Mixen op / met de koptelefoon, hoe ?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.589
Sinds korte tijd werk ik alleen nog met de hoofdtelefoon op, maar ik vraag me af hoe ik te werk moet gaan met mixen.
Tot korte tijd geleden gebruikte ik een Beyerdynamic DT990 die een smiley- frequentie curve heeft, ik kan heel lekker muziek maken met die koptelefoon op,
maar als ik dan mijn mixen op een ander apparaat of set afluister, dan klopt er weinig van.

Om die reden ben ik op zoek gegaan naar een koptelefoon met een meer vlakkere curve, en zodoende ben ik uitgekomen op de Beyerdynamic DT 880 Pro 250 Ohm.
Om de curve nog vlakker te krijgen compenseer ik nu de afwijkingen in de frequentie response curve met Sonarworks SoundID Reference 4.

En dat is wel even wennen, het klinkt nergens meer naar wat ik mix.. :D
(Uiteraard render ik de tracks met de plugin uit)

Ik vraag me nu een aantal dingen af, wat moet ik nastreven als ik mix met een vlakke frequentie response, wat ik wil, is een mooie mix maken.
Moet ik nou met de nieuwe set proberen een zo mooi mogelijk mix te maken, of moet ik juist nastreven dat ik alles heel goed kan horen.

Ook heb ik gezien dat je de calibratie van de frequentie response van de koptelefoon met een percentage kan toepassen, sommige kiezen er voor om tussen de 50 en 75% in te gaan zitten.
Maar, wat is het nut daarvan? Dan heb je nog steeds geen vlakke curve, dan klopt er nog steeds niks van toch?

De vraag is dus, hoe ga je te werk als je een afluisterset hebt met een vlakke frequentie response curve, hoe laat je je mix klinken die zich goed vertaalt naar andere afluister sets.
 
Gewoon neutraal mixen. Stoppen met het idee dat iets “vet” moet klinken en sowieso ook je mix niveau en afluister niveau in de gaten houden.
 
Ik gebruik vooral een Beyer 770, ook met Sonarworks. Iets wat voor mij werkt is de mix te checken en tweaken op een zo LAAG mogelijk volume, vooral om een goede balans tussen bas/sub en de rest van de mix te krijgen door deze op laag volume net hoorbaar te mixen. Beetje rare methode misschien, maar dit levert mixen op die ik zelf best fijn vind.
 
Ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van je hoofdtelefoon leren kennen. Als je kickdrum bv altijd te hard is als je het ergens anders afluistert dan kan je daar alvast rekening mee houden. Heb je zelf wel monitoren om op af te luisteren? Dan kan je iig a/ben.
 
Ik gebruik vooral een Beyer 770, ook met Sonarworks. Iets wat voor mij werkt is de mix te checken en tweaken op een zo LAAG mogelijk volume, vooral om een goede balans tussen bas/sub en de rest van de mix te krijgen door deze op laag volume net hoorbaar te mixen. Beetje rare methode misschien, maar dit levert mixen op die ik zelf best fijn vind.

Ook de 770 hier en heb ook wel Sonarworks, maar merk dat sinds ik de 770 heb dat minder gebruik aangezien de 770 sowieso al vlakker is in de lagere frequenties. Met mn oude AKG701 had ik altijd mega problemen met mixen van bd/bass en daar was Sonarworks echt een uitkomst.
 
Volgens mij is het ook gewoon een kwestie van je koptelefoon/afsluiteromgeving goed leren kennen en weten hoe het vertaalt naar andere systemen. En heen en weer reference natuurlijk. Vlakke monitoring is fijn maar dan ben je er nog niet. Dan moet je als nog weten hoe je een mix goed kan laten klinken op alle systemen. Ben zelf hier nog veel in aan het leren. Je geluid niet te luid zetten lijkt wel goed te werken. Is minder indrukwekkend dan volle bak open natuurlijk, maar geeft wel een beter beeld van je mix. En je hebt minder snel oormoeheid.

Ik heb zelf een tijdje de headphone plugin van toneboosters gebruikt. Maar uiteindelijk toch gekozen voor simpel en doe het nu zonder. Moeten opletten als je wat rendert en je plugin bypassen wordt snel vervelend. M'n HD600 is al redelijk vlak ook dus ook niet perse nodig.
 
Wordt dat niet meer en meer gedaan?Tenslotte luistert bijna iedereen tegenwoordig met de hoofdtelefoon.
Dus die dure speakers overboord dan?
Tenslotte iedereen heeft een andere hoofdtelefoon, een ander soort speakers, ruimte.Wat voor de één goed klinkt is een gesel voor de andere.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij kan een mix nooit op alle systemen goed klinken, je hebt toch met de kwaliteit en de karakteristiek van de set en de akoestiek in die ruimte te maken da's het probleem.
In het begin is het toch je arrangement, panning, levels enz wat voor een groot deel je mix bepaalt, wel weet je na wat uurtjes en wat luistertesten op verschillende sets hoe je mix op je headphone klinkt en wat je eventueel moet doen om bij veel sets toch een goede kwaliteit te halen.
Het idee bij een wat lager level te mixen klinkt wel logisch vind ik, als alles dan nog overeind staat dan heb je al een goed begin.
 
