt (onterecht) wel meer met fabrikant demo’s
 
Back
Top