Mixen op / met de koptelefoon, hoe ?

Had laatst filmpje gezien waarbij iemand eerst het Mid behandelt, door laag+hoog (vanaf bepaalde freq) volledig weg te draaien. Als het Mid maar goed zit, zo te lezen is dat misschien waar het aan schort? Het woord "Mid" is nog niet gevallen ook :) Als de kwaliteit zo wisselend is bij de luisteraar (mp3, earbuds, etc) is het dan niet juist het Mid waar het om draait? vind het een lastige

Deze was het:

Zou zelf nooit volledig op Speakers of Headphones mixen, als ik de keuze had: beiden. Er zijn ook lange discussies te vinden over het (gemis aan) phantom-midden, etc etc.. dr zijn ook (zelfverklaarde) prof's die zeggen alle prof-producties op een oude Sony Headphone te doen, ik heb moeite dat te geloven eerlijk gezegd maargoed het kan kennelijk.

Dan is er wmb ook nog het deel "performance", ik zou niet op zacht volume (en/of met koptelefoon) een goeie performance neerzetten die echt moet scheuren/knallen.. soms moet dat toch gewoon wat harder lijkt me?
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga dat filmpje eens bekijken, thanks.

Wat ook mist bij koptelefoons is dat je met 1 oor altijd 2 speakers hoort als je op monitors werkt, maar dan met een kleine delay er tussen.
Dit filmpje legt dat helder uit, en ook wat je er aan kan doen.

 
Je koptelefoon is nieuw. Hoe goed die ook is dat betekent automatisch dat je die nog niet goed kent.
Simpel omdat je er niet genoeg vlieguren op hebt.
Het ding kennen is belangrijker dan hoe 'goed' die is.
Ik zal er daarom gigantisch veel muziek erop luisteren. Kijk er tv mee, luisteren, luisteren en luisteren.

Ik mix heel goed op mijn HD25's, die zijn echt niet flat en gaan niet diep in het laag. Maar ik ken ze, dikke peak at 9.5k en 100 - 200hz en bijna geen sub.

Ik geloof niet zo in eq curves flat maken voor beter mixen en ook niet in HIFI hoofdtelefoons voor mixen.
Mijn HD650 doe ik niets anders mee dan vinyl luisteren of tv kijken, waarschijnlijk is die ook te nieuw en en heb ik te weining vlieguren mee.

Waarom hoop je niet een setje yamaha hs8's of zoiets?
 
Ik ga dat filmpje eens bekijken, thanks.

Wat ook mist bij koptelefoons is dat je met 1 oor altijd 2 speakers hoort als je op monitors werkt, maar dan met een kleine delay er tussen.
Dit filmpje legt dat helder uit, en ook wat je er aan kan doen.


Dis volgens mij veel te theoreetisch. Ik bedoel er zijn ook nog mensen die juist jouw track op de koptelefoon gaan luisteren.
 
Dis volgens mij veel te theoreetisch. Ik bedoel er zijn ook nog mensen die juist jouw track op de koptelefoon gaan luisteren.
Vandaar toch ook beter van beiden, dan kan je je daarna slechts afvragen: Koptelefoon als Mains, en ik check af en toe de speakers? of precies andersom.. dan zou ik het andersom doen, speakers als Mains en de koptelefoon ter controle voor het doeleinde dat jij aangeeft

btw, ik had voor de HD650 gegaan voor mixen :) dat is een hele zuivere koptelefoon en staat op m'n verlanglijstje, heb ook de HD25 al poos en daar krijg ik toch oor-moeheid van merk ik.. de bassen dreunen me iets teveel

@demian dat filmpje heb ik paar weken geleden ook gezien, zat met zelfde vragen als jij denk ik.. kijkende naar een nieuwe koptelefoon
 
Laatst gewijzigd:
Ja idd dat doe ik ook. Ik heb een set yamaha HS8's als mains.
Als ik echt mix (doe ik vaak niet ) maar als dan luister ik het op meerdere koptelefoons, een kleine radio met single speaker, op mijn home set Dynaudio Image II.

