demian
Tijdelijk lid
- Lid sinds
- 20 januari 2003
- Berichten
- 16.589
Sinds korte tijd werk ik alleen nog met de hoofdtelefoon op, maar ik vraag me af hoe ik te werk moet gaan met mixen.
Tot korte tijd geleden gebruikte ik een Beyerdynamic DT990 die een smiley- frequentie curve heeft, ik kan heel lekker muziek maken met die koptelefoon op,
maar als ik dan mijn mixen op een ander apparaat of set afluister, dan klopt er weinig van.
Om die reden ben ik op zoek gegaan naar een koptelefoon met een meer vlakkere curve, en zodoende ben ik uitgekomen op de Beyerdynamic DT 880 Pro 250 Ohm.
Om de curve nog vlakker te krijgen compenseer ik nu de afwijkingen in de frequentie response curve met Sonarworks SoundID Reference 4.
En dat is wel even wennen, het klinkt nergens meer naar wat ik mix..
(Uiteraard render ik de tracks met de plugin uit)
Ik vraag me nu een aantal dingen af, wat moet ik nastreven als ik mix met een vlakke frequentie response, wat ik wil, is een mooie mix maken.
Moet ik nou met de nieuwe set proberen een zo mooi mogelijk mix te maken, of moet ik juist nastreven dat ik alles heel goed kan horen.
Ook heb ik gezien dat je de calibratie van de frequentie response van de koptelefoon met een percentage kan toepassen, sommige kiezen er voor om tussen de 50 en 75% in te gaan zitten.
Maar, wat is het nut daarvan? Dan heb je nog steeds geen vlakke curve, dan klopt er nog steeds niks van toch?
De vraag is dus, hoe ga je te werk als je een afluisterset hebt met een vlakke frequentie response curve, hoe laat je je mix klinken die zich goed vertaalt naar andere afluister sets.
Tot korte tijd geleden gebruikte ik een Beyerdynamic DT990 die een smiley- frequentie curve heeft, ik kan heel lekker muziek maken met die koptelefoon op,
maar als ik dan mijn mixen op een ander apparaat of set afluister, dan klopt er weinig van.
Om die reden ben ik op zoek gegaan naar een koptelefoon met een meer vlakkere curve, en zodoende ben ik uitgekomen op de Beyerdynamic DT 880 Pro 250 Ohm.
Om de curve nog vlakker te krijgen compenseer ik nu de afwijkingen in de frequentie response curve met Sonarworks SoundID Reference 4.
En dat is wel even wennen, het klinkt nergens meer naar wat ik mix..
(Uiteraard render ik de tracks met de plugin uit)
Ik vraag me nu een aantal dingen af, wat moet ik nastreven als ik mix met een vlakke frequentie response, wat ik wil, is een mooie mix maken.
Moet ik nou met de nieuwe set proberen een zo mooi mogelijk mix te maken, of moet ik juist nastreven dat ik alles heel goed kan horen.
Ook heb ik gezien dat je de calibratie van de frequentie response van de koptelefoon met een percentage kan toepassen, sommige kiezen er voor om tussen de 50 en 75% in te gaan zitten.
Maar, wat is het nut daarvan? Dan heb je nog steeds geen vlakke curve, dan klopt er nog steeds niks van toch?
De vraag is dus, hoe ga je te werk als je een afluisterset hebt met een vlakke frequentie response curve, hoe laat je je mix klinken die zich goed vertaalt naar andere afluister sets.