Hier zie je de hoeveelheid vervorming die een gemiddelde koptelefoon van zo'n 100 euro veroorzaakt.
Headphones v1.5 - Graph Tool
Headphones v1.5 - Graph Tool
Bij 100dB is de vervorming minder dan 0,1%.
Dat is echt totaal onhoorbaar.
Het argument dat eq hoorbare vervorming veroorzaakt bij redelijke koptelefoons is dus onzin.
Bij koptelefoons van 5 euro is dat anders, je moet ietsje meer geld uitgeven.
Geluid gaat met 340m/sec.
Een latency van 5msec is 1,7 meter afstand.
Een live bandje veroorzaakt meer dan 5msec latency en niemand heeft daar last van.
Deze stop ik ook in het onzin hokje.
Omdat een koptelefoon een minimum fase ding is. Zie post #27.
Als dat niet het geval is, kan je er namelijk nooit mee mixen of een geluid mee beoordelen.
Dat is goed nieuws, want dan kan je gewoon IIR filters gebruiken om de frequentiecurve te veranderen.
Iaw analoge filters (en digitale IIR filters) kan je gewoon bij elkaar optellen.
Dus een filter boost van 10dB, 1Q en 1000Hz opgeteld met een filter cut van 10dB, 1Q en 1000Hz is nul.
Het maakt dus ook niet uit waar de filters vandaan komen, van de koptelefoon zelf (de akoestische en mechanische filters) of van de correcte eq (elektrische filters).
Al deze filters zijn exact van hetzelfde type (IIR) en kunnen veranderd worden tot een neutrale frequentie curve zonder enige fase verschuivingen.
Phase distortion is dus ook onzin.