Yamaha introduceert een compacte sequencer / groovebox SEQTRAK

2401160111.jpg

Verkrijgbaar in 2 kleurschema's (de belangrijke dingen het eerst natuurlijk) deze grijs-oranje en een donkergrijs kleurschema

Bedoeld als inspiratievastlegger / groovebox met 7 drumsporen, 3 synth sporen en 1 samplespoor.
Met 'mic' voor het samplen en een aantal I/O aan de zijkant (rechts-boven)
Trig locks (automation) en drie modules. Drum, synth / sample en FX.
Stand alone, met batterij, weegt 500gr en meet 343x38x97mm.
Geen powerhouse als de OP-1, maar toch moest ik er aan denken bij het ontwerp.
Sounddesign, sample management etc. 'kan' via de gratis app.
FM synth engine en AWM2.
SEQTRAK is een audio interface voor je PC/MAC/Android/IOS dus opnemen van en in de SEQTRAK kan via USB.
De app heeft een visualizer die reageert op wat er in de SEQTRAK gebeurt. Dus de midi events zijn triggers die je kunt gebruiken om visuele 'dingen te doen'. Dat kun je dan gebruiken als overlay voor je video.

Meer informatie : SEQTRAK - Overzicht - Yamaha - Nederland / België / Luxemburg
 
Na een walkthrough video gekeken te hebben toch wat minder enthousiast. Lijkt me nog een behoorlijk gepiel op dat ding, en die knopjes op de zijkant?
 
Net als bij de Teenage Engineering KO-II wacht ik eerst de ervaringen af. Voordat er weer knopjes en sliders afvallen etc.
Ik vind het wel jammer dat er geen scherm op zit.
Zelf een klein scherm zoals bij de SP-404 maakt het aanpassen van instellingen een stuk eenvoudiger.
Sounddesign via een aparte app hoeft van mij ook niet, hoeveel (niet muziekgerelateerde) hardware ik al weg heb moeten gooien omdat deze geen verbinding meer maken met een app/pc.

Ik zou wel een soort MPC-light willen met onboard synth, sampler met genoeg geheugen, scherm, accu en fijne toetsen en niet te diepgaande workflow.
 
Net als bij de Teenage Engineering KO-II wacht ik eerst de ervaringen af. Voordat er weer knopjes en sliders afvallen etc.
Ik vind het wel jammer dat er geen scherm op zit.
Zelf een klein scherm zoals bij de SP-404 maakt het aanpassen van instellingen een stuk eenvoudiger.
Sounddesign via een aparte app hoeft van mij ook niet, hoeveel (niet muziekgerelateerde) hardware ik al weg heb moeten gooien omdat deze geen verbinding meer maken met een app/pc.

Ik zou wel een soort MPC-light willen met onboard synth, sampler met genoeg geheugen, scherm, accu en fijne toetsen en niet te diepgaande workflow.
MPC mini (die er nog niet is)
 
Ik zou wel een soort MPC-light willen met onboard synth, sampler met genoeg geheugen, scherm, accu en fijne toetsen en niet te diepgaande workflow.

Voor de prijs van een Volca of een Behringer? :D

Veel kleiner dan de MPC One moet het toch niet worden...? Dan is het toch geen MPC meer...
 
Net als bij de Teenage Engineering KO-II wacht ik eerst de ervaringen af. Voordat er weer knopjes en sliders afvallen etc.
al een paar reviews op youtube gezien dat de knopjes aan de synth kant slecht werken
 
al een paar reviews op youtube gezien dat de knopjes aan de synth kant slecht werken

Hm...dat is vervelend.
Ik heb best interesse in zoiets, maar dan moet het wel goed zijn.
Had die sampler ven Teenage Engineering niet soortgelijke problemen?
 
Dit lijkt toch erg omslachtig te werken, zonder schermpje erop. Alhoewel ik me nog niet heb verdiept in de connectiviteit met bijvoorbeeld een iPad. Een moderne variant van de oude Yamaha QY70/QY100, dat zou voor mij wél interessant zijn.
 
Hmmm ik vind de berichten over de knopjes die niet goed werken en het feit dat je met een app op je tel/tablet moet werken mwoah. Maar het heeft me wel aan t denken gezet dat het best nice kan zijn om iets dergelijks thuis te hebben voor als ik niet naar m'n studio kan.

Wat voor alternatieven zijn er eigenlijk? Een stand-alone apparaat waarmee je gewoon thuis op de bank / aan tafel kan zitten met koptelefoon op en wat ideeën kunt uitwerken om vervolgens later in studio écht uit te werken.
 
Ja, leuk op papier maar qua workflow, bouwkwaliteit en future proofing zie ik het ook niet meer zo zitten. Ik skip hem.
 
Hmmm ik vind de berichten over de knopjes die niet goed werken en het feit dat je met een app op je tel/tablet moet werken mwoah. Maar het heeft me wel aan t denken gezet dat het best nice kan zijn om iets dergelijks thuis te hebben voor als ik niet naar m'n studio kan.

Wat voor alternatieven zijn er eigenlijk? Een stand-alone apparaat waarmee je gewoon thuis op de bank / aan tafel kan zitten met koptelefoon op en wat ideeën kunt uitwerken om vervolgens later in studio écht uit te werken.
Na wat zoeken staat tot nu toe op 1 de Yamaha RM1X om thuis lekker mee te kloten. Als iemand anders nog tips heeft voor alternatieven hou ik mij aanbevolen!
 
Als ik nu een alles-in-1-ding zou moeten kopen zou het waarschijnlijk de MC-707 zijn.
 
Ik blijf met een schuin oog kijken naar een MPC one+ of live. Hiermee kun je op de bank of onderweg lekker uitleven en dat ding zit boordevol opties. Ik zie veel reviews dat mensen dit een van de beste aankopen ooit vinden op muziek gebied, maar ook veel reviews van mensen die de MPC al snel weer de deur uit hebben gedaan onder het gebruikelijke workflow argument. Omdat ik vooraf niet weet in welke categorie ik ga vallen houd ik de boot nog even af.
 
Back
Top