Deel je laatste herstellingen hier

Mijn keuze: wat is de volgende bak op de bank qua repair… polivoks zijn knoppen smeren of de 4 track tapedeck nog eens openen die graag stopt terwijl er niemand op stop duwt
Mijn keuze is een paar oude Minimoog oscillators herstellen of elektronische revisie van de insta-strings.
 
Heb alleen ervaring met pluggen solderen. Maat van zn Machine drum had afgebroken snoertjes. Schijnt dat de stekkers volgens elektron oxideren. Geloof er niets van, die stekkers hebben gewoon slecht contact. Dan moet je de stekkers los halen en weer er opdrukken. Nu had die afgebroken bedrading. Die draadjes ging door de print en zitten dan aan de bovenkant vast gesoldeerd. Kreeg bij 1 van de 3 het restje draad uit het gaatje en bij de andere twee heb ik de draadjes er tegen de print aan gesoldeerd. Kreeg het er niet uit met desoldeerpomp. Had geen desoldeerlinnen. Ga binnen kort eens oefenen en een stuk gevonden print ;-) Machine drum doet het weer.
 
Tip ☝🏻😀
Verhit het soldeer in het gaatje met je soldeerbout tot het goed vloeibaar is en steek dan een rvs naald of speld in het gaatje (rvs soldeert niet). Laat dit afkoelen. Heb jij je gaatje open.
Hiervoor moet je de print wel vastzetten want je hebt 2 handen nodig...
 
Speld heb ik geprobeerd. Het begin stukje past net in zn schoon gaatje. Aan de bovenkant zaten ook best dingen in de weg. Hij doet het nu weer en volgende keer ga ik de pinnen waar de stekkers opgeschoven moeten worden iets uitbuigen, zodat ze ook meer klemmen.
 
Ik ben met de minimoog oscillators (old circuit board versie) begonnen.

De ene osc (osc2) had een heel fout frequentiebereik. Inkomende CV naar de print was OK, dus de weerstanden die met die CV aan de slag gaan getest. Eentje was stuk dus vervangen. Nog niet getest, maar ik heb er goede hoop op.

De andere osc (osc1) oscilleerde niet. Niks. Eerst de core met de dubbelFET en condensator getest. C gemeten na 1 pootje te liften: ok. FET in circuit getest: lijkt ook ok. Vervolgens alle torren getest in circuit. Q11 en Q12 hebben een heel lage hfe van 40 en 70 waar ze bij de andere oscs rond de 600 zijn. Wijst dit op een defect of zijn ze gewoon laag gematcht?

Q8 en Q9 meten niet als tor in circuit maar als weerstand van 270 ohm en 0.1 ohm. Bij de andere oscs meten ze wel als tor. Dat lijkt dus stuk! De weerstand er vlakbij meet in circuit ook te laag, ik gok omdat q9 hem doorverbindt waar dit niet zou mogen.

Dus zeker Q8 en Q9 vervangen. Wat denken jullie van Q1 en Q2, een torrenpaar met veel lagere hfe dan in de andere oscs?
 
Laatst gewijzigd:
Na wat inlezen vermoed ik dat die lage hfe torren gewoon ok zijn (binnen gezonde bereik, laag gematcht) en dat ik me dus op q8 en q9 moet focussen. Hopelijk geen andere componentjes stuk.
 
Even in de voorraad gekeken. Ik heb geen 2n4058 zoals origineel. Maar ik heb wel 2n3096 wat equivalent is. Hfe van de mijne is 280. Het proberen waard.
 
A-ha! Ik zag aan mijn metingen dat ik erg in de buurt van het probleem zat. Na enkele componenten te desolderen en checken -alles ok- ontdekte ik een soldeerbrug die er precies als een eilandje uitzag maar slechts 2/3 eilandje mocht zijn. Deze verwijderd en nu komen de metingen met andere oscs overeen.

Morgen ofzo terug in de Minimoog monteren en checken of ik dan 3 werkende oscs heb. Dan zijn we er nog niet: een 90.9ohm mod (ik moet hem toevoegen aan een frontpanelswitch maar liefst met een schakelaartje) en afregelen.
 
Laatst gewijzigd:
Vanmorgen even getest: de Minimoog werkt! De drie oscs knorren lekker weg. Alleen de scale klopt nog niet, maar dat ligt 99.9% zeker aan de 90.9ohm weerstand die ik nog moet installeren.
 
Zo, de 90.9 ohm weerstand zit er ook in en de Minimoog is klaar. Alleen nog de logo's er opnieuw op hangen (dubbelzijdige tape? Ze trekken hardnekkig krom) en afregelen hoewel het op zich ok klonk.

Wat dat afregelen betreft nog iets mooi ontdekt dat nog eens aantoont welke aandacht er in de originele Mini is gegaan. Het is sowieso een droom om aan te werken omdat alle printplaten op headers zitten en er dus eenvoudig uit te halen zijn. Maar dan het volgende wat mij verbaasde:

De eerste 10000 Minis hadden het oude osc board en het idee was dat je die achteraf kon upgraden naar het nieuwe board. Je moest dan 1 weerstand verwijderen en een paar gaten extra boren voor nieuwe stelpots. Gekend verhaal tot zover. Maar ik doe het omgekeerde: in een >10000 Minimoog waar het nieuwe bord af fabriek al in zat, een oud bord installeren. Dus 1 weerstand toevoegen, en toen wou ik gaan boren voor de stelpotgaten van het oude board...en zag ik dat die reeds voorzien waren! Dus iemand had toen al door dat er ooit een idioot Bob Moog wou kwellen door een oud board in een nieuwe te stoppen!

