Mixen op / met de koptelefoon, hoe ?

Om een nieuwe afluister-apparatuur goed te leren kennen helpt het ook om gewoon veel muziek te luisteren waar je al vertrouwd mee bent. En tijdens het mixen gewoon af en toe even een referentie track opzetten om te horen of jouw mix niet helemaal de verkeerde kant op gaat.

Uiteindelijk zijn jouw oren en hersenen er heel goed in om voor de afwijkingen van je hoofdtelefoon te corrigeren, ook zonder speciale software, maar dan moet je ze wel genoeg referentiemateriaal voeren. Dus luisteren, luisteren, luisteren.

Waar je met hoofdtelefoons wel de mist in kan gaan is je stereo beeld. Dat werkt gewoon anders dan met speakers. Dus als je de frequentie-response van je hoofdtelefoon onder de knie hebt kan het nog steeds af en toe goed zijn om je mix op luidsprekers af te luisteren of alles ruimtelijk genoeg klinkt. Daar is ook software voor, ik heb zelf waves nx, maar die heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
 
Er is ook een mastering engineer die zijn studio weg heeft gedaan en enkel nog met koptelefoon mastert en dan heel de wereld rond trekt omdat hij niet meer aan een locatie van de studio is gebonden. Die gebruikt een audeze lcd4.
Tja, als ik dat geld over had voor een hoofdtelefoon.....

Ik heb net de DT990 geretourneerd.
Heerlijk geluid, maar dat krulsnoer is niet wat voor mij.
Zolang hij op een bureau etc. ligt gaat het prima, maar als hij (zoals bij mij) in het luchtledige moet hangen of iets strakker staat vanwege gebruik aan beide zijden van de 'werkplek', dan heb je een bungelend ding aan je hoofd hangen.
Daar ga ik niet aan kunnen wennen.
Helaas, want hij klonk echt goed. Behoorlijk beter dan de 770 (die ik al jaren gebruik).
Toch maar op zoek naar wat anders met een fatsoenlijke lang recht snoer.
 
Tja, als ik dat geld over had voor een hoofdtelefoon.....

Ik heb net de DT990 geretourneerd.
Heerlijk geluid, maar dat krulsnoer is niet wat voor mij.
Zolang hij op een bureau etc. ligt gaat het prima, maar als hij (zoals bij mij) in het luchtledige moet hangen of iets strakker staat vanwege gebruik aan beide zijden van de 'werkplek', dan heb je een bungelend ding aan je hoofd hangen.
Daar ga ik niet aan kunnen wennen.
Helaas, want hij klonk echt goed. Behoorlijk beter dan de 770 (die ik al jaren gebruik).
Toch maar op zoek naar wat anders met een fatsoenlijke lang recht snoer.
Audeze lcd1 is een aanrader. Ik heb mijn dt990 een jaar geleden vervangen voor de lcd1. Heeft een rechte snoer.
 
Spinvis behaalt met een LCD-XC ook best aardige resultaten.. ben je een stuk sneller klaar met sparen 8~

Ja lcd x zie je veel bij bekende producers. Zodra ik mijn koptelefoon ga vervangen is dat ook eentje waar ik naar ga kijken.

Viel bijna van me stoel toen ik het opzocht. Even doorsparen. :D
Zoek maar niet naar de Abyss ab1266 dan 😂
 
Er is ook een mastering engineer die zijn studio weg heeft gedaan en enkel nog met koptelefoon mastert en dan heel de wereld rond trekt omdat hij niet meer aan een locatie van de studio is gebonden. Die gebruikt een audeze lcd4.

Andrew Sheps don't give a f*ck ;):D
Die reist de werel rond en maakt killer mixes met zijn Sony MDR-7506.
100 euro kost die

 
Ik heb net de DT990 geretourneerd.
Heerlijk geluid, maar dat krulsnoer is niet wat voor mij.
Zolang hij op een bureau etc. ligt gaat het prima, maar als hij (zoals bij mij) in het luchtledige moet hangen of iets strakker staat vanwege gebruik aan beide zijden van de 'werkplek', dan heb je een bungelend ding aan je hoofd hangen.
Daar ga ik niet aan kunnen wennen.
Helaas, want hij klonk echt goed. Behoorlijk beter dan de 770 (die ik al jaren gebruik).
Toch maar op zoek naar wat anders met een fatsoenlijke lang recht snoer.
Ik zag de DT900 Pro ook nog voorbij komen voor de helft. Met 3m en 1.8m recht snoer.
Ze kunnen het wel, dus waarom niet op alle Beyers, ik wil misschien een ander snoer erin solderen.
Ik vind dat gebungel van m'n 990 ook zo waardeloos, daarom gebruik ik nu toch nog vaak m'n ouwe sennheiser.
 
Ze kunnen het wel, dus waarom niet op alle Beyers, ik wil misschien een ander snoer erin solderen.
Ik vind dat gebungel van m'n 990 ook zo waardeloos, daarom gebruik ik nu toch nog vaak m'n ouwe sennheiser.
Ik hoop dat ze het 'vanaf nu' anders doen. Die 900 is al vrij oud.
Als je alleen aan je bureau zit en hij ligt op het blad, is het minder een ding. Maar met wat bewegen of als hij slap hangt ergens..... Manmanman.
 
Ja, bijvoorbeeld een snoer dat zo langzamerhand geplet is omdat steeds weer de wieltjes van je bureaustoel eroverheen rijden... :frons:
Inderdaad! Of je staat recht wanneer de draad nog onder een wieltje zit en rukt de hoofdtelefoon zò van je hoofd :frons:

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik heb een 3 en 7m snoer. Onmisbaar om drums/zang op te nemen op te nemen

Krul snoer? vriendelijk bedankt.
 
Je moet niet alleen naar de kwaliteit van je koptelefoon kijken, kwaliteit van je oren zijn ook belangrijk.
Princiepe hoe minder goed je oren zijn hoe beter de kwaliteit van je koptelefoon moet zijn(om te compenseren ).
Dus hoe duurder..😕
Dat gaat wat kosten bij mij dan.😉
 
Ik word juist helemaal gek van een snoer van 3 meter dat overal onderop tussen en weet ik veel wat zit. 🤣

Ik heb zojuist de Sennheiser HD-600 binnen. (Grappig dat Laidback Luke hem ook gebruikt).
Ik ben er ook direct aan gewend omdat het zo'n neutraal geluid geeft.

En idd ook zo'n lang snoer maar daar heb ik direct iets op gevonden.
Mijn sound-interface staat achter aan op mijn bureaublad. Ik laat het snoer onder het bureaublad lopen en leg de headphone aan de voorkant er op.
Aan de achterkant onder het blad heb ik een klein knoopje in het snoer gemaakt die je dus niet ziet maar het iets korter maakt.
 
Back
Top