Ik heb de massdrop HD650 en ben er niet verliefd op in de studio, Maar man man een goede jazz plaat via koptelefoon versterker is echt om te smullen. zo realistisch.

Maar goed het is allemaal heel erg persoonlijk.
 
Je koptelefoon is nieuw. Hoe goed die ook is dat betekent automatisch dat je die nog niet goed kent.
Simpel omdat je er niet genoeg vlieguren op hebt.
Het ding kennen is belangrijker dan hoe 'goed' die is.
Ja zo kijk ik er ook tegenaan.
Ik zou gewoon op m'n oren afgaan als ik jou was, zodra je een beetje je headphone kent met z'n karakteristiek dan weet je ook wat je moet compenseren om het in de huiskamer ook goed te laten klinken.
Als het dan toch niet lekker klinkt dan pas je nog wat aan en exporteer je een keertje opnieuw, zo doe ik het ook en je kan een clipje naar iemand toesturen die ook kritisch luistert als extra.
Dikke mix of niet, het gaat er toch om of je een goede balans hoort in de instrumenten en hoe die in het geluidsbeeld gedefiniëerd worden, voor mij betekent een dikkige mix meestal een onnatuurlijke mix die luistermoeheid geeft, een goede natuurlijke mix is een realistische mix.
 
Wat je ook nog kan doen is wat keren bepaalde refentietracks afluisteren op je headphone zodat je precies weet wat de sterke en mindere kanten zijn.
Ken je muzieksmaak niet maar je zal vast wel bepaalde muziek in huis hebben die echt top is qua opname, dan weet je gelijk waar je op moet letten met de Beyer als je gaat mixen.
 
Wat je ook nog kan doen is wat keren bepaalde refentietracks afluisteren op je headphone zodat je precies weet wat de sterke en mindere kanten zijn.
Ken je muzieksmaak niet maar je zal vast wel bepaalde muziek in huis hebben die echt top is qua opname, dan weet je gelijk waar je op moet letten met de Beyer als je gaat mixen.
dat vind ik een erg goede tip, ik doe dat zelf ook zo. Ik heb per stijl een aantal referentie tracks die ik gebruik bij het afmixen van mijn eigen songs. Ik gebruik met name de tonal balance control plugin van izotope in het begin en voor de eind fase gebruik ik de referentie tracks om de final tweaks te doen.

Wat betreft koptelefoons. Als je die eenmaal kent dan is het afmixen daarop prima te doen en klinkt het ook wel goed op de monitoren. Ik gebruik zelf de sennheiser hd650 daarvoor en die vind ik goed genoeg. Maar goed ik ben niet een mix of master expert, maar voor voor mijn eigen eisen vind ik het resultaat goed genoeg en kan ik na het spenderen van honderden uren aan oefenen, lezen en tutorials bekijken in de afgelopen jaren me inmiddels wel aardig redden. Zeker als je een goede monitoring suite hebt voor je mix fase (zoals die izotope neutron set) dan kun je visueel al veel fouten herkennen in je mix als je de theorie erachter eenmaal geleerd hebt en kun je al veel fouten oplossen die je misschien niet eens hoort op je eigen afluistering set.

dit is wel een leuke tutorial video voor als je referentie tracks gebruikt
 
Iets wat voor mij werkt is de mix te checken en tweaken op een zo LAAG mogelijk volume, vooral om een goede balans tussen bas/sub en de rest van de mix te krijgen door deze op laag volume net hoorbaar te mixen. Beetje rare methode misschien, maar dit levert mixen op die ik zelf best fijn vind.
Zo doe ik het ook, niet dat ik er iets van kan, maar toch.
 