Het mooie is dat ik mijn behuizing dus origineel kan houden.
 
Meteen de reden waarom ik geen interne hdd in de mijne stop: lagere belasting op de originele voeding.
Daar had ik dus ook schrik van maar had het toch gedaan. Resultaat was dat je regelmatig de interne fan hoorde veranderen in snelheid, het LCD soms moeite had met z'n contrast enz. Maar eerder deze maand kwam ik louter per toeval op de site van Synth-Parts.com een zwaardere voeding voor de EMU's tegen. Installeren was een nobrainer en in een wip en een gauw gedaan. Nu nog de fan vervangen door een stillere of eventueel zonder fan. Dit zou mogelijk moeten zijn wanneer je niet teveel opties geïnstalleerd hebt (de nieuwe voeding heeft flink grotere koelvinnen dan de originele). Maar daarover ben ik nog in afwachting van een antwoord van de site.
 
De voedingen zijn inderdaad eenvoudig te vervangen. Ik doe voort met de originele zolang ze leeft want ze gaan blijkbaar "veilig" stuk.

Ik heb de keyboardversie e-synth dus geen cooling fan. Al maakt de floppy ook wel geluid natuurlijk, en de backlight een beetje.
 
En de logo's hangen ook weer op de Moog.

De scsi cdrom laat ik even rusten tot ik meer scsi spul heb, mogelijk moet hij toch aan een scsi netwetk hangen om te werken. Hoewel ik zou verwachten dat de tray knop zo ook wel werkt...

Ondertussen is de voeding van de insta-strings recapped en werkt 1 output goed. Zo gebruik ik hem meestal. Maar ik ga toch nog verder recappen op een paar bordjes die er slecht uitzien, wie weet komt de andere output dan ook terug. Ik heb geen schema's dus erg eenvoudig is het niet. In de voeding zaten sommige elco's al aan dubbele capaciteit...versleten dus.
 
Hier alvast de verfriste voeding van de Insta-Strings:
20240317_233343.jpg


Nu de volgende blok. Ik heb geen schema's, maar volgens mij is dit 3x de ensemble lijnen, een vierde print die de ensembles aanstuurt en mixt, en de vijfde print is de outputmixer/voicing ofzo. Nogmaals, geen schema's en de constructie is op plaatsen meer prototype dan serieproduct (megazeldzame synth). Maar het probleem is dus de "low" output. De "high" output werkt normaal, de low is een bak ruis/brom en lek en weinig signaal. Nu het gekke: het enige verschil tussen beiden is dat high nog 1 extra weerstand tussen signaal en gnd plaatst. Alles wat low gebruikt, gebruikt high dus ook! Zou het dan een probleem in de monojack socket van de low zijn?

20240317_233357.jpg
 
Ik heb deze 6 prints van nieuwe jacks voorzien en helemaal recapped op 2 caps na omdat ik die waarde niet had. Output was daarna nog steeds slecht... 1 van die caps is voor het pedaal (volumepedaal vermoed ik) dus die was het waarschijnlijk niet, die andere koppelt de output dus wel relevant. Die dan maar door radiaal vervangen, Panasonic FC want overkill is ook een manier. Nu lijkt de output wel OK! Ook merk ik dat na het recappen van de voeding de inschakelplop volledig verdwenen is. Ik kwam geen echt kapotte caps tegen met de tester, maar wel verlopen waardes.

Er zit nu nog een beetje 50hz brom in (maar niet alle afscherming is al terug gemonteerd) en een minieme vca leak. Ik ga dus nog even door met andere aspecten te recappen, tot ik het beu ben want servicevriendelijk is hij niet. Maar zelfs al zou hij zo blijven -en hou er rekening mee dat een begin jaren 70 stringsynth geen high end audio was en de noisefloor dus nooit spectaculair was- is hij perfect bruikbaar. Zeker met wat EQ op de mixer wordt het signaal clean, geen gate nodig.
 
Zo, nu zijn we er wel bijna.

Ik heb besloten nog 2 of 3 prints te recappen (top octave generator, divide down hoofdprint, en mogelijk nog 1 printje wat met de controls te maken heeft), dit dan met name ter bescherming van IC's. Hij werkt ondertussen helemaal zoals het hoort, het ensemble heb ik op het gehoor afgesteld (minimale drone) en de output knalt er nu lekker door. Hij was al terug op niveau door de output cap te vervangen, maar nu heb ik ook nog een jackplug in de pedal input gestopt om een zwelpedaal op standje oorlog te simuleren. Een synth output kan niet hot genoeg zijn voor mij, dat maakt het leven met een analoog mengpaneel een stuk makkelijker.

Het eindresultaat wordt dan dat de hele synth recapped is behalve de 49(!) VCA's. Jawel, 49 onafhankelijke attacks en decays. Maar die werken nu allemaal fijn en gezien de constructie van de synth kan je daar meer kwaad dan goed mee doen (busbar voor toetscontacten loopt daar ook). Ik kan wel eens eentje proberen of ik zonder demontage de cap kan vervangen. Maar ik vrees dat Pol Pootjesbuiger hem destijds gebouwd heeft, dus dat maakt het verwijderen van een component zonder vrije toegang tot de PCB lastig.
 
Back
Top