Het hangt ook af wie de doelgroep is van je muziek. De oudjes hebben nog wel belangstelling voor goede apparatuur en speakers, maar die sterven langzaam uit. De jeugd van tegenwoordig gebruikt :beard:de telefoon of hooguit een brak Bluetooth speakertje en vinden dat kennelijk prima...
 
Het hangt ook af wie de doelgroep is van je muziek. De oudjes hebben nog wel belangstelling voor goede apparatuur en speakers, maar die sterven langzaam uit. De jeugd van tegenwoordig gebruikt :beard:de telefoon of hooguit een brak Bluetooth speakertje en vinden dat kennelijk prima...
Oeffff🤤
 
Wordt dat niet meer en meer gedaan?Tenslotte luistert bijna iedereen tegenwoordig met de hoofdtelefoon.
Dus die dure speakers overboord dan?
Tenslotte iedereen heeft een andere hoofdtelefoon, een ander soort speakers, ruimte.Wat voor de één goed klinkt is een gesel voor de andere.
Vergeet het.
In bedroom/home studio omgeving waar via internet iedereen zijn 15 minutes of fame wil misschien wel, maar totaal niet in professionele middens.
Ja hoor, ik heb vroeger ook 24/7 oortjes en headphones opgehad maar er komt een tijd dat je dat direkte gedreun en gekrijs spuugzat wordt en over gaat naar kwalitatief geluid.
Alles verandert, ook je muziekstijl.

Cheers,
Exo. :mega:

P.s. Afmixen op laag volume is al een goede start 😉
 
Het hangt ook af wie de doelgroep is van je muziek. De oudjes hebben nog wel belangstelling voor goede apparatuur en speakers, maar die sterven langzaam uit. De jeugd van tegenwoordig gebruikt :beard:de telefoon of hooguit een brak Bluetooth speakertje en vinden dat kennelijk prima...

Ik heb mijn dochters een DT990 uitgeleend en daarna geschonken.. een paar van hun vrienden hebben 'm nu ook. Tuurlijk.. buitenshuis hebben ze allemaal in-ear, maar thuis kunnen ze kwaliteit toch wel waarderen.

Ik wissel ook veel af tussen verschillende koptelefoons en tussen verschillende speakers. Daar gebruik ik sinds kort ook nog verschillende setjes eq-curves bij. Luisteren in verschillende ruimtes vind ik ook vaak verhelderend. Ik probeer me vooral te richten op het ontdekken van invarianten onder verschillende parameters. Ik ben nog teveel een leek om dat analytisch te kunnen structureren en verwoorden. Bij mij komt het dus nog vooral neer op het ontwikkelen van een beter onderscheidend vermogen. Het blijft allemaal heel intuïtief. Misschien is dat uiteindelijk ook prima, zo maak je immers toch meestal ook muziek.
 
Ik luister mijn mix op zo veel mogelijk verschillende geluidssystemen: uiteraard eerst monitor speakers en headphonen waarmee ik de track maak maar daarna over de speakers van de laptop, over mijn TV, over earpods enz. moet gewoon overal goed klinken.
 
Ik kan mijn tijd en geld ook niet in studio behandeling steken en mastering hoor. Als ik mijn haar kort wil ga ik naar de kapper. Als ik brood wil naar de bakker.
 
Oke, ik begrijp dus dat ik met mijn huidige set moet proberen om een mix op te zetten die zo gebalanceerd mogelijk klinkt, maar, als je de boel nu wat dikkig wil laten klinken, dat staat een beetje haaks op gebalanceerd? Ik kan me zo voorstellen dat een dik klinkende mix op een afluisterset die een vlakke frequentie response grafiek heeft zich vertaalt naar teveel bas op een doorsnee afluister set.
Andersom, een luisteraar met een goede neutrale afluisterset zal dus ook een gebalanceerde mix horen en geen dikke mix.

Andere vraag nog niet beantwoord is, hoe zit het met het het % calibratie van je frequentie response curve, ik lees dat er mensen zijn die tussen 50% en 75% de curve compenseren, wat is daar het nut van?
 
Andere vraag nog niet beantwoord is, hoe zit het met het het % calibratie van je frequentie response curve, ik lees dat er mensen zijn die tussen 50% en 75% de curve compenseren, wat is daar het nut van?

Die % is denk ik voor als je het niet helemaal vertrouwd om de frequenties 100% aan te laten passen. Beetje half werk dan he. :)
 
Oke, ik begrijp dus dat ik met mijn huidige set moet proberen om een mix op te zetten die zo gebalanceerd mogelijk klinkt, maar, als je de boel nu wat dikkig wil laten klinken, dat staat een beetje haaks op gebalanceerd? Ik kan me zo voorstellen dat een dik klinkende mix op een afluisterset die een vlakke frequentie response grafiek heeft zich vertaalt naar teveel bas op een doorsnee afluister set.
Andersom, een luisteraar met een goede neutrale afluisterset zal dus ook een gebalanceerde mix horen en geen dikke mix.

Gewoon mixen zoals jij hem goed/dik vindt klinken op je studio systeem en dan op andere plekken luisteren of het daar ook okee is (auto, hifi setje in je woonkamer, telefoon etc.) en aanpassen waar nodig.
 
Back
Top