Je koptelefoon is nieuw. Hoe goed die ook is dat betekent automatisch dat je die nog niet goed kent.
Mijn Sennheiser HD600, die ik al 15 jaar heb ofzo, moest destijds eerst 100-200uur 'inspelen' om tot een goede basrespons te komen. Hetzelfde had ik met mijn Neumann speakers, moesten ook eerst 100 uur blazen voordat de basrespons curve komt zoals weergegeven in de tabellen. Wordt aangegeven door de fabrikant zelf BTW.

Er moet wss eerst wat elastische rek in de speakers komen om er een optimaal geluid uit te krijgen
 
Ben natuurlijk al lang niet jong mee maar hoe relatief is t allemaal. Veel stream spul heeft een eq. Destijds had ik,loudness altijd aan in de auto. Boost altijd de lows en highs. Idem woonkamer. Als ik in mijn nieuwste auto de,muziek luid zet rammelt t interieur dus ik cut wat laag.
itunes had een ‘optimaliseer’ functie die ik jaren ongemerkt aan had staan.
Mensen manipuleren vast zelf de klank wel als t niet hun ding is.
en de tieners hier luisteren verbluffend vaak op hun telefoon. Dat klinkt zo tering allemaal…
grootmoeder had n cd van pavarotti. Echt luizige opname. Grootmoeder wist niet beter enngenoot er al lang van. Ik bezorg haar een andere cd… dag en nacht verschil zei ze. Die oude cd kwam er niet meer aan te pas.
als de miziek goed is en de klank minder, wordt t gesmaakt. Als de muziek slecht is en de klank subliem, komt t nooit aan bod.
 
Je kunt zeker goed mixen op een koptelefoon. Het is net als bij speakers je moet ze leren. Als je het als mains gebruikt dan zou ik overwegen wat betere kwaliteit koptelefoon te gebruiken.

Er is ook een mastering engineer die zijn studio weg heeft gedaan en enkel nog met koptelefoon mastert en dan heel de wereld rond trekt omdat hij niet meer aan een locatie van de studio is gebonden. Die gebruikt een audeze lcd4.
 
Ik vind die mix room simulator plugins wel interessant eigenlijk , waarvan die Morphit van Toneboosters zowat de voorloper is. Dan heb je wel al die crosstalk zoals bij echte stereo speakers en sommige hebben ook automatische correctie voor een vlakkere response voor jouw headphones etc. . Als je echt op headphones alleen zou gaan mixen zou ik zoiets als extra referentie toch wel waarderen. Hier staat wat info over enkele van die plugins mixing with headphones
 
Metric a/b is een fijne plugin voor je masterbus voor sonarworks. Je laat hier een track in die qua sound en stijl bij je eigen track past en mee loopt met je daw. In de plugin kan je met een druk op de knop level matchen en bepaalde frequentie gebieden solo luisteren en a/b en. Hiernaast ook een goede analyzer waarmee je goed kan vergelijken hoe het met loudness, stereospread etc zit. Echt een aanrader.
Wat ook aardig werkt: zet een pink noise audiofile op een track en stuur deze solo (bv -14db) rms in je masterbus. Dan je kick mixen tot het moment dat het geluid net door het geluid van de noise heen komt, klein tikkie terug en herhaal met bv de bass. Doe dit met alle elementen en mute de noise. Voila 95% daar. Nu de kick en bass lekker laten waar ze zijn en kleine aanpassingen maken op de overige tracks naar smaak. Voldoende headroom voor compressors, eq’s, tape emulators of whatever voor je final mix en nog wat headroom over voor de master.
 
Aanvulling: sonarworks de deur uit en acustica Sienna erin. Headphone calibratie kiezen en lekker door 10’tallen impulse responses van bestaande studio’s luisteren hoe je mix klinkt met behulp van je headphones.
Ps ik vermoed dat je de calibratie curve een beetje kan regelen voor het geval je oren niet helemaal optimaal zijn maar dat is een aanname dus pin me er niet op vast. Op niets trouwens want ben geen pro, deel alleen tips uit eigen ervaring.
 
Spinvis behaalt met een LCD-XC ook best aardige resultaten.. ben je een stuk sneller klaar met sparen 8~
 
Back